Flashback bygger pepparkakshus!
2022-02-27, 05:55
Medlem
Ukraina är inte ett U-land, de har en stor armé. Ryssarna har dock inte sänt inte allt och alla än

Krig är inte lätt. Ryssarna vinner så länge de inte gör uppror. Det kommer bara ta tid. Krig varar inte bara ett par dagar. Det kommer snart vara över och alla kommer säga att det gick fort
Citera
2022-02-27, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrixNe
Har sett lite klipp och undrar hur gamla grejjer de använder. Visst vapen som vapen man dör av de men trodde det var lite mer modernt.

Där va ju nån video på en ny attackhelikopter som man filmade nära inpå efter, som jag förstått, landat och sedan blivit övertagen av Ukrainarna, den såg riktigt sjuk ut
Citera
2022-02-27, 06:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Så, vad är det som egentligen pågår i Ukraina?

Följande förstår jag - Putin vill visa musklerna och att det Ryska riket är "great again". Vad man tidigare åstadkommit är mirakulöst - man lyckades slå tillbaka världshistoriens största offensiv (Barbarossa) och totalt 52 miljoner män slogs i nuvarande Ukraina innan ryssen slutligen kunde tåga in i Berlin.

Sedan dess har världen evolverat och så även den ryska armén, som rustats upp och förberetts i över 20 år. När invasionen nu inleddes tänkte jag att vi har en sensation framför oss - efter 70 år rullar Röda Armén och i en värld där kameror är överallt trodde jag vi skulle få se himlen fyllas med helikoptrar och se hundratals moderna ryska pansarvagnar dra över nån slätt i Ukraina, som typ Slaget vid Kursk fast i 4k.

Nu, flera dagar in i "invasionen", har inte ett skit hänt. Ryska landtrupper ska ju ha gått i land i Odessa och mängder med pansar påstås ha rullat in från norr. Var är Normandie-landstigningen i Odessa? Var är dom här pansarförbanden? Var är striderna?

Då och då får vi något hemmagjort videoklipp på en ensam rysk förbandsvagn eller en ensam rysk lastbil som snurrar runt i nån by eller på Kievs gator. Ibland "tillfångatar" man den ryska soldaten som sitter och gråter där bredvid sin lastbil från 1948. Sen ser man massa ukrainska soldater ligga på rad på en motorväg i Kiev, och väntar på att bli bortsprängda.

Vad är det alltså jag ska tro på? Att samma nation som repellerade Napoleon och Hitler, nu försöker ta över Kiev genom att skicka in en förvirrad lastbilschaufför per dag? Jag ser helt enkelt inte något krig nånstans. Fine, ett höghus i Kiev har fått skador på nåt sätt. Det sprängdes säkert med i Rosengård den kvällen. Jag tänker mig att något av följande skett

1) Putin har missuppfattats. Han avsåg utföra precisionsbombningar och spänna musklerna lite. Ukraina och väst har då blåst upp detta till att en fullskalig invasion är på gång och det står mängder med pansar utanför Kiev, bara att dom inte syns riktigt än.

2) För närvarande har endast förtrupper skickats in, för att kolla om Ukrainarna har något stridsmoral och för att se vilken teknologi Ukrainarna besitter.

3) Förtrupper har endast skickats in för att kolla de egna truppernas stridsmoral, så inte massa ryssar deserterar med den främsta militära utrustningen och lämnar över den till fienden - en PR-katastrof utan dess like.

4) Putin har internt motstånd för kriget och kanske är invasionen saboterad av egna generaler innan den ens påbörjats. Kanske krigar man knappt alls och rapporterar till Putin att motståndet är större än man trott.

5) Putin har fått kalla fötter väldigt fort, när han insåg att han just startade ett krig. Jag kan också bli arg på jobbet och tjafsa med nån för att nästa dag inse att jag överreagerade. Hade Putin bara en dålig dag eller? Han har ju i 20 års tid varit väldigt försiktig, eftertänksam och kalkylerande i övrigt.

