Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Du har åkt på tåget drivet av billiga pengar, sen tycker du att du är ett geni. ”Vet något speciellt” att räntan bottnat och att RB’s balansräkning måste minska om inflation inte sjunker tillbaka är verkligen ”speciell” kunskap, tycker du att den håller på att sjunka tillbaka?
Vad tror du med dina fantastiska kunskaper kommer att hända?
Jag har tjänat ihop grunden av mina pengar på något totalt konjunktursoberoende. Vilket varit ett medvetet val.
Så nej du har som sagt totalt fel.
Tycker ändå håller en relativt trevlig ton nu så jag ska göra det enkelt för dig vad min slutsats är i all välmening:
Du kan glömma att ha nåt slags övertag på riksbanken/börsen/regeringen. Jag man kan hitta avkastning, men den är precis som du säger baserad på en risk som inte "betalt ut sig" på årtionden nu.
Det låter ju mer som att du själv snarare byggt din egen spargris på just det (inklusive bostadsmarknaden/lånemarknaden).
Vad man ska göra nu beror helt på vem man är och vad man har för livsplaner.
Vad som kommer hända på lite längre sikt vet ingen.
Använd din fantasi, internetkommunikation med allitfrån vanligt folk till så högt du kan komma i insiktsstegen + google trends för att bekräfta vilka trender som får fart och fortsätter.
Lär dig programmera nåt enkelt språk om du inte kan det redan. skicka massor med emails och bolla saker med folk från alla vinklar.
sluta jobba vanligt för annars kommer du inte ha tid.
Som sagt du ställer fel frågor tycker jag. Inte för att du saknar hjärnceller, men för att du är hjärntvättad av samhället och skolan. Jag vet för jag har gått på dessa skolor själv och tagit flera examen. Varför? Försökte jag bli managementkonsult eller ta jobb på morgon stanley?
Nej universitetet var bra för att ha ett socialt liv, massor av underbara damer på löpande band.. och för att jag kunde trycka in 6 år av CSN rätt på börsen som en liten bonus bara. Jag hade redan tjänat mina första miljoner innan jag tog CSN/pluggade klart. Jag var 18 när jag började tjäna miljoner yes på gymnasiet.
så nej jag är inget geni men det har hänt.