2022-02-27, 21:00
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSDAB
Jag sitter seriöst helt förstummad och följer Rysslands "invasion" av Ukraina. Är det här vad väst och världen varit rädda för? Det är ju ett jävla skämt.

Putin har skickat in tanks och fordon från kommunisttiden?? Sprids filmer och bilder på övergivna fordon där interiören ser ut att vara från 50-talet med metallstolar i hytten. Fordon står på vägarna pga brist på drivmedel. Man har tagit över en ö som hade 13 ukrainska soldater. Haha.

Alltså. Jag fattar verkligen inte. Ryska militären framstår som ett Nordkorea med större manskap? Allt man har att hota med är kärnvapen och en befolkning på 140 miljoner samt att man tar upp halva norra jordklotet.

Kan inte bara vara jag som sitter som ett frågetecken? Vad är folk rädda för?

Håller delvis med men du överdriver en del. De ukrainska förlusterna är inte små och civila har skadats. Men Putins drömoperation om ett snabbt övertagande gäller nog inte. Han kan gott och väl ta sin tid på sig också. Efter övertagandet av krim gick det några år.

Fortsättningen av kriget hänger till stor del av hur stort motståndet mot Putin blir i opinion, internationellt och på hemmaplan? Kommer ekonomiska sanktioner ha effekt? Kommer kina handla med Putin? etc etc

Citat:
Ursprungligen postat av NSDAB
Vad är folk rädda för?

Att Putin känner sig trängd och ser ett kärnvapen-armageddon som den sista utvägen.

Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Tror du han skickar in det bästa först eller?

Först destabilisera sedan sätter man in stöten, det är sedan gammalt!

Det kanske funkar i strategispel men i verkligheten är det ingen hit för arméns moral. "Först skickar vi några av er i gamla tanks med 50-tals tech sedan kommer dom senaste modellerna. Så ni eller era kamrater kommer dö inledningsvis." Hur blir moralen i sådan armé?
Senast redigerad av MuhamtaCurry 2022-02-27 kl. 21:03.
Citera
2022-02-27, 21:01
Medlem
När Tyskland gick in i holland 1914 så trodde de att de skulle vara över efter några dagar.

Efter en helg hade 21000 tyska soldater dött när de fick möta kulsprutan för första gången. Och hela bizmarks Time table blev försenat. Som var planerat i minsta detalj med transporter osv.

Tyskarna insåg att de inte ens kunde ta över ett simpelt fort.
Så de drog fram sin big bertha. Dessa sprängde trumhinnorna på alla 4 fotbollsplaner i omkrets. De lyckades träffa ett vapenföråd på första träffen har jag för mig och sprängde hela jävla fortet i bitar.

Kort där efter gav holländarna upp.

Om Ryssland har så svårt som det påstås. Demoraliserande artilleri borde bli nästa steg.
Citera
2022-02-27, 21:30
Medlem
Alvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Tex du då?
Är du svagbegåvad? Vad har jag skrivit som slänger skit på andra här angående diskussionen?
Citera
2022-02-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Men.. det är precis vad de gör. Varför bombas ingen infrastruktur eller städer i stor skala? Låt mig gissa:

"fÖr AtT dE iNtE kAn"
Ptja...
1: därför att ukrainskt luftvärn fortfarande fungerar och de har lyckats sänka ett antal ryska flygplan, inklusive större flygplan.
2: därför att de behöver vägarna för att själva kunna ta sig fram.
3: därför att de, enligt diverse rykten, har ganska ont om ammunition efter äventyren i Syrien.
4: därför att de till följd av sanktioner har svårt att ersätta tyngre ammunition i form av robotar och bomber.
5: därför att de inte var beredda på fiaskot och fortfarande behöver tid för att föra fram resurser till fronten.
6: därför att man inte vinner mot en kompetent motståndare genom att terrorbomba städer. Särskilt inte när man som ryssarna har så dålig precision med mycket av vapnen.
Det är mina teorier.
Citera
2022-02-27, 21:34
Medlem
Phantom042s avatar
Mest fascinerande är hur jävla dåligt det ryska flygvapnet verkar vara. De lyckas inte ens skapa luftherravälde mot ett grannland som de har direkt gräns till med ett svagt flygvapen.

Trodde aldrig att Rysslands flygvapen skulle visa sig vara SÅ svagt.
Citera
2022-02-27, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Hoppsan, har du inte läst Kremls pressutskick? Vi är ju farliga nu som förser Ukraina med RB57. Bögiga fjollor är yesterdays news.

Vi kommer INTE skicka RB57 till Ukraina, var fan har du fått det ifrån?
Blir pansarskott m/86 som skickas, vilket är något heeelt annat!
Citera
2022-02-27, 21:42
Medlem
Jag röstar för "inte en flopp". Och tro mig, jag vill verkligen att det ska vara en flopp.

Ryssland kommer att vinna militärt, det är bara en tidsfråga innan de tagit över Kiev och alla centrala städer.
Ryssland vill varken förinta eller ockupera Ukraina. Rysslands mål är att ta över Ukraina tillfälligt, installera en marionettregering som skriver avtal fördelaktiga för Ryssland (t.ex erkänner de nya republikerna och officiellt överlåter Krim till Ryssland) och tar avstånd från NATO. De varken kan eller vill långsiktigt ockupera Ukraina, det skulle de inte lyckas med om de så slängde in alla 900 000 man i hela ryska krigsmakten. Ukraina är för stort både till yta och befolkning för att kontrollera på det sättet. Däremot skulle de säkert gladeligen se att de nya republikerna i öster utökades så att de själva fick en ostörd landväg från Ryssland ned till Krim.

