2022-02-27, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det skal være snakk om MIG-29 og SU-25 fra Polen og Bulgaria. Fly som de kjenner fra før.

Ja något annat vore helt galet. Annars måste de skicka med piloter och tränad markpersonal också, och så hökiga tror jag inte på att EU har blivit.
Citera
2022-02-27, 22:00
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14329
När Tyskland gick in i holland 1914 så trodde de att de skulle vara över efter några dagar.

Efter en helg hade 21000 tyska soldater dött när de fick möta kulsprutan för första gången. Och hela bizmarks Time table blev försenat. Som var planerat i minsta detalj med transporter osv.

Tyskarna insåg att de inte ens kunde ta över ett simpelt fort.
Så de drog fram sin big bertha. Dessa sprängde trumhinnorna på alla 4 fotbollsplaner i omkrets. De lyckades träffa ett vapenföråd på första träffen har jag för mig och sprängde hela jävla fortet i bitar.

Kort där efter gav holländarna upp.

Om Ryssland har så svårt som det påstås. Demoraliserande artilleri borde bli nästa steg.

Bismarck var död sedan länge när första världskriget bröt ut.

Vi får se vad som händer men om ryssarna inte lyckas militärt med relativt lätta vapen kommer de behöva ta till den med den tyngre arsenalen vilket kommer bli mer blodigt och göra Ryssland ännu mer impopulärt.
Citera
2022-02-27, 22:04
Medlem
Ännu bättre för ukrainas del vore det om EU faktiskt ingrep militärt i Ukraina..
Citera
2022-02-27, 22:05
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det skal være snakk om MIG-29 og SU-25 fra Polen og Bulgaria. Fly som de kjenner fra før.

Låter rimligt. Dom kan ju knappast börja träna nya piloter såvida inte utländska piloter ansluter sig vilket iofs är fullt möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Jag sitter inte och sväljer lögner dagarna i ända. Har bättre saker för mig.

Ukraina har hävdat att Ryssland förlorat 146 stridsvagnar, 27 flygplan, 26 helikoptrar och 4300 servicemän. Dessa siffror ska tas med ett berg av salt givetvis men att Ryssland har förlorat betydligt mer än många tänkt från början är något som är helt säkert. Tids nog kommer vi säkerligen få bättre uppskattningar från mer neutrala källor men alla källor jag ser hävdar betydligt större förluster på den ryska sidan än dom tänkt sig vilket även är anledningen till att dom börjat vifta med kärnvapen.
Citera
2022-02-27, 22:10
Medlem
Herakleioss avatar
Lugn nu.

Rysslands militär har order att ta det lugnt och bara attackera Ukrainas militär och militära objekt.

Det är inte blitzkrieg 1939 vi talar om.
Citera
2022-02-27, 22:11
Medlem
Även "eliten" VDV och alphagroup verkar vara sopor och fick pisk

Ryssen skramlar med rostig skit
Citera
2022-02-27, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Jag röstar för "inte en flopp". Och tro mig, jag vill verkligen att det ska vara en flopp.

Ryssland kommer att vinna militärt, det är bara en tidsfråga innan de tagit över Kiev och alla centrala städer.
Ryssland vill varken förinta eller ockupera Ukraina. Rysslands mål är att ta över Ukraina tillfälligt, installera en marionettregering som skriver avtal fördelaktiga för Ryssland (t.ex erkänner de nya republikerna och officiellt överlåter Krim till Ryssland) och tar avstånd från NATO. De varken kan eller vill långsiktigt ockupera Ukraina, det skulle de inte lyckas med om de så slängde in alla 900 000 man i hela ryska krigsmakten. Ukraina är för stort både till yta och befolkning för att kontrollera på det sättet. Däremot skulle de säkert gladeligen se att de nya republikerna i öster utökades så att de själva fick en ostörd landväg från Ryssland ned till Krim.

