2022-02-20, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Man tycker dock att när dom gör besök hos medium osv. Då är det ju så extremt tydligt hur dessa fiskar efter information.

Medium- B? C? D?
Ja HAN HEtte david, otroligt hur du kunde få fram det.

Medium- flintehum hår eh tjockt?
Ja fyfan han hade tjockt hår AHH helt otroligt

Medium- Sv jag får fram lit ehh po?
Ja fyfan han kom från polen, å herrejävlar nu svimmar jag. Du har verkligen kontakt med min farfarfars mors dotters son David

Hur vissa ens inte ser det övergår mitt förstånd

Ja, i många fall kan det tyckas vara uppenbart, särskilt om man har lite vetskap om hur de här samtalen brukar utspela sig. Men här spelar väldigt mycket känslor in också. Tänk dig att du sedan tidigare tror på spöken och även har vänner och familj som gör det. Sen går du till ett medium med en önskan om att få komma i kontakt med exempelvis din döda farmor.

Har du viljan och tron i bagaget sen tidigare så kommer många nog att se ganska okritiskt på mediets påståenden i stundens hetta och tolka minsta antydan till träff som ett tecken från farmodern och snabbt glömma bort allt fiskande och alla missar under sessionen. I efterhand förstärks deras felaktiga version av minnet för varje gång de återberättar det och det känns för dom lika verkligt som ett utslag i en domstolsförhandling skulle göra för en annan.

Med det sagt så finns det självfallet de personer som definitivt borde veta bättre och som verkligen agerar rejält korkat i sådana här sammanhang. Men generellt så är vi människor ganska lättlurade och med en tillräckligt stark tro och lite känslor inblandat så krävs det totalt sett en ganska liten insats från mediets sida.
Citera
2022-02-21, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killercan1
Du missar poängen. Att hallucinera en död människa 20 minuter innan du vet att han är död är lika osannolikt det.

Exakt hur utesluts det att en dylik anekdot inte bara är påhittad…?

Det verkar som om få ens har den möjligheten med i bedömningen, utan att folk bara tar för givet att det som nån berättar alltid är sant, har hänt så som det återges.
Citera
2022-02-21, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Tänker mer på ghost hunter program och typ det okända men det är ju inte forskning inom ren vetenskaplig bemärkelse.

Det har över huvud taget inget med forskning alls att göra, det är ett kraftigt regisserat, redigerat, ”underhållningsprogram”, arrangerat och hopklippt för att verka intressant och spännande för naiva tittare, och fullt med påhittade saker och rena lögnerna.

Är det vad du menar är ”forskning” som ska bevisa nåt övernaturligt så ja, då har vi svaret på det mesta från de troende i denna forumdel. Rappakalja….
Citera
2022-02-21, 08:41
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Förstod du inte vad jag menade?

Du säger att du tror att något är övernaturligt, som att den gamla damen kunde berätta något, och du förstod inte hur hon kunde veta.

Och då tror du att det handlar om något övernaturligt. Eller tolkade jag dig fel?

Jag har inga som helst problem med att förstå att Labero sysslar med trollkonster. Inte heller om jag absolut inte förstod hur han utför ett visst trick. Det är väl själva vitsen, att man inte ska förstå hur han gör, eller?

Jag beskrev en annan människas upplevelse av ett budskap.

Att du sedan vill prata om Joe labero som trollkarl, är knepigt då han är en illusionist som vilseleder dina sinnen.
Citera
2022-02-21, 08:45
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
På vilket sätt skulle din anekdot göra det mer sannolikt att nån var synsk på riktigt, än att det bara var en ren tillfällighet att påståendet träffade?

Det är liksom inte särskilt unikt att barn sjungit för äldre familjemedlemmar under sin uppväxt.

Denna anhöriga kan inte ett enda ord Jugoslaviska språket, då dennes pappa mest troligt aldrig lärt sig Svenska heller så.
Frågan du borde ställa är väl är om språken är likadana när de är andar, men det vart för svårt för dig.
Citera
2022-02-21, 09:44
Medlem
Citat:
Det har över huvud taget inget med forskning alls att göra, det är ett kraftigt regisserat, redigerat, ”underhållningsprogram”, arrangerat och hopklippt för att verka intressant och spännande för naiva tittare, och fullt med påhittade saker och rena lögnerna.

