Citat:
Ursprungligen postat av
blekmyr
Hahah förmodligen är du ironisk annars så är det skrattretande hur folk fortfarande försöker argumentera för att Sverige och Stockholm är något slags IT-Mecka. Stockholm är en liten piss i havet och Sverige är ett land som de flesta inte ens kan sätta på kartan. Vi är inte och kommer aldrig att bli Silicon Valley.
Det är snarare en halmgubbe. Ingen som säger att Stockholm skulle konkurrera jämt med Silicon Valley.
Däremot är det ett faktum att det finns "IT" kunniga personer här, så att det går att driva verksamhet. Bättre än i många andra länder. Och kommer det hit programmerare från Ukraina så ökar den kritiska massan. Visst kan det leda till lönesänkning iom att utbudet ökar. Men det kan också leda till att näringslivet i Stockholm kan ta mer jobb. Och då sjunker inte lönerna.
Och detta kan leda till att det blir fler som kan konkurrera om de attraktiva adresserna.
Kan vi öka antalet produktiva människor i Stockholm så är det positivt för Stockholm (och även för resten av Sverige).
Det som hämmar och hindrar Stockholm är hyresregleringen, kapitalskatter, och skatter i största allmänhet. Skall Stockholm överleva i konkurrensen på sikt måste dessa bort.
Citat:
Ursprungligen postat av
Johan8585
och för att jag kunde trycka in 6 år av CSN rätt på börsen som en liten bonus bara. Jag hade redan tjänat mina första miljoner innan jag tog CSN/pluggade klart. Jag var 18 när jag började tjäna miljoner yes på gymnasiet.
På min tid fick man inget CSN om man hade tillgångar. Tror det var ca 50k man fick ha max.
Har det ändrats?
Låter tveksamt att staten skulle tillåta CSN till folk som har tillgångar.