Citat:
Ursprungligen postat av
EnlitenUggla
Jag tror det är nåt fel på dom.
Fast dom vet inte det själva.
Det verkar som att den delen av hjärnan som har hand om logik, förnuft etx är borta..
Men sen kan dom köra bil och lösa korsord.. det är jävligt konstigt
Nja, så behöver det nog inte alls vara. Det finns så otroligt mycket som kan göra att vår hjärna misstolkar situationer och sinnesintryck och är man bara det minsta öppen för existensen av spöken så är det nog ganska lätt att söka sig till den förklaringen. Jag ska nedan beskriva ett par tänkbara orsaker till detta.
Jag tror mycket handlar om ens tidigare erfarenheter, bakgrund och uppväxt. Har man bekanta, vänner och familj som tror på spöken kanske det har varit en naturlig del av ens uppväxt, lite som religion, och då kan det vara svårt att inte dras med oavsett hur logisk och förnuftig man är.
Något annat som jag tror också påverkar mycket är den kultur man har omkring sig och i vilket land man växt upp i eller är bosatt i. Nu har jag inