2022-02-22, 12:15
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jag pratar om det mänskliga tillståndet.
Jag är människa också, precis som du.
Så ja, jag är också högmodig.
Så det har ingenting med inlägget du invände mot att göra?
Citat:
Jag ser vad jag ser och det går jag efter.
Rätt eller fel, det skiter jag i. Jag kör efter det som ser ut som en väg i mina ögon.
Men sant eller falskt spelar roll?

Citat:
Jag försöker beskriva mina föreställningar, men du bara avvisar dom utan att ens försöka förstå.
För du tror dig veta allt redan.
Jag behöver inte veta allt för att påpeka vad som är fel eller ifrågasätta dina påståenden.

Citat:
Du avisar Bibeln. Hur kan du vara så högmodig?
Jag ifrågasätter varför Bibeln ska vara en auktoritet. Notera att du känslomässigt ändrar det till avvisar utan att bemöta frågan.

Citat:
Det är som att avisa Einstein om du diskuterar fysik.
Hur rättfärdigar du den jämförelsen?
Citera
2022-02-22, 12:19
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Min litteraturhänvisning till handboken står kvar.
Fortfarande proxydebatt. Presentera ditt argument, hänvisa inte till auktoritet.
Citat:
Du kan ju komma med nya rön som en banbrytande religionshistoriker som omkullkastar vedertagna begrepp. Men det har du inte gjort, utan gormar bara Gud-magi, Gud-magi.
Jag har tydliggjort definitionen. Du gillar den inte så du beter dig som ett barn.
Citat:
Du varken kan eller vill hantera saker vederhäftigt och bildat.
Jag har förklarat min position. Du ställer löjliga krav men klarar inte av att argumentera.
Citat:
Men mitt krav att du ska göra det står kvar.
Oj, kräver du? Ska du stampa lite med lilla foten också?
Citat:
Tomma ord och "när ska du ..., när ska du ..." är bara dina försök att komma undan.
Projicera mera. Det är du som aldrig presenterat något argument. Du har inte bemött det jag skrev.
Citat:
Vad är det för examen du har i bagaget egentligen som ska föreställa en gnutta trovärdighet till Gud-magi-Gud-magi-skrikandet ditt?
Bemöt det jag skrev, inte min person. Lycka till.
Citat:
Jag tänker att det du har är något helt irrelevant och fattigt och meningslöst, och har redan för länge sedan exempli gratia föreslagit att du i bagaget har en
Falsk examen i Botanik från Universitetet i Bangkok.
Tröttsamt. Bemöt argumentet med argument eller var tyst. Du begår bara argumentationsfel efter argumentationsfel.
Citera
2022-02-22, 12:21
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Verklighet genom Einsteins teori skulle tett sig övernaturligt enligt Newtons vetenskap.
Testbarhet.
Menar du att Guds handlingar i Bibeln inte demonstrerar mystiska och/eller övernaturliga krafter?
Citera
2022-02-22, 12:25
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så det har ingenting med inlägget du invände mot att göra?
Men sant eller falskt spelar roll?

Jag behöver inte veta allt för att påpeka vad som är fel eller ifrågasätta dina påståenden.

Jag ifrågasätter varför Bibeln ska vara en auktoritet. Notera att du känslomässigt ändrar det till avvisar utan att bemöta frågan.

Hur rättfärdigar du den jämförelsen?
Du är inte i stånd att döma vad som är rätt eller fel, när det kommer till dessa frågor.

Bibeln är ingen auktoritet alls. Det är en bok.
Den kan inte bestämma något åt dig.
Den kan du läsa och försöka förstå, om du vill.

Folk anser att Einsteins teorier är intressanta och många ggr riktiga.
Bibeln har samma anseende.
Om Kungar och Kejsare läser och upplyfter Bibeln,
är det inte dåraktigt att avisa den, du som bara är en värdelös bonddräng som knappt kan läsa-
Citera
2022-02-22, 12:29
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Möjligtvis om Einstein bara hade påstått en massa saker helt utan belägg. Men det gjorde han ju inte. Hans påståenden demonstrerades stämma överens med verkligheten.
Påståenden om diverse gudar har aldrig någonsin påvisats vara sanna.
Innan man tänkte att ljushastigheten var invariant, trodde man att Newtons mekanik var den slutgiltiga sanningen. På den tiden hade E=mc² varit övernaturligt. Med ny kunskap följer nya teorier. Om vetenskapen kan påvisa att vilja påverkar fysikaliska skeenden, så skulle det uppfattas som övernaturligt...
Citera
2022-02-22, 12:34
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Testbarhet.
Menar du att Guds handlingar i Bibeln inte demonstrerar mystiska och/eller övernaturliga krafter?
Visst, om du med övernaturligt menar dina förutfattade meningar om vad som är möjligt. Det är sant att visst blir omöjligt därför att man tror att det är omöjligt.
Citera
2022-02-22, 13:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Du är inte i stånd att döma vad som är rätt eller fel, när det kommer till dessa frågor.
Jag kan bedöma vad som är bra och vad som är dåliga argument.

Citat:
Bibeln är ingen auktoritet alls. Det är en bok.
Den kan inte bestämma något åt dig.
Den kan du läsa och försöka förstå, om du vill.
Ändå hänvisar du till den som om den var en auktoritet och mer än en bok.

