2022-03-01, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Nej, vi ska be fittan hålla näbben. Det är beslut vi tar för oss själva, men vi ska inte göra det i affekt.
NATO är aldrig prövat och vi har ingen aning om ifall det funkar eller inte.
Se vad som hände med FN när de började få för mycket pengar.

De började kabla ut "brinnande klimatkris" ge oss mer pengar i stället för att prata om kriget i Ukraina och alla resolutioner stoppas av Ryssland som har veto.
De försökte köra feministnarrativet också med Emma Watson också.

Helt genomkorrupt, med andra ord.

Fattar du hur mycket den där cirkusen som inte kommer nånstans kostar?

Och som clownöverhuvud borde inte Putin startat cirkusen...så är det någon som kostar världen något så är det han och ingen annan.
Citera
2022-03-01, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milankrupic1057
Ju fortare Ukrainas sadist president för Ju bättre för världen

Zelenskyj är en hjälte. Putin är en sinnessjuk sadist och du är en Hitler-älskare.
Citera
2022-03-01, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Bedömer du att det är en överhängande risk?
Är det verkligen militärstrategiskt att placera sig på en ö mitt i havet, omringad av fiender?
Det är ju en väldigt teknisk bedömning så hur ser den risken ut i förhållande till risken att något annat NATO-land hamnar i konflikt av någon annan anledning?

Kan vi inte hellre evakuera Gotland och ge upp den, eller hur många liv är Gotland värt?
Vad behövs för att vi ska kunna försvara Gotland själva då, som en fiende skulle behöva?

Varför har ingen redan tagit Gotland nu när det är fritt fram?

Varje tum svensk mark är värd att slåss och dö för.
Om du inte begriper det så är du antingen fosterlandsförrädare eller ryss.
Citera
2022-03-01, 14:34
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Bedömer du att det är en överhängande risk?
Är det verkligen militärstrategiskt att placera sig på en ö mitt i havet, omringad av fiender?
Det är ju en väldigt teknisk bedömning så hur ser den risken ut i förhållande till risken att något annat NATO-land hamnar i konflikt av någon annan anledning?

Kan vi inte hellre evakuera Gotland och ge upp den, eller hur många liv är Gotland värt?
Vad behövs för att vi ska kunna försvara Gotland själva då, som en fiende skulle behöva?

Varför har ingen redan tagit Gotland nu när det är fritt fram?

Varför är NATO så populärt tror du? Det enda som hittills har räddat oss är att vi tillhör Västvärlden. Men om inte ens Finland vill vara utanför NATO så bör inte vi vara det. Vi gränsar direkt mot Kaliningrad. Gotland är en utmärkt bas för att hålla Östersjön.
Citera
2022-03-01, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Viscacatalunya99
Zelenskyj är en hjälte. Putin är en sinnessjuk sadist och du är en Hitler-älskare.

Han vill bygga kärnvapen. Vad tror du händer då? Han sadisten har 1 Putin har 6000 kan du matte ?
Citera
2022-03-01, 14:42
Bannlyst
Citat:

Kan du förklara hur tiggaren zalenskyj som kommer ta död på hela Europa är en hjälte?
Citera
2022-03-01, 14:58
Medlem
Oucho.Sparkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Någon som vågar gissa hur lång ansökningsprocessen är för att gå med i NATO? Förstår att det givetvis inte är en blankett som skickas in och handläggs av en random lattedrickande småbarnsmorsa (som dessvärre är ledig v9). Pratar vi månader (i undantagsfall) eller år?

Eller är vissa länder "Pre-approved"?

På nato punkt nu kan du läsa... nä det är nato.int och processen tar vanligtvis nånstans 1,5 år. Danske Rasmussen har uttalat sig som i sänghalmen och Stoltenberg som en granne.

Men varken Sverige eller Finland har nått snabbspår, alla medlemsländer ska godkänna nya nationer. PfP-länder har inte förtur. Sverige med Ukraina och Ryssland är PfP-länder (och många andra stater som ex slutar på -menistan). Nationer i konflikt antas inte.

