Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-28, 09:13
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Luka i Belarus får nog ta sig en ordentlig funderare här hur han skall göra. Han har ju ALLA möjligheter att ta Väst parti, bli fri från förlorande Putin och samtidigt se ut som den gode helt plötsligt.

För sent, speciellt med tanke på hans agerande tidigare. Det här är hans chans.
Citera
2022-02-28, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
1. De ryska unga soldaterna är inte stridsvana
2. De har låg stridsmoral
3. Ukrainska soldaterna har både starkare stridsvana och moral
4. De ukrainska soldaterna kan terrängen mycket bra
5. De försvarar sitt territorium och är extremt motiverade

Det är anledningen
Alltid är det så att den anfallande sidan ger upp lättare än de som slåss för sin överlevnad. Så är det i alla krig

Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Det är två saker som jag finner intressant!

Den första är hur extremt dåliga ryssland måste vara på taktik i krig. Det är om inte världens starkaste iaf näst bästa armen på jorden. De möter det "lilla" landet Ukraina men de verkar förlora, HUR GÅR DET TILL? Jag vill inte att ryssland ska vinna men liksom...

Den sista saken är att ifall det håller på att sluta? Verkar ju lugna ner sig utöver vitrysslands deltagande.

6. Ryssland har kvantitet men inte kvalitet.
7. Extremt eftersatta förband. Man började modernisera 2018 och pumpa in pengar men det går SAKTA att utvecka nya plattformar och vapen.
Citera
2022-02-28, 09:14
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
Jag kan lova att Militären nu pejlar alla användare på olika forum för att få adress. Det går inte att gömma sig på nätet idag.

Så är det. Och jag hoppas det blir effektivt.
Citera
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Det låter som goda nyheter. Kanske får svänga förbi systemet och köpa lite champagne.

Om vår västpropagande stämmer så får bara rysk "champagne" kallas för champagne medan äkta champagne från Frankrike ska kallas för "mousserande vin". Men det är väl ett lyxproblem för ryssarna så knappt kommer att ha råd att bränna sin skitvodka.

Jag tycker den här storyn är talande för kortslutningen i Putin och hur överdriven nationalism som Ryssland verkar ha en febrig epedimi av är talande för Rysslands agerande i stort.

En nyttig läxa är att det inte räcker med mängder av militära vapen om man ska starta bråk. Man måste ha även de andra vapnen.

Ryssland, en liten skitekonomi mindre än Spaniens, saknar nu halva verktygslådan. Visst, krigsmakten kan brassa på och skjuta Ukraina i småbitar men i andra änden blir Ryssland totalt slaktade och hackade i småbitar av de starka ekonomierna EU-USA-Japan-UK och alla deras allierade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
De fattiga offrar sina söner, medelklassen förlorar sitt välstånd, barnamördare V.Puttin bygger ett nytt slott. Intet nytt under solen, diktatorer har i alla tider gjort just det.

Fast nu blir det ju väldigt annorlunda? Ryssarna har ändå haft det bättre, standarden har väl ökat på senare tid, nu med alla sanktioner slår det otroligt hårt mot Ryssland och det ryska folket.

Tex, St Petersburg skulle vara värd för Champions League-finalen senare i år, tänk dig bara hur en sån sak slår mot ex hotellen och restaurangerna? Samma sak gällande F1, ryska GP, alltså ryska folket får äta så mycket bly just nu att jag inte ens trodde var möjligt.

Jag erkänner, jag var helt säker på att de här sakerna inte skulle bita, jag nämnde det flera gånger här, men oj vad fel jag hade.
Citera
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
USA och Eu skulle kunna avsluta detta krig på fem röda om de ville. De skulle kunna tvinga parterna till förhandlingsbordet och garanterat att Ukraina inte någonsin går med i Nato. Nu ska de ju ha förhandlingar idag men jag misstänker att USA hoppas de inte ger nått. Känns inte som Väst vill ha fred.

Man skickar vapen till Ukraina i stället. Detta är nog mer ett krig mellan globalism=nationalism.

Tja, att förhandla med Putin är tämligen meningslöst då han inte följer några avtal.
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
Jag kan lova att Militären nu pejlar alla användare på olika forum för att få adress. Det går inte att gömma sig på nätet idag.
Jasså har ni kommit så långt där du sitter..
När man inte kan svara så drar man fram ett litet hot tja propagandamaskinen har problem likt Kamrat Putin....
Citera
2022-02-28, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orange0
Möjligtvis Nordkorea, denna lilla bakgård som är komplett utesluten från den moderna världen. Vi har liksom bara accepterat det är så vid det här laget.

Ryssland går mot sin egen undergång, oavsett utgång i Ukraina. Det kommer krävas generationer innan något land vill ha med dem att göra igen, även om styret byts ut. Minnet av vad Ryssland inledde 2022 kommer leva kvar och göra att inget land med hedern i behåll kan föra något sorts samarbete med dessa.

Det pyttelilla förtroende de skrapat ihop de senaste 30 åren, är bränt, ja.
Det här kriget kommer att skicka Ryssland tillbaka i tiden. Politiskt hamnar de på 50-talet...

Detta krig kommer att kosta Putin allt.

Man behöver ju bara kolla på Putins bakgrund, för att fatta vilket land man har att göra med. Han har jobbat för KGB och är troligen tortyrutbildad (inte unikt för en rysk ledare). Bara en sån sak...

Ryssland hann inte ens repa sig efter kalla kriget, innan Putin och hans maffiakompisar förstörde allt.

Stackars ryssar.
Citera
Medlem
Har Ukraina skickat några former av militära återgäldningar in i Ryssland, eller är det enbart militärt försvar Ukraina använder?
Citera
Medlem
Urinterapeuts avatar
Ryssland har skämt ut sig fullständigt. Ukrainarna vet hur det är att leva under Kremls styre, de om några vet vad det kan innebära.

Den röda armen är kraftigt överskattad, det finns inget fosterland att dö för eller existens som är hotad. Ukrainarna kan strida för sitt folk och land vilket icke är att underskatta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
För sent, speciellt med tanke på hans agerande tidigare. Det här är hans chans.

Precis. Det skulle inte förvåna mig om han i samtalen med Macron och andra verkligen fått påtryckningar att så även är fallet. Förstå, att lyckas dumpa Putin, sitta som "diktator" men mjukna upp lite, få hjälp av väst och folket kommer istället för att salta på dig, älska dig.

Det är öppet jävla mål. Han kan fasiken inte missa om han inte är riktigt trög på riktigt.

Och det tror jag inte att han är, kalkylerande, smart, kall och hänsynslös absolut - Men dum tycker jag inte att han framstått som.
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
6. Ryssland har kvantitet men inte kvalitet.
7. Extremt eftersatta förband. Man började modernisera 2018 och pumpa in pengar men det går SAKTA att utvecka nya plattformar och vapen.
8. Ingen ekonomi att underhålla eller tanka fordonen samt flyget!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in