2022-02-28, 22:02
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Eus ledare agera korrupt som de alltid gör. Sanktioner drabbar främst mest bara folket även sina egna, ändå är det deras favorit metod i "konflikter". Varför? Kan det vara för de inte bryr sig om folket och bara vill ha kontroll? om de agera känslomässigt, så är det en känsloreaktion på risken att förlora lite kontroll, så då kastar de folket under vagnen för rädda sin kontroll.

De snackar så fint om demokrati, samtidigt som vi har sådana som Úrsula von Leyen som du nämner som inte direkt är demokratiskt vald (dock är demokrati extremt överskattat hursomhelst). Hon ska ha noll åsikter och noll makt i den positionen, eu i sig är ett större hot emot demokratin än vad putin någonsin kan bli.

Dessutom är kärringen superkorrupt. Att hon plötsligt blev ett av EUs högsta höns är minst sagt anmärkningsvärt.

https://www.trtworld.com/magazine/co...er-leyen-33871
Citera
2022-02-28, 22:12
Medlem
Alltså vad händer här? Postat nyss under #kyiv https://twitter.com/PhantomGlow7/sta...00840767442944

Citat:
Ursprungligen postat av mussehaha
Ingen som nämnt att planen kan vara att få med Ukraina i EU för att få makt över Europa på det viset. Då får man ju anta att detta är ett spel och att Putin och Zelenskyj är enade i detta. Vad tror ni om detta?
Skulle inte tro att Putin fejkar den här militära operationen på något sätt. Vad skulle Ryssland tjäna på det? Man får ett sämre rykte, soldater dör (om han bryr sig eller ej är oklart), ryssar drabbas av diverse sanktioner, Rysslands ekonomi påverkas. Han kallar tydligen väst för "Empire of liers". lol Isf är han en bra skådis. https://www.youtube.com/watch?v=24C3dQ0ntwU
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-02-28 kl. 22:25.
Citera
2022-02-28, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Tror de här lätta pansarfordonen och lastbilarna fungerat som en sorts spaning/test av motståndet.

Det finns gott om klipp på insatser mot IS i Syrien men jag har iaf inte sett dessa förr och bilder från tv-sikten (i färg) visar vinterlandskap.

Nu vet jag inte om jag kallar T-72 och T-80 som lätta pansarfordon och kolonner på flera kilometer som spaning/test.

Fattar inte att ryssarna inte lärt sig något. Man skickar inte in stridsvagnar utan activ protection i frontlinjen. Israelerna har lärt sig det, amerikanarna och senast även saudierna. De överlever inte på ett modern slagfält utan detta. Och inga kolonner. Det är vansinnigt, det lärde dom sig i Afghanistan (uppenbarligen inte).

Och var är drönarna? Man går inte in i ett krig utan drönare och vi har inte sett någonting av det ännu.

Var är den elektroniska krigföringen? Hur kan Kievbor fortfarande prata i mobiltelefon?

Och den stora frågan: Varför är inte gasen till väst avstängd? Till Ukraina? Genom Ukraina? Va fan ... det är ju den enklaste hämnden av alla! Det om någon skulle få väst att reagera.

Tyvärr tror jag Putin är köpt av oligarkerna. En jävla landsförrädare är vad han är!
Citera
2022-02-28, 22:41
Medlem
Om ingen nämnt det tidigare så finns intressant intervju med Sven Hirdman, Sveriges tidigare ambassadör i Ryssland. Han förklarar konflikten.
https://samnytt.se/tidigare-ambassad...falla-sverige/
Citera
2022-02-28, 22:56
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enric-Pryde
Var är den elektroniska krigföringen? Hur kan Kievbor fortfarande prata i mobiltelefon?

Anonymous har ju förklarat krig mot ryssland så dom har väl sett till att routers och annat fungerar dåligt i ryssland.
Tydligen ett antal myndigheter som fått påhälsning med påföljande problem, om dom uppgifterna nu är sanna.

