2022-02-16, 14:16
Medlem
Skyrmions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det fanns en gräns i linje 2 att ingen reaktor skulle få användas mer än 25 år efter startdatum eftersom det var reaktorernas livslängd.

På valsedelns framsida fanns följande text (identisk med linje 1):

Citat:
I Sverige är nu sex kärnkraftsreaktorer i drift. Ytterligare fyra reaktorer är färdiga och två är under arbete.

Riksdagen har beslutat att en folkomröstning om kärnkraftens roll i den framtida energiförsörjningen skall hållas den 23 mars 1980. Omröstningen gäller tre olika förslag.

Jag röstar på förslag nummer 2.

Detta förslag innebär:Kärnkraften avvecklas i den takt som är möjlig med hänsyn till behovet av elektrisk kraft för upprätthållande av sysselsättning och välfärd. För att bl.a. minska oljeberoendet och i avvaktan på att förnybara energikällor blir tillgängliga används högst de 12 kärnkraftsreaktorer som i dag är i drift, färdiga eller under arbete. Ingen ytterligare kärnkraftsutbyggnad skall förekomma. Säkerhetssynpunkter blir avgörande för den ordning i vilken reaktorerna tas ur drift.

På valsedelns baksida fanns följande text (för linje 1 var baksidan tom):

Citat:
Energihushållningen bedrivs kraftfullt och stimuleras ytterligare. De svagaste grupperna i samhället skyddas. Åtgärder vidtas för att styra elkonsumtionen bl.a. för att förhindra direktverkande elvärme i ny permanentbebyggelse.

Forskning och utveckling av förnybara energikällor forceras under samhällets ledning.

Miljö- och säkerhetsförbättrande åtgärder vid kärnkraftverken genomförs. En särskild säkerhetsstudie görs vid varje reaktor. För medborgarnas insyn tillsätts vid varje kärnkraftverk en säkerhetskommitté med lokal förankring.

Elproduktion genom olje- och kolkondensverk undviks.Samhället skall ha ett huvudansvar för produktionen och distributionen av elektrisk kraft. Kärnkraftverk och andra framtida anläggningar för produktion av elektrisk kraft av betydelse skall ägas av stat och kommun. Övervinster i vattenkraftproduktionen indrages genom beskattning.

Att det ska vara så förbannat jävla svårt att fatta, eller ens att googla för den delen, innan man spyr ur sig en massa skit.
Citera
2022-02-16, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyrmion
På valsedelns framsida fanns följande text (identisk med linje 1):

På valsedelns baksida fanns följande text (för linje 1 var baksidan tom):

Att det ska vara så förbannat jävla svårt att fatta, eller ens att googla för den delen, innan man spyr ur sig en massa skit.

Likväl var man överens om att 25 år var den bortre gränsen. Den är passerad med allt vad det innebär av risker. Det är som att köra med osäkrade atombomber.
Citera
2022-02-16, 14:31
Medlem
Skyrmions avatar
Citat:
Det fanns en gräns i linje 2 att ingen reaktor skulle få användas mer än 25 år efter startdatum eftersom det var reaktorernas livslängd.

Detta är vad du skrev. Bevisligen fel.

Citat:
Likväl var man överens om att 25 år var den bortre gränsen. Den är passerad med allt vad det innebär av risker. Det är som att köra med osäkrade atombomber.

MP-troll.
Citera
2022-02-21, 01:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Företagare dömer ut den förda energipolitiken.

Bra förslag som borde ha beaktats för länge sedan.

https://www.expressen.se/dinapengar/foretagare-domer-ut-den-svenska-energipolitiken/
Bra synpunkter. Väldigt många idag inser inte hur mycket el internet slukar, om vi räknar in både dess fysiska infrastruktur (serverhallar, tillverkning av uppkopplad elektronik och allehanda "smart devices", satelliter, mobila nätverk osv) och "det digitaliserade samhället". Ett serverkomplex kan sluka lika mycket effektiv energi som produceras av någon av våra kärnreaktorer vid full drift - dygnet runt och året om. Bitcoin och video-streaming kräver också väldiga mängder ström för att över huvud taget kunna fungera över tid. För 20-30 år sedan fanns det i stort sett *inga* industrier som var så pass elintensiva vid vanlig drift.

Det är naturligtvis inte din laptop eller smartphone i sig som slukar el utan just internets bärande struktur.
Citera
2022-02-22, 22:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyrmion
Detta är vad du skrev. Bevisligen fel.

MP-troll.
Det är helt korrekt som Manskahahusvagn skriver att Linje 2 skulle avveckla kärnkraften inom 25 år. Det var väldigt tydligt. Att det inte skrevs in på valsedlarna förändrar inte den saken.

