2022-02-28, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Det enda jag säger är att dom hoppades på att Ukraina vilja skulle knäckas genom att vråla och slå sig själv på bröstet men det funkade inte.

Ja det stämmer bra troligen, håller jag med om. Nu gick det käpprätt och han måste rädda sitt ansikte. han har förstört livet för många ryssar nu, även många av de rikaste. För att inte tala om alla de redan marginaliserade minoriteterna och fattiga i landet. Putin är körd och han kan aldrig vinna. Han måste bli lönnmördad annars är det sayonara mänskligheten inom kort tror jag på riktigt.
Citera
2022-02-28, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Det är myckey märkligt alltihop. Det är krig, men samtidigt verkar ingen kriga, det ser mest ut som sporadiska småstrider än en invasion. Ryska soldater som inte vill slåss, flygstridskrafter som lyser med sin frånvaro, reservister som sänds ut utan ledning, inga flaggor eller identifierbara nummer på fordon, listan kan göras hur lång som helst.

Är det hela en intern maktstrid i ryska ledningen? Eller fake attacker? Det är utan tvekan den mest märkliga "invasion" jag varit med om. Vad är vitsen med att starta krig utan att kriga?

Är det inte bara så att "vi" inte har tillgång till dessa bilder och att det därför upplevs som att det inte händer så mycket? Jag förstod att ukrainarna uppmanats att inte lägga ut bilder och filmer på sociala medier. Dels för att inte ge ryssarna information om vad man vet, men också för att kunna kontrollera informationen utåt. Det är nog väldigt svårt att veta hur det går och vad som händer om man inte själv är på plats.
Citera
2022-02-28, 16:46
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Om nu Putin angriper Ukraina, verkligen angriper, varför är inte el och vatten osv utslaget? Hur kan hyllorna i matbutikerna vara fulla? Varför är inte broar, tunnlar, trafikleder, järnväg sönderbombat? Varför kör han inte luftanfall dygnet runt? Hur brukar krig och en invasion se ut? Vilka bilder och filmer brukar kablas ut från en konflikthärd? Precis som TS skriver så är det något skumt med det här.

det finns ju också alternativet att media blåst upp det hela (specialinsats vs fullskaligt krig). att ryssland invaderat råder det ingen tvekan om, men omfattningen och skadorna etc tycks mycket begränsade i förhållande till de mediala krigstrummornas decibelnivå. att bilder från 8 år sedan används, eventuellt också dockor, definitivt felaktig designering av filmade fordon/flygplan kan möjligen tillskrivas lata journalister. som lustigt nog själva varnar för desinformation.
Citera
2022-02-28, 16:56
Medlem
Såg precis något inslag på Aftonbladet där Ukrainas president pratar om att de vill ha omedelbart medlemskap i EU genom en ny specialprocedur. Ingår ens Ukraina i Europa? Hör inte de till Asien? Detta tycker jag är skumt. Det brukar ju vara en lång process att gå med i EU. Massa villkor ska ju uppfyllas…
Citera
2022-02-28, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Jag har sett mängder med bilder på vad som påstås vara döda soldater. Noll blod.

Har sett en bild på döda brända soldater med blod och lemlästning. Soldaterna är uppenbara mannekänger (dockor).

Så vad skulle syftet vara med falska bilder? För en som inte är så invigd i politik och krig. Säger inte att jag tror på den teorin men är nyfiken på ditt resonemang.
Citera
2022-02-28, 17:02
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det finns ju också alternativet att media blåst upp det hela (specialinsats vs fullskaligt krig). att ryssland invaderat råder det ingen tvekan om, men omfattningen och skadorna etc tycks mycket begränsade i förhållande till de mediala krigstrummornas decibelnivå. att bilder från 8 år sedan används, eventuellt också dockor, definitivt felaktig designering av filmade fordon/flygplan kan möjligen tillskrivas lata journalister. som lustigt nog själva varnar för desinformation.
Dånet i europeiska och amerikanska MSM är öronbedövande. Hinkvis med ren propaganda, illa underbyggda slutsatser, desinformation, etc. Det brukar bli så när någon hotar "the western way of life" — alltså även politiker hemma och borta, i fredstid. Samtidigt: man får ha i åtanke hur ensidig och regisserad rapporteringen var under t.ex. Kuwaitkriget.
Citera
2022-02-28, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Så vad skulle syftet vara med falska bilder? För en som inte är så invigd i politik och krig. Säger inte att jag tror på den teorin men är nyfiken på ditt resonemang.
Putin har sagt rakt ut vad det gäller; en specialoperation (OBS! Ej invasion) för att befria Donbass, rensa Ukraina från ockupanterna, neutralisera hotet mot Ryssland (främst NATO) och besegra NWO (befria världen).

