Citat:
Ursprungligen postat av
Enric-Pryde
Nu vet jag inte om jag kallar T-72 och T-80 som lätta pansarfordon och kolonner på flera kilometer som spaning/test.
Fattar inte att ryssarna inte lärt sig något. Man skickar inte in stridsvagnar utan activ protection i frontlinjen. Israelerna har lärt sig det, amerikanarna och senast även saudierna. De överlever inte på ett modern slagfält utan detta. Och inga kolonner. Det är vansinnigt, det lärde dom sig i Afghanistan (uppenbarligen inte).
Och var är drönarna? Man går inte in i ett krig utan drönare och vi har inte sett någonting av det ännu.
Var är den elektroniska krigföringen? Hur kan Kievbor fortfarande prata i mobiltelefon?
Och den stora frågan: Varför är inte gasen till väst avstängd? Till Ukraina? Genom Ukraina? Va fan ... det är ju den enklaste hämnden av alla! Det om någon skulle få väst att reagera.
Tyvärr tror jag Putin är köpt av oligarkerna. En jävla landsförrädare är vad han är!
Vad specifikt menar du med "activ protection i frontlinjen"? Menar du flygsupport? Jag tycker det är lustigt att de flesta bilder man har fått se är av marktrupper öht, flygattacker är mest bara något de pratar om men man ser inte så mycket av.
Men jag håller med om det mesta, även om jag tycker det är svårt att veta vad som egentligen pågår, i synnerhet bland all propaganda som det mesta är. Det finns en politisk agenda i att framställa det som ett misslyckande (trots att det bara har gått några dagar). Men ja du tar upp många bra punkter, skulle ryssland inte vara världsledande inom cyperattacker exempelvis? Det är säkert inte så enkelt, men man kan nästan tycka att de borde ha börjat invasionen med en cyperattack för släcka ukraina och döda kommunikation och sedan direkt efter invadera ukraina med massiva flygattacker.
Drönare? Ja, men hur vet du att de inte förekommer? Har iofs inte sett några tecken på att de förekommer, men jag vet inte.
Men påsikt så kommer nog inte ukraina orka stå emot, krig är tärande. Zelensky försöker tvinga alla män i landet att slåss för honom, vilket jag ärligt talat tycker han bör ställas inför krigsrätt för om han överlever kriget, men han kommer istället hyllas som en hjälte, död eller levande.
Men varför skulle de stänga av gasen till väst? Till ukraina kanske. Men gasen/oljan är ju vad ryssland lever på, så då skulle de ju bara skjuta sig själva i foten om de gjorde det.