Begrunda följande riksdagsdebatt strax innan folkomröstningen:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/protokoll/riksdagens-protokoll-19798064-16-18-januari_G30964/html

Så här sägs bland annat:
Kärnkraften har blivit en stor besvikelse, I stället för ett kilowattimpris på 0,5 öre räknar man nu med 15-20 öre/kWh för 1980-talet, Över hela världen avbeställs kärnkraftverk, och över hela världen växer motståndsrörelsen mot kärnkraften. Säkerhetsfrågornas unika storleksordning börjar gå upp för allt fler.

Redan 1980 var elpriset från kärnkraft 20 öre. En del verkar inte ha förstått att det gått 40 år sedan dess.

Statens strålskyddsinstitut säger i utredningen Effektivare beredskap att vi måste räkna med en Harrisburgsituation, om vi har ett tolvreaklorsprogram i gång i 25 år.

Här dyker 25 år upp första gången.

Enligt linje 2 skall alltså högst tolv kärnkraftsreaktorer användas längst under vad som är en tekniskt säker livslängd, vilket bedöms vara ca 25 år, Inga nya reaktorer skall byggas.

Detta gällde för linje 2. Dvs vad Manskahahusvagn säger. Varför går inte den informationen att ta in.

Detta innebär högst 12 reaktorer, som får användas längst under vad som är en tekniskt säker livslängd, dvs, ca 25 år.

Sagt av Ingvar Carlsson. Som får sägas vara en mycket tung potentat inom Linje 2.

Notera uppfattningen som gällde då att 25 år var den tekniskt säkra livslängden. Gällde naturligtvis de skräpreaktorer som byggts då. Behöver inte gälla de som byggs idag och kostar 200 mdr.

Givet att Line 2 och 3 fick tung majoritet så är det väldigt rimligt att Riksdagen agerat i enlighet med att avveckla kärnkraften. Det var folkets vilja.
Och så var det ända tills Reinfeldt gick emot folkomröstningen och sa att det var fritt fram att bygga nya kärnkraftverk. (Många här verkar ju hata Reinfeldt innerligt för det).

Dock verkar inte kapitalet vara så intresserat av att investera i Kärnkraft. Verkar inte betyda något att staten gav fritt fram.
Citera
2022-02-22, 22:53
Medlem
Gymnocarpiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Dock verkar inte kapitalet vara så intresserat av att investera i Kärnkraft. Verkar inte betyda något att staten gav fritt fram.

Nu får du väl ändå sluta sprida fler krystade floskler och lögner som förhärligar vindkraften och förlöjligar kärnkraften. Hur skulle någon investerare någonsin våga satsa på kärnkraft i Sverige när den så hårt och effektivt har motarbetas av de senaste rödgröna centerstödda regeringarna?

Sedan undrar jag om du kan redogöra för hur vindkraftens situation sett ut om samma sorgliga politiska färgmix inte hade ordnat kablar till kontinenten, inte lockat hit internetjättarna med billig "grön el" samt inte medverkat till fördelaktiga ppa-avtal för utländska riskkapitalister?

Plus förklara hur man lyckats lura svenska folket att dessa "gröna" luftslott till och med skulle vara nödvändiga för att "rädda klimatet"? Och då menar jag inte samtalsklimatet vid sammankomster ordnade av WEF, IPCC, FN eller XR.
Citera
2022-02-26, 11:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymnocarpium
Nu får du väl ändå sluta sprida fler krystade floskler och lögner som förhärligar vindkraften och förlöjligar kärnkraften.
Jag länkade och citerade den riksdagsdebatt som föregick folkomröstningen.
Det sorterar in under fakta.

Det kallar du floskler och lögner. Och det betyder att du inte kan skilja på fantasi och verklighet.

Citat:
Hur skulle någon investerare någonsin våga satsa på kärnkraft i Sverige när den så hårt och effektivt har motarbetas av de senaste rödgröna centerstödda regeringarna?
På vad sätt då motarbetets?
Konkret nu. Konkret alltså. Inte några fantasier. Vilka Regeringspropositioner är det du avser?

Citat:
Sedan undrar jag om du kan redogöra för hur vindkraftens situation sett ut om samma sorgliga politiska färgmix inte hade ordnat kablar till kontinenten
Är det så i din bisarra fantasivärld att transmissionen till grannländerna har byggts denna mandatperiod?
Det är ju vad du skriver iaf.

Hur skulle då Finland ha klarat sig i alla år om de inte kunna köpa el av svenska producenter.

De seriösa kärnkraftsanhängarna i tråden måste ta sig för pannan och undra vad dom gjort för ont som fått dig på sin sida.

