Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-22, 01:16
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Jag konstaterar bara att många av de vittnesmål som finns angående den s.k. Grandmannen (t.ex. från Storhök, Korhonen, Palme etc) stämmer extremt bra med beskrivningen över Eino Hiltunen (som själv mördades nio månader senare, i vad som kallades ett av de märkligaste morden i Norrlands historia).

Kan tillägga att jag skickat en bild på Eino till ett av de mest centrala (och trovärdigaste) vittnena på Sveavägen, som för mig konstaterat med 100% säkerhet att det var just Eino Hiltunen denne såg den 28:e februari 1986 (jag har bekräftelsen via mejl). En person som sett Grandmannens ansikte. Det är därför jag inte släpper detta spår.

Men ett vittne är just bara ett vittne och inte tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd (eller känna mig säker på mitt spår). Därför fortsätter jag att kontakta personer som även de skulle kunna bekräfta att det var just Eino de såg. Många svarar mig dock inte, av förklarliga skäl (t.ex polisman Anders Pettersson eller Nicola Fauzzi). Men ibland får man svar från någon man inte alls räknat med som t.ex. Stefan Beuss (CGÖ:s förra kollega på Nordland Hansa) eller två av Ture Utriainens ex-flickvänner.

Min teori, som finns väl dokumenterat i tråden, är två GM vid Dekorimahörnan. En som följde efter makarna Palme från Grand. Och en som sköt.

Det Lisbeth sa om två GM till Rimborn bara timmar efter mordet känns riktigt med tanke på de två helt skilda beskrivningarna om en man med blå täckjacka respektive en man med mörk rock (”en man som lunkade iväg” och ”en man som sprang som bara fan”).

Mannen i blå täckjacka aka Grandmannen skulle sedan kunna vara samma person som ”fångades upp” av polisman Anders Pettersson och polisman Mats Eriksson på Snickarbacken cirka 23:30. En full (?) finsk man som släpptes och kanske senare sågs av vittnet på Sturegatan cirka 23:35.

Skulle han till behandlingshemmet för missbrukare som HAARP upptäckte? Sova över hos en finsk landsman? Eino umgicks bara med finnar trots att han bott i Sverige sedan mitten av 70-talet. Eino var själv alkoholist.

Många beskrev Grandmannen som lantlig, fånig och/eller bonnig. Eino Hiltunen (som gillade jakt och fiske) skulle definitivt kunna framstå som det då han inte bodde i Stockholm, utan i Brunflo (inte för att det är något fel på Brunflo - men kanske inte ett modecenter som exempelvis Milano).

Han som sköt (som var mer bevandrad i Stockholm) kom dock till Snickarbacken mycket tidigare (runt 23:25) och fick hjälp av någon i en gråblå Passat. Jag har även mina aningar vilka dessa två personer var (med ledning av vad vissa personer sagt till mig - tyvärr inte rakt ut). Men håller det tills vidare för mig själv.

Du har ju varit inne på RR som skytt. Har du nu ändrat dig på den punkten?
Citera
2022-02-22, 06:43
Medlem
p.norths avatar
Vittnesförhör gällande ett visst telefonsamtal som ankommit måndagen den 3 mars 1986.
"Mannen kunde inte släppa tanken på att det kunde vara "dom", dvs underförstått som hade mördat Palme."
Mannen sade sig ha kollegor som hade sett de aktuella poliserna.
Citera
2022-02-22, 09:15
Medlem
Vittnesobservation på av två män på Kammakargatan strax efter kl 22.

En mörk man 27-35 år, normallängd mörkhårig
Den blonde så ung ut, 185-195 cm, typiskt nordiskt utsende, vittnet såg inte håret men uppfattade honom ändå som blond.

https://drive.google.com/file/d/1H90DDOTFBvsLYOUdK_C45aW5GOlASYMx/view
Två män på Kammakargatan, 860303 EBC 639
Citera
2022-02-22, 13:24
Medlem
Det finns inte längre något underlag för påståendet att mordet skedde kl 23.21.30.

