2022-02-27, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trallex
Tror inte det är rimligt. Men det är en annan topic.

Om missiler avfyras, soldater skjuter och spränger och 198 personer dör på tre dagars krig. Ryssarna verkar inte direkt oerhört effektiva eller pricksäkra kanske?

De låga dödssiffrorna var det jag direkt såg som lite skumt. Positivt men kanske skumt...
Citera
2022-02-27, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ett vansinnigt bra inlägg, den raljanta (roliga) tonen till trots — eller om det är tack vare. Har varit inne på liknande tankebanor själv åtminstone sen i går. Vad hände? Har allt stagnerat? Varför samma rubriker i över ett dygn? Kiev hotat, men...? Ja, varför skriver inte ens RT något nytt och riktigt matnyttigt? Är det trots allt Ukraina som överdriver vidden/karaktären av den här "specialoperationen", kanske rentav i hopp om att lyckas dra eller locka in Nato på arenan? Fan vet.

Håller med.
Vad 17 är det som händer?
Ryssarna håller tillbaka? De skulle kunna mosa Ukraina fort.
Är det soldaterna och frontbefälen som inte vill angripa sina bröder?
Har Putin och hans närmaste män totalt tappat verkligheten? Såg ni när chefen för Fsb/(Kgb) blev pressad av Putin att säga att han stödde invasionen? Jag tyckte det var väldigt tydligt att han INTE stödde detta, men vågade inte säga nej till Putin.
En av de mäktigaste i Ryssland blir pressad av Putin.. Paralellerna till Stalin's paranoida skräckstyre är mer än tydliga.
Citera
2022-02-27, 03:06
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Bra post men kanske lite i nederkant då det kommer till beskrivningen av mängden konflikt.

Men mina punkter i analysform varför det går som det går just nu:

1. Missbedömning av Ukrainsk försvarsvilja och förmåga
Man har nog haft en annan bild framför sig och räknat med ett Ukraina med en statsapparat som skulle falla omgående.

2. Den allmänna viljan och moralen på båda sidor.
Av de klipp man ser så verkar de ryska soldaterna vara relativt omotiverade att döda Ukrainare även om det finns några undantag. De följer sina ordrar då det kommer till trupprörelser men de som fångats på film avsuttna verkar inte riktigt förstå vad de gör där eller ha viljan. På Ukrainska sidan är det motsatta förhållanden.

Detta är en extremt viktig faktor. Det märker man i Jemen där Houthier med en Kalash i händerna och sandaler på fötterna vinner strider över numerärt överlägsna high-tech kolonner från Saudiarabien då de saudiska soldaterna lämnar sina fordon då första skottet slagit in i pansarplåten.

Sen så tror jag din punkt att det även motarbetas internt kan ha viss bäring.
Citera
2022-02-27, 03:17
Medlem
Kan det vara så att de försöker provocera Väst/Nato att skicka hjälptrupper för att sedan "berättigat" drämma till med full kraft?
Citera
2022-02-27, 03:20
Medlem
Jag tror att man försöker gå som varsamt fram för att orsaka så lite civila förluster som möjligt. Det sista man vill ska sändas ut är bilder på döda kvinnor och barn. Allt för att inte reta upp hemmaopinionen och världsamfundet. Hur bisarrt det än låter så tror jag faktist han själv ser invasionen som en fredinsats. Det är en ny tid nu med sociala medier. Det funkar inte att köra på som usa i Irak t.ex. speciellt inte mot ett grannland som står dom så nära.
Såg ett klipp när en ukrainare körde förbi en rysk pansarvagn som fått slut på bensin. Han skämtade glatt med de ryska soldaterna om han skulle skjutsa hem dom till Ryssland.
Citera
2022-02-27, 03:23
Medlem
Mycket välbehövd tråd. Och super startinlägg, tack för det!

Jag tänker på klippet med en gammal tant som hetsar en rysk soldat om att dom kommit objudna och hon tycker dom ska dra. Soldaten svarar henne relativt artigt även om han erkänner att han är "fiende". Om och om igen.

Hade det varit nazi/jude eller två olika hudfärger hade det kanske tantens hjärna hamnat på marken efter 2-3 ord bara..

Det finns uppenbarligen inget hat. Å andra sidan trodde vi väl inte det heller?

Det är ju ett politiskt krig... Ingen etnisk utrensning eller religiöst fundamentalistiskt bakom.

