Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-27, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Man kan ju nästan misstänka att logistiken i Putins invasionsstyrkor planerats av Postnords "experter", eller så har Postnord anställt folk från ryska logistikenheter. Jag ser iaf ett mönster.
Eller rentav Bring!?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Deras specialstyrka måste vara upptagna på annat håll.. för de har väl knappt lyckats med nåt?

Jag gissar att de trodde att de hade slagit ut Ukrainas luftförsvar. De förlorade flera helikoptrar på vägen in. Sen kunde de inte flyga in förstärkningar till flygplatsen. Så Ukraina fick tid att slå tillbaks.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Civilbefolkningen ska väl skyddas och inte tvingas till att gå ut och kriga, speciellt utan utbildning?
Ja, men om lagen samtidigt är sådan att det råder försvarsplikt så kan man ju bli inkallad. Detta är ju minsann inte Ukraina ensamma om på något vis.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Har du kollat på en karta någon gång?

Inga natoländer är mellan Sverige och Ryssland!

Och vi har ingen kapacitet att skjuta ner kryssningsrobotar!

Baltikum?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Vad fan snackar du om?
Jag menar att Ryska myndigheterna inte har rapporterat egen statistik, de hävdar ju fortfarande 0 förluster.

Ah, du ska inte bry dig om vad ryssarna säger, de ljuger även när det inte hjälper dem i något avvsende att ljuga.
Citera
2022-02-27, 19:11
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Med tanke på hur det sett ut med logistiken kanske det är mer rättvist att kalla Ukraina för Putins Fyre Festival.
+1 LOL
Citera
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Nu tror jag ändå du snackar skit, ge lite exempel på vilka svenska vapen eller vapensystem som är så föråldrade? Archer? Luftvärnsystem 103 (patriot), stridsfordon 90, JAS, and so on.

Vilket är det som är så stenåldern menar du?
Ksp59 och granatgevär m48
Inte säker på om de används längre
Citera
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Stackars ukrainare som inte vill ha med kriget att göra .

De är alltså tvingade att kriga för globalistsvinet Zelensky oavsett om de vill eller inte. De som var smarta stack innan de bommade igen gränsen.

Inget konstigt med det, kvinnor.barn och folk över 60 år behöver inte göra någonting men flertalet kvinnor har själva valt att frivilligt gå med i försvaret.

De flesta länder har något liknande, även Sverige. Det behöver dock inte vara en stridande befattning.

Totalförsvarsplikten
Alla mellan 16 och 70 år som är bosatta i Sverige är totalförsvarspliktiga. Det betyder att de, om det behövs, är skyldiga att delta i verksamhet som krävs för att förbereda Sverige för krig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jösses, så vi ska lita på vad du säger men inte på vad forskare som är just experter på ämnet säger?

Om man skjuter av majoriteten av sina kärnvapen så kommer du må väldigt dåligt väldigt snabbt.
Vad är det för forskare du lyssnar på då? Konsensus är inte att alla skulle dö, så du måste ju välja vem du lyssnar på ganska selektivt. Vad är urvalskriterierna?

Varför skulle jag må dåligt menar du? Om jag inte blir omedelbart förångad så kommer jag snabbt ha ont om mat. Man kan väl kanske räkna med att elnätet skulle vara utslaget ett tag också, och att bränslet skulle ta slut överallt. På lite längre sikt blir det brist på kläder och annat, sjukvård och annan samhällsservice skulle sannolikt kollapsa. Ja, det skulle suga ganska hårt om man överlever, men alla skulle inte dö. Jag och min familj skulle antingen dö eller få det väldigt tufft. En ganska dålig grej, på det stora hela.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
An-225 nedskjuten: https://www.reddit.com/gallery/t2lw1q

Sorgligt slut för det magnifika planet.
Knappast "nedskjuten". Förstörd i sin hangar snarare. Den var knappast uppe och flög och blev bekämpad...
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Underbart. Kan inte vi försöka summera en lista på vad andra länder har gjort för Ukraina under kriget. Listan ser bra ut.

Putin har missbedömt situationen fatalt. Vapen börjar trilla in i allt större antal till Ukraina och det går allt snabbare..

Problemet är vad gör han då, för han kommer inte att bara vända och "gå hem" med "svansen mellan benen" ännu. Syns att detta börjar bli lite varmare, än vad som är bekvämt..

För hela hans politiska (och fysiska ?) framtid i ryssland hänger på denna kampanj.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Om detta leder till ekonomisk krasch och att Putin tvingas bort hoppas jag världen fattar att vi måste hjälpa landet på fötter igen. Tvärtemot vad som hände på 90talet när de istället behandlades som skit. Vilket i sin tur gav oss Putin.
Ja, det ryska folket är ett bra och hårt prövat folk - och landet är fint. Det är politiken och makten i övrigt som är rutten i grunden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in