2022-02-27, 10:13
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Ryssvetarna säger ju också att kriget verkar avslaget för att vara Ryssland. Har ju inte förekommit några bilder eller filmer alls på någon särskild förödelse heller. Ett par rökpelare från nått flygfält och ett skott i ett höghus. Ungefär det.
Samtidigt är det ju svårt att veta säkert. I vår tid med sociala medier och mobiler precis överallt kan man dock tycka att ännu mer borde sippra ut än det gjort hittills. Man får snarast intrycket att det pågår skärmytslingar på sina håll. Det kan säkert röra sig om hårda strider lokalt, men det blir väl så när enstaka ryska förband stöter på patrull.
Citera
2022-02-27, 10:14
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroBlindTerry
Är också fundersam över kriget/invasionen. Har följt det oavbrutet sedan start men är aningen förbryllad. Ryssland har en betydligt bättre militär styrka än hittills bevisat. Moderna balisitiska vapen som överträffar USA
i flera avseenden, en moderna armé som även NATO bedömmer skulle ha problem att besegra i ett storskaligt krig. Det verkar som dom går på halvfart om ens det. Lite pansarvagnar här och där, inga bilder från stora slag. Ha i åtanke också att Rysslands specialförband är bland dom mest vältränad soldaterna i världen tillsammans med USAs och Israels. Ryssland besitter även teknik för att kunna slå ut elnätet på ett skrämmande sätt. Så vad försiggår egentligen?

Knappt sett en bild på ryska flygvapnet, inga utspel från Putin, motsvarigheten i Ukraina som är med i intervjuerna och hejar på Ukrainska trupperna via Twitter, noll rysk propaganda likt den vi är van vid, live cams som visar Kievs tvärbana som folk kliver av och på. Något är lurt. Kan det vara taktik av Ryssland? Vagga in Ukraina i nån trygghet att det snart är över och sakta trötta ut dom för att sedan gå in med all världens kraft? Märkligt krig detta, någonting är lurt med allting.

Bild / video blackouten är medveten från ryskt håll. Rysk media upprepar att alla soldater har totalförbud på att filma något eller ladda upp. Sannolikt hårda straff för den som blir påkommen med det. Gissar att inga mobiltelefoner finns med i operationerna.

Exakt hur motivationen för detta går är jag inte säker på --- men det känns som ett vettigt beslut från militärledninges sida, då det finns en hel del idioter naturligtvis - i ryska militären. En del värnpliktiga ingår i den här operationen även om den till största delen är utförd av professionella militärer. "Fel" video kan ställa till otrolig skada och det finns en stor vikt av att inte låta varenda Ivan agera amatörbloggare mitt i en viktig militär aktion.
Citera
2022-02-27, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Der_Richter
Jo jag vet mycket väl vad den globala fascisten Schwab vill. Det jag är frågande till är varför Putin skulle offra ALLT för att destabilisera EU just nu? Inklusive att själv bli hängd i en jävla lyktstolpe om ett par veckor. Skulle han göra det rakt av för Schwab just nu?

De nationella gränserna på världskartan ska elimineras, raderas och utplånas, och istället ersättas av fyra ekonomiska zoner, som sedan ska kontrolleras av den världsregering som UN och WEF nu iscensätter. Med hjälp av Schwabs' "Fourth Industrial Revolution". Detta går att läsa redan i originaldokumentet, Agenda 21, från 1993 och detta är så klart Vladimir Putin mycket väl medveten om, då han varit med redan från starten.

Det som nu utspelar sig är inget annat än "teater" vars syfte är att få befolkningen att tro att krig utkämpas mellan olika nationella stater, när det i själva verket alltid handlat om att bekriga mänskligheten.

Varje regering har som sitt huvuduppdrag att bekämpa och utplåna sin egen befolkning. Så att en global världsregering, med UN som garant och WEF som verktyg, kan installeras år 2030 (de 17 globala målen i Agenda 2030), och att planeten Jorden ska vara i fullkomlig balans och harmoni år 2050 (enligt de 164 paragraferna i Agenda 21). Då med en avsevärt reducerad befolkningsmängd.

En befolkning som då inte längre är Homo Sapiens, utan istället den nya transhumanistiska Human 2.0, vilken Schwab's WEF (Forth Industrial Revolution) nu genomdriver med den globala GMO-injektions-kampanjen.