Personligen trodde jag att Ryssland samarbetade med Kina och skulle ta makten globalt. Att detta var inledningen på en 10-års revolution. Som kanske startats med covid från china medvetet tänkte man ju igen då också....

Nu ser det ju ändå ut som att det bara är Putin som trollat sina egna arméer och inte vart tydlig alls med vad syftet eller uppdraget ens ska vara. Han vill bara visa att han är irriterad - kanske sorgsen över sitt privatliv i grund och botten.

Detta är knappast nån försiktig/planerad takt. Det är ett totalt haveri. Hoppas bara inte putin hinner trycka på knappen nu innan han blir avsattt och avrättad. Och ryssarna är väl annars välkomna tillbaka i SWIFT-systemet om dom bara rensar upp i sin skendemokrati först så detta inte kan hända igen. tänker jag..
Citera
2022-02-27, 03:24
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Kan det vara så att de försöker provocera Väst/Nato att skicka hjälptrupper för att sedan "berättigat" drämma till med full kraft?
Svårt att veta hur en psykopat som Putin tänker. Avskyvärd människa, men han är verkligen ingen idiot.

Jag är i varje fall ganska säker på att han har siktet inställt på mycket mer än bara Ukraina. Vi kan vara på väg mot en ny världsordning. I värsta fall fullständig förintelse.
Citera
2022-02-27, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
https://twitter.com/RihoTerras/status/1497537193346220038

Att ukrainska flygvapnet fortfarande är operativt framstår som snudd på häpnadsväckande.

https://twitter.com/GuyPlopsky/status/1497532731416522752

Vad kommer att hända? Det kan bli Warszawa 1944. Det kan bli Afghanistan 2021. Det kan bli något mitt emellan. Dock kommer ingen ukrainsk politiker/komiker kunna väljas som president genom att erkänna Krim, Donetsk och Luhansk som ryska territorier. Och lämnar Ryssland dessa områden så är Ryssland över som stormakt oförmögna att vinna ett kärnvapenkrig. Samtidigt kommer vapen att flöda in i Ukraina. Antingen är Putin en usel strateg, eller så planerar han ett långsiktigt kaos som sakta sprider sig till Västeuropa och USA.
Undrar vad är det för rå material han syftar på från Slovenia.. Tyskland och Finland på sitt twitterkonto?R.Terras alltså..
Citera
2022-02-27, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Ja det verkar ytterst märkligt. För övrigt verkar inte ryssarnas stridsmoral verka speciellt hög. Men de har väl inte slagit till med full kraft än. För militärt är det ju såklart överlägsna.

Man kan ju u dra hur dom tänkte i Ukraina när dom provocera fram det här.
Citera
2022-02-27, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Svårt att veta hur en psykopat som Putin tänker. Avskyvärd människa, men han är verkligen ingen idiot.

Jag är i varje fall ganska säker på att han har siktet inställt på mycket mer än bara Ukraina. Vi kan vara på väg mot en ny världsordning. I värsta fall fullständig förintelse.

Jäkla skitsnack! Tycker du att han håller på att förinta Ukrana nu med sina menlösa attacker mot obefintliga militära mål? Självklar har han en överenskommelse med de judiska olikarkerna att spara infrastrukturen för att dom ska kunna tjäna pengar när "kriget" är slut.

Det är upp till bevis nu för Putin att stänga av all gas och all oljeexport till Europa om de inte drar tillbaka swifthotet, annars kan vi för gått avfärda Putin som en judelakej.

Vad fan ... ska man vinna krig så går man all in och förstör infrastruktur och bombar civilbefolkningen till svält och elände. Tyskarna gjorde det under andra världskriget. Skoningslöst.

Här åker ukrainare och ryssar runt på landsbygden och i städer och hälsar eller låtsas inte om varandra. Vilket jäkla skämt!
Senast redigerad av Enric-Pryde 2022-02-27 kl. 03:47.
Citera
2022-02-27, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren

Känns mest som han börjar svagt för att sakta men säkert eskalerara för att se vart gränsen för Ukraina går.
Ibland räcker det ju bara att visa upp sig i princip för att ta över landet.
Blir ju mer verkligt på nå vis när man får se trupperna komma in med egna ögon

Ukraina å Ryssland är ju ändå typ samma land även om dom inte är det.
Citera
2022-02-27, 03:48
Medlem
Varför sköt dom en enstaka raket på ett höghus med bostäder?

MAKES NO SENSE!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in