I förhållande till vad som vore möjligt så har ryssarna faktiskt varit återhållsamma. De hade kunnat vräka på med massiva flyg- och missilanfall och fullständigt överväldiga Ukraina, de kunde valt att jämna städer med marken, de väljer att inte göra det för de vill i minsta möjliga mån väcka det riktigt djupa hatet hos civilbefolkningen. Och nej, ryssarna trodde aldrig att de på allvar skulle ta över varken hela landet eller ens Kiev på tre-fyra dagar. De tar tid på sig och omringar städerna för att tvinga fram kapitulation genom belägring.

Det enda Ukrainarna kan göra nu är att göra segern så bitter och dyrköpt de bara kan för ryssarna. Det finns inga säkra siffror än, men uppskattningarna pendlar mellan 1500-3500 döda ryssar redan. Detta är enorma siffror för ett modernt krig. Som referens så förlorade amerikanska militären ca 2500 man fördelat över 20 år i Afghanistan.

Så militärt är det bara en fråga om tid, men politiskt har nog detta gått sämre än Putin hoppats. Inte en flopp kanske, men definitivt sämre än förväntat. Hur mycket propaganda statliga ryska media pumpar ut så kommer döda söner alltid vara dålig PR.

Självklart var målet en blitzattack där Kiev skulle falla direkt. Annars hade man aldrig luftlandsatt fallskärmsjägare på Kievs flygplats under invasionens första timmar.
Citera
2022-02-27, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Låter rimligt. Dom kan ju knappast börja träna nya piloter såvida inte utländska piloter ansluter sig vilket iofs är fullt möjligt.

Behöver ju ha tränade markbesättningar, ny stödinfrastruktur, nya vapen, integration med radar och stridsledningssystem ett jättespektakel. Räcker inte med utländska piloter.
Citera
2022-02-27, 22:14
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu

Ukraina har hävdat att Ryssland förlorat 146 stridsvagnar, 27 flygplan, 26 helikoptrar och 4300 servicemän. Dessa siffror ska tas med ett berg av salt givetvis men att Ryssland har förlorat betydligt mer än många tänkt från början är något som är helt säkert. Tids nog kommer vi säkerligen få bättre uppskattningar från mer neutrala källor men alla källor jag ser hävdar betydligt större förluster på den ryska sidan än dom tänkt sig vilket även är anledningen till att dom börjat vifta med kärnvapen.

Klart de har större förluster, de bedriver ett offensivt krig med halva världen som förmedlar vapen till fienden.
Citera
2022-02-27, 22:16
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Behöver ju ha tränade markbesättningar, ny stödinfrastruktur, nya vapen, integration med radar och stridsledningssystem ett jättespektakel. Räcker inte med utländska piloter.

Du har givetvis rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Klart de har större förluster, de bedriver ett offensivt krig med halva världen som förmedlar vapen till fienden.

Varför hånar du den ukrainska förmågan att skjuta ner flygplan då?
Citera
2022-02-27, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmarsson
Självklart var målet en blitzattack där Kiev skulle falla direkt. Annars hade man aldrig luftlandsatt fallskärmsjägare på Kievs flygplats under invasionens första timmar.

Grejen var väl att ställa omvärlden inför fullbordat faktum. Alltså önskvärt med en snabb operation.

Det man nu gjort ser naturligtvis väldigt amatörmässigt ut, ungefär som anfallet mot Finland 1939. Man fick förstärka de initiala styrkorna rejält för öht få några markavträdelser.

Tidsutsträckningen nu gör det ju politiskt motiverat för andra länder att gå in med sanktioner. Och det har väl blev mer sådana än vad ryssarna räknat med. Ta den här bilden med flygrestriktioner exempelvis:

https://www.bbc.com/news/world-europe-60539303

I västra Europa får ryssarna bara flyga i Schweiz och Andorra, och det är ju inte mycket glädje med det för dem.
Citera
2022-02-27, 22:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Känns som att det ligger mycket i vad du skriver. Ryssen har väl dessutom rekat rätt flitigt över stora områden de senaste åren. Måste finnas ett steg till när ryssen skickar gammalt skit och tonåringar för att invadera Europas näst största land. Inte fan skämmer han ut sig på det här sättet och gör sig till hatobjekt om det inte väntar ett steg två

Om det inte kommer ett steg 2 med bättre trupper, kommer du då anse att Putins armé är oduglig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in