De som inte "vaknat upp" idag, februari 2022, kommer aldrig heller att göra det. Oavsett vad dom får bevittna.
Citera
2022-02-27, 10:17
Medlem
Bra tråd!
Orkar inte läsa alla inlägg, jag kanske är pucktvåa? Bjuder på det isf.
Kan det vara så att allt är en konspiration för att krossa Putin? Man har helt enkelt lurat honom i en fälla för att krossa honom och Ryssland? Det som har hänt det sista dagarna är enligt min mening skrattretande. Ineffektiv MElitäraktion. I och med att Ryssen håller på i Syrien också så har de 2 krig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Som vanligt behöver man lyfta blicken och se vad som sker parallellt i Taiwan.

Ukraina och Taiwan är två av tre huvudkomponenter i försörjning av halvledare. Tredje spelaren är Ryssland.

Behöver man säga något mer?
Ja och produkten heter olja&gas som US vill kontrollera från Ryssland genom att tvinga andra länder att avstå köp, pengar till Ryssland.

Haha, US skulle befria världen med all sin olja men vart tog den vägen i det ekonomiska kriget som nu pågår? Måla ut Ryssland som faan på väggen och skrik rysstroll till andra som vill veta varför det krigas.

Vi känner igen det från Sverige och deras politiker i en annan fråga. Vill du förstå Ukraina-kriget så gäller än idag "just follow the money".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ett sånt uttal tyder på att han misslyckats totalt med sitt blitzkrig. Han trodde det skulle gå lätt och att det bara var att rulla in utan att nån tog till vapen. Han har visat oerhörd svaghet. Dessutom verkar ryska underrättelsetjänster ha väldigt lite koll på vad som försiggår då dom underskattade Ukrainas civilförsvar så stort.

Hans invasion som för några dagar sen såg ut som ett powermove där han gjorde väst till åtlöje har nu vänt emot honom och skämt ut hela ryska armén. Han har tappat allt övertag emot väst på bara några dygn.

Det du skriver låter mest som propaganda ifrån ditt håll. Ryssland verka ha haft en väldigt mjuk invasion, hur lång tid brukar sådana mjuka invasioner av sådana relativt stora länder som ukraina ta? Har vi några referenspunkter i modern tid till det, det bör vi ha innan du kallar det för misslyckande. Du vet inte hur deras plan såg ut och hur de trodde det skulle gå men ändå beter du dig som du vet det. För hur vet du att de underskattade ukraina? De kan nog mycket väl ha räknat med rejält motstånd, vi vet inte vad de har räknat med för motstånd, vi vet egentligen inte ens vad ukraina ensa erbjuder för motstånd, då det finns väldigt lite bilder och rapporter ifrån ukraina. Det finns inga nyans i det du skriver, utan känns mest som propaganda. Mycket är dessutom extremt otydligt hur det egentligen ser ut, men ändå talar du som du vet. Det passar däremot er propaganda agenda att påstå redan nu att ryssland har missbedömt allt, de har misslyckat etc.

Civilförsvar, du menar det civilförsvar där zelensky tvingar sina manliga medborgare att dö för han. Möjligt att han underskattade vilken krigskriminell människa zelensky är, oklart.
Senast redigerad av Hew18 2022-02-27 kl. 10:22.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Det här är fakta! Sen om det är 13 589 eller 14 442 kan ju inte jag svara för - men det är i den storleksordningen.
Människorna i Donbass sitter ju på social media och berättar vad som händer.
Ryska befolkningen har bett Putin i 8 år att hjälpa dessa människor. De har själva bönat och bett. Bara senaste dygnet dog 12 har jag för mig, inklusive lärarinnor då en skola besköts m.m. Putin har sagt i 8 år till befolkningen att Ryssland inte kan göra något - med hänvisning till internationell rätt, då området officiellt är ukrainskt....

Jag känner nu efter att ha blivit så utskälld, förolämpad osv, att jag inte vill slösa min helt på att leta källor längre.
Om källan är antingen RT eller Sputnik på engelska, så ratas den direkt av alla. Jag slösar 15 minuter av min helg på att hitta en källa åt dig - sen skriker du att jag är en jävla Putinhora osv. Nej det vill jag inte.
Källor med rysk text kommer ingen acceptera - som vi såg i tråden om Orm-ön.

