2022-02-28, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Det är inte så konstigt. Desto längre det här pågår desto mer sympati får folk för ukraina och vill göra mer och mer för dem. Hade inte putin invaderat dem kunde jag köpt foul play men när putin verkligen puttar in ukraina i EU:s armar så här så är det inte märkligt.

Ukraina har ju velat gå med ett tag men har inte uppfyllt kriterierna så jag tror inte EU skulle planerat det.

Men de kan ju inte plötslig få gå med för att man tycker synd om dem? Om de nu inte uppfyller kriterierna. För EU har ju inget med detta att göra. Vad skulle det hjälpa i den här situationen att gå med i EU över en natt?
Citera
2022-02-28, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Putin har sagt rakt ut vad det gäller; en specialoperation (OBS! Ej invasion) för att befria Donbass, rensa Ukraina från ockupanterna, neutralisera hotet mot Ryssland (främst NATO) och besegra NWO (befria världen).

Media vill få det till en invasion för att bilda opinion mot Ryssland för att rättfärdiga ett fullskaligt krig.

Lyssna på Putins tal (engelsk tolk) till folket där han går igenom allt: https://www.youtube.com/watch?v=GjMnTo85S4A

Det måste vara en talang att kunna skriva såsom du gör och ändå få det till att det inte är en invasion.

”Rensa Ukraina från ockupanterna”. Jo tjena.
Citera
2022-02-28, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Så, vad är det som egentligen pågår i Ukraina?

Följande förstår jag - Putin vill visa musklerna och att det Ryska riket är "great again". Vad man tidigare åstadkommit är mirakulöst - man lyckades slå tillbaka världshistoriens största offensiv (Barbarossa) och totalt 52 miljoner män slogs i nuvarande Ukraina innan ryssen slutligen kunde tåga in i Berlin.

Sedan dess har världen evolverat och så även den ryska armén, som rustats upp och förberetts i över 20 år. När invasionen nu inleddes tänkte jag att vi har en sensation framför oss - efter 70 år rullar Röda Armén och i en värld där kameror är överallt trodde jag vi skulle få se himlen fyllas med helikoptrar och se hundratals moderna ryska pansarvagnar dra över nån slätt i Ukraina, som typ Slaget vid Kursk fast i 4k.

Nu, flera dagar in i "invasionen", har inte ett skit hänt. Ryska landtrupper ska ju ha gått i land i Odessa och mängder med pansar påstås ha rullat in från norr. Var är Normandie-landstigningen i Odessa? Var är dom här pansarförbanden? Var är striderna?

Då och då får vi något hemmagjort videoklipp på en ensam rysk förbandsvagn eller en ensam rysk lastbil som snurrar runt i nån by eller på Kievs gator. Ibland "tillfångatar" man den ryska soldaten som sitter och gråter där bredvid sin lastbil från 1948. Sen ser man massa ukrainska soldater ligga på rad på en motorväg i Kiev, och väntar på att bli bortsprängda.

Vad är det alltså jag ska tro på? Att samma nation som repellerade Napoleon och Hitler, nu försöker ta över Kiev genom att skicka in en förvirrad lastbilschaufför per dag? Jag ser helt enkelt inte något krig nånstans. Fine, ett höghus i Kiev har fått skador på nåt sätt. Det sprängdes säkert med i Rosengård den kvällen. Jag tänker mig att något av följande skett

1) Putin har missuppfattats. Han avsåg utföra precisionsbombningar och spänna musklerna lite. Ukraina och väst har då blåst upp detta till att en fullskalig invasion är på gång och det står mängder med pansar utanför Kiev, bara att dom inte syns riktigt än.

2) För närvarande har endast förtrupper skickats in, för att kolla om Ukrainarna har något stridsmoral och för att se vilken teknologi Ukrainarna besitter.

3) Förtrupper har endast skickats in för att kolla de egna truppernas stridsmoral, så inte massa ryssar deserterar med den främsta militära utrustningen och lämnar över den till fienden - en PR-katastrof utan dess like.

4) Putin har internt motstånd för kriget och kanske är invasionen saboterad av egna generaler innan den ens påbörjats. Kanske krigar man knappt alls och rapporterar till Putin att motståndet är större än man trott.

5) Putin har fått kalla fötter väldigt fort, när han insåg att han just startade ett krig. Jag kan också bli arg på jobbet och tjafsa med nån för att nästa dag inse att jag överreagerade. Hade Putin bara en dålig dag eller? Han har ju i 20 års tid varit väldigt försiktig, eftertänksam och kalkylerande i övrigt.

6) ?????? Ja, vad för fler alternativ finns det? Att den mäktiga Röda Armén gör sitt bästa för att blitzkriega Ukraina, men Ukrainarnas idé med molotov cocktail gick så bra att hela Zjukovs armé sitter fast i någon by i norra Ukraina för att gamlingarna där kastar molotov cocktails.

Man har väl inte saboterat hela Rysslands anseende, ekonomi, handel etc för en halvmesyr där det Ryska riket ska förlora ett minikrig mot kaoslandet Ukraina? Och om man är seriös med att visa världen vilken kraft man är att räkna med - var fan är musklerna då?

Att någonting väldigt skumt pågår tydliggörs ju av att inte ens RT lyckas rapportera något vettigt alls om kriget. De skriver varken om strider, att hela grejen skulle vara ett missförstånd, vad planen är, eller nånting alls.

Om det här är en rysk invasion så kan man ju dra hem hälften av dom där gubbarna och gummorna som man skickade till Gotland - jag bedömer att ön klarar sig med 50 pensionärer som har varsin molotov cocktail.

