2022-02-26, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tvärtom det är sanningen, men du är väl så över sig indoktrinerad att du inte ser klart. Det sitter galna människor i olika länder som vill förstöra möjligheten för enskilda utövare att få vara med i tävlingar de tränat för. De pekar finger åt dessa och säger: Du är rysk medborgare och vi vill inte ha med dig att göra. Frågan är vad har dessa utövare gjort för ont? Varför vill du straffa dem?

Det du och andra, som tycker som du, gör är att hylla skuld genom sammankoppling. Alltså att oskyldiga ska straffas för något de inte har någonting med att göra. Jag skulle skämmas om jag hade sådana åsikter.

Du som vanligt. Hade inte väntat mig något annat.

Med den retoriken du använder så antar jag att du också är emot samtliga sanktioner också eftersom de också straffar enskilda företag som inte behöver sympatisera med den ryska regimen?
Citera
2022-02-26, 12:55
Medlem
Citat:
Tvärtom det är sanningen, men du är väl så över sig indoktrinerad att du inte ser klart. Det sitter galna människor i olika länder som vill förstöra möjligheten för enskilda utövare att få vara med i tävlingar de tränat för. De pekar finger åt dessa och säger: Du är rysk medborgare och vi vill inte ha med dig att göra. Frågan är vad har dessa utövare gjort för ont? Varför vill du straffa dem?

Det du och andra, som tycker som du, gör är att hylla skuld genom sammankoppling. Alltså att oskyldiga ska straffas för något de inte har någonting med att göra. Jag skulle skämmas om jag hade sådana åsikter.

Du som vanligt. Hade inte väntat mig något annat.
Å självinsikten lyser med sin frånvaro.
Ingen är förvånad.
Citera
2022-02-26, 12:59
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Norge visar sitt odemokratiska ansikte och Sverige med Ygeman verkar följa i samma fotspår. Nu ska individer förbjudas tillträde med grund att de är medborgare i ett visst land. Det är en märklig värld vi lever i. I Österrike jagas medborgare med böter om de inte vaccinerar sig. I »toleranta« Norden ska individer förbjudas deltagande för att de har en viss nationalitet. Steget är inte långt mellan att förbjuda individer utifrån andra villkor. Skuld via sammankoppling kommer alltid att vara fel enligt mig, men det verkar finnas många enfaldiga som bara skriker i högan sky och ansluter till mobben.

Den som tror att det går att »hoppa av« från Ryssland har ingen kunskap om hur utrikespolitik fungerar.

Norge vill givetvis förenkla för norska åkare att vinna i kollen.

Se där, nu flyger grisarna. Trodde aldrig jag skulle hålla med HerrGickhan i något spörsmål. Men i det här fallet så delar jag din uppfattning rörande de ryska utövarna.
Citera
2022-02-26, 13:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Med den retoriken du använder så antar jag att du också är emot samtliga sanktioner också eftersom de också straffar enskilda företag som inte behöver sympatisera med den ryska regimen?

Företag är en del i ett lands struktur på ett helt annat sätt än en individ som utövar en idrott. Jag har inget problem med embargon ur finansiell synvinkel, men enorma problem med att straffa enskilda utövare. Du kan vara säker på att om det varit omvänt så att Ryssland ville förbjuda sina aktiva att delta så att det varit annat ljud i skällan. Då hade väst ansett att det var förtryck och allt måste göras för att hjälpa dessa oskyldiga att få utöva sin sport. Det kallas förljugenhet och det är precis detta hyckleri som västvärldens inkompetenta ledare, likt Ygeman, håller på med.
Citera
2022-02-26, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Se där, nu flyger grisarna. Trodde aldrig jag skulle hålla med HerrGickhan i något spörsmål. Men i det här fallet så delar jag din uppfattning rörande de ryska utövarna.

Trodde inte heller att jag skulle göra det. Men här är det bara att instämma.

Att andra länder inte vill åka till Ryssland och tävla där under en pågående militär konflikt är helt förståeligt. Man har all rätt att avstå. Men att förhindra ryska skidåkare att tävla i andra länder känns helt befängt.
Citera
2022-02-26, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jalvezia
Trodde inte heller att jag skulle göra det. Men här är det bara att instämma.

Att andra länder inte vill åka till Ryssland och tävla där under en pågående militär konflikt är helt förståeligt. Man har all rätt att avstå. Men att förhindra ryska skidåkare att tävla i andra länder känns helt befängt.
Er det egentlig det? Jeg synes vi heller skal ha medfølelse for slike som han her.