Citat:
Folk anser att Einsteins teorier är intressanta och många ggr riktiga.
Bibeln har samma anseende.
Falsk analogi.
Citat:
Om Kungar och Kejsare läser och upplyfter Bibeln,
är det inte dåraktigt att avisa den, du som bara är en värdelös bonddräng som knappt kan läsa-
Kan vara för att Bibeln stärker deras makt men vad vet jag. Du framför inga argument här heller. Du har ingenting att tillföra.
Citera
2022-02-22, 13:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Visst, om du med övernaturligt menar dina förutfattade meningar om vad som är möjligt. Det är sant att visst blir omöjligt därför att man tror att det är omöjligt.
Så om man relativiserar om vad övernaturligt innebär och menar att Guds krafter är helt naturliga händelser och inte övernaturliga så är det inte magi?
Låter som apologism och struntprat tycker jag.
All skit går att dölja med nog snömos.
Citera
2022-02-22, 14:06
Medlem
OT men ändå inte. Jag levde i min barn/ungdom (60-70-tal) inom frikyrkan och blev av den anledningen(?) som vuxen TOTALT anti mot allt vad religiöst "hokus pokus" heter............OCH det är sorgligt faktiskt. Jag AVUNDAS människor som har en barnslig tro! Min yngre bror är baptistpastor! och vi har inte träffats på många år för jag klarar inte att prata med honom för det blir Gud och Jesus och ALDRIG vill jag säga ngt negativt till honom om det han tror på.
Citera
2022-02-22, 14:46
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Jag kan bedöma vad som är bra och vad som är dåliga argument.

Ändå hänvisar du till den som om den var en auktoritet och mer än en bok.

Falsk analogi.
Kan vara för att Bibeln stärker deras makt men vad vet jag. Du framför inga argument här heller. Du har ingenting att tillföra.
Jag försöker ju förklara hur jag ser på det, men du verkar inte förstå.
Senast redigerad av Talking-Donkey 2022-02-22 kl. 14:57.
Citera
2022-02-22, 18:31
Medlem
HippieKillers avatar
Citat:
Ödmjukhet inför vetskap kontra uppfattning/tro är alltid bra. Själv finner jag Gud som han beskrivs i Abrahamismen ytterst osannolik.

Evolutionen motbevisar inte en förekomst av Gud. Helt korrekt. Men argumentet föregående debattör gjorde var att hjärtat var något oförklarligt och på något sätt utgör det ett bevis för en skapare eller gud. Mitt argument var att hjärtat inte alls är oförklarligt eller för den delen irreducerbart (vilket kan vara nästa steg i hans argument, om han läser på lite) och oavsett så är inte något vi inte kan förklara bevis för gudar på något vis om man inte kan härleda det till just gudar. Jag argumenterar inte som om jag kan motbevisa ofalsifierbara påståenden, endast att han inte bevisat något.

Jag tror inte att vetenskapen brukar prata om att något utvecklats längre än något annat. Det brukar däremot talas om anpassning. Vad är det du trevar efter? Är det människans särställning på Jorden?

Personligen tycker jag det är mycket ologiskt. Åtminstone om vi talar om en allvetande omnipotent sådan. En demiurg hade varit mer logisk i så fall eller då alternativet (som bara förlänger skapelsefrågan ett steg) intelligenta utomjordingar. Dock saknas ju evidens för något sådant. Även ditt inlägg bottnar i argument from ignorance/incredulity, inte från logik, precis som hans.

Vår "särställning" på jorden är odiskutabel ja, Visst vi vet inte hur medveten en myra är eller en häst, Tiger hund eller orangutang. Men det är nog Safe too say att det inte är ens på samma skala som oss. Det är mkt, Väldigt mkt i hur människan har utvecklats som makes No Sense ur biologisk synvinkel egentligen.

Jo så kan tyckas, Frågan är ju hur man definierar gud?. Om gud bor i himlen med änglarna så är han ju vad vi skulle definiera som utomjordling. Ufologer tror att det finns galet avancerade utomjordingar där ute, Vem vet, Gud kanske är utomjording som skapade oss här. Vi kanske är ett larvstadie för en ytterst avancerad evig utomjordisk ras som lever i harmoni med varandra (himlen), Vi skulle kunna vara nedsövda nu någonstans och leva i en simulering som ett test för något alternativt så är gud precis som det står i Bibeln och det vi uppfattar som flygande tefat alá David fravor grejen egentligen änglar som kommer ner hit för att hålla koll på oss. Kanske är vi bara en biologisk olycka även om jag finner det osannolikt vilket är en hemsk tanke då egentligen ingenting spelar någon roll isf och vi kanske borde sluta jobba för mänsklighetens skull isf.

Jag tror, Men svårt att säga att man vet.
Citera
2022-02-22, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya833
Åh den som säljs för 99kr på Akademibokhandeln? Den som översatts av någon som lämpligt censurerade alla verser om halshuggningar, straff till otrogna och terrorism?
Jag trodde Koranens ord aldrig fick ändras?

Översättning är bara för att underlätta för de som inte kan arabiska språket att förstå Koranen. Koranen som ÄR Guds ord finns bara på arabiska och har aldrig förändrats. Det var bra att översättningen kostar 99kr så att de som söker sanning ha råd att köpa då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in