Så det är inte värt det för min del - tyvärr. Du kan själv forska och läsa på t.ex. Sputnik eller stream RT live. Men jag tycker stämningen här är för otrevlig och motvinden för hård för närvarande, så jag vill inte slösa min tid på att försöka debattera i ett sånt klimat. Om du vill veta bakgrunden här så är du med hyfsad engelska fullt kapabel att hitta den -d et är jag säker på! Lycka till.

Problemet du har är att dina källor är hårt ifrågasatta av alla utom just ryska beslutsfattare.
Det finns folk som har visat på övergrepp, men samtidigt har nog fler oberoende medier visat på att det är framför allt ryska militärer som hållt civilbefolkningen i järnhand under de här 8 åren efter den ryska invasionen som skedde 2014.

Vad som är sant eller inte får man väl försöka bedöma själv, men jag tror mer på oberoende medier och de personlig kontakter jag har med ryssspråkiga människor i Ukraina, baltstaterna och Sverige jämfört med rysskontrolerad media.
Citera
2022-02-27, 10:19
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Så, vad är det som egentligen pågår i Ukraina?

Följande förstår jag - Putin vill visa musklerna och att det Ryska riket är "great again". Vad man tidigare åstadkommit är mirakulöst - man lyckades slå tillbaka världshistoriens största offensiv (Barbarossa) och totalt 52 miljoner män slogs i nuvarande Ukraina innan ryssen slutligen kunde tåga in i Berlin.

Sedan dess har världen evolverat och så även den ryska armén, som rustats upp och förberetts i över 20 år. När invasionen nu inleddes tänkte jag att vi har en sensation framför oss - efter 70 år rullar Röda Armén och i en värld där kameror är överallt trodde jag vi skulle få se himlen fyllas med helikoptrar och se hundratals moderna ryska pansarvagnar dra över nån slätt i Ukraina, som typ Slaget vid Kursk fast i 4k.

Nu, flera dagar in i "invasionen", har inte ett skit hänt. Ryska landtrupper ska ju ha gått i land i Odessa och mängder med pansar påstås ha rullat in från norr. Var är Normandie-landstigningen i Odessa? Var är dom här pansarförbanden? Var är striderna?

Då och då får vi något hemmagjort videoklipp på en ensam rysk förbandsvagn eller en ensam rysk lastbil som snurrar runt i nån by eller på Kievs gator. Ibland "tillfångatar" man den ryska soldaten som sitter och gråter där bredvid sin lastbil från 1948. Sen ser man massa ukrainska soldater ligga på rad på en motorväg i Kiev, och väntar på att bli bortsprängda.

Vad är det alltså jag ska tro på? Att samma nation som repellerade Napoleon och Hitler, nu försöker ta över Kiev genom att skicka in en förvirrad lastbilschaufför per dag? Jag ser helt enkelt inte något krig nånstans. Fine, ett höghus i Kiev har fått skador på nåt sätt. Det sprängdes säkert med i Rosengård den kvällen. Jag tänker mig att något av följande skett

1) Putin har missuppfattats. Han avsåg utföra precisionsbombningar och spänna musklerna lite. Ukraina och väst har då blåst upp detta till att en fullskalig invasion är på gång och det står mängder med pansar utanför Kiev, bara att dom inte syns riktigt än.

2) För närvarande har endast förtrupper skickats in, för att kolla om Ukrainarna har något stridsmoral och för att se vilken teknologi Ukrainarna besitter.

3) Förtrupper har endast skickats in för att kolla de egna truppernas stridsmoral, så inte massa ryssar deserterar med den främsta militära utrustningen och lämnar över den till fienden - en PR-katastrof utan dess like.

4) Putin har internt motstånd för kriget och kanske är invasionen saboterad av egna generaler innan den ens påbörjats. Kanske krigar man knappt alls och rapporterar till Putin att motståndet är större än man trott.

5) Putin har fått kalla fötter väldigt fort, när han insåg att han just startade ett krig. Jag kan också bli arg på jobbet och tjafsa med nån för att nästa dag inse att jag överreagerade. Hade Putin bara en dålig dag eller? Han har ju i 20 års tid varit väldigt försiktig, eftertänksam och kalkylerande i övrigt.

6) ?????? Ja, vad för fler alternativ finns det? Att den mäktiga Röda Armén gör sitt bästa för att blitzkriega Ukraina, men Ukrainarnas idé med molotov cocktail gick så bra att hela Zjukovs armé sitter fast i någon by i norra Ukraina för att gamlingarna där kastar molotov cocktails.

