2022-02-27, 10:23
Medlem
Känslan hittills är ju att Ryssland skickat in ett par omotiverade nyrekryter som verkar extremt dåligt informerade. Tydligen verkade vissa tro att det fortfarande bara var en övning? Utöver detta så har ju förstörda och tillfångatagna fordon vittnat om utrustning med bäst-före-datum 1980.

Känslan pendlar således mellan total flopp från ryskt håll eller att detta är en del av en större plan. Enligt mig så lutar det åt det första alternativet. Visserligen så tror jag Ukraina kommer falla tillslut men frågan är om det var värt det från ryskt håll.

Detta får nog ses som början av slutet för Putin. Finns det någon reell chans att han avsätts av sitt egna folk?

Hade Ryssland inte varit en kärnvapenmakt hade USA och resten av västmakterna såklart redan hållit segerparaden på Röda Torget och Putin sittandes i nån slags Nürnbergrättegång i väntan på galgen.
Citera
2022-02-27, 10:24
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Det här är fakta! Sen om det är 13 589 eller 14 442 kan ju inte jag svara för - men det är i den storleksordningen.
Människorna i Donbass sitter ju på social media och berättar vad som händer.
Ryska befolkningen har bett Putin i 8 år att hjälpa dessa människor. De har själva bönat och bett. Bara senaste dygnet dog 12 har jag för mig, inklusive lärarinnor då en skola besköts m.m. Putin har sagt i 8 år till befolkningen att Ryssland inte kan göra något - med hänvisning till internationell rätt, då området officiellt är ukrainskt....

Jag känner nu efter att ha blivit så utskälld, förolämpad osv, att jag inte vill slösa min helt på att leta källor längre.
Om källan är antingen RT eller Sputnik på engelska, så ratas den direkt av alla. Jag slösar 15 minuter av min helg på att hitta en källa åt dig - sen skriker du att jag är en jävla Putinhora osv. Nej det vill jag inte.
Källor med rysk text kommer ingen acceptera - som vi såg i tråden om Orm-ön.

Så det är inte värt det för min del - tyvärr. Du kan själv forska och läsa på t.ex. Sputnik eller stream RT live. Men jag tycker stämningen här är för otrevlig och motvinden för hård för närvarande, så jag vill inte slösa min tid på att försöka debattera i ett sånt klimat. Om du vill veta bakgrunden här så är du med hyfsad engelska fullt kapabel att hitta den -d et är jag säker på! Lycka till.

De ryskspråkiga som bor i Ukraina går ut på gatorna och säger åt de ryska soldaterna att de har blivit lurade och skall åka hem.
Citera
2022-02-27, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroBlindTerry
Är också fundersam över kriget/invasionen. Har följt det oavbrutet sedan start men är aningen förbryllad. Ryssland har en betydligt bättre militär styrka än hittills bevisat. Moderna balisitiska vapen som överträffar USA
i flera avseenden, en moderna armé som även NATO bedömmer skulle ha problem att besegra i ett storskaligt krig. Det verkar som dom går på halvfart om ens det. Lite pansarvagnar här och där, inga bilder från stora slag. Ha i åtanke också att Rysslands specialförband är bland dom mest vältränad soldaterna i världen tillsammans med USAs och Israels. Ryssland besitter även teknik för att kunna slå ut elnätet på ett skrämmande sätt. Så vad försiggår egentligen?

Knappt sett en bild på ryska flygvapnet, inga utspel från Putin, motsvarigheten i Ukraina som är med i intervjuerna och hejar på Ukrainska trupperna via Twitter, noll rysk propaganda likt den vi är van vid, live cams som visar Kievs tvärbana som folk kliver av och på. Något är lurt. Kan det vara taktik av Ryssland? Vagga in Ukraina i nån trygghet att det snart är över och sakta trötta ut dom för att sedan gå in med all världens kraft? Märkligt krig detta, någonting är lurt med allting.

Grejen är väl att dagens värld inte är redo att godta samma offer som man t ex hade under 2:a världskriget. Putin vill ju inte heller göra sig ovän med hela världen och bli ännu mer hatad av Ukrainarna. Sedan har vi ju märkt att Ukraina har ganska så bra självförsvarssystem som kan slå ut ryska flygplan, stridsvagnar osv så dessa är ganska så sårbara på främmande territorium.

Problemet är nog att Putin lever i en verkligshetsfrånvänd bubbla bestående av jasägare. All covid isolering i bunkern har nog inte heller varit bra för hans mentala tillstånd. Han trodde ju att han skulle välkomnas med öppna armar av Ukraina som var desperata att bli av med sina nazistknarkande ledare och välkomna den store ryske despoten som en befriare...

