Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-28, 09:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Så om inte Putin får som han vill och får köra över Ukraina medans omvärlden bara tittar på när han begår sin "avnazifiering" (läs folkmord) och Holodomor 2 på Ukraina så kommer han ändå bevisa för omvärlden att "västpropagandan" ändå haft rätt om vilken hänsynslös galning han faktiskt är när han gör en Grozny utav Kiev eller Kharkiv? Är det så jag ska tolka ditt "men NATO då" cirkelresonemang?

Ni rystroll har haft det väldigt jobbigt de senaste dagarna. Erat senaste trick verkar vara att det inte gått bra för ryssarna hittills för att de försökt undvika för mycket skada på civila. Jo tjena. Ni vet att detta är det första riktigt stora smartphone-kriget med hela världens ögon på Ukraina just nu så därför kablar ni desperatat ut en massa oärlig propaganda om hur snälla och gulliga de ryska "befrielsestyrkorna" är.
Aha, du uppfattade inte ironin.

Jag tror risken är väldigt liten men jag tror samtidigt att Putin inte kommer att stoppa förrän hans krav är uppfyllda som han presenterade före jul.

Det tycker jag de vuxna i rummet i väst ska ta till sig.
Citera
2022-02-28, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Undrar om något land varit så uteslutet och hatat, möjligtvis Nazityskland på 1940-talet.

Ryssland kan aldrig mer bli ett acceptabelt land så länge regimen Putin sitter kvar.

Enda skulle möjligtvis vara om Putin avgår och Ryssland börjar om på nytt. För varje dag som Putin sitter kvar vid makten ökar den ryska misären även om de vinner i Ukraina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
NEJ så är det INTE. Filmerna du sett och böckerna du läst speglar INTE verkligheten.
Jo så är det. Precis som när en stor asteroid slog ner förmörkade solen och släckte det mesta av livet på jorden . Så är kraften i urladdningen tillräcklig stor så sker ju just det enligt alla datamodeller där man simulerar ett stort kärnvapenkrig. T.om ett stor vulkanutbrott kan ju få ödestigna konsekvenser för oss åratal framöver.
Möjligen har lille Putin läst just science fiktion böcker så han faktiskt tror han kan använda dagens kraftfulla kärnvapen och själv överleva. Det kan han inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
110 rubel per dollar just nu, från 77 i början av februari månad. Den riktiga kursspiken började dock först idag så vi får se vart vi landar.

Hoppas ryssarna i tråden inte är allt för beroende av den här växelkursen, för i så fall kan man se det som att ni just fick en lönesäkning på 40%.
Underbart att höra.
Citera
2022-02-28, 09:03
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
EU har ingen identitet. Ingen egen utrikespolitik eller eget försvar. Då bli man lätt beroende av USA.
Men de skulle ju kunna ha det. EU behöver inte lyda USA i allt. Eller är vi slavar till USA?

Jag hoppas att dagens förhandlingar leder till kloka beslut och att kriget upphör.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RusImperia
Nej, Sverige skänker "bara" bort 100 miljoner i pansarskott som jag förstått det. Summan i sig är irrelevant. Det intressanta är att Sverige totalt släppt sin neutralitet, och det i sig känns sorgligt.

Ledsen att göra dig ännu ledsnare, men Sverige har inte varit neutrala, vi är det inte nu och det finns ingen som påstår att vi är det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Enda skulle möjligtvis vara om Putin avgår och Ryssland börjar om på nytt. För varje dag som Putin sitter kvar vid makten ökar den ryska misären även om de vinner i Ukraina.
Kanske vi ser Ryssland uppdelat i ett väst å öst?

Kina får en del och EU får ansvara för en del?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Om det är Ukrainas närmande mot EU och NATO - och risken att få NATOs raketer och militär hotfullt nära den ryska gränsen - som fått Putin att anfalla Ukraina. Då undrar jag varför det inte blev samma reaktion när de bl.a. de baltiska staterna gick med i NATO 2004?

Det handlar om hur geografin ser ut. Ukraina är en bred korridor av plana fält som är väldigt bekymmersamt att försvara.
Citera
2022-02-28, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Lögn! 4 miljoner människor i östra Ukraina har varit utsatta för krig i 7 år. De har fått stöd av Ryssland, eftersom de är i huvudsak ryssar.
Kiev hade kunnat följa Minsk-avtalet från 2015, så hade det blivit fred.
Ingen i Väst har brytt sig om dessa människor. Bara Ryssland.

Ryssland är minst lika civiliserat som Väst. Om man vill ha fred så gör man kompromisser.

Ukraina har chansen i dagens förhandlingar att visa att han inte vill offra sitt land för att Västs ledare har russofobi.

Civilserade länder hotar inte andra länder militärt när de inte gillar deras politik . Än mindre invaderar..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Snarare så att du kan bara se svart och vitt och när du läser mina inlägg som är gråa, dvs nyanserade, så vet du inte vad du ska tro. Ibland blir jag vit och ibland svart. Det är du som inte kan se bortom svart eller vitt och därför tror du att jag vacklar. Det är tvärtom du som kovänder för att du är nyansblind.
Nej.

Du är lika rädd som dina oligarker.

Dina rubels är värda nada.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Stämmer
Armband? Det där har dom snott från Feministerna i regeringen fan Ryssar snor allt. Vad står det på dom tro?Putin är ganska snäll egentligen. Bjud mig på Vodka annars skjuter jag. Eller mer som araber. Jag skall knolla din mamma.
Citera
2022-02-28, 09:05
Medlem
Orange0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Undrar om något land varit så uteslutet och hatat, möjligtvis Nazityskland på 1940-talet.

Ryssland kan aldrig mer bli ett acceptabelt land så länge regimen Putin sitter kvar.

Möjligtvis Nordkorea, denna lilla bakgård som är komplett utesluten från den moderna världen. Vi har liksom bara accepterat det är så vid det här laget.

Ryssland går mot sin egen undergång, oavsett utgång i Ukraina. Det kommer krävas generationer innan något land vill ha med dem att göra igen, även om styret byts ut. Minnet av vad Ryssland inledde 2022 kommer leva kvar och göra att inget land med hedern i behåll kan föra något sorts samarbete med dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in