Allt är fejk/efterhandskonstruktion.
Detta innebär bl.a. att alla "amatörspanares" vedermödor med att pussla ihop händelselinje och olika "favorit GM.s" runt mordet i stort sett är bortkastat arbete.
Många voro de totalt lurade!!
Citera
2022-02-22, 13:34
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Det finns inte längre något underlag för påståendet att mordet skedde kl 23.21.30.

Allt är fejk/efterhandskonstruktion.
Detta innebär bl.a. att alla "amatörspanares" vedermödor med att pussla ihop händelselinje och olika "favorit GM.s" runt mordet i stort sett är bortkastat arbete.
Många voro de totalt lurade!!

Hur kan ett underlag plötsligt inte finnas längre?
Vad ligger till grund för ditt utspel?
Citera
2022-02-22, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
De som har låtsasutrett detta fåniga fall i många år nu, borde kommit på detta!!
Originalbanden brändes. Kopiorna som figurerat är klantskalligt MANIPULERADE.

Detta är så otroligt klantigt utförd FÖRFALSKNINGSVERKSAMHET, att klockorna stannar!
Jag skrattar nu högt - åt alla stollar som i 36 år har gått på DENNA MANIPULATION - VILKEN SYFTADE TILL ATT AVLÄGSNA VISSA SAMTAL SOM KOM IN TILL LAC under några timmar runt mordet!

Add.
Bl.a. Pkom Söderström (RIP!) hade helt rätt hela tiden, betr. en vilseledande "tidslinje".
Senast redigerad av Niklas-P 2022-02-22 kl. 13:52.
Citera
2022-02-22, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Vet man inte redan att pengarna gick till Rajiv G släktingar och vänner?

1985 krävde Rajiv Gandhi av Olof Palme att inga mellanhänder skulle accepteras i Bofors/haubits-affären. Bofors hade intill dess anlitat mellanhänder och avvecklade dessa med en sk. "Winding-up"-kostnad på 60-80 Mkr, sett båda beloppen.

Att dessa pengar gått in på bröderna Hindujas konton är klarlagt och där går uppgifter isär. Officiellt har familjen Gandhi inte fått något av dessa pengar medan andra hävdar motsatsen.

I och med läckan från Credit Suisse tänkte jag att det kanske fanns transaktionslistor som utvisar vart pengarna slussades vidare. Jag motsäger alltså inte din uppfattning utan väntar med intresse på mer uppgifter från Credit Suisse.

Citat:
Across the channel, it was the turn of Prakash P. Hinduja, the third brother who is now a Swiss citizen, to open yet another account with Credit Suisse, Geneva, in the name of "Mac Intyre Group", shown as a "newly founded" Panamanian company, and, of course, with a shrewd spelling variation.

This account was given the password "Mont Blanc", with an admirable sense of respect for the milieu. Between May and December 1986, the year when the Bofors contract got the go-ahead, "Tulip" and "Lotus" and "Mont Blanc" ingested from the bankers of Bofors a slush fund of Swedish Kroner (SEK) 80,797,709.92. It works out to around Rs 37 crore at the current exchange rate.

As the chargesheet says, "Srichand P. Hinduja, Gopichand P. Hinduja and Prakash P. Hinduja were... party to the criminal conspiracy with Martin Ardbo (the then president of AB Bofors) and others during the period 1985-87 and thereafter and, in pursuance thereof, they also received commissions from AB Bofors."
Källa: https://www.indiatoday.in/magazine/nation/story/20001023-bofors-scam-cbi-chargesheet-against-hindujas-silent-on-where-kickbacks-ended-up-778273-2000 -10-23

Vad som är intressant med kontot "Mont Blanc" är att Michael Hershman blev anlitad av Indiens finansminister V.P. Singh att undersöka penningtvätt i Indien av BCCI avseende vapenhandel.

https://wikispooks.com/wiki/Michael_Hershman

Intervjun börjar vid 06:50
https://youtu.be/nWSIEI3aMTk

Vid undersökningen fann han att pengar från Bofors gått in på ett konto benämnt "Mont Blanc" (10:20).

