Citat:
Ursprungligen postat av
Turistparadiset
Man har gjort över 2000 kärnvapentester, varav drygt 500 i atmosfären, och det är inte så att alla dör av strålsjuka för det.
Om dina barn klarar sig från att blir brända, strålsjuka eller dö av svält beror väl lite på om ni är på rätt eller fel plats när det smäller, men det är inte så att alla i hela världen kommer att dö, och civilisationen skulle resa sig ur askorna inom någon generation eller så, även i hårdare drabbade områden.
En enorm katastrof, naturligtvis, men inte världens ände.
Och om popularionscenter bränns ner till grunden hur påverkar all den röken från både industri och annat atmosfären? För att inte tala om globala eldstormar som riskerar att bränna ner stora (eller all) skog vi har kvar? Hur påverkas de syre producerande algerna av ett storskaligt kärnvapenkrig och vad betyder det isåfall för våra överlevnadschanser? Hur påverkas vår tillgång till rent dricksvatten?
Hur mycket radioaktivt stoft och annat gift kommer blåsas runt och vilken påverkan har det?
Kontrollerade tester på avlägsna eller kontrollerade former går inte jämföra alls med hur ett faktiskt kärnvapenkrig hade påverkat oss.
Jag önskar jag kunde vara lika optimistisk som du men jag tror ni gravt underskattar dess effekter.