2022-02-26, 19:55
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Fast nu är det klassiskt i Planica vilket gynnar Johanna markant. Plus att Jonna har en friplats så Jonna + fyra sprintess.

Håller med om att det var extremt klantigt.
I ärlighetens namn - spelar det verkligen nån roll vem som är sämsta svenska i VM nästa vinter? Jonna, Maja, Emma samt Linn någorlunda tillbaka håller en klart högre nivå än vad Johanna hållit i vinter, eller för den skull än vad Dyvik nånsin hållit. Kan Johanna komma tillbaka på en nivå snäppet bättre än förra vintern så är det en annnan fråga, Men i dagsläget är Johanna klar fyra med klar lucka upp till Emma och nästa vinter hoppas jag att Linn är tillbaka och då som världens nästbästa sprinter.
Citera
2022-02-26, 19:57
Medlem
Verkar som att det är klart att Ö-sund tar över VC-avsluningen.
Allt enl. fridakarlssonupdates insta.
Citera
2022-02-26, 20:02
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
I ärlighetens namn - spelar det verkligen nån roll vem som är sämsta svenska i VM nästa vinter? Jonna, Maja, Emma samt Linn någorlunda tillbaka håller en klart högre nivå än vad Johanna hållit i vinter, eller för den skull än vad Dyvik nånsin hållit. Kan Johanna komma tillbaka på en nivå snäppet bättre än förra vintern så är det en annnan fråga, Men i dagsläget är Johanna klar fyra med klar lucka upp till Emma och nästa vinter hoppas jag att Linn är tillbaka och då som världens nästbästa sprinter.

Det är väl mest all införspekulation om laguttagningarna. Brukar vara en het potatis.
Citera
2022-02-26, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Men EU har inget alls med FIS att göra, FIS ligger dessutom i Schweiz
Så du tror inte sanktioner utfärdade av EU kommer att gälla för FIS-tävlingar inom EU?
Citera
2022-02-26, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Men vi har väl en friplats på VM?
Så även om Linn kommer tillbaka i någorlunda form så blir det kamp om den sista platsen.
Citera
2022-02-26, 20:11
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Maja Dahlqvist har nog till 95% säkrat segern i sprintcupen nu. Hon har 161 poäng tillgodo på Lampic, när bara två sprinttävlingar återstår - eventuellt tre, om någon ort är villig att arrangera den inställda världscupfinalen, som skulle ha avgjorts i ryska Tyumen.

Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Verkar som att det är klart att Ö-sund tar över VC-avsluningen.
Allt enl. fridakarlssonupdates insta.

Ja det blev klart igår:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/trots-allt-ostersund-arrangerar-skidornas-wc-avslutning

https://www.sweski.com/?id=6510518
Senast redigerad av katw 2022-02-26 kl. 20:13.
Citera
2022-02-26, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Ryssarna, och Ryssland, måste fås att förstå att deras ledning har gjort dem till paria över hela världen både i stort och smått.

Förhoppningsvis kan det här bli startskottet för en förändring. Diktaturer har fått använda idrotten som propaganda alldeles för länge.
Nu måste det vara slut på arrangera mästerskap i länder som Ryssland, Kina och Qatar. Förbjud gärna idrottare från dessa länder att tävla också.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja precis, att det ska vara så svårt för vissa att förstå. de klarar inte att se att myntet har två sidor. IBU:s hemfallenhet åt att godkänna estnisk rysshat är alarmerande.

Undrar om NHL kommer att förbjuda sina spelare från Ryssland att delta i det fortsatta spelet eller om de låter pengarna tala. Blir lite skrattretande om de inte bryr sig om att göra något medan IBU tillåter Estland att utestänga. Blir intressant att se FIS förhållningssätt.

Spelarna i NHL representerar sina klubbar inte sina länder. Det är en helt annan sak.
Citera
2022-02-26, 20:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Förhoppningsvis kan det här bli startskottet för en förändring. Diktaturer har fått använda idrotten som propaganda alldeles för länge.
Nu måste det vara slut på arrangera mästerskap i länder som Ryssland, Kina och Qatar. Förbjud gärna idrottare från dessa länder att tävla också.