Senare i intervjun nämner han dödshot mot sig och en inbjudan från Adnan Khashoggi till dennes hem i Spanien där han presenterades med falska dokument för att misstänkliggöra en av Rajiv Gandhis politiska motståndare V.P. Singh.

Detta efter Olof Palmes död men före kriget i Iran-Irak avslutades som ju Khashoggi var inblandad i genom Iran-Contras-affären.

Om nu knyter vi samman detta med den svenske ambassadören i Iran Göran Bundy's kommentar om att Iran redan 1983/1984 ville köpa de Haubits 77 som Bofors skulle leverera till Indien genom re-export så skulle en del av betalningen kunna ha gått till Adnan Khashoggi för att muta Michael Hershman som blev erbjuden en (1) MUSD för att lägga ner sin utredning.

Förhör med Ambassadören i Teheran Göran Bundy gällande vapenhandel, speciellt det s.k. "Boforsärendet"

Citat:
FM: Nämnde man då nånting om vilken svensk tillverkning dom var intresserade av, vilket bolag som kunde göra vapen som dom var intresserade av?

B: Nej, inte speciellt men det var ju tal, dom nämnde Bofors-kanoner, dom hade bland annat hoppats, ställde frågan om det kunde ordnas så att vapen som hade levererats bland annat till Indien, det var väl dom här kanonerna som vi hade levererat till Indien, om att försöka få dom till Iran, man skulle vända sig till indierna för att köpa upp dom kanonerna som vi hade levererat dit.

FM: Ja men då måste vi ju, vilket år talar vi om nu då?

B: Det var väl nån gång, vad kan det ha varit, 1983 eller 1984.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1988-03-01-Q9592-00_G%C3%B6ran_Bundy_Iran_Ambassad%C3%B6r.pdf/12

Min teori om mordet på Olof Palme är att Bofors-affären var en avgörande faktor och att flera aktörers intressen och motiv strålade samman och att SAIMR anlitades för att röja Olof Palme ur vägen.
Senast redigerad av Utredaren 2022-02-22 kl. 14:56.
Citera
2022-02-22, 15:08
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
De som har låtsasutrett detta fåniga fall i många år nu, borde kommit på detta!!

Detta är så otroligt klantigt utförd FÖRFALSKNINGSVERKSAMHET, att klockorna stannar!
Jag skrattar nu högt - åt alla stollar som i 36 år har gått på DENNA MANIPULATION - VILKEN SYFTADE TILL ATT AVLÄGSNA VISSA SAMTAL SOM KOM IN TILL LAC under några timmar runt mordet!

Add.
Bl.a. Pkom Söderström (RIP!) hade helt rätt hela tiden, betr. en vilseledande "tidslinje".

Vill du mena att mordet skedde senare alltså, eftersom Söderström menade att han anlände 23:30?
Du har inga källor?
Citera
2022-02-22, 15:10
Medlem
Citat:

Add.
Källa på det ,tack !
Citera
2022-02-22, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Källa på det ,tack !
JA.
Kräv ut allt inspelat mtrl från sth pd, betr. LAC banden.
Prata med deras jurister.
Gå igenom och jmf det du får - återkom sedan.
När du vill!
Citera
2022-02-22, 15:29
Medlem
Citat:

Niklas bjuder på svammel som vanligt. Bara lämna och gå vidare.
Citera
2022-02-22, 15:32
Medlem
Citat:
Vill du mena att mordet skedde senare alltså, eftersom Söderström menade att han anlände 23:30?
Du har inga källor?
Källor??!

LAC banden i original!! Upp eldade - helt i enlighet med gängse svensk "stasi-praxis".
Såå - lycka till där, nånstans ligger sanningen begravd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in