Är det vad du menar är ”forskning” som ska bevisa nåt övernaturligt så ja, då har vi svaret på det mesta från de troende i denna forumdel. Rappakalja….

Fast vad menar du skulle vara fullt med påhittade saker och rena lögner i t ex det okända? Det är väl snarare att mediumen ofta gissar fel på en hel del där men ändå tycks veta en hel del saker som man rimligen inte skulle kunna veta.
Citera
2022-02-21, 10:46
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Jag beskrev en annan människas upplevelse av ett budskap.

Att du sedan vill prata om Joe labero som trollkarl, är knepigt då han är en illusionist som vilseleder dina sinnen.
Och du förstod inte vad som hände eller hur det kunde hända.

På precis samma sätt som när Labero trollar. Att man inte förstår något är inte samma sak som att det är övernaturligt.
Citera
2022-02-21, 17:30
Medlem
Citat:
Exakt hur utesluts det att en dylik anekdot inte bara är påhittad…?

Det verkar som om få ens har den möjligheten med i bedömningen, utan att folk bara tar för givet att det som nån berättar alltid är sant, har hänt så som det återges.

Tror inte någon tar något för givet för att vara sant på Internet, men vi måste ju utgå ifrån det han säger är sant för att skapa en någorlunda diskussion om det hela, framför allt när personen i fråga säger att det är just sant.

Citat:
Fast vad menar du skulle vara fullt med påhittade saker och rena lögner i t ex det okända? Det är väl snarare att mediumen ofta gissar fel på en hel del där men ändå tycks veta en hel del saker som man rimligen inte skulle kunna veta.

Spökjägarprogram och dylikt använder sig inte utav ordentliga vetenskapliga metoder.
Citera
2022-02-21, 22:07
Medlem
Citat:

Spökjägarprogram och dylikt använder sig inte utav ordentliga vetenskapliga metoder.

Det är korrekt men likväl är det intressant som fenomen och skulle kunna genomföras vetenskapligt.
Citera
2022-02-22, 00:28
Medlem
Citat:
Det är korrekt men likväl är det intressant som fenomen och skulle kunna genomföras vetenskapligt.

Absolut, men det verkar tyvärr inte vara utav något större intresse inom den vetenskapliga kåren, vilket jag tycker är synd då en ordentlig modern studie skulle kunna användas för att hänvisas till då spöken eller andevärlden kommer upp på tal. Och folk som håller i programmen eller som redan tror på idéerna som spökjägare osv. oftast inte håller sig till ordentliga vetenskapliga metoder, utan det handlar mer om att löst påvisa något som dom redan tror på, det blir väldigt ensidigt.

Ta bara experimentet som gjordes med slagrutor där folk absolut trodde på att det fungerade, sen när dom gjorde experimentet med att dölja de hinkar som hade vatten så hade de flesta personerna fel, det funkade helt enkelt inte. Experimentet kan ses här utav Chris French, https://youtu.be/Jve3p0ws-nI?t=425

Det intressanta med andevärlden och dess Mediala personer är att det finns massvis med olika sätt att testa sannolikheten på att det faktiskt fungerar och finns, som att t.ex. använda sig utav 10 olika mediala personer och be dom beskriva vad dom känner i ett och samma hemsökta hus, etc.

Varför program som Det Okända och andra diverse spökjägarprogram blir så trovärdiga är för att det är dom som redan tror som håller i utredningarna, och programmet är inte avsedda för att göra en grundlig vetenskap, det blir ensidigt med en underhållning som grund.
Citera
2022-02-22, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Denna anhöriga kan inte ett enda ord Jugoslaviska språket, då dennes pappa mest troligt aldrig lärt sig Svenska heller så.
Frågan du borde ställa är väl är om språken är likadana när de är andar, men det vart för svårt för dig.