I förhållande till vad som vore möjligt så har ryssarna faktiskt varit återhållsamma. De hade kunnat vräka på med massiva flyg- och missilanfall och fullständigt överväldiga Ukraina, de kunde valt att jämna städer med marken, de väljer att inte göra det för de vill i minsta möjliga mån väcka det riktigt djupa hatet hos civilbefolkningen. Och nej, ryssarna trodde aldrig att de på allvar skulle ta över varken hela landet eller ens Kiev på tre-fyra dagar. De tar tid på sig och omringar städerna för att tvinga fram kapitulation genom belägring.

Det enda Ukrainarna kan göra nu är att göra segern så bitter och dyrköpt de bara kan för ryssarna. Det finns inga säkra siffror än, men uppskattningarna pendlar mellan 1500-3500 döda ryssar redan. Detta är enorma siffror för ett modernt krig. Som referens så förlorade amerikanska militären ca 2500 man fördelat över 20 år i Afghanistan.

Så militärt är det bara en fråga om tid, men politiskt har nog detta gått sämre än Putin hoppats. Inte en flopp kanske, men definitivt sämre än förväntat. Hur mycket propaganda statliga ryska media pumpar ut så kommer döda söner alltid vara dålig PR.
Citera
2022-02-27, 21:43
Medlem
Vi har ingen aning hur det går, ge det några dagar till

putin har redan lyckats, han tjänar mest på att skapa kaos och pumpa gas
tacka läraren usa
Citera
2022-02-27, 21:44
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Vi kommer INTE skicka RB57 till Ukraina, var fan har du fått det ifrån?
Blir pansarskott m/86 som skickas, vilket är något heeelt annat!

EU har ju gått ut och sagt att dom kommer börja införskaffa avancerad militär utrustning där man gått så långt att säga att man kommer köpa in jaktflygplan till Ukraina.
Citera
2022-02-27, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Jag röstar för "inte en flopp". Och tro mig, jag vill verkligen att det ska vara en flopp.

Ryssland kommer att vinna militärt, det är bara en tidsfråga innan de tagit över Kiev och alla centrala städer.
Ryssland vill varken förinta eller ockupera Ukraina. Rysslands mål är att ta över Ukraina tillfälligt, installera en marionettregering som skriver avtal fördelaktiga för Ryssland (t.ex erkänner de nya republikerna och officiellt överlåter Krim till Ryssland) och tar avstånd från NATO. De varken kan eller vill långsiktigt ockupera Ukraina, det skulle de inte lyckas med om de så slängde in alla 900 000 man i hela ryska krigsmakten. Ukraina är för stort både till yta och befolkning för att kontrollera på det sättet. Däremot skulle de säkert gladeligen se att de nya republikerna i öster utökades så att de själva fick en ostörd landväg från Ryssland ned till Krim.

I förhållande till vad som vore möjligt så har ryssarna faktiskt varit återhållsamma. De hade kunnat vräka på med massiva flyg- och missilanfall och fullständigt överväldiga Ukraina, de kunde valt att jämna städer med marken, de väljer att inte göra det för de vill i minsta möjliga mån väcka det riktigt djupa hatet hos civilbefolkningen. Och nej, ryssarna trodde aldrig att de på allvar skulle ta över varken hela landet eller ens Kiev på tre-fyra dagar. De tar tid på sig och omringar städerna för att tvinga fram kapitulation genom belägring.

Det enda Ukrainarna kan göra nu är att göra segern så bitter och dyrköpt de bara kan för ryssarna. Det finns inga säkra siffror än, men uppskattningarna pendlar mellan 1500-3500 döda ryssar redan. Detta är enorma siffror för ett modernt krig. Som referens så förlorade amerikanska militären ca 2500 man fördelat över 20 år i Afghanistan.

Så militärt är det bara en fråga om tid, men politiskt har nog detta gått sämre än Putin hoppats. Inte en flopp kanske, men definitivt sämre än förväntat. Hur mycket propaganda statliga ryska media pumpar ut så kommer döda söner alltid vara dålig PR.
kan tänka mig att zelensky har varit med på noterna och blir den som skriver under kapitulation "för att rädda ukrainska barn"
han uppdrag just nu är att ta så många selfies som möjligt för att göra det trovärdigt
Citera
2022-02-27, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14329
Om Ryssland har så svårt som det påstås. Demoraliserande artilleri borde bli nästa steg.
Ryssland använder sig redan av "demoraliserande artilleri" i stor skala (finns dussintals filmklipp på det från olika städer och fronter) men det hjälper inte. Ukrainarna har förberett sig på det här scenariot i flera år och de är välmotiverade samt (någorlunda) välbeväpnade. Visst skakas den ukrainska moralen av våldet men det hjälper inte när den ryska dyker tre gånger snabbare. Ryska soldater är människor och när de ser sina kamrater dö eller tvingas köra förbi dussintals sprängda fordon så inser även de vad som väntar dem i ett krig som de aldrig bett om till att börja med.
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Kan vara det dummaste jag hört idag. Snälla sluta slösa tid på att skriva dessa dumheter haha. Ammunitionsbrist? Är du helt efterbliven? Ukrainskt luftvärn?
Ja. Tror du Ryssland har oändliga mängder av sådant? Robotar och bomber är dyra och Ryssland är ett fattigt land.
Ukrainskt luftvärn har redan skjutit ned otaliga flygplan och helikoptrar, du kanske missat det?
Citera
2022-02-27, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
EU har ju gått ut och sagt att dom kommer börja införskaffa avancerad militär utrustning där man gått så långt att säga att man kommer köpa in jaktflygplan till Ukraina.
Det skal være snakk om MIG-29 og SU-25 fra Polen og Bulgaria. Fly som de kjenner fra før.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in