2022-02-27, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Det här är fakta! Sen om det är 13 589 eller 14 442 kan ju inte jag svara för - men det är i den storleksordningen.
Människorna i Donbass sitter ju på social media och berättar vad som händer.
Ryska befolkningen har bett Putin i 8 år att hjälpa dessa människor. De har själva bönat och bett. Bara senaste dygnet dog 12 har jag för mig, inklusive lärarinnor då en skola besköts m.m. Putin har sagt i 8 år till befolkningen att Ryssland inte kan göra något - med hänvisning till internationell rätt, då området officiellt är ukrainskt....

Jag känner nu efter att ha blivit så utskälld, förolämpad osv, att jag inte vill slösa min helt på att leta källor längre.
Om källan är antingen RT eller Sputnik på engelska, så ratas den direkt av alla. Jag slösar 15 minuter av min helg på att hitta en källa åt dig - sen skriker du att jag är en jävla Putinhora osv. Nej det vill jag inte.
Källor med rysk text kommer ingen acceptera - som vi såg i tråden om Orm-ön.

Så det är inte värt det för min del - tyvärr. Du kan själv forska och läsa på t.ex. Sputnik eller stream RT live. Men jag tycker stämningen här är för otrevlig och motvinden för hård för närvarande, så jag vill inte slösa min tid på att försöka debattera i ett sånt klimat. Om du vill veta bakgrunden här så är du med hyfsad engelska fullt kapabel att hitta den -d et är jag säker på! Lycka till.

Okej, tack! Jag förstår att det måste finnas rätt mycket bakomliggande faktorer för att det ska ha mynnat ut i detta krig. Därför är jag nyfiken.
Citera
2022-02-27, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Svårt att veta hur en psykopat som Putin tänker. Avskyvärd människa, men han är verkligen ingen idiot.

Jag är i varje fall ganska säker på att han har siktet inställt på mycket mer än bara Ukraina. Vi kan vara på väg mot en ny världsordning. I värsta fall fullständig förintelse.

Kissa inte på dig nu, du ser ju hur det går i Ukraina. Kommer inte finnas några trupper/utrustning kvar ens om han ville gå in i fler länder. Kärnvapen finns såklart, men jag tycker inte man ska slå på stora trumman för det nu eller någon ny världsordning.
Citera
2022-02-27, 10:39
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Intressant tråd.
en fråga som jag ställt mig, vart är Putin? nu följer jag inte ryska medier, men sen invasion started så har jag sett väldigt få uttalanden framträdanden av honom. Har han redan gått och gömt sig?
Citera
2022-02-27, 10:40
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Tror också på den teorin. Eller kraftigt begränsade telefoner. I klippet med ukrainaren som erbjuder ryska pansarvagnen skjuts hem så framgår det ju att soldaterna hade mycket dålig koll på vad som händer.
Ja det är ju inte bara en sanslös distraktion om flickvän eller mamma pingar... Man kan lokalisera var alla befinner sig... och kan användas för att sprida falsk information och distrahera. Ett vettigt beslut.

Det är därför man förstår att mycket bilder i västmedia är fejk eller genrebilder. T.ex. såg jag i någon amerikansk tidning video från en stridvagn som påstods vara rysk. Det var helt klart en genrebild och absolut inte någon Live action.

Jag märker också att i princip ingen här har någon aning om vad Ryssland uppget som skäl till den här invasionen (som Ryssland inte vill kalla invasion för övrigt),.
  • Jag är så klart inte något "ryskt troll" utan bara en svensk socialkonservativ patriot som identierar mig som kvinna lol och av personliga skäl råkar ha goda insikter om Ryssland och Ukraina.
  • Min inställning är att Lavrov, Shoigu och Putin är mycket mycket kompetenta människor som bevisat gång på gång att de kan leverera. Som har majoriteten av ryska folkets respekt.
  • USA har provocerat fram det här under över ett decennier genom att jävlas med Ryssland vid deras gräns, iscensätta flera revolutioner i Ukraina och vrål-bryta sitt löfte om att inte expandera NATO österut.
  • Ukraina har dödat 14 000 civila i Donbass utan att västmedia ens brytt sig. Ingen här är ens medveten om saken. Befolkningen där har levt under fruktansvärda förhållanden.
  • Jag är beredd attt ge Ryssland ca 2 veckor att genomföra den här aktionen på ett proffsigt sätt med minimala förluster både militärt på bägge sidor och framförallt civilt. Det är vad Ryssland beordrat armén. Inga civila liv får spillas . Inga ukrainska soldater får dödas med flit. Ukrainare som lägger ned vapnen ska behandlas med största respekt och inte få några påföljder alls. Klarar Ryssland inte av att åstadkomma en seger på den premisserna de uppgett ,.så är jag också emot den här interventionen.