Sedan inser ju alla att Ryssland kan vinna kriget om man verkligen vill men det blir ju en form av Pyrrus seger där offret blir för stort för den potentiella vinsten. Skulle gissa att man försöker få till någon deal som gör att Ryssland räddar ansiktet, t ex att Ukraina inte får gå med i Nato och erkänner redan ockuperade Krim och Donbass.
Citera
2022-02-27, 10:26
Medlem
Har du inte hört "fog of war". Du vet inte ett piss vad som händer i Ukraina mer än vad som rapporteras i västmedia.

Nu till fakta. Igår anlände 125000 man från Tjetjenien till Krim. Dessa styrkor består av bland annat Spetsnaz samt reguljära styrkor. Dessa styrkor ska endast användas till att bekämpa Azovbataljoner som befinner sig i östra Ukraina.

Sök på Azovbataljoner, så begriper ni att budskapet till de Tjetjenska styrkorna är, ta inga fångar.
Citera
2022-02-27, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gonoszka
Lite kul att läsa. Svensken är rädd för ryssen (u-båtar i svenska kusten) men har fortfarande inte fattat vad rysk stridstaktik handlar om.

Rysslands styrka är inte överlägsen teknik, har heller alldrig varit det. Deras styrka är att dem har 2 miljoner soldater dem kan skicka, medan dem flesta länderna har 100 tusen.
Ryssarna skickar sina soldater (som inte har varken överlägsen teknologi eller träning), och dem skickar sina soldater tills fiendens soldater tar slut. Behövs det 100 tusen till, skickar dem 100 tusen till. stackars pojkarna vet ens inte vart dem är, dem blir tillsagda att skjuta på allt och alla..

Ja deras flesta vapen är från 1945. men det är även resten av östeuropas.

Sluta skriva "dem" i stället för "de"!!!
Att skriva "dem har två miljoner soldater" är samma grammatiska fel som "mig drack en kopp kaffe", istället för "jag drack en kopp kaffe".

Sluta, snälla
Citera
2022-02-27, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Tyska 6:e armen som omringades i Stalingrad (en stad) var på nästan 300 000 man. Det är ungefär så många ryssar som nu ska inta Ukraina om jag hängt med ordentligt (eller är det 150 000? Att bekräfta dessa siffror är nog svårt, men det bör vara av denna storleksordning). Det är ju helt olika proportioner.

Bra poänger och Ukraina är ju näststörsta landet i Europa med +40 miljoner människor så inte det enklaste att erövra landet om befolkningen gör motstånd. 200 000 soldater är ju också tydligen maxnumret som Ryssland kan ta fram i dagsläget och dessa måste ju ständigt roteras. Nya soldater måste tränas och utrustas och tror inte ryssarna är redo att offra alltför många av sina söner för Putins krig.
Citera
2022-02-27, 10:33
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundratolv
Jag tror att det finns mycket av din punkt nr 4 i det här. Putin är en väldigt ensam människa.

Det troliga är att Röda armén gör invasionen med VARSAM HAND.
Man vet att det är år 2022. Vill ej ha bilder på massakrerad civilbefolkning i media och sönderbombade sjukhus.
Man kör försiktigt och "snällt" fram.
Citera
2022-02-27, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Jag har lagt till det namnet och fick en varning direkt såsom många gånger tidigare och tom avstängning i 6 mån!

Man kan även säga att mörkning av MÖ råder nu och att ett land bombar där enligt media utanför Sverige är det tyst om men mer som vanligt. Tragiskt att Sverige följt US och blivit ett manipulerande land som styrs av annat än det egna folket. Inget skumt, bara tragiskt. Dessutom kommer ASylen att svämma över utan stora protester till glädje för S i valåret.

Lycksökare från endast skräpländer. Vita (kvinnor i synnerhet) ukrainskor är inte välkomna.
Citera
2022-02-27, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Problemet du har är att dina källor är hårt ifrågasatta av alla utom just ryska beslutsfattare.
Det finns folk som har visat på övergrepp, men samtidigt har nog fler oberoende medier visat på att det är framför allt ryska militärer som hållt civilbefolkningen i järnhand under de här 8 åren efter den ryska invasionen som skedde 2014.

Vad som är sant eller inte får man väl försöka bedöma själv, men jag tror mer på oberoende medier och de personlig kontakter jag har med ryssspråkiga människor i Ukraina, baltstaterna och Sverige jämfört med rysskontrolerad media.

