2022-02-23, 18:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Varför då? Värdeökningen som varit de senaste åren är tillräcklig för de flesta att lägga om lånen från och eliminera amortering. Övriga slipper amortera om deras ekonomi blir sämre.

Hur exakt kommer det bli bättre för de svennebananer som inte belånat sig till tänderna och köpt?
Om räntorna stiger och inflationen pressar upp underhålls och driftskostnader i snabbare takt än lönerna så kommer det att påverka priserna.
Energipriserna riskera att bli fortsatt höga under året.
Utvecklingen under året lär visa vart vi hamnar, kärninflationen som RB snörvlar om lär fortsätta att stiga under våren.
Börjar RB trappa ned obligationsköpen så stiger marknadsräntorna snabbt.
2022-02-23, 19:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan8585
Riksbanken och beslutsfattare än nog inte större idioter än dig i genomsnitt.
Du har hela tiden nya ursäkter. Självklart "om" ditten och datten hade varit annorlunda så hade du fått rätt. Men du har konsekvent missat helheten och därmed HAFT FEL.

Världen är inte som du önskar att den vore, den är som den är och det handlar om att förstå vart den kom från, vart den befinner sig och vart den är på väg. Där har du misslyckats totalt vilket du blev tillsagd av föregående skribent.

Självklart kan vi problem både med räntor, arbetslöshet och inflation i ekonomin - men det betyder inte att riksbanken haft ett enkelt jobb - eller att du hade gjort det bättre.

Men absolut hade jag gjort det bättre än både dig och genomsnittliga finansministern - men det är en annan femma.
Gratulerar till att du lyckas formulera dig så pass bra trots att du under veckorna uppenbarligen verkar ägna dig åt att slicka kuvert på ett dagcenter.
Vad har RB gjort bra tycker du? Flöda marknaden med billiga krediter så att valfri villamoderat kan bygga nytt kök och badrum i sitt Älvsbyhus.
Att börserna pressats upp av samma sockervadd? ( centralbankerna i stort)
Vad har regering och riksdag löst för strukturella problem i ekonomin? Har skattetrycket sänkts radikalt?
Har man nagelfarit samhället för att rensa i regel och bidragsdjungeln? Minskat byråkratin?
Det enda mer konkreta S-regeringen lyckats med är att initiera en egenhändigt ihopsnickrad energikris, som dessutom riskerar att vara med och knäcka fastighetsmarknaden om det vill sig illa.

Det enda Åsa-Pekka mfl lyckas med är att knuffa problemen framåt i tiden.
Vi stoppade huvudet i sanden under 70/80 talet med, med påföljd att skiten träffade fläkten på 90 talet.
2022-02-23, 19:59
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ja om inte RB flödat marknaden med hundratals miljarder av billiga krediter så hade räntan varit betydligt högre och bostadspriserna väsentligt lägre.
Riktigt så sinnesjuka trodde jag knappast att de skulle vara, men de består väl av idiotier likt dig själv som är för talanglös för att arbeta ihop pengar.
RB kan dessutom spekulera med stöd av sina egna beslut( Bara i Sverige).
Men nu står vi här med inflation och en kreditdriven ekonomi som folk tror kan expandera ut i världsrymden.
Tack har haft pengar på börsen och tjänat pengar på mitt boende.
Problemet är att bara Sverige lever av sockervadd och skjuter problemen framför sig.
Huvuddelen av problemen vi lider av för tillfället är helt självförvållade.
Tappar RB kontrollen så kommer både räntor och inflation jaga tafatt, då blir det betydligt knaprare för Svennebanan.

Men dina analyser var ju HELT fel! Om du levde som du lär har du inte tjänat en krona på bostadsmarknaden. Hur ska du ha det?
2022-02-23, 22:23
Medlem
Citat:
Gratulerar till att du lyckas formulera dig så pass bra trots att du under veckorna uppenbarligen verkar ägna dig åt att slicka kuvert på ett dagcenter.
Vad har RB gjort bra tycker du? Flöda marknaden med billiga krediter så att valfri villamoderat kan bygga nytt kök och badrum i sitt Älvsbyhus.
Att börserna pressats upp av samma sockervadd? ( centralbankerna i stort)
Vad har regering och riksdag löst för strukturella problem i ekonomin? Har skattetrycket sänkts radikalt?
Har man nagelfarit samhället för att rensa i regel och bidragsdjungeln? Minskat byråkratin?
Det enda mer konkreta S-regeringen lyckats med är att initiera en egenhändigt ihopsnickrad energikris, som dessutom riskerar att vara med och knäcka fastighetsmarknaden om det vill sig illa.