Sverige och Finland måste följa gängse procedur. Värdlandsavtalet som (obemärkt) röstades igenom 2014-15-16-nånstans inledde väl processen som Sverige sen inte följt vad jag kunnat bevittna. Skulle vi idag ha fått ett snabbspåj skulle jag bli oroad på riktigt.
Citera
2022-03-01, 15:03
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Varje tum svensk mark är värd att slåss och dö för.
Om du inte begriper det så är du antingen fosterlandsförrädare eller ryss.

Dö för mark? Har det ett egenvärde eller vad vore syftet med det?

"Landsförrädare"? Jag har haft grönkläder i ett decennium. Lugna ner dig en smula.

Varför mark före liv?

Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Varför är NATO så populärt tror du? Det enda som hittills har räddat oss är att vi tillhör Västvärlden. Men om inte ens Finland vill vara utanför NATO så bör inte vi vara det. Vi gränsar direkt mot Kaliningrad. Gotland är en utmärkt bas för att hålla Östersjön.

Jag vet inte. Det är därför jag frågar.

Har vi hittills blivit räddade från Ryssland för att vi tillhör Västvärlden?
Varför har det blivit otillräckligt?

Min fråga är fortfarande varför det vore bättre att ingå i NATO för att undvika krig. Vi undviker krig nu och har lyckats hittills?
Senast redigerad av Bara-Robin 2022-03-01 kl. 15:11.
Citera
2022-03-01, 15:10
Medlem
Citat:
Så, varför?

Till och börja med måste man förstå Sveriges och Östersjöns strategiska läge.

Ryssland vill ha fri tillgång till Östersjön. Dels så har de stora delar av sin flotta där och de vill även ha tillgång till luftutrymmet för att kunna angripa Norge och Danmark för att i sin tur få fritt fram för sitt marinflyg för att kunna angripa Nato sjöstridskrafter på Nordsjön och Atlanten. Observera att detta är vid en konflikt.

För Nato och USA är det motsatta förhållande. De vill inte att Ryssland ska få fri tillgång till Östersjön.

Sverige som land har ansvar att försvara sitt territorium. Om vi ska vara neutrala måste vi vara så pass starka att varken Ryssland eller Nato kan använda vårat territorium. Med tanke på hur omvärlden ser ut så kan vi välja att rusta upp försvaret till nivån vi hade på 50-60 talet när vi hade ett av världens starkaste försvar. Exempelvis så tror jag att vi då hade världens tredje största flygvapen.

Ska vi ha tusentals JAS flyg, ha en flotta som är 5-10 gånger så stor som den är nu. En arme som kan mobilisera en miljon man osv. Jag tror inte att Sverige har råd med detta. Jag misstänker att 25% av vår BNP inte skulle räcka för en sådan upprustning.

Eller så kan vi alliera oss med den part som vi har mest gemensamt med för att vi ska få hjälp vid en eventuellt kris.
Citera
2022-03-01, 15:11
Medlem
Citat:
Han vill bygga kärnvapen. Vad tror du händer då? Han sadisten har 1 Putin har 6000 kan du matte ?

Ren och skär lögn. Sluta ljuga.
Citera
2022-03-01, 15:11
Medlem
Citat:

Ja Zelenskyj skulle dö martyrdöden. Ryssland skulle bara ha två alternativ efter det lämna landet i fred eller genomföra ett folkmord. Skulle Zelenskyj varit målet skulle man skickat en lönnmördare.
Senast redigerad av fantomsmurfen 2022-03-01 kl. 15:42.
Citera
2022-03-01, 15:12
Medlem
Citat:
Kan du förklara hur tiggaren zalenskyj som kommer ta död på hela Europa är en hjälte?

Han försvarar Europa mot tjockisen Putin. Putin är det enda hotet mot Europa. Hela Europa hatar Putin!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in