Citat:
Ursprungligen postat av
brolinlever
Jag köpte en slant i båda de här, Awilco studsade 18% idag, flex är lite tråkigare med 5%.
Jag begriper inte varför flex och golars vinst värderas högre än Awilcos, men å andra sidan så är detta ytterligare en sektor jag är minimalt insatt i. Hänger i ett tag och ser vad som händer.
Vi blir oroliga för dig turken, det är inte likt dig att inte svara på inlägg. Har du problem att sälja av ryssaktierna? Jag har inte ens försökt med surguttarna så jag har inte själv koll på hur problematiskt det blivit.
Hoppas övriga bolag går bra i alla fall och att allt är väl
Hahaha, jag har spenderat dagen med att fundera på hur jävla kul det är att spöa marknaden dag efter dag efter dag…. Surgutneftegas fick jag sälja med 20% förlust men det är sådant som händer.
Jag tror vissa inte har stenkoll här. Golar LNG är inte längre ett LNG rederi utan tillhandahåller istället FLNG samt FSRU fartyg. FLNG fartyg tillverkar LNG från naturgas och FRSU tar LNG och gör den till naturgas igen. Golar sålde av sina LNG tankers till ett avknoppat bolag, Cool Company nu under Q1 för att istället satsa mer på FLNG där man är världsledande och tjänar sina pengar. Golar kommer som det ser ut nu att fyrdubbla omsättningen till 2024 och prissätts delvis också därför lite annorlunda.
Så väldigt förenklat kan man säga att Golar köper naturgas av en producent offshore någonstans där de producerar mer än vad de kan sälja, dvs till lågt pris, sedan suger de in naturgasen i fartyget som ankrat över gasfältet och tillverkar LNG i fartyget och pumpar sedan ut det i en LNG tanker (fartyget till höger är Golars FLNG fartyg som håller på att pumpa över LNG till ett tankerfartyg):
https://www.golarlng.com/~/media/Images/G/Golar-Lng/content-images/content-slider/DJI_0125.JPG?h=2250&la=en&w=4000
Just nu ligger Golars FLNG fartyg Hilli Episeyo förtöjt ovanför ett gasfält i Kamerun. Ett land där det nästan inte finns någon infrastruktur alls för naturgas, så Golar betalar inte så mycket för naturgasen för Parenco kan inte sälja den till någon annan ändå och har inte byggt något LNG train på land då det inte skulle vara lönsamt. 2023 är deras nästa FLNG fartyg klart och det är kontrakterat till BP till 2043.
Det innebär att det är exponerande mot priset på LNG på ett annat sätt än tankerrederierna och man får därför ännu mer hävstång mot naturgaspriset. Det kan vara situationer där naturgas skenar men LNG rederier förlorar pengar för att raterna är för dåliga, eller tvärt om. Jag har därför både Golar och rederi i form av Flex. Kan bli så att jag köper in mig i Cool Company också, ska räkna på det i helgen.
Varför bygger inte alla rederier bara en massa FLNG fartyg och letar arbitrage tills marginalerna är borta? För att ett FLNG-fartyg är det mest avancerade man kan göra inom hela fossilindustrin. Förenklat kan man säga att en landfabrik måste krympas till en fjärdedel både vikt och ytmässigt för att kunna byggas på ett fartyg. FLNG fartyget måste pumpa in gasen, sedan separera ut kondensat (det säljs separat till en premium över råolja), helium, smuts, olja, vatten, slaggas och sist men inte minst kyla ner den nu helt rena naturgasen till -160C vilket minskar volymen på gasen till en 1/600 och lagra den tills den kan pumpas in i en tanker.
För att få en idé vad Hilli producerar i form av värden just nu för 2022:
100 MUSD i EBITDA i praktiken garanterat
Sedan resten beror på priset på naturgas och råolja.
Total resultat på 260 MUSD i EBITDA från Hilli förväntas 2022 om dagens priser håller i sig.
En ökning i priset på Brent med 1 USD/fat ökar EBITDA med 2,7 MUSD
En ökning i priset på TTF med 1 USD/MMBTU med 0,9 MUSD.
Golars nästa FNLG fartyg (Gimi) som går i produktion 2023 kommer att ha betalat tillbaka CAPEX på 1,4 miljarder USD på 9 månader vid nuvarande priser! Planen är att säkra kontrakt för ett tredje fartyg nu under 2022 med leverans till kund 2024.