Citat:
inte lockat hit internetjättarna med billig "grön el"
Det har ingen gjort. Den billiga gröna elen fanns i norra Sverige. Det kan vem som helst se.
Försök vara lite mindre svamligt. Nu svamlar du värre än en barnunge.

Citat:
samt inte medverkat till fördelaktiga ppa-avtal för utländska riskkapitalister?
Och nu blir det ännu stolligare.
Hur då medverkat??
Det kommer du ju aldrig att kunna svara på. Men varför skriver du sådana hjärndöda saker då?

Ett PPA är bara ett fastprisavtal mellan elproducent och elköpare. Det har ingen regering med att göra.

Det är ungefär som om jag skulle teckna ett 1 årigt fastpris avtal för mitt hushåll med en elleverantör. Det är i praktiken vad ett PPA är. Bara inte kallas så när det är ett hushåll som är köpare.

Citat:
Plus förklara hur man lyckats lura svenska folket att dessa "gröna" luftslott till och med skulle vara nödvändiga för att "rädda klimatet"?
Det där svamlet får du väl ta i någon tråd om klimatet.
Kärnkraftsanhängarna brukar referera till kärnkraft som räddare av klimatet. Så där står du väldigt ensam.

Citat:
Och då menar jag inte samtalsklimatet vid sammankomster ordnade av WEF, IPCC, FN eller XR.
Här verkar hjärnan slutat fungera fullständigt.
Citera
2022-02-26, 11:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Det som vill kapitalisera företag som äger kärnkraftverk har ju Fortum och Uniper att investera i.
Dom har kärnkraftverk i Ryssland ser jag.

https://www.energinyheter.se/index.php/20220225/25945/fortum-fortsatter-sin-verksamhet-i-ryssland
Fortum fortsätter sin verksamhet i Ryssland oförändrad, meddelar företaget i ett pressmeddelande.
...
Både Fortum och Fortums dotterbolag Uniper har mycket verksamhet i Ryssland. Uniper är ett av de västerländska företag som är med om att finansiera statliga ryska Gazproms gasledning Nord Stream 2 mellan Ryssland och Tyskland. Fortum har flera kraftverk och vindkraft i Ryssland.
...
Fortum och Uniper har totalt tolv kraftverk på olika håll i Ryssland.
...
Fortum har de senaste tio åren satsat stora pengar på att modernisera sina kraftverk i Ryssland.

Sedan finns det väl en del mörka moln.
https://www.energinyheter.se/index.php/20220225/25946/usa-infor-sanktioner-mot-alla-foretag-bakom-nord-stream-2
USA har samordnat sanktioner med Tyskland mot företaget bakom gasledningen Nord Stream 2, däribland Gazprom. USA inför sanktioner riktade mot företaget bakom gasledningen Nord Stream 2 och dess ledande befattningshavare.

Om det som står stämmer borde det drabba Fortum/Uniper också.
Senast redigerad av liksom-fb 2022-02-26 kl. 11:55.
Citera
2022-03-01, 11:30
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Tyskland gör som väntat en helomsvängning i kärnkraftsfrågan:

Citat:
Tyskland signalerar energipolitisk helomvändning

Tyskland har signalerat en energipolitisk helomvändning, vilket ger möjlighet att förlänga livslängden för kol- och till och med kärnkraftverk för att minska beroendet av rysk gas. Detta kommer som en konsekvens av Moskvas invasion av Ukraina. Det uppger Reuters.

---

Till den tyska TV-kanalen ARD sade Schulz att det inte finns några ”ideologiska grunder” för att förkasta att man förlänger drifttiden för Tysklands tre kvarvarande kärnkraftverk - Isar 2, Emsland och Neckarwestheim 2 - efter slutet av 2022, som var satt till deras slutdatum. Ett annat alternativ är att köra koleldade kraftverk längre än planerat.

https://www.energinyheter.se/20220301/25963/tyskland-signalerar-energipolitisk-helomvandning

Putinmarionetten Gerhard Schröder lyckades därmed inte till 100% med att göra Tyskland helt beroende av rysk gas.
Följande är kanske lite OT, men är väldigt intressant sett till att det även kommit fram uppgifter att Gazprom ska ha finansierat kärnkraftsmotstånd genom bidrag till miljörörelsen.

Citat:
Former German Chancellor Schröder nominated for Gazprom board
The former chancellor is already chairman of Nord Stream and a good friend of Vladimir Putin.

https://www.politico.eu/article/outrage-germany-ex-chancellor-schroder-gazprom-board-nomination/

Citat:
There is no evidence of ordinary Germans panicking, although heating installation companies say there has been a considerable increase in inquiries about heat pumps from people keen to find an alternative to the gas central heating.

