2022-02-26, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Visst har vi en femteplats - men jag har svårt att jag upp mig kring vem som kommer ta den.
Inte omöjligt att vi kommer ha fyra åkare i finalen som säkrar en helsvensk pall. Jag har då svårt att bry mig om vilken svenskan som blir tia eller femtonde i tävlingen? För alla Hagströmfans så är det förstås spännande, men jag är mycket mer intresserad av Jonnas och Majas väg mot medaljerna. Skulle Johanna (eller Moa H eller nån annan) utvecklas och bli en seriös medaljkandidat så blir det förstås annorlunda.
Hagström var dock tvåa i båda klassiska sprintarna i år och fyra på VM ifjol. Jag tror absolut hon har chansen på medalj.

Personligen är jag trött på den här Dyvik/Hagström grejen. Är liksom inte ens en fajt; Hagström har en mycket högre kapacitet men förlorar ibland pga oflyt eller klanteri.
Citera
2022-02-26, 22:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Dyvik verkar väl mer intresserad av sin hund numera än sin fortsatta skidkarriär.

Det är inget fel i det. Hundar är trevligare än de flesta människor. Vi får väl se hur det går med skidkarriären.

---

Ser nu att Hašek vill att alla ryssar ska stängas ute från NHL

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/g6OakL/haseks-attack-pa-ovechkin-lognare-vill-riva-kontraktet

Då lär väl den goda världen bygga upp en ny »Berlinmur« mellan Ryssland och övriga världen. Förstår att pressen kommer att bli för stor på FIS och att de följer med. När det väl är gjort ser jag inte hur de någonsin kan komma att tillåta ryska skidåkare och övriga idrottare att tävla igen. De blir utestängda utan att ha gjort något. De kan alltså inte göra bot och bättring, arvsynden är ett faktum.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-02-26 kl. 22:14.
Citera
2022-02-26, 22:35
Medlem
Jag får nog säga att jag håller med det norska skidförbundet gällande att vilja stänga ute ryska åkare. Modigt och bra gjort.

Normalt sett så tycker jag idrott ska hållas rent från politiker men det här är mycket större än några klåfingriga sossepolitiker som försöker utnyttja idrotten i sina egna snedvridna vänsteråsikter.

Bra gjort av Norge.
Citera
2022-02-26, 22:54
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Jag får nog säga att jag håller med det norska skidförbundet gällande att vilja stänga ute ryska åkare. Modigt och bra gjort.

Normalt sett så tycker jag idrott ska hållas rent från politiker men det här är mycket större än några klåfingriga sossepolitiker som försöker utnyttja idrotten i sina egna snedvridna vänsteråsikter.

Bra gjort av Norge.

Modigt? 😅
Citera
2022-02-26, 22:59
Medlem
Jag tycker det räcker med att ryssarna får tävla som neutrala idrottare.
Citera
2022-02-26, 23:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Jag tycker det räcker med att ryssarna får tävla som neutrala idrottare.

Ja det vore den största prestigeförlusten för Ryssland, men det handlar inte om det. Det handlar om att man vill straffa ryssar.
Citera
2022-02-26, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja det vore den största prestigeförlusten för Ryssland, men det handlar inte om det. Det handlar om att man vill straffa ryssar.
Känns kontraproduktivt. Man devalverar det sportsliga värdet, bestraffar oskyldiga idrottare och ökar splittringen mellan folken.
Citera
2022-02-26, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Vad händer med skidskyttet?
Citera
2022-02-27, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Hade väl trott och hoppats att Johanna var revanschsugen och laddad att visa att hon är före Dyvik i rangordningen när det kommer till dom svenska sprintdamerna. Såg ju onekligen bra ut länge men man har absolut inte råd att så nonchalant och klantigt slarva bort en finalplats på det sättet. Man har inte råd att släppa av på upploppet när man har Diggins och Lampic flåsandes i nacken. Dyr läxa men förhoppningsvis lär hon sig av detta.

Förutsätter vi att Linn är tillbaka nästa säsong och är något sånär den skidåkaren hon var innan Ulricehamn så lär det ju inte spela någon roll oavsett när det kommer till mästerskapsuttagningar för både Johanna och Dyvik. Är ett rejält kliv för att kunna peta Linn och våra 3 just nu bästa aktiva damer i Jonna, Maja och Emma. Är väl egentligen bara en skada som kan öppna upp en plats i truppen till VM.

Johanna Hagström är 23 år. Maja Dahlqvist är 27 år och bättre än nånsin. Johanna kommer troligtvis att ha en positiv "åldermässig" utveckling kommande år, medan Maja inom några säsonger kan komma att ha passerat sin absoluta topp.
Linn Svahn är 22 år och lär liksom Johanna fortsätta bli bättre.
Anna Dyvik däremot är 27 år (och bättre än nånsin?) och lär åldersmässigt tappa mot Johanna.
Jonna Sundling är även hon 27 år (och bättre än nånsin?).
Emma Ribom är 24 år.

Johanna och Linn har framtiden för sig och kan tänkas förbättra sig mer kommande år än Maja, Anna och Jonna.

Jessica Diggins är förresten 30 år, och lär rimligtvis befinna sig i sluttampen av sin absoluta topp.
Falla är 31 år, och har kanhända redan passerat sin absoluta karriärtopp.
Citera
2022-02-27, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountWassberg
IMO borde ryssar som vill tävla endast få göra det om de gör det under typ neutral flagg, typ FIS team eller nått.
Det är väl ungefär det som man har bestämt också?

Citat:
The Council unanimously decided that, in line with the IOC recommendations for International Federations, all Russian athletes can continue to participate in all FIS competitions. The athletes will continue to compete under their name and the country of Russia, albeit the FIS flag and FIS anthem will be used in all official capacities, including ceremonies.
https://www.fis-ski.com/en/international-ski-federation/news-multimedia/news-2022/fis-cancels-all-remaining-2021-22-season-events-in-russia (under update)

Oklart när man tänkt effektuera det dock för idag var det ju rysk flagg i grafiken.

Får nog säga att jag tycker FIS för en gångs skull har agerat helt ok här (med detta + flytta tävlingarna från Ryssland). Om än lite långsamt.
Citera
2022-02-27, 01:42
Moderator
Hjv9s avatar
FIS är vintersportens BDO (rip). IBU är vintersportens PDC.

Who´s in charge?
Citera
2022-02-27, 03:31
Medlem
När Ryssland nu dragit sig ur IBU-cupen är det bara en tidsfråga innan det samma också sker inom skidåkningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in