Spelarna i NHL representerar sina klubbar inte sina länder. Det är en helt annan sak.

Det två fetmarkeringarna svarar ju ganska dåligt mot varandra om man tycker att det är rätt att Estland (och som Norge vill) utestänger enskilda ryska deltagare även om de deltar neutralt och endast representerar sig själva.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-02-26 kl. 20:18.
Citera
2022-02-26, 20:28
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21

Finns ju dock massor med idrottare som inte representerar klubbar men likväl har en nationalitet. Hur ska man göra inom tennisen till exempel, där ryske Daniil Medvedev på måndag blir ny världsetta och där Andrej Rublev i dag vann storturneringen i Dubai? Ska de tvingas byta medborgarskap för att kunna fortsätta spela tennis?

Det är inte helt självklart vilka som ska drabbas av en bojkott, för varför ska ryska tennisspelare kunna tjäna flera miljoner på en vecka medan t.ex. skidåkare ska drabbas av yrkesförbud? Är det bara ryska lag, landslag och idrottare som blir uttagna av en förbundskapten som anses representera sitt land, men inte professionella individuella eller lagidrottare?
Citera
2022-02-26, 20:32
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Tänkte inte på friplatsen, my bad.
Klassiskt eller ej, jag håller ju Johanna som den bättre av dom två oavsett. Johanna har trots allt mäktat med 4 pallplatser i vc medan Dyvik har 0. Landslagsledningen tycks ju inte hålla med mig där och verkar mer tycka att det är 50/50 dom emellan, Johanna har därför inte råd att göra såna här misstag.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Dyvik var ju rätt klantig också, men hon såg seg ut.

Dyvik verkar väl mer intresserad av sin hund numera än sin fortsatta skidkarriär.
Citera
2022-02-26, 20:35
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Men vi har väl en friplats på VM?
Så även om Linn kommer tillbaka i någorlunda form så blir det kamp om den sista platsen.
Visst har vi en femteplats - men jag har svårt att jag upp mig kring vem som kommer ta den.
Inte omöjligt att vi kommer ha fyra åkare i finalen som säkrar en helsvensk pall. Jag har då svårt att bry mig om vilken svenskan som blir tia eller femtonde i tävlingen? För alla Hagströmfans så är det förstås spännande, men jag är mycket mer intresserad av Jonnas och Majas väg mot medaljerna. Skulle Johanna (eller Moa H eller nån annan) utvecklas och bli en seriös medaljkandidat så blir det förstås annorlunda.
Citera
2022-02-26, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Finns ju dock massor med idrottare som inte representerar klubbar men likväl har en nationalitet. Hur ska man göra inom tennisen till exempel, där ryske Daniil Medvedev på måndag blir ny världsetta och där Andrej Rublev i dag vann storturneringen i Dubai? Ska de tvingas byta medborgarskap för att kunna fortsätta spela tennis?

Det är inte helt självklart vilka som ska drabbas av en bojkott, för varför ska ryska tennisspelare kunna tjäna flera miljoner på en vecka medan t.ex. skidåkare ska drabbas av yrkesförbud? Är det bara ryska lag, landslag och idrottare som blir uttagna av en förbundskapten som anses representera sitt land, men inte professionella individuella eller lagidrottare?

Jag tycker att diktaturer inte ska tillåtas arrangera några tävlingar överhuvudtaget och portas från deltagande i mästerskap.

Om man bortser från mästerskapen håller jag med om att det blir mer komplicerat. Det är fullt möjligt att det arrangerande landet och det internationella förbundet i respektive idrott har helt skilda uppfattningar i frågan.

Det blir intressant att se hur FIFA som antagligen är det mest korrupta av alla förbund kommer att agera nu när både Polen och Sverige vägrar möta Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in