Ukrainsk skiskytter: – Blir i Ukraina for å beskytte våre hjem og familier Dmytro Pidrutjnyj og det ukrainske laget dropper resten av skiskyttersesongen. Det skriver 30-åringen på Instagram.
Dette er budskapet, med hvit skrift på svart bakgrunn:

«Kjære skiskytterfamilie, mine internasjonale venner og fans. Laget mitt og jeg blir hjemme i Ukraina for å beskytte våre hjem og familier fra de bevæpnede russiske styrkene som invaderte Ukraina 24. februar. Ingen kommer til å delta i flere konkurranser. Jeg ber dere om å hjelpe oss.»
Citera
2022-02-26, 13:14
Medlem
Citat:
Företag är en del i ett lands struktur på ett helt annat sätt än en individ som utövar en idrott. Jag har inget problem med embargon ur finansiell synvinkel, men enorma problem med att straffa enskilda utövare. Du kan vara säker på att om det varit omvänt så att Ryssland ville förbjuda sina aktiva att delta så att det varit annat ljud i skällan. Då hade väst ansett att det var förtryck och allt måste göras för att hjälpa dessa oskyldiga att få utöva sin sport. Det kallas förljugenhet och det är precis detta hyckleri som västvärldens inkompetenta ledare, likt Ygeman, håller på med.

Precis som med vanliga sanktioner så drabbar det individer och företag som inte har med saken att göra så varför tycker du ”sanktioner” i idrottsvärlden är så farligt? Syftet är ju precis som i vanliga sanktioner inte att förstöra för enskilda individer som är aktieägare i olika företag eller för individer som utövar en idrott, syftet är att markera mot och straffa den ryska regimen som dessutom använder idrotten genom det så kallade ”sportwashing” för att propagera och legitimera sina brott så varför skulle inte västvärlden kunna göra samma sak?

Jag har respekt för din åsikt att man inte ska blanda in politik i idrott men det är fullkomligt omoget av dig att påstå att alla vi som inte delar din åsikt är hjärntvättade av etablissemanget.
Senast redigerad av abbe446 2022-02-26 kl. 13:21.
Citera
2022-02-26, 13:15
Medlem
Det finns ju massor av prejudikat. Jag har inte själv tagit ställning för eller emot, men vi höll tillexempel Sydafrika nästan helt isolerat under Apartheid och den i princip totala bojkotten på alla plan hade stor del i att Sydafrika tillslut klev in i tjugonde århundradet.

Ryssarnas huvudsponsor är Lukoil. Staten och sporten är helt sammankopplade. Nepryaeva kanske inte är rysk officer, men flera andra är det, däribland Bolshunov. Det finns absolut skäl att förklara dem icke önskvärda. Enda orsaken att låta dem tävla är väl att inte göra herrarnas grenar helt norskdominerade, och det vet jag inte om det är en tillräckligt bra orsak.

Ryssarna, och Ryssland, måste fås att förstå att deras ledning har gjort dem till paria över hela världen både i stort och smått.
Citera
2022-02-26, 13:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Precis som med vanliga sanktioner så drabbar det individer och företag som inte har med saken att göra så varför tycker du ”sanktioner” i idrottsvärlden är så farligt? Syftet är ju precis som i vanliga sanktioner inte att förstöra för enskilda individer som är aktieägare i olika företag eller för individer som utövar en idrott, syftet är att markera mot och straffa den ryska regimen som dessutom använder idrotten genom det så kallade ”sportwashing” för att propagera och legitimera sina brott så varför skulle inte västvärlden kunna göra samma sak?

Tävlingar som utesluter enskilda utövare som kollektivt straff är tävlingar som inte bör genomföras. Ställ in allt då. Återigen var så säker på att om Ryssland ville markera mot väst genom att förbjuda sina idrottsutövare att delta, då hade man i stället kämpat för att hjälpa dem att delta.

Ygeman gör detta för att han tror (och där har han rätt) att pöbeln (som är fler än 50 %) tycker att detta är bra. Han vill samla lätta politiska poäng under ett valår.
Citera
2022-02-26, 13:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Är Ygeman chef över norska skidförbundet? Det var nytt.

Du behöver inte göra dig dummare.
Ygeman för bojkott
Även Sveriges idrottsminister Anders Ygeman vill porta ryska idrottare från stora tävlingarna. Till TT säger idrottsministern att han vänt sig till EU för en gemensam bojkott.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/k6L47j/norge-vill-porta-ryska-akare-i-holmenkollen-och-drammen
Citera
2022-02-26, 13:24
Medlem
Citat:
Tävlingar som utesluter enskilda utövare som kollektivt straff är tävlingar som inte bör genomföras. Ställ in allt då. Återigen var så säker på att om Ryssland ville markera mot väst genom att förbjuda sina idrottsutövare att delta, då hade man i stället kämpat för att hjälpa dem att delta.

Ygeman gör detta för att han tror (och där har han rätt) att pöbeln (som är fler än 50 %) tycker att detta är bra. Han vill samla lätta politiska poäng under ett valår.

Jag har respekt för din åsikt att man inte ska blanda in politik i idrott (om man ens kan kalla denna invasion för politik) men att påstå att vi som inte råkar ha exakt samma åsikt som dig skulle vara hjärntvättade är väldigt omoget och visar på din oförmåga att argumentera.
Citera
2022-02-26, 13:43
Medlem
Weit-wegs avatar
I grunden är bojkott av enskilda utövare ett efterblivet beslut.
I detta fall så vill man se till att få reaktioner i den ryska allmänheten som gör att ledningens beslut att kriga blir svårare då man får befolkningen emot sig.

Risig situation och riktigt drygt att se att detta ens kan vara en väg att gå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in