2022-02-22, 11:09
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag skulle säga att både magi och religion missar målet.

Amos 5:21-23
Jag hatar edra fester, jag är led vid dem, och jag finner intet behag i edra högtidsförsamlingar. Ty om I än offren åt mig brännoffer, jämte edra spisoffer, så har jag dock ingen lust till dem, ej heller gitter jag se edra tackoffer av gödda kalvar. Hav bort ifrån mig dina sångers buller; jag gitter icke höra ditt psaltarspel.

Tack för GT-citat! Guds ord är sant till alla sina delar.
Du har rätt, men att tillskriva Gud magi eller kalla honom eller hans gärningar magi är brottet, nyateister gärningsmännen. Deras krig är mot Gud.
Citera
2022-02-22, 11:11
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Jodå, vi kan argumentera för det. Att du stoppar fingrarna i öronen är en annan sak.
Som tidigare nämnts så är magi definitionsmässigt att använda sig av övernaturliga och mystiska krafter, vilket stämmer in väl med påståenden om Gud, som ju dels beskrivs som ett övernaturligt och mystiskt väsen samt använder sig av övernaturliga och mystiska krafter, m.a.o. magi.
Magi är något människor håller på med, som trollkarlar och häxor. Du kanske har hållit på med magi, men vill projicera det på Gud?
Citera
2022-02-22, 11:12
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och du bemöter ingenting.
Du klagar på att jag inte gick med på dina auktoritetsargument. Bara för att du gnäller så betyder det inte att du har rätt i något.

Vi kan säga såhär istället; om den litteratur du hänvisar till är så bra och du förstår den så kan du också göra argumentet själv istället för att argumentera genom proxy.
Varsågod, presentera det.

Jag tänker inte läsa apologisters outtröttliga snömos bara för att du kräver det. Formulera istället ett korrekt argument och presentera det om du invänder mot något jag skrev.
Jag tror inte du kommer göra det eftersom du bara uttrycker en kneejerk-reaktion mot användandet av ordet magi.
Som vanligt många tomma ord, inga hänvisningar till vetenskaplig litteratur i ämnet. Du förnekar dig inte.
Citera
2022-02-22, 11:13
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Säger du som hänvisar till apologistmaterial och creation.com? Känner du dig aldrig som en hycklare?
Invänder du mot min definition av magi som utövandet av mystiska och/eller övernaturliga krafter? Vilken del är det du ogillar?
Vad grundar du det på?
Förutom när man förvandlar kex och vin till kött och blod? Transubstantiation låter som en typ av magi.
Vetenskap? Ingen av det du pratar om är ju vetenskap. Det är ju falsk marknadsföring att kalla vidskepelse för vetenskap.
Inga referenser, bara den sedvanliga ordsvadan. Ilskan och energin finns, förstånd och kunskaper not so much.
Citera
2022-02-22, 11:15
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Du förstår inte ett ord av vad jag har sagt och du förstår inte ett ord ur Bibeln.
Bekvämt sätt att slippa förklara dig.
Citat:
Du känner inte dig själv och du känner därmed inte någon form av sanning alls.
Nonsens.
Citat:
Faktum är att du inte vet betydelsen av ord som sanning och fakta.
Bättre än dig tydligen. Du jonglerar ju hela tiden med definitionen av dem och sprättar iväg med diverse fantasifulla föreställningar.

Citat:
Anledningen till att religion finns är att ödmjuka människan.
Hur vet du det? Baserat på vad?
Citat:
Folk är högmodiga och dåraktiga och som tror att dom vet bäst.
Absolut. Som du? (Se första stycket i ditt eget inlägg)
Citat:
Dom tror att dom vet allt som man behöver veta.
Det gör inte jag.
Citat:
Det är därför sådana är 100% oförmögna att lära sig något om filosofiska frågor.
Filosofiska frågor =/= fritt fantiserande.
Citat:
Därav ger man folk illusioner, lögner och villfarelse.
Som religion.
Citat:
Bibeln beskriver sanningen som ett stearinljus som man måste finna.
igen, varför ska man bry sig om vad Bibeln säger?
Citat:
Men man kan inte finna det ute i dagsljuset, så därför leder man folk in i mörka rum där ljuset lättare kan hittas.
Jag skulle säga falsk analogi men jag vet inte om du förstår vad det innebär.
Citera
2022-02-22, 11:16
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Som vanligt många tomma ord, inga hänvisningar till vetenskaplig litteratur i ämnet. Du förnekar dig inte.
Och du bemöter ingenting. Som vanligt. Du har ingenting att bidra med.
Så fort det blir obekvämt slår du ifrån dig. Som vanligt.
Citera
2022-02-22, 11:18
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Inga referenser, bara den sedvanliga ordsvadan. Ilskan och energin finns, förstånd och kunskaper not so much.
Vilken ilska? Projicerar du mycket?
När ska du presentera argumenten du hänvisade till? Kan du inte? Är du oförmögen? Impotent? Okunnig? Oförstående?
Citera
2022-02-22, 11:28
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Bekvämt sätt att slippa förklara dig.
Nonsens.
Bättre än dig tydligen. Du jonglerar ju hela tiden med definitionen av dem och sprättar iväg med diverse fantasifulla föreställningar.