Leif D (IQ200) misstänker också att en del av dessa anonyous-aktörer själva är ryssar.
Citera
2022-02-28, 23:02
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inteminsak
Om ingen nämnt det tidigare så finns intressant intervju med Sven Hirdman, Sveriges tidigare ambassadör i Ryssland. Han förklarar konflikten.
https://samnytt.se/tidigare-ambassad...falla-sverige/

Egentligen en analys som skulle publiceras av kunniga utrikesjournalister på en större morgontidning, för att läsaren bättre skall förstå omvärlden och varför geopolitik ser ut som den gör.
Istället gör sig media till ytliga plakat för ena sidan och reducerar sina läsare till en sorts fotsoldater som skall trummas in att gå i takt.

Statsvetaren John Mearsheimer vid universitetet i Chicago förklarar dimensioner av konflikten svensk media verkar tycka vara för svår.
https://youtu.be/JrMiSQAGOS4
Citera
2022-02-28, 23:27
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Nu vet jag inte om jag kallar T-72 och T-80 som lätta pansarfordon och kolonner på flera kilometer som spaning/test.

...

Det har iaf i västmedia visats bilder på ffa utslagna pansarskyttefordon, lastbilar och splitterskyddadde terrängbilar. Bilder på utslagna stridsvagnar har varit ganska få och givet att de har stort propagandavärde har vi nog sett de som finns.

De utslagna fordonen (= de som faktiskt bevisligen varit i strid) har inte varit kilometerlånga kolonner utan 3 - 5 st åt gången ungefär. (Förutom turkiska drönaren vs fordonskolonn))
Citera
2022-03-01, 00:05
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Det har iaf i västmedia visats bilder på ffa utslagna pansarskyttefordon, lastbilar och splitterskyddadde terrängbilar. Bilder på utslagna stridsvagnar har varit ganska få och givet att de har stort propagandavärde har vi nog sett de som finns.

De utslagna fordonen (= de som faktiskt bevisligen varit i strid) har inte varit kilometerlånga kolonner utan 3 - 5 st åt gången ungefär. (Förutom turkiska drönaren vs fordonskolonn))

Svårt att lita på det som påstås om bild och film.

På Telegram har jag sett filmklipp på vad som sägs vara nedkämpade ukrainare bland utbrända fordon. På reddit sägs samma klipp visa nedkämpade ryssar. Samma sak gäller klipp på olika krigsflyg som skjuts ner.

Vidare är det nästan bara döda ryssar som visas. Ibland i ukrainska uniformer. Ett klipp jag stötte på påstods visa ryskt sönderskjutet artilleri, men det var av en typ som tycks vara vanlig hos ukrainarna. Ibland har allt sett arrangerat ut.

Och en del jag sett är från ryssarnas äventyr i tjetjenien.

Många gånger för mycket propanda för att man ska kunna veta säkert vad som visas.
Citera
2022-03-01, 00:08
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Alltså vad händer här? Postat nyss under #kyiv https://twitter.com/PhantomGlow7/sta...00840767442944

Skulle inte tro att Putin fejkar den här militära operationen på något sätt. Vad skulle Ryssland tjäna på det? Man får ett sämre rykte, soldater dör (om han bryr sig eller ej är oklart), ryssar drabbas av diverse sanktioner, Rysslands ekonomi påverkas. Han kallar tydligen väst för "Empire of liers". lol Isf är han en bra skådis. https://www.youtube.com/watch?v=24C3dQ0ntwU

Han är troligtvis under order från Klaus Schwab WEF....

Det är det enda logiska scenariot.
Citera
2022-03-01, 00:14
Medlem
Citat:

Fattar inte att ryssarna inte lärt sig något. Man skickar inte in stridsvagnar utan activ protection i frontlinjen. Israelerna har lärt sig det, amerikanarna och senast även saudierna. De överlever inte på ett modern slagfält utan detta. Och inga kolonner. Det är vansinnigt, det lärde dom sig i Afghanistan (uppenbarligen inte).

Och var är drönarna? Man går inte in i ett krig utan drönare och vi har inte sett någonting av det ännu.

Och den stora frågan: Varför är inte gasen till väst avstängd? Till Ukraina? Genom Ukraina? Va fan ... det är ju den enklaste hämnden av alla! Det om någon skulle få väst att reagera.