Det enda Åsa-Pekka mfl lyckas med är att knuffa problemen framåt i tiden.
Vi stoppade huvudet i sanden under 70/80 talet med, med påföljd att skiten träffade fläkten på 90 talet.

Du gör om samma misstag hela tiden. Du antar att du "vet något värdefullt" bara för att du känner till diverse grundkoncept. När ska du fatta att du har fel i mer än hälften av dina gissningar och vad det innebär?

Nej jag befinner mig inte på nåt dagcenter. Jag har en egenskapt förmögenhet som jag förvaltar aktivt, mestadels från mina egna hem/hemkontor. dvs helt fri. helt.

Vem tror du att du är, vart kommer du ifrån och vart tror du att du är på väg egentligen? Jävla åsna

Har inga problem med att diskutera eller kritisera bristerna i svensk penning- och finanspolitik med nån som fattar helheten. Men dina utvalda frågor där är helt fel fokus och ett totalt slöseri med tid. I slutändan har du inte nån slutsats som är mer värt mer än en apas. Det är det hela Flashback försöker förklara för dig.
2022-02-23, 22:47
Medlem
Citat:
Du gör om samma misstag hela tiden. Du antar att du "vet något värdefullt" bara för att du känner till diverse grundkoncept. När ska du fatta att du har fel i mer än hälften av dina gissningar och vad det innebär?

Nej jag befinner mig inte på nåt dagcenter. Jag har en egenskapt förmögenhet som jag förvaltar aktivt, mestadels från mina egna hem/hemkontor. dvs helt fri. helt.

Vem tror du att du är, vart kommer du ifrån och vart tror du att du är på väg egentligen? Jävla åsna

Har inga problem med att diskutera eller kritisera bristerna i svensk penning- och finanspolitik med nån som fattar helheten. Men dina utvalda frågor där är helt fel fokus och ett totalt slöseri med tid. I slutändan har du inte nån slutsats som är mer värt mer än en apas. Det är det hela Flashback försöker förklara för dig.
Borde inte fasighetspriserna sjunka nu med de sjuka elpriserna. Jag betalar 25% av min lön i el just nu. Då tjänar jag bra och får ut närmare 40' i månaden och mitt hus drar bara 20.000 kwh per år inkl laddning av elbil.
Hur klarar ni som har gamla skithus och dåliga löner. Betalar ni 50% av lönen för elen?
2022-02-24, 07:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Du har åkt på tåget drivet av billiga pengar, sen tycker du att du är ett geni. ”Vet något speciellt” att räntan bottnat och att RB’s balansräkning måste minska om inflation inte sjunker tillbaka är verkligen ”speciell” kunskap, tycker du att den håller på att sjunka tillbaka?
Vad tror du med dina fantastiska kunskaper kommer att hända?
2022-02-24, 07:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Men dina analyser var ju HELT fel! Om du levde som du lär har du inte tjänat en krona på bostadsmarknaden. Hur ska du ha det?
Kan du inte skriva en bok om för och nackdelar med olika olika former av boenden? Den kan väl baseras på vad dina tre bekanta i utlandet och i Stockholms innerstad tycker.
Jag väntar med spänning!
2022-02-24, 08:09
Medlem
Köpläge nu på bomarknaden när Putin fäller bomber över Ukraina
2022-02-24, 09:09
Medlem
Citat:
Du har åkt på tåget drivet av billiga pengar, sen tycker du att du är ett geni. ”Vet något speciellt” att räntan bottnat och att RB’s balansräkning måste minska om inflation inte sjunker tillbaka är verkligen ”speciell” kunskap, tycker du att den håller på att sjunka tillbaka?
Vad tror du med dina fantastiska kunskaper kommer att hända?

Jag har tjänat ihop grunden av mina pengar på något totalt konjunktursoberoende. Vilket varit ett medvetet val.

Så nej du har som sagt totalt fel.

Tycker ändå håller en relativt trevlig ton nu så jag ska göra det enkelt för dig vad min slutsats är i all välmening:

Du kan glömma att ha nåt slags övertag på riksbanken/börsen/regeringen. Jag man kan hitta avkastning, men den är precis som du säger baserad på en risk som inte "betalt ut sig" på årtionden nu.