6) ?????? Ja, vad för fler alternativ finns det? Att den mäktiga Röda Armén gör sitt bästa för att blitzkriega Ukraina, men Ukrainarnas idé med molotov cocktail gick så bra att hela Zjukovs armé sitter fast i någon by i norra Ukraina för att gamlingarna där kastar molotov cocktails.

Man har väl inte saboterat hela Rysslands anseende, ekonomi, handel etc för en halvmesyr där det Ryska riket ska förlora ett minikrig mot kaoslandet Ukraina? Och om man är seriös med att visa världen vilken kraft man är att räkna med - var fan är musklerna då?

Att någonting väldigt skumt pågår tydliggörs ju av att inte ens RT lyckas rapportera något vettigt alls om kriget. De skriver varken om strider, att hela grejen skulle vara ett missförstånd, vad planen är, eller nånting alls.

Om det här är en rysk invasion så kan man ju dra hem hälften av dom där gubbarna och gummorna som man skickade till Gotland - jag bedömer att ön klarar sig med 50 pensionärer som har varsin molotov cocktail.

Ukrainare och ryssar är brödrafolk. Ryssland vill ta kontroll med minimalt av ukrainska förluster.

Sorry att du inte fick det spektaklet du hade väntat dig. Vart fick du siffran 52 milj ifrån förresten?
Citera
2022-02-27, 06:07
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ett vansinnigt bra inlägg, den raljanta (roliga) tonen till trots — eller om det är tack vare. Har varit inne på liknande tankebanor själv åtminstone sen i går. Vad hände? Har allt stagnerat? Varför samma rubriker i över ett dygn? Kiev hotat, men...? Ja, varför skriver inte ens RT något nytt och riktigt matnyttigt? Är det trots allt Ukraina som överdriver vidden/karaktären av den här "specialoperationen", kanske rentav i hopp om att lyckas dra eller locka in Nato på arenan? Fan vet.

Stillestånd kallas det.
Verkar inte hända i stort något nu, Ryssland ockuperar några utkanter av Ukraina och korridoren Tjernobyl-Kiev. Förmodligen så förhandlas det väl alternativt att Ryssland blockerat Kiev och hoppas på att på så sätt tvinga fram förhandlingar. Har ju i det stora hela gått väldigt lugnt till jämfört med Putins tidigare krig.
Citera
2022-02-27, 06:09
Medlem
Jag undrar vad Zelensky är för en lirare egentligen.

Han bestämmer sig för att minskavtalen som Ukraina skrivit på behöver han inte följa.

Han stryper vattentillförseln för Krim (enligt Jerusalem Post)
Han ber folket att skydda sig mot ryssen med molotovcoctails.
Han startar en anti-Putin koallition och twittrar efter hjälp att skydda sitt fria demokratiska land.

Biden skickar vapen för 350 miljoner dollar.
Det regnar in bistånd och människor i Europa skickar handhjärtan och sympatier.

Han tar emot lån från EU och IMF som naturligtvis har regler som ukrainare hädanefter måste underkasta sig.
Så friheten för ukrainarna lär väl bli rätt begränsad.

Är karln en bedragare som planerat att ta en springnota?

Jag har försökt se hjälten som alla andra tydligen ser men jag kanske upptäcker det senare.
Citera
2022-02-27, 06:09
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoHitler

Hans utrustning är sjukt dålig... Irannivå på sakerna...

.

Ukraina är gammal Sovjet-stat, bulken av deras krigsmaterial och vapen är samma prylar som Ryssland själva attackerar dem med.
Citera
2022-02-27, 06:23
Medlem
What a Russian assault on Ukraine would look like
https://youtu.be/UNIU6TRsRzk
Hur rysslands plan kan ha sett ut utifrån CIA:s underättelseinformation
Citera
2022-02-27, 06:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Jag tror inte det är en Ukrainsk konspiration eller false flag-operation heller, som syftar till börskrasch eller nåt.