Är du en boomer som inte klarar söka på google?
Citera
2022-02-28, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Det är myckey märkligt alltihop. Det är krig, men samtidigt verkar ingen kriga, det ser mest ut som sporadiska småstrider än en invasion. Ryska soldater som inte vill slåss, flygstridskrafter som lyser med sin frånvaro, reservister som sänds ut utan ledning, inga flaggor eller identifierbara nummer på fordon, listan kan göras hur lång som helst.

Är det hela en intern maktstrid i ryska ledningen? Eller fake attacker? Det är utan tvekan den mest märkliga "invasion" jag varit med om. Vad är vitsen med att starta krig utan att kriga?
Adam Curry resonerar lite om det i podcasten han har tillsammans med John C Dvorak, No agenda.
https://www.noagendashow.net/
Citera
2022-02-28, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Dånet i europeiska och amerikanska MSM är öronbedövande. Hinkvis med ren propaganda, illa underbyggda slutsatser, desinformation, etc. Det brukar bli så när någon hotar "the western way of life" — alltså även politiker hemma och borta, i fredstid. Samtidigt: man får ha i åtanke hur ensidig och regisserad rapporteringen var under t.ex. Kuwaitkriget.
Liknar kampanjen vid Covid-19.

Vladimir Putin borde få Nobels medicinpris, utrota dödssnuvan på några dagar.
Citera
2022-02-28, 18:22
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Ingen som tycker det är underligt att Ukraina vill med i EU nu på studs mitt under pågående invasion/krig? Jag tycker det är märkligt…

Det är väl något sorts försök. Det finns inget standardavtal utan det krävs långvariga förhandlingar för att bli medlem.
Citera
2022-02-28, 18:32
Medlem
Citat:
Men de kan ju inte plötslig få gå med för att man tycker synd om dem? Om de nu inte uppfyller kriterierna. För EU har ju inget med detta att göra. Vad skulle det hjälpa i den här situationen att gå med i EU över en natt?

Det skulle säkra dem fortsatt stöd från EU i den här krisen. EU har en solidaritetsklausul i Lissabonfördraget att medlemmarna ska hjälpa varandra om de blir attackerade. Men normalt sett är de inte i närheten av att uppfylla kraven för medlemskap.
Citera
2022-02-28, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Det är fortfarande för tidigt att dra slutsatser. Men Putin har blivit lite övermodig efter Krim som var succé. Ukraina är ett stort land och dom har fått mycket militärt stöd, i synnerhet när det gäller anti-tank kapacitet. Dessutom har Putin en agenda att minimera civila förluster. Skulle dom skita i det skulle dom ödelägga och ta sig fram fortare.

Vet heller inte vem som blöder mest av att det står still en stund rent ekonomiskt. Putin popularitet i omvärlden har inte direkt fått något uppsving. Har han ett samarbete med kina och kan kränga olja ligger han nog ändå ekonomiskt bra till.

Politik handlar om anseende och fasader. Om putin blir piraia och bara handlar med kina blir de i bästa fall som ännu ett nordkorea. Med urusla levnadsförhållanden och isolering från den moderna världen. Nordkoreas folk har blivit hjärntvättade i generationer. Undrar om ryssar är så kuvade att de accepterar samma situation?

Sen undrar man ju vad han tror att han ska uppnå med en 5km lång militärparad som ska omringa kiev. Desto mer han försöker pressa och målar upp sig själv som en skurk desto mer puttar han länder rakt in i EU och natos armar och desto hårdare tag kommer det bli mot honom. Världen har bara väntat på nästa skurk likt hitler som de kan klämma åt ordentligt.
Citera
2022-02-28, 18:33
Medlem
Putin sägs ju ha använt militären och militära projekt som ett sätt att dränera statskassan till privata aktörer.
Citera
2022-02-28, 18:40
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Det krävs endera kraftig hjärntvättning eller låg intelligens för att inte se att det är mannekänger. Framförallt är den sista dom filmar extremt tydligt en mannekäng. För jag har svårt att se hur ett bränt lik kan stelna till med armarna i vädret.
Det är precis vad som händer när man bränner en kropp. Leder och muskler dras ihop.

Händer även vid vanlig död. Rigor mortis kallas det.
Citera
2022-02-28, 18:43
Medlem
Citat:

Sympati är en av de starkaste känslorna. Speciellt hos kvinnor. Såklart kan de gå med nu även om det inte är så troligt. Bara att ändra om några kriterier eller ge särskilt tillstånd. För inte så länge sedan ville politiker ju bara fördöma invasionen. Att skicka vapen var inte enligt reglerna hette det. Nu skickar vi vapen.

Folk kommer få mer och mer sympati för ukraina desto längre putin invaderar dem. Och folk kommer således vilja göra mer och mer. Även om det egentligen inte gör så mycket.
Man tycker en sån som putin borde haft smartare strateger för han skjuter verkligen sig själv i foten.
Citera
2022-02-28, 18:50
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Så, vad är det som egentligen pågår i Ukraina?
Följande förstår jag - ....................

Den här killen förklarar varför det inte händer nånting:
https://www.youtube.com/watch?v=1vdiEABLFoo&t=208s

Den ryska taktiken går ut på att minimera skador och dödsoffer. De har omringat de större städerna och väntar nu ut situationen. Samma sak när det gäller de ukrainska trupperna. Ryssarna retirerar och omringar dem, för att sedan ta dem i en kniptångsmanöver.
Man har heller inte stängt av vatten, el telenät o.s.v, för att man inte vill plåga civilbefolkningen i onödan. Därför kommer det att ta tid.
Hade ryssarna velat blåsa på som amerikanerna gjorde i Irak, Syrien eller Afgahnistan, så hade det varit över på ett par dagar. Men man vill inte göra grus av Ukraina. Ryssarna vill ha dem som en god partner i framtiden, och är därför noga med att minimera skadorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in