Frågan man borde ställa sig, är om allt som folk påstår i anekdoter verkligen är vad som verkligen har skett, eller om det ens skett…? I synnerhet om det är extraordinära påståenden..

Om du t ex påstod att du klarar 170cm i höjdhopp, så skulle jag ge dig en axelryckning och inte fundera mycket på om det kunde vara sant eller inte, skulle alltså inte kräva mycket till bevis på det då det ju inte är särskilt unikt.

Men när du eller andra påstår saker som t ex går helt emot allmän kunskap, fysikens lagar, och inte har minsta antydan till belägg eller ens är påvisat av vetenskapen. Ja då är jag skeptisk, ja t o m extremt skeptisk, till seriösa bevis kan presenteras och som håller för en granskning.

Men du kanske tycker vi ska tro på sådant bara för att någon påstår att sådant fantastiskt är sant…?

Om jag säger att jag klarar 7 m i höjdhopp, tror du mig då, eller vill du se bevis…?

Citat:

Tja, ser du inte de möjligheterna så tror jag du är förlorad bortom all räddning…

Exakt hur vet du att det som personerna påstår verkligen stämmer…?

Exakt hur vet du att ”mediumen” inte kan ha fiskat fram info på annat sätt än bara genom nåt paranormalt, när det är ett ARRANGERAT, REDIGERAT program där du alltså inte har en aning om hur mycket jobb som gjorts innan, och vad man inte visar etc etc….
Citera
2022-02-22, 08:30
Medlem
Citat:
Absolut, men det verkar tyvärr inte vara utav något större intresse inom den vetenskapliga kåren, vilket jag tycker är synd då en ordentlig modern studie skulle kunna användas för att hänvisas till då spöken eller andevärlden kommer upp på tal. Och folk som håller i programmen eller som redan tror på idéerna som spökjägare osv. oftast inte håller sig till ordentliga vetenskapliga metoder, utan det handlar mer om att löst påvisa något som dom redan tror på, det blir väldigt ensidigt.

Ta bara experimentet som gjordes med slagrutor där folk absolut trodde på att det fungerade, sen när dom gjorde experimentet med att dölja de hinkar som hade vatten så hade de flesta personerna fel, det funkade helt enkelt inte. Experimentet kan ses här utav Chris French, https://youtu.be/Jve3p0ws-nI?t=425

Det intressanta med andevärlden och dess Mediala personer är att det finns massvis med olika sätt att testa sannolikheten på att det faktiskt fungerar och finns, som att t.ex. använda sig utav 10 olika mediala personer och be dom beskriva vad dom känner i ett och samma hemsökta hus, etc.

Varför program som Det Okända och andra diverse spökjägarprogram blir så trovärdiga är för att det är dom som redan tror som håller i utredningarna, och programmet är inte avsedda för att göra en grundlig vetenskap, det blir ensidigt med en underhållning som grund.

Ja det stora problemet är ju mer att dagens vetenskap inte vill röra detta ämne ens med en tång och ofta har förutfattade meningar inom området precis som redan troende har sitt. Egentligen skulle det ju räcka med att skicka in 10 oberoende medium i ett spökhus som sedan fick beskriva vad man upplevde. Dock skulle det mer behöva vara ett mindre hus där det inte spökade jättemycket, slott och olika institutioner brukar ju krylla av spöken.

Citat:

Tja, ser du inte de möjligheterna så tror jag du är förlorad bortom all räddning…

Exakt hur vet du att det som personerna påstår verkligen stämmer…?

Exakt hur vet du att ”mediumen” inte kan ha fiskat fram info på annat sätt än bara genom nåt paranormalt, när det är ett ARRANGERAT, REDIGERAT program där du alltså inte har en aning om hur mycket jobb som gjorts innan, och vad man inte visar etc etc….

Du utgår ju ifrån att folk fuskar och ljuger i programmet medans jag tror på deltagarnas berättelse. Är väldigt vanligt folk som får hjälp i programmet och tror inte att dessa hittar på. Sedan är ju mediumen långt ifrån pricksäkra hela tiden men ändå tillräckligt pricksäkra för att man inte skulle kunna hitta på allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in