Jag har lyssnat på hela Putin-talet (30 min) och kontentan är "Jag är trött på USAs skit, att dom saboterar land efter land, och nu försöker sabotera Ukraina också för att jävlas med oss ryssar. Jag ska därför lösa det här nu och spränga bort den som försöker lägga sig i".

Han säger inte uttryckligen att han ska invadera Kiev men han bjuder också på en permanent lösning av problemet, vilket ger sken av att det är en större operation än att kasta några granater över gränsen och åka hem sen.

Så, vad hände egentligen? Var han berusad när han beordrade invasion men nyktrade till dagen efter, och nu sitter dom på krismöte där och vet inte hur dom ska ta sig ur detta?

Eller har han mött så stort internt motstånd att dom inte kommer vidare i hela projektet, därav tystnad från Ryssland, från kanonerna, från media...?
Med all rätt. Vilka tror du har förstört Sverige? Det är USA. Nämn en enda sak som förstört Sverige och som kommer från Ryssland. HBTQ, feminism, vaccinpolitik, politiskt korrekthet, miljöbluffen osv kommer alla från USA. Ju tidigare Sverige sparkar ut USA, England och Israel som "samarbetspartner" desto tidigare kan man få landet på fötter. Alla andra som säger emot detta uppenbara faktum kan gott och väl ta livet av sig. Det enda dessa nollor kan skrika är rysstroll.
Citera
2022-02-27, 06:48
Medlem
ViscountMontys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokcrates
Med all rätt. Vilka tror du har förstört Sverige? Det är USA. Nämn en enda sak som förstört Sverige och som kommer från Ryssland. HBTQ, feminism, vaccinpolitik, politiskt korrekthet, miljöbluffen osv kommer alla från USA. Ju tidigare Sverige sparkar ut USA, England och Israel som "samarbetspartner" desto tidigare kan man få landet på fötter. Alla andra som säger emot detta uppenbara faktum kan gott och väl ta livet av sig. Det enda dessa nollor kan skrika är rysstroll.

Fast... Det verkar ju onekligen som att det är feministiska Javelins som bränner ryska manliga stridsvagnar, PK-Stingers som gör slut på stentuffa luftlandsättningsplan, bög-NLAWs som förstörxdallt annat machmaterial som karlakarlen putler skickar fram. Kanske vårt genusförsvar inte var så uselt ändå?
Citera
2022-02-27, 06:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ViscountMonty
Fast... Det verkar ju onekligen som att det är feministiska Javelins som bränner ryska manliga stridsvagnar, PK-Stingers som gör slut på stentuffa luftlandsättningsplan, bög-NLAWs som förstörxdallt annat machmaterial som karlakarlen putler skickar fram. Kanske vårt genusförsvar inte var så uselt ändå?
Var är ukrainska motståndet? De är redan i Kiev. Kallar du det för bra feministiskt försvar?
Vet du hur gamla grejer ryssarna har attackerat med? De går bara rakt in.
Citera
2022-02-27, 06:55
Citat:
Ursprungligen postat av GodDog
Jag undrar vad Zelensky är för en lirare egentligen.

Han bestämmer sig för att minskavtalen som Ukraina skrivit på behöver han inte följa.

Han stryper vattentillförseln för Krim (enligt Jerusalem Post)
Han ber folket att skydda sig mot ryssen med molotovcoctails.
Han startar en anti-Putin koallition och twittrar efter hjälp att skydda sitt fria demokratiska land.

Biden skickar vapen för 350 miljoner dollar.
Det regnar in bistånd och människor i Europa skickar handhjärtan och sympatier.

Han tar emot lån från EU och IMF som naturligtvis har regler som ukrainare hädanefter måste underkasta sig.
Så friheten för ukrainarna lär väl bli rätt begränsad.

Är karln en bedragare som planerat att ta en springnota?

Jag har försökt se hjälten som alla andra tydligen ser men jag kanske upptäcker det senare.

Vet inte om jag litar på honom heller. Han är jude och de har en tendens att bara tjäna sina egna syften.
Citera
2022-02-27, 06:59
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokcrates

Äntligen ett vettigt inlägg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in