Donbass som var den rikaste och mest välmående delen av Ukraina är ju gravt eftersatt och förstört nu under Ryskt styre. Gissar att upprorsmakarna ångrar sig djupt för det man ställt till med.
Citera
2022-02-27, 10:34
Medlem
Bakaxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Jag tror inte det är en Ukrainsk konspiration eller false flag-operation heller, som syftar till börskrasch eller nåt.

Jag har lyssnat på hela Putin-talet (30 min) och kontentan är "Jag är trött på USAs skit, att dom saboterar land efter land, och nu försöker sabotera Ukraina också för att jävlas med oss ryssar. Jag ska därför lösa det här nu och spränga bort den som försöker lägga sig i".

Han säger inte uttryckligen att han ska invadera Kiev men han bjuder också på en permanent lösning av problemet, vilket ger sken av att det är en större operation än att kasta några granater över gränsen och åka hem sen.

Så, vad hände egentligen? Var han berusad när han beordrade invasion men nyktrade till dagen efter, och nu sitter dom på krismöte där och vet inte hur dom ska ta sig ur detta?

Eller har han mött så stort internt motstånd att dom inte kommer vidare i hela projektet, därav tystnad från Ryssland, från kanonerna, från media...?

Är helt övertygad om att Putin har grava alkoholproblem som kan ge förklaringen till varför han numera ser lite svullen ut med glansiga ögon och verkar ha svårt att behålla lugnet i hans videoframträdanden.

Detta kan även förklara hans fåordighet kring konflikten sen senaste framträdandet, samt bristande stridsmoral hos militären men även hans närmaste. De vet helt enkelt att detta beslut kommer ur fyllevrede och bitterhet han byggt upp genom sina vanföreställningar. Supa hårdare har han sannolikt börjat med då han blivit västvärldens mobboffer och framställs som en pajas, tvärtemot hans ideal.

Det spekuleras mycket i att han skulle vara dödligt sjuk eller fått en knäpp, men tycker det känns mycket troligare att han utvecklat en alkoholism som får honom fatta orediga beslut.

Jag tycker det verkar som att armén liksom inte vill strida. På papperet borde de gjort mos av Ukrainas större städer med ett sånt här beslut i ryggen, men ändå ser jag videor på soldater som sitter och röker, kliar sig i huvudet och spatserar runt i glesa grupper och som lojt hänger vid fordon som fått soppatorsk.
Citera
2022-02-27, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Det troliga är att Röda armén gör invasionen med VARSAM HAND.
Man vet att det är år 2022. Vill ej ha bilder på massakrerad civilbefolkning i media och sönderbombade sjukhus.
Man kör försiktigt och "snällt" fram.

Invasion? 😅 Typ 200 döda. Fler dog i sekunden i slutet av Vietnamkriget.
Citera
2022-02-27, 10:36
Medlem
Der_Richters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pistolstjarnan
Har du inte hört "fog of war". Du vet inte ett piss vad som händer i Ukraina mer än vad som rapporteras i västmedia.

Nu till fakta. Igår anlände 125000 man från Tjetjenien till Krim. Dessa styrkor består av bland annat Spetsnaz samt reguljära styrkor. Dessa styrkor ska endast användas till att bekämpa Azovbataljoner som befinner sig i östra Ukraina.

Sök på Azovbataljoner, så begriper ni att budskapet till de Tjetjenska styrkorna är, ta inga fångar.

125000? Hahaha. Putin släppte lös jihadister i Europa att skövla och våldta, inte Azovbrigaden, utan våldföra sig på allt i deras väg, så som islamistiska jihadister från Tjetjenien gör, de små asen. Dessa blev tillintetgjorda när de mötte riktiga soldater och inte längre bara kunde piska barn och skjuta försvarslösa bönder i Kadyrovs islamistiska stats-TV. De kom, de såg, de dödades, som de otäcka islamistiska barbarer de är. Fräckt att se dem svartklädda som ISIS stå och skrika Allahu Ackbar framför Kadyrov innan avmarsch för att sedan rapporterats ha vänt hem efter att ha kommit några mil innan de blev sönderskjutna när de som sagt mötte riktiga soldater. Men några islamister till hoppas jag de skickar in. Det glädjer mig att se Putins islamistiska jihadkrigare dö. Tyvärr är Kadyrov ett fegt jävla fetto som mest vill sitta i Adidasoverall och hånle åt barn som piskas framför honom… Annars hade man ju kunnat hoppas att det mänskliga avskrädet mött sin död på ett fält i Ukraina
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in