Tyvärr tror jag Putin är köpt av oligarkerna. En jävla landsförrädare är vad han är!

Vad specifikt menar du med "activ protection i frontlinjen"? Menar du flygsupport? Jag tycker det är lustigt att de flesta bilder man har fått se är av marktrupper öht, flygattacker är mest bara något de pratar om men man ser inte så mycket av.

Men jag håller med om det mesta, även om jag tycker det är svårt att veta vad som egentligen pågår, i synnerhet bland all propaganda som det mesta är. Det finns en politisk agenda i att framställa det som ett misslyckande (trots att det bara har gått några dagar). Men ja du tar upp många bra punkter, skulle ryssland inte vara världsledande inom cyperattacker exempelvis? Det är säkert inte så enkelt, men man kan nästan tycka att de borde ha börjat invasionen med en cyperattack för släcka ukraina och döda kommunikation och sedan direkt efter invadera ukraina med massiva flygattacker.

Drönare? Ja, men hur vet du att de inte förekommer? Har iofs inte sett några tecken på att de förekommer, men jag vet inte.

Men påsikt så kommer nog inte ukraina orka stå emot, krig är tärande. Zelensky försöker tvinga alla män i landet att slåss för honom, vilket jag ärligt talat tycker han bör ställas inför krigsrätt för om han överlever kriget, men han kommer istället hyllas som en hjälte, död eller levande.

Men varför skulle de stänga av gasen till väst? Till ukraina kanske. Men gasen/oljan är ju vad ryssland lever på, så då skulle de ju bara skjuta sig själva i foten om de gjorde det.
Citera
2022-03-01, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Vad specifikt menar du med "activ protection i frontlinjen"? Menar du flygsupport? Jag tycker det är lustigt att de flesta bilder man har fått se är av marktrupper öht, flygattacker är mest bara något de pratar om men man ser inte så mycket av.

Men varför skulle de stänga av gasen till väst? Till ukraina kanske. Men gasen/oljan är ju vad ryssland lever på, så då skulle de ju bara skjuta sig själva i foten om de gjorde det.

Active protection är system som stridsvagnar använder för att skjuta ner inkommande projektiler.

Europa lever på gas. Utan gas så kommer industrierna att stanna och folket att frysa. Bättre än flygbombningar för att slå ut Europas ekonomi. Inga pengar till Ukraina och Polen längre. Jo - det är sant... Ryssland betalar fortfarande transitavgifter till Ukraina. Varför inte skicka fram en stridsvagn med en vit flagga full med pengar till presidentpalatset i Kiev istället?

En skämt är vad det är. Krig går man in helhjärtat och totalt i. Annars går man inte in i dom.
Senast redigerad av Enric-Pryde 2022-03-01 kl. 00:58.
Citera
2022-03-01, 01:20
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Touchdown
Klart de hade kunnat lagt bomber och airstrikes osv i flera dagar innan de rullar in med pansar och infanteri och rensar ut det sista.
Men nu är de ju inte där för att rensa, utan för att befria. De ska ju befria det ukrainska folket! Då rimmar det illa att döda civila.
På många twitterinlägg kan man dessutom se ryssen uppträda som att de är på ”social patrol” eller ”show of force”. Dvs de framrycker till både fots och motordrivet med ganska låg beredskap och ganska uppsluppet. Detta är såklart utfört på order, då soldaterna fått veta att syftet med ”operationen” är fredsbevarande och lugnande.
Dock möter de motstånd i form av taggade och motiverade ukrainare som gör allt (såklart!) för att mosa de invaderande trupperna så hårt som möjligt.
Därför ser nog många av klippen och bilderna lite skeva ut!

De ryska soldaterna vet inte vad de gör där, och har förmodligen blivit totalt vilseledda. Samtidigt möter de ett synnerligen motiverat motstånd.

Välförklarat. Även om jag förstår att ukrainare inte vill se rysk militär tåga fram på deras gator, så icke desto mindre är den ryska invasionen INTE av blodbadskaraktär. Man vill inte skada civila, och så få soldater som möjligt. Glöm inte att ryssar och ukrainare är bröder!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in