“In the short term it won’t be easy to move away from natural gas,” Hans-Martin Henning, the head of the Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems, told Tagesspiegel. “But in the medium term this must be part of the concept of speeding up the energy source switch in the heat sector and wherever possible electrical heat pumps should be used as a way of becoming more independent from natural gas.”

Andreas Löschel, an energy economist, told the same newspaper that even before the Ukraine crisis, Russia had destroyed its own narrative about being a reliable provider of cheap gas. “The trust is no longer there,” he said. “Russia has shot itself in the foot”.

Just days ago at a press briefing with Scholz in Moscow, Putin heaped praise on Scholz’s fellow Social Democrat Gerhard Schröder, the former German chancellor turned lobbyist for Gazprom, saying he was responsible for brokering generous fuel rates. It was one of Schröder’s final acts in office in 2005 to sign the NS2 deal before he was appointed chairman of the company behind it.

On Thursday calls were growing for the government to remove Schröder’s privileges as a former chancellor, including an office and staff, amid reports they cost the taxpayer more than €400,000 (£344,244) a year, on top of his considerable earnings from lobbying for companies including Rosneft and Gazprom. An online petition said a “former chancellor who is financed by autocrats, and makes himself dependent on them, in so doing ridiculing German interests, should no longer be financed by the German taxpayer”. Some politicians called for him to be added to the list of individuals facing sanctions.

https://www.theguardian.com/world/2022/feb/25/can-germany-function-without-vladimir-putins-gas
Citera
2022-03-01, 22:58
Medlem
Gymnocarpiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
På vad sätt då motarbetets?
Konkret nu. Konkret alltså. Inte några fantasier. Vilka Regeringspropositioner är det du avser?

Jag får väl ha överseende med ditt tarvliga och grova språkbruk och istället försöka sansa diskussionen genom att återkoppla på ovan citerade aspekt i ditt svar.

Du frågar mig alltså om jag vet vilka (regerings) propositioner som försvårat för kärnkraften.

Innan jag letar fram dem skulle jag nog vilja vända på steken och ställa två motfrågor till dig.

1) Är du helt säker på att Sverige och i synnerhet vår miljö- och energipolitik i realiteten styrs av propositioner eller ens av Riksdagen?

2) Kan du garantera att de senaste två rödgröna regeringarna inte utövat smygande ministerstyre genom "smart" (läs kärnkraftsfientlig) tillsättning av myndighetschefer, VD:ar och styrelseledamöter i statliga bolag som Vattenfall, SSAB och LKAB?

/G
Citera
2022-03-01, 23:08
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Appropå tidigare inlägg som saknade källa:

Citat:
Gazprom kan ha sponsrat antikärnkraftslobbyn

Den statliga ryska gasjätten Gazprom kan ha finansierat miljörörelser som vill lägga ned kärnkraften i Europa. Det menar den franska statsvetaren Dominique Reynié i en intervju med nyhetskanalen CNews.

I en tweet skriver Dominique Reynié: "Vi hittade Gazprom-finansiering i synnerhet i miljöorganisationer som levererat material till ministrar i vissa europeiska länder som Belgien och som sedan inledde ett slags motreaktion genom att försvara utfasningen av # kärnkraft."

–Vilket kan ha som effekt att öka beroendet av rysk gas, tillägger Dominque Reynié.

Enligt honom vet man sedan länge att Putin ansträngt sig och till och med skrutit med att i USA och Europa kunna finansiera rörelser som verkar samhällssplittrande.

https://www.energinyheter.se/20220301/25977/gazprom-kan-ha-sponsrat-antikarnkraftslobbyn

Bolund/Stenevi näste "man" till rakning?
Citera
2022-03-02, 18:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jag får väl ha överseende med ditt tarvliga och grova språkbruk och istället försöka sansa diskussionen genom att återkoppla på ovan citerade aspekt i ditt svar.

Du frågar mig alltså om jag vet vilka (regerings) propositioner som försvårat för kärnkraften.

Innan jag letar fram dem skulle jag nog vilja vända på steken och ställa två motfrågor till dig.
Tänk att det var så tarvligt av mig att hala fram protokollet från kärnkraftsdebatten.
Men det är inte tarvligt av dig att kalla det floskler och lögner.

Ja ja, business as usual. Nu påstod du och jag synade.
Du skulle hala fram bevis för "motarbetandet". Konkret krävde jag dessutom, just så att det inte bara blir svammelpåståenden.

Men det ser man inte röken av. Istället är det tydligen jag som skall bevisa grunden för dina påstående.
Du verkar inte har förstått mycket. När du påstår är det DU som har bevisbördan.
Så fram med bevisen nu. Jag är inte petig. Men du bör ju kunna hala fram något konkret, iom att du påstod. För det var väl inte bara fria fantasier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in