Man har väl inte saboterat hela Rysslands anseende, ekonomi, handel etc för en halvmesyr där det Ryska riket ska förlora ett minikrig mot kaoslandet Ukraina? Och om man är seriös med att visa världen vilken kraft man är att räkna med - var fan är musklerna då?

Att någonting väldigt skumt pågår tydliggörs ju av att inte ens RT lyckas rapportera något vettigt alls om kriget. De skriver varken om strider, att hela grejen skulle vara ett missförstånd, vad planen är, eller nånting alls.

Om det här är en rysk invasion så kan man ju dra hem hälften av dom där gubbarna och gummorna som man skickade till Gotland - jag bedömer att ön klarar sig med 50 pensionärer som har varsin molotov cocktail.

Putins plan är inte att döda ukrainska soldater eller folk förstår du väl? Han går fram med trupper och när de möter strider så backar dem och omringar Ukrainarna.

Han gör det för att han vill lämna landet intakt och tillsätta en Putin docka som kan styra Ukraina likt Belarus.

Hade han vilja döda och förstöra Ukraina så hade han redan gjort det. Han försöker få dem att ge upp. Annars kommer han lämna kvar ett förstört land med ett hatiskt folk som inte kan ta hand om sig självt.
Citera
2022-02-27, 10:20
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
What? Källa på det? Hur ska de kunna åstadkomma något utan att ta död på de ukrainska soldaterna som dödar dem själva? Det skulle vara rena självmordsuppdraget.
Nope - det uppgavs klart och tydligt vid aktionens start. Det är helt i linje med Putins syfte med det här: Att få ordning i Ukraina, vinna hearts and minds genom att faktiskt levera bättre livskvalitet och stabilitet.

Det som majoriteten av ukrainare tycker är viktigast av allt - är ekonomin och de har haft det nästan svårast i hela Europa, i 30 år. Det är tufft. Alla i hela Ukraina talar ryska på infödd nivå - Kanske 60% talar idag obehindrad ukrainska. Klart folk bryr sig - speciellt när det gäller att få tala ryska, snarare än ukrainska... Men det som nä'stastan alla utom fanatiker bryr sig om - är att få bättre levnadsvillkor. Stabilitet. Trygghet och pengar i fickan.

Soldater får inte skadas annat än om det sker fullständigt av misstag i samband med precisionsbombning av militära mål . Civila får absolut inte dödas alls - därför skjuter man inte mot luftvärnsskydd som flyttats in på bakgårdar i Kiev t.ex. foton finns av detta. Det får ta lite längre tid - men det ska skötas med absolut minimum dödsfall på ukrainsk sida.

Det gäller inte bara för att vinna över ukrainarna som kan tänka sig att vara pro-ryska under rätt föråhllanden. Utan också för att varenda död ukrainare påverkar ryska hemma-opnionen. Det kan vara en släkting, barnbarn eller kompis till någon i Moskva. Banden mellan länderna är otroligt starka.
Senast redigerad av merrymaiden 2022-02-27 kl. 10:24.
Citera
2022-02-27, 10:22
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Bild / video blackouten är medveten från ryskt håll. Rysk media upprepar att alla soldater har totalförbud på att filma något eller ladda upp. Sannolikt hårda straff för den som blir påkommen med det. Gissar att inga mobiltelefoner finns med i operationerna.

Tror också på den teorin. Eller kraftigt begränsade telefoner. I klippet med ukrainaren som erbjuder ryska pansarvagnen skjuts hem så framgår det ju att soldaterna hade mycket dålig koll på vad som händer.
Citera
2022-02-27, 10:22
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Tyska 6:e armen som omringades i Stalingrad (en stad) var på nästan 300 000 man. Det är ungefär så många ryssar som nu ska inta Ukraina om jag hängt med ordentligt (eller är det 150 000? Att bekräfta dessa siffror är nog svårt, men det bör vara av denna storleksordning). Det är ju helt olika proportioner.
Citera
2022-02-27, 10:23
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
BNP per capita 2020.
Ukraina 3 726,93 USD
Ryssland 10 126,72 USD

Sen när spelar BNP roll då det är eliten som har alla resurser i varje land? Eliten spelar poker och då borde inte BNP spela roll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in