Citat:
Ursprungligen postat av
bottenpaflaskan
Nej på ett eller annat sätt så måste Putin bort från makten innan Ryssland åter kan få en mer normal relation med omvärlden. Men hur kunde han tro att Ukraina skulle ta emot honom med öppna armar och att han skulle kunna ta över landet så fort?
Någonstans har jag ändå sett Putin som en beräknande strateg men i detta fall verkar han inte ha haft någon plan b.
Han trodde väl att all propaganda pre invasionen (med bilder på gigantiska konvojer, plan, tanks, soldater osv) skulle dels skrämmas Ukraina, dels få de då att inse något i stil med "det här är kört, ingen idé alls att ens försöka", att man därmed skulle välkomna de ryska styrkorna. Helt fel.
Sen tror jag han missbedömde hur väst skulle reagera, han tänkte väl att de är splittrade, vi har gas och olja osv. Istället har de kommit bättre och närmre varandra än någonsin tidigare (känns det som).
Jag kommer i början, när Tyskland valde att skänka bort 5000 hjälmar till Ukraina, man tänkte vad i helvete..., thats it?! Alltså något sånt måste ryssarna ha tänkt, typ att det blir samma sak som tidigare, fördömanden, lite sanktioner som inte ger något (som jag trodde på stenhårt) å så glömmer alla det här.