Det låter ju mer som att du själv snarare byggt din egen spargris på just det (inklusive bostadsmarknaden/lånemarknaden).

Vad man ska göra nu beror helt på vem man är och vad man har för livsplaner.
Vad som kommer hända på lite längre sikt vet ingen.

Använd din fantasi, internetkommunikation med allitfrån vanligt folk till så högt du kan komma i insiktsstegen + google trends för att bekräfta vilka trender som får fart och fortsätter.

Lär dig programmera nåt enkelt språk om du inte kan det redan. skicka massor med emails och bolla saker med folk från alla vinklar.

sluta jobba vanligt för annars kommer du inte ha tid.

Som sagt du ställer fel frågor tycker jag. Inte för att du saknar hjärnceller, men för att du är hjärntvättad av samhället och skolan. Jag vet för jag har gått på dessa skolor själv och tagit flera examen. Varför? Försökte jag bli managementkonsult eller ta jobb på morgon stanley?

Nej universitetet var bra för att ha ett socialt liv, massor av underbara damer på löpande band.. och för att jag kunde trycka in 6 år av CSN rätt på börsen som en liten bonus bara. Jag hade redan tjänat mina första miljoner innan jag tog CSN/pluggade klart. Jag var 18 när jag började tjäna miljoner yes på gymnasiet.

så nej jag är inget geni men det har hänt.
2022-02-24, 09:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag har tjänat ihop grunden av mina pengar på något totalt konjunktursoberoende. Vilket varit ett medvetet val.

Så nej du har som sagt totalt fel.

Tycker ändå håller en relativt trevlig ton nu så jag ska göra det enkelt för dig vad min slutsats är i all välmening:

Du kan glömma att ha nåt slags övertag på riksbanken/börsen/regeringen. Jag man kan hitta avkastning, men den är precis som du säger baserad på en risk som inte "betalt ut sig" på årtionden nu.

Det låter ju mer som att du själv snarare byggt din egen spargris på just det (inklusive bostadsmarknaden/lånemarknaden).

Vad man ska göra nu beror helt på vem man är och vad man har för livsplaner.
Vad som kommer hända på lite längre sikt vet ingen.

Använd din fantasi, internetkommunikation med allitfrån vanligt folk till så högt du kan komma i insiktsstegen + google trends för att bekräfta vilka trender som får fart och fortsätter.

Lär dig programmera nåt enkelt språk om du inte kan det redan. skicka massor med emails och bolla saker med folk från alla vinklar.

sluta jobba vanligt för annars kommer du inte ha tid.

Som sagt du ställer fel frågor tycker jag. Inte för att du saknar hjärnceller, men för att du är hjärntvättad av samhället och skolan. Jag vet för jag har gått på dessa skolor själv och tagit flera examen. Varför? Försökte jag bli managementkonsult eller ta jobb på morgon stanley?

Nej universitetet var bra för att ha ett socialt liv, massor av underbara damer på löpande band.. och för att jag kunde trycka in 6 år av CSN rätt på börsen som en liten bonus bara. Jag hade redan tjänat mina första miljoner innan jag tog CSN/pluggade klart. Jag var 18 när jag började tjäna miljoner yes på gymnasiet.

så nej jag är inget geni men det har hänt.
Så vad händer med räntan om inflationen fortsätter att ligga över 2 %?
Om priset på pengar stiger! Vad händer med tillgångar som finansieras i huvudsak med lån?
2022-02-24, 09:33
Medlem
Citat:
Så vad händer med räntan om inflationen fortsätter att ligga över 2 %?
Om priset på pengar stiger! Vad händer med tillgångar som finansieras i huvudsak med lån?

okej du fattar tydligen inte när man försöker vara snäll mot dig. Du har fått svar på varför dina frågor är för dumma för att svara på. Och dina slutsatser är inte värda mer än en apas så lycka till att bli rikare nu .

Vad händer? Det vet inte du och det vet ingen.
2022-02-24, 09:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
okej du fattar tydligen inte när man försöker vara snäll mot dig. Du har fått svar på varför dina frågor är för dumma för att svara på. Och dina slutsatser är inte värda mer än en apas så lycka till att bli rikare nu .

Vad händer? Det vet inte du och det vet ingen.
Du har gjort meloners meloner, men du kan inte besvara en enkel fråga.
Är inte rasten slut snart på snickeriet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in