2022-02-26, 13:48
Medlem
Det är viktigt för ryssar att förstå att det som just nu pågår är fel och då är enligt mig uteslutande ur olika sportsammanhang ett effektivt tillvägagångssätt eftersom journalistiken man får som ryss endast går i linje med regimens agenda.
Citera
2022-02-26, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Norge visar sitt odemokratiska ansikte och Sverige med Ygeman verkar följa i samma fotspår. Nu ska individer förbjudas tillträde med grund att de är medborgare i ett visst land. Det är en märklig värld vi lever i. I Österrike jagas medborgare med böter om de inte vaccinerar sig. I »toleranta« Norden ska individer förbjudas deltagande för att de har en viss nationalitet. Steget är inte långt mellan att förbjuda individer utifrån andra villkor. Skuld via sammankoppling kommer alltid att vara fel enligt mig, men det verkar finnas många enfaldiga som bara skriker i högan sky och ansluter till mobben.

Den som tror att det går att »hoppa av« från Ryssland har ingen kunskap om hur utrikespolitik fungerar.

Norge vill givetvis förenkla för norska åkare att vinna i kollen.
Man kan være enig eller uenig, men den siste der skal man være ganske dum for å tro. Det er selvsagt ikke derfor. Apropos å være enfoldig.
Citera
2022-02-26, 14:20
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Det finns ju massor av prejudikat. Jag har inte själv tagit ställning för eller emot, men vi höll tillexempel Sydafrika nästan helt isolerat under Apartheid och den i princip totala bojkotten på alla plan hade stor del i att Sydafrika tillslut klev in i tjugonde århundradet.

Ryssarnas huvudsponsor är Lukoil. Staten och sporten är helt sammankopplade. Nepryaeva kanske inte är rysk officer, men flera andra är det, däribland Bolshunov. Det finns absolut skäl att förklara dem icke önskvärda. Enda orsaken att låta dem tävla är väl att inte göra herrarnas grenar helt norskdominerade, och det vet jag inte om det är en tillräckligt bra orsak.

Ryssarna, och Ryssland, måste fås att förstå att deras ledning har gjort dem till paria över hela världen både i stort och smått.

FIS skulle väl kunna ställa kravet på de ryska idrottarna att täcka över sponsorloggorna (på ryska företag) under tävlingarna, just för att straffa företagen istället för utövarna?
Senast redigerad av Stefan4 2022-02-26 kl. 14:22.
Citera
2022-02-26, 14:23
Medlem
ingetbranicks avatar
Jag tror att det här är sista helgen vi ser ryska deltagare i längd och flertalet andra vintersporter. Ett beslut lär komma inom kort, kanske redan på måndag.
Citera
2022-02-26, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Den sista meningen jag skrev var givetvis en sarkastisk ironi enbart i syfte att spetsa till det faktum att det skulle bli så.
Ja, det er et vanskelig moralsk spørsmål det der, men jeg er ganske sikker på at sportslige hensyn ikke er det viktigste i akkurat denne saken.
Citera
2022-02-26, 14:43
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det berodde väl på att Ovechkin tidigare uttalat stöd för Putin. Idag vädjar han för att kriget ska stoppas:

https://www.svt.se/sport/ishockey/ovetjkins-vadjan-inget-mer-krig

Mesigaste och fegaste uttalandet jag sett
Citera
2022-02-26, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin
Mesigaste och fegaste uttalandet jag sett
Exakt
”Jag önskar fred”, han kunde lika gärna sagt ”jag vill ha borstj”
Citera
2022-02-26, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag tror att det här är sista helgen vi ser ryska deltagare i längd och flertalet andra vintersporter. Ett beslut lär komma inom kort, kanske redan på måndag.
Skulle tro det, starkt av Norge att gå i bräschen.
Kändes obehagligt att se stackars ukrainare åka i samma spår som ryssar på JVM nu.
Hoppas de tillåts stanna i Norge tills vidare.

Och även om kanske ffa juniorer av standardsnitt inte har nått med kriget att göra och säkert inte gillar passar det inte att som typ stepanova gå runt i ryssdressen, hoppa å flina.
Man kan åtminstone visa nån slags dämpad respekt.

Men jag har inte sett uttalande från ryska skidåkare, kan ju ha missat nått
Citera
2022-02-26, 14:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Ja, det er et vanskelig moralsk spørsmål det der, men jeg er ganske sikker på at sportslige hensyn ikke er det viktigste i akkurat denne saken.

Ja det är ju skönt då att svenska inomhusarenan Scandinavium belyser sin byggnad i blågult och finska förbundet plockar ner finska tröjor från taket i Hartwall Arena. Där har vi kraftfulla åtgärder. Norska skidförbundet vill naturligtvis övertrumfa dessa magnifika insatser med mer ingripande åtgärder och Ygeman följer med.
Citera
2022-02-26, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
FIS skulle väl kunna ställa kravet på de ryska idrottarna att täcka över sponsorloggorna (på ryska företag) under tävlingarna, just för att straffa företagen istället för utövarna?
I Ryssland ÄR idrott och politik tätt sammankopplat.
IMO borde ryssar som vill tävla endast få göra det om de gör det under typ neutral flagg, typ FIS team eller nått.
Men det är knepigt, om de största ryska åkarna väljer att inte vilja representera ryssland kan det få jobbiga konsekvenser för dem.
Putin och hans pack har visat att de inte drar sig för nått
Citera
2022-02-26, 15:26
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Två nötter att knäcka.

Hur går det för Johanna H imorgon? Långa backen nedför - flacken - svängen - upplopp och detta med skejtande Johanna på vingliga ben.

Vad kan man se för scenario med Janik Riebli imorgon? Brutalt petad av S-Jason till OS. Revanschsugen som få. Gjorde bort sig i Lenzer när han valde H1, lär välja H4 el H5 denna gång. Kort och gott är han hungrig!

Underskattning av Johanna fast Riebli enligt plan.

En bra dag på jobbet.
-----

Vad är det för idioti att utesluta ryska skidåkare.
Citera
2022-02-26, 15:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Vad är det för idioti att utesluta ryska skidåkare.

Tja vad ska man säga när man ser hur folk nu formligen rusar efter broschyren »Om krisen eller kriget kommer« och jodtabletter i panik. De flesta människor är enfaldiga (och enfald betyder här att bara kunna hålla en känslostyrd åsikt i svang samtidigt) så det är inte något att bli överraskad för.

---

Om jag ska säga något positivt så var det skönt att höra Lars Öberg intervjuad under dagens sändning. Balanserad och klar i allt han sade. Vilken skillnad mot Byström.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in