Media vill få det till en invasion för att bilda opinion mot Ryssland för att rättfärdiga ett fullskaligt krig.

Lyssna på Putins tal (engelsk tolk) till folket där han går igenom allt: https://www.youtube.com/watch?v=GjMnTo85S4A
Citera
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Det är myckey märkligt alltihop. Det är krig, men samtidigt verkar ingen kriga, det ser mest ut som sporadiska småstrider än en invasion. Ryska soldater som inte vill slåss, flygstridskrafter som lyser med sin frånvaro, reservister som sänds ut utan ledning, inga flaggor eller identifierbara nummer på fordon, listan kan göras hur lång som helst.

Är det hela en intern maktstrid i ryska ledningen? Eller fake attacker? Det är utan tvekan den mest märkliga "invasion" jag varit med om. Vad är vitsen med att starta krig utan att kriga?

Grundplanen gick ju sådär. Man hade hoppats på att de ukrainska soldaterna skulle krama om sin granne och bjuda på vodka när dom passerade gränsen med sina tanks men så blev det icke.

Plan B. Man förstår att det vore synnerligen otaktiskt att döda fler civila än de stackare som råkar stryka med i skottlinjen. Initialt i vart fall. Om förhandlingen nu går åt helv så lär Putin sakta men säkert höja tempot och till slut börjar det likna ett storskaligt krig. Något han sannolikt inte vill och istället börjar han sträcka sig efter hotet om kärnvapen.

Sedan så tror jag rent generellt att det redan idag krigas mer än vad vi ser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Flera filmer som visar kolonner med förstörda fordon.
Va fan sysslar Ryssarna med? Har dom inte lärt sig hur man rör sig i fiendeterräng?
Även tanks som kört fast i leran som den ryska besättningen övergivit. Eller iofs slut på soppa men jag tror det var leran som stoppade de jag såg.
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Hoppas det är ryssar och inte ukrainare. Som damen i ett annat klipp sa till en ryss: "Ha solrosfrön i era fickor, för era fallna kroppar kommer att göda dem när de växer".
Hoppas det är dina släktingar.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-02-28 kl. 17:20.
Citera
2022-02-28, 17:11
Medlem
jori9900s avatar
Har ni sett bilder och filmer från andra världskriget? Om det här är ett krig så är det lika fake som hela pandemi bluffen.
Citera
2022-02-28, 17:15
Medlem
Ingen som tycker det är underligt att Ukraina vill med i EU nu på studs mitt under pågående invasion/krig? Jag tycker det är märkligt…
Citera
2022-02-28, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubeee
Är det inte bara så att "vi" inte har tillgång till dessa bilder och att det därför upplevs som att det inte händer så mycket? Jag förstod att ukrainarna uppmanats att inte lägga ut bilder och filmer på sociala medier. Dels för att inte ge ryssarna information om vad man vet, men också för att kunna kontrollera informationen utåt. Det är nog väldigt svårt att veta hur det går och vad som händer om man inte själv är på plats.

Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Grundplanen gick ju sådär. Man hade hoppats på att de ukrainska soldaterna skulle krama om sin granne och bjuda på vodka när dom passerade gränsen med sina tanks men så blev det icke.

Plan B. Man förstår att det vore synnerligen otaktiskt att döda fler civila än de stackare som råkar stryka med i skottlinjen. Initialt i vart fall. Om förhandlingen nu går åt helv så lär Putin sakta men säkert höja tempot och till slut börjar det likna ett storskaligt krig. Något han sannolikt inte vill och istället börjar han sträcka sig efter hotet om kärnvapen.

Sedan så tror jag rent generellt att det redan idag krigas mer än vad vi ser.
Så kan det mycket väl vara. Jag säger inte emot. Inte direkt så att information gladeligen sprids till omvärlden, oavsett sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in