2022-02-26, 15:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountWassberg
I Ryssland ÄR idrott och politik tätt sammankopplat.
IMO borde ryssar som vill tävla endast få göra det om de gör det under typ neutral flagg, typ FIS team eller nått.
Men det är knepigt, om de största ryska åkarna väljer att inte vilja representera ryssland kan det få jobbiga konsekvenser för dem.
Putin och hans pack har visat att de inte drar sig för nått

Det fetmarkerade är helt naturligt något som bör övervägas, men att i hast bara utestänga är barnsligt.

Citera
2022-02-26, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag tror att det här är sista helgen vi ser ryska deltagare i längd och flertalet andra vintersporter. Ett beslut lär komma inom kort, kanske redan på måndag.

Svenska skidförbundet med pressmeddelande idag. Kommer inte ta något beslut om ryskt deltagande i Falun på egen hand utan inväntar beslut från högre ort om det så är FIS/Regeringen/EU.

FIS verkar redan ha bestämt sig för en linje med ryskt deltagande utan flagga och nationalsång, om man får tro samma pressmeddelande. IBU har också valt denna linje, fast där har man även inkluderat Belarus och dom får heller inte tävla i landslagsdräkt och kommer inte samla in några poäng i nationscupen.

I Norge verkar det ju tveksamt om ryssarna kommer få komma in i landet. Men en rysk ledare spelar oförstående och säger till NRK att man kommer åka dit på måndag. Till saken hör ju att man redan har juniorlandslagen på plats i Norge.
Senast redigerad av frankkk 2022-02-26 kl. 15:50.
Citera
2022-02-26, 15:56
Medlem
Stefan4s avatar
Maja Dahlqvist har nog till 95% säkrat segern i sprintcupen nu. Hon har 161 poäng tillgodo på Lampic, när bara två sprinttävlingar återstår - eventuellt tre, om någon ort är villig att arrangera den inställda världscupfinalen, som skulle ha avgjorts i ryska Tyumen.

1. Maja Dahlqvist, SWE 522 poäng
2. Anamarija Lampic, SLO 361
3. Jessie Diggins, USA 313
4. Johanna Hagström, SWE 270
5. Nadine Fähndrich, SUI 244
6. Jonna Sundling, SWE 235
Citera
2022-02-26, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Svenska skidförbundet med pressmeddelande idag. Kommer inte ta något beslut om ryskt deltagande i Falun på egen hand utan inväntar beslut från högre ort om det så är FIS/Regeringen/EU.

FIS verkar redan ha bestämt sig för en linje med ryskt deltagande utan flagga och nationalsång, om man får tro samma pressmeddelande. IBU har också valt denna linje, fast där har man även inkluderat Belarus och dom får heller inte tävla i landslagsdräkt och kommer inte samla in några poäng i nationscupen.

I Norge verkar det ju tveksamt om ryssarna kommer få komma in i landet. Men en rysk ledare spelar oförstående och säger till NRK att man kommer åka dit på måndag. Till saken hör ju att man redan har juniorlandslagen på plats i Norge.
Som läget är just nu så är det inga tveksamheter.
Norska skidförbundet har en önskan att Ryska atleter ska komma.
Det är något helt annat än att dom inte får komma in i landet.
Citera
2022-02-26, 16:13
Medlem
Om ryska åkare ska få delta så ska de åtminstone offentligt ta avstånd från den ryska regimen och fördöma kriget.
Citera
2022-02-26, 16:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Om ryska åkare ska få delta så ska de åtminstone offentligt ta avstånd från den ryska regimen och fördöma kriget.

...eller det kanske räcker med att man inte uttalar sig positivt. Att kräva att de ska ta politisk ställning är ett omoget sätt att resonera.
Citera
2022-02-26, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Som läget är just nu så är det inga tveksamheter.
Norska skidförbundet har en önskan att Ryska atleter ska komma.
Det är något helt annat än att dom inte får komma in i landet.

Inte ska komma menar du va?

Givetvis kan inte norska förbundet kontrollera gränsen, men det är ju ett ganska stort ställningstagande. Väl på plats är det rimligtvis inte mycket att göra åt saken.
Citera
2022-02-26, 16:24
Medlem
Citat:
Inte ska komma menar du va?

Givetvis kan inte norska förbundet kontrollera gränsen, men det är ju ett ganska stort ställningstagande. Väl på plats är det rimligtvis inte mycket att göra åt saken.
missade ett ord ja!
Tack för rättningen.

FIS har nu sagt att Ryska atleter är tillåtna att tävla under resten av säsongen.

Om jag förstår saken rätt så har en önskan om att EU ska ta upp frågan framförts.
Innan EU tar något beslut ser jag inte att någon arrangör, på eget bevåg, kan utesluta Ryska atleter.
Citera
2022-02-26, 17:21
Medlem
Citat:
missade ett ord ja!
Tack för rättningen.

FIS har nu sagt att Ryska atleter är tillåtna att tävla under resten av säsongen.

Om jag förstår saken rätt så har en önskan om att EU ska ta upp frågan framförts.
Innan EU tar något beslut ser jag inte att någon arrangör, på eget bevåg, kan utesluta Ryska atleter.
Nej, i alla fall inte om man arrangerar WC.
Citera
2022-02-26, 17:27
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tja vad ska man säga när man ser hur folk nu formligen rusar efter broschyren »Om krisen eller kriget kommer« och jodtabletter i panik. De flesta människor är enfaldiga (och enfald betyder här att bara kunna hålla en känslostyrd åsikt i svang samtidigt) så det är inte något att bli överraskad för.

Ja, vad ska man säga? När jag först hörde talas om broschyren skakade jag på huvudet och när jag hörde det där om jodtabletterna tog jag mig för pannan och undrade vad det är för fel på människor eller om det är jag som blivit galen. Många säger att de tvivlar på mänskligheten när de ser vad såna som Putin gör men jag tvivlar nästan ännu mer när jag hör vad "vanligt folk" (eller i det här fallet "vanliga svenskar") tar sig för.

Citat:
Om jag ska säga något positivt så var det skönt att höra Lars Öberg intervjuad under dagens sändning. Balanserad och klar i allt han sade. Vilken skillnad mot Byström.

Okej, det var Öberg alltså. Jag kom in lite sent i intervjun och undrade vad det där var för vettig människa som verkade uttala sig för det ofta så virriga skidförbundet.
Citera
2022-02-26, 17:29
Medlem
Citat:

IBU säger att Estlands tävling ska gå av stapeln trots att Estlands styrande klart har meddelat att Belarus och Ryssland INTE kommer att få delta,

"The Estonian government confirmed to the organisers and the National Federation that the event can be held, but announced that Russian and Belarussian teams are not allowed to take part. The IBU Executive Board took note of this decision and decided that the event will go ahead in Otepää. The same would apply if the Norwegian and Finnish host (for the World Cups) or Swiss and Italian hosts (for IBU Cups) would implement similar restrictions."
Citera
2022-02-26, 17:32
Medlem
Citat:
missade ett ord ja!
Tack för rättningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Nej, i alla fall inte om man arrangerar WC.
Fast inom skidskyttet väljer man tydligen en annan väg!

citat från ett IBU pressmeddelande:
"The Estonian government confirmed to the organisers and the National Federation that the event can be held, but announced that Russian and Belarussian teams are not allowed to take part. The IBU Executive Board took note of this decision and decided that the event will go ahead in Otepää. The same would apply if the Norwegian and Finnish host (for the World Cups) or Swiss and Italian hosts (for IBU Cups) would implement similar restrictions."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in