Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-27, 19:12
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Sverige har mycket handel med Ukraina. Det är ett europeiskt land och det börjar bli en ganska välfungerande västerländsk demokrati. Man har fört samtal om att gå med i EU.
Kina å andra sidan ligger i Asien och det finns inga planer på att inkludera Kina i EU. Det ligger dessutom väldigt långt bort.
Vi har garanterat mer handel med Kina, varannan sak man köper är tillverkar i Kina. Speciellt elektronik. Jag har aldrig sett "Made in Ukraine" på något jag köpt. Dock tänkte jag mer på ett känslomässigt plan, att vi som svenskar skulle vara "vänner" med Ukraina. Inget jag känner till i alla fall.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Hitler hade för avsikt att ta över hela Europa, och kanske ännu mer.
Enligt insatta bedömare är Putins yttersta mål att i någon mån återupprätta Sovjets gränser. Han vill ha satellitstater mellan Ryssland och Nato, i praktiken garantier för att länder som Ukraina, Georgien, Belarus m fl inte kommer ansluta till Nato under överskådlig framtid.
Tyvärr har ju Nato agerat tvärtom, man utökar i öst och kommer allt närmare Rysslands gräns. Nato har m a o pressat Putin och delvis bidragit till den situation vi har idag.

Det går inte att veta vad Putin vill, att det skulle vara en god idè att ge honom lite här och där låter som den undfallenhet som fick Hitler till makten.
Citera
Medlem
Sverige stödjer Ukraina med 5000 pansarskott!!
” Sverige går nu fram med förslag på direkt stöd. Det är 135 000 fältransoner mat, 5 000 hjälmar, 5 000 kroppsskydd, och 5 000 pansarskott.”
Även om många hade hoppats mer och bättre stöd så är det ju alltid nånting iallafall! Gäller bara att få ner det i tid också.
Dom kommer slippa slösa NLAW på stridsfordon.
Citera
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja business som vanligt då..
Hur tror du Kina påverkas av sanktionerna (mot Ryssland)? Är kineserna likgiltiga eller kommer de att profitera på Rysslands dåliga ekonomi?
Kommande veckan blir ju spännande, när börserna börjar skaka.

Börserna har skakat rejält hela 2022. I fredags när invasionen var ett faktum var det mycket som gick plus (förutom ryska indexet ner med nästan 40%).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är emot all praxis att bidra med vapen till krigande parter. De tär något helt annat att sälja vapen till länder i fred, då kan vapnen ha en avskräckande och därmed fredsbevarande effekt.

Dock säger putte, att det är en militär operation, inte krig
Citera
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är taktik.
Allt de ryska styrkorna gör nu är av taktiska och strategiska skäl.
Framryckningen i syd går bra, stridsklara trupper står utanför Kiev etc.

Man kör alltså den brända jordens taktik i anfall?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Om du menar över Finland, ja de går väl. Men inte Baltikum.

Varför ska de skjuta över Baltikum?

suck

Ge upp bara... Du tänkte fel så är det ibland.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Ah, du ska inte bry dig om vad ryssarna säger, de ljuger även när det inte hjälper dem i något avvsende att ljuga.

Givetvis vet jag det. Men jag tar ändå Ukrainsk statistik gällande döda ryssar med en nypa salt, men jag tror ändå på 2000 döda ryssar.
Citera
2022-02-27, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Jag har aldrig påstått att Putin kan ta Södertälje. Dock har jag inga tvivel på att de kan förånga Södertälje om de skulle vilja.

Det är en sak att ha förmågan på papper och en annan att ha den i verkligheten. Vem ska verkställa en attack på Sverige? Någon 18-åring från Sibirien? Tror du att det är attraktivt för utbildade kompetenta ryssar att bli soldat?

Ryska armén är helt genomrutten. Väldigt mycket droger och supande. Överordnade som utnyttjar underordnade för att kränga narkotika osv.
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Nja. Jag ser på ukrainare som polacker, fransmän och spanjorer. Fattiga kusiner från Europa. Men kusiner. Annat är det med afghaner.
Kanske det. Är inte ukrainare mer som ryssar, samma typ av folk?
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Det verkar finnas några som hoppas på att det inte ska ta slut. Men innerst inne tror jag dom flesta vill att det slutar snarast.

Förhoppningsvis har du rätt!

Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Håller med! Diplomati vinner i alla lägen! Krig har ingen vinnare.

Jag instämmer!

Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Idag, imorgon, om en vecka eller om 5 år. Förr eller senare så måste detta avslutas vid ett förhandlingsbord.

Slåss till siste man? Det måste Ukraina bestämma själva hur länge de slåss och när det är dags för förhandlingar. De har rätten att försvara sig för att det är deras land som är angripet, men det är bara de själva som kan bestämma sin framtid.

Visst har Ukraina rätt att försvara sig. Ingen invändning från mig där, men jag får likväl en känsla av att en del ser detta som någon slags fotbollsmatch, vilket kanske är lätt om man sitter på tryggt avstånd och inte själv behöver huka för bomber och annan eldföring.
Citera
2022-02-27, 19:14
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Och om popularionscenter bränns ner till grunden hur påverkar all den röken från både industri och annat atmosfären? För att inte tala om globala eldstormar som riskerar att bränna ner stora (eller all) skog vi har kvar? Hur påverkas de syre producerande algerna av ett storskaligt kärnvapenkrig och vad betyder det isåfall för våra överlevnadschanser? Hur påverkas vår tillgång till rent dricksvatten?
Hur mycket radioaktivt stoft och annat gift kommer blåsas runt och vilken påverkan har det?

Kontrollerade tester på avlägsna eller kontrollerade former går inte jämföra alls med hur ett faktiskt kärnvapenkrig hade påverkat oss.
Jag önskar jag kunde vara lika optimistisk som du men jag tror ni gravt underskattar dess effekter.

Precis, du TROR, vi VET.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in