Hur vet du det? Baserat på vad?
Absolut. Som du? (Se första stycket i ditt eget inlägg)
.
Jag pratar om det mänskliga tillståndet.
Jag är människa också, precis som du.
Så ja, jag är också högmodig.
Jag ser vad jag ser och det går jag efter.
Rätt eller fel, det skiter jag i. Jag kör efter det som ser ut som en väg i mina ögon.

Jag försöker beskriva mina föreställningar, men du bara avvisar dom utan att ens försöka förstå.
För du tror dig veta allt redan.

Du avisar Bibeln. Hur kan du vara så högmodig?

Det är som att avisa Einstein om du diskuterar fysik.
Citera
2022-02-22, 11:46
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Det finns mig veterligen inget i Einsteins vetenskapliga arbete som kräver magi.

Mm, eftersom den övernaturliga guden använder sina magiska krafter till att göra som han vill.
Det är rena fantasier som är i exakt samma kategori som spöken, homeopati, tomtar och troll. Påstådd magi helt enkelt.
Verklighet genom Einsteins teori skulle tett sig övernaturligt enligt Newtons vetenskap.
Citera
2022-02-22, 12:03
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Vilken ilska? Projicerar du mycket?
När ska du presentera argumenten du hänvisade till? Kan du inte? Är du oförmögen? Impotent? Okunnig? Oförstående?
Min litteraturhänvisning till handboken står kvar.
Du kan ju komma med nya rön som en banbrytande religionshistoriker som omkullkastar vedertagna begrepp. Men det har du inte gjort, utan gormar bara Gud-magi, Gud-magi.
Du varken kan eller vill hantera saker vederhäftigt och bildat.
Men mitt krav att du ska göra det står kvar.
Tomma ord och "när ska du ..., när ska du ..." är bara dina försök att komma undan.
Vad är det för examen du har i bagaget egentligen som ska föreställa en gnutta trovärdighet till Gud-magi-Gud-magi-skrikandet ditt?
Jag tänker att det du har är något helt irrelevant och fattigt och meningslöst, och har redan för länge sedan exempli gratia föreslagit att du i bagaget har en
Falsk examen i Botanik från Universitetet i Bangkok.
Senast redigerad av Calovius 2022-02-22 kl. 12:06.
Citera
2022-02-22, 12:07
Medlem
Citat:
Magi är något människor håller på med, som trollkarlar och häxor. Du kanske har hållit på med magi, men vill projicera det på Gud?

Varför skulle användandet av övernaturliga och mystiska krafter sluta att vara magi bara för att det är ett påstått övernaturligt väsen som gud som utför det?

För att anknyta till trådens ämne så finns det inget som är mer rimligt och trovärdigt med obevisade påståenden om det övernaturliga, bara för att det råkar handla om gudar och religion. Det ligger i samma kategori av nonsens som tomtar och troll.
Enda skillnaden är att fler tror på gudar än på tomtar och troll, därav kan det verka som att religiös tro skulle vara mer rimlig. Men utifrån vad som faktiskt påstås är det precis lika verklighetsfrämmande.
Huruvida du går med på att kalla det för magi eller inte är egentligen irrelevant. Din tro är likväl högst orimlig.
Citera
2022-02-22, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Verklighet genom Einsteins teori skulle tett sig övernaturligt enligt Newtons vetenskap.
Möjligtvis om Einstein bara hade påstått en massa saker helt utan belägg. Men det gjorde han ju inte. Hans påståenden demonstrerades stämma överens med verkligheten.
Påståenden om diverse gudar har aldrig någonsin påvisats vara sanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in