Citera
2022-02-27, 10:41
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Är helt övertygad om att Putin har grava alkoholproblem
Det är välkänt i hela Ryssland att han är nykterist, i princip - och en renlevnadsmänniska. Han har sannolikt inte sovit ordentligt - dessutom är han 70 år nu om jag inte räknar fel på hans ålder.
Citera
2022-02-27, 10:44
Medlem
Bakaxels avatar
Citat:
Det är välkänt i hela Ryssland att han är nykterist, i princip - och en renlevnadsmänniska. Han har sannolikt inte sovit ordentligt - dessutom är han 70 år nu om jag inte räknar fel på hans ålder.
Du kan ha rätt, jag spekulerar fritt. I Nordkorea är det välkänt att diktatorn snarare är Gud än människa.
Citera
2022-02-27, 10:44
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Det troliga är att Röda armén gör invasionen med VARSAM HAND.
Man vet att det är år 2022. Vill ej ha bilder på massakrerad civilbefolkning i media och sönderbombade sjukhus.
Man kör försiktigt och "snällt" fram.
Nej precis och det var därför dessa instruktioner gavs gång på gång till alla inblandade, hela ryska folket och även till Ukraina. De kommer inte döda civila alls och inte några soldater om de inte ställer sig inuti en installation som precisionsbombas, eller något olycka/misstag sker. Se fejk storyn om Ormön! De s.k. döda gränsvakterna fördes till Krim och bussades sen raka vägen hem till Ukraina efter löfte att inte strida mer.

Bara så du vet - Rysslands armé har inte kallats "Röda armén" sen andra världskriget. Det är en helt förlegad term.
Citera
2022-02-27, 10:45
Medlem
Citat:
Nope - det uppgavs klart och tydligt vid aktionens start. Det är helt i linje med Putins syfte med det här: Att få ordning i Ukraina, vinna hearts and minds genom att faktiskt levera bättre livskvalitet och stabilitet.

Det som majoriteten av ukrainare tycker är viktigast av allt - är ekonomin och de har haft det nästan svårast i hela Europa, i 30 år. Det är tufft. Alla i hela Ukraina talar ryska på infödd nivå - Kanske 60% talar idag obehindrad ukrainska. Klart folk bryr sig - speciellt när det gäller att få tala ryska, snarare än ukrainska... Men det som nä'stastan alla utom fanatiker bryr sig om - är att få bättre levnadsvillkor. Stabilitet. Trygghet och pengar i fickan.

Soldater får inte skadas annat än om det sker fullständigt av misstag i samband med precisionsbombning av militära mål . Civila får absolut inte dödas alls - därför skjuter man inte mot luftvärnsskydd som flyttats in på bakgårdar i Kiev t.ex. foton finns av detta. Det får ta lite längre tid - men det ska skötas med absolut minimum dödsfall på ukrainsk sida.

Det gäller inte bara för att vinna över ukrainarna som kan tänka sig att vara pro-ryska under rätt föråhllanden. Utan också för att varenda död ukrainare påverkar ryska hemma-opnionen. Det kan vara en släkting, barnbarn eller kompis till någon i Moskva. Banden mellan länderna är otroligt starka.

Det här med att de inte riktar in sig på civila det är tydligt. Men att ryssarna inte får skada soldater, vad i hela helvetet är det för en strategi. Tycker riktigt synd om de ryska trupperna som fått rena självmordsuppdraget. Samtidigt som många blir våta i byxan av att se döda ryska soldater. Putin bryr sig visst inte om sina egna den dåren. Förstår att banden är ganska starka, har själv både ryska och ukrainska släktingar men skjut för fan mot de ukrainare som håller på att slakta er. Upprörande strategi ändå eftersom den kostar många människoliv. Civila som tar upp vapen och dödar dem bör man också skjuta mot, sorry men lägger sig civila i striden bör den elden besvaras av ren självbevarelsedrift. Ryssar hade kunnat slaktat civila men det gör de inte.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-02-27 kl. 10:56.
Citera
2022-02-27, 10:47
Medlem
Skojarns avatar
Alltså, Ryssland flyttade nyligen stora delar av sin militär till Syrien där de utförde högteknologiska operationer och sköt ISIS med flera i sank på några veckor - något USA påstod sig ha gjort i flera år utan att lyckas.

Nu ska jag tro på att den ryska spjutspetsen åkt vilse strax utanför den egna gränsen och tigger bränsle och mat av bönderna? Ryssarna, som har mängder av militärdoktrin att lära sig av och liksom gått till historien för sina logistiska operationer - flytta fabriker från Ukraina till Ural på noll tid, få fram miljontals man, T-34 stridsvagnar och bränsle överallt trots sönderbombad infrastruktur.

Nej, det här är kanske mer ett lågintensivt terrorkrig som syftar till att Ukraina ska tröttas ut och kapitulera för att de mentalt inte orkar leva med tanken på att en större invasionsarmé kan dyka upp när som helst.

Sen är det förvånansvärt många som sväljer allting som publiceras på Twitter. "Man ser ju redan hur dom ryska soldaterna bara trodde dom var på övning i Sibirien". Jaså, gör man?

Ja, hela Röda Armén åkte vilse och fick soppatorsk på invasionens första dag, så att ukrainska bönder kunde kidnappa massa ryssar överallt....det var verkligen inte mer välplanerat än så "åk ditåt och gör något där borta, och förresten sprid ut er också, en stridsvagn åt varsitt håll. åk runt slumpmässigt tills ni får slut på soppa. vi är i Sibirien nu och övar på att få slut på soppa".
Citera
2022-02-27, 10:47
Medlem
Tidslinjen är också skum. Två år av p(l)andemi. Inflationen börjar ta fart. Till slut börjar det snackas om räntehöjning. Västländers ekonomier tål inte en räntehöjning men kan heller inte låta bli på grund av inflation.

Nu passar en stor militär konflikt bra. Detta kunde vara ett manus till en film. Krafter i skuggorna tycker om detta.
Citera
2022-02-27, 10:53
Medlem
Der_Richters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Alltså, Ryssland flyttade nyligen stora delar av sin militär till Syrien där de utförde högteknologiska operationer och sköt ISIS med flera i sank på några veckor - något USA påstod sig ha gjort i flera år utan att lyckas.

Nu ska jag tro på att den ryska spjutspetsen åkt vilse strax utanför den egna gränsen och tigger bränsle och mat av bönderna? Ryssarna, som har mängder av militärdoktrin att lära sig av och liksom gått till historien för sina logistiska operationer - flytta fabriker från Ukraina till Ural på noll tid, få fram miljontals man, T-34 stridsvagnar och bränsle överallt trots sönderbombad infrastruktur.

Nej, det här är kanske mer ett lågintensivt terrorkrig som syftar till att Ukraina ska tröttas ut och kapitulera för att de mentalt inte orkar leva med tanken på att en större invasionsarmé kan dyka upp när som helst.

Sen är det förvånansvärt många som sväljer allting som publiceras på Twitter. "Man ser ju redan hur dom ryska soldaterna bara trodde dom var på övning i Sibirien". Jaså, gör man?

Ja, hela Röda Armén åkte vilse och fick soppatorsk på invasionens första dag, så att ukrainska bönder kunde kidnappa massa ryssar överallt....det var verkligen inte mer välplanerat än så "åk ditåt och gör något där borta, och förresten sprid ut er också, en stridsvagn åt varsitt håll. åk runt slumpmässigt tills ni får slut på soppa. vi är i Sibirien nu och övar på att få slut på soppa".

Du drömmer dig tillbaka till Sovjet och WW2. Sanningen är att de nästan offrade hela landet för den segern redan då. Som modernt exempel tar du Syrien. Där slåss man mot dåligt utrustade jihadister och folk i sandaler med undermålig utrustning och ingen organisation. USA hade också kunnat göra det, men vill inte. Nu däremot så möter Ryssland en faktisk armé med moderna vapen skickade till sig. Och det klarar de inte. Bevisligen
Citera
2022-02-27, 10:54
Medlem
Det är en del av great reset och endast teater.

Ni är för dumma för att förstå. Det ska tillslut bli en världsregering och ni ska få era vaccin sprutor i röven varje år.

FN kommer styra allt tillslut enligt plan och självklart är Putin med på det hela. Alla era tillgångar kommer bli värdelösa och ni kommer få hyra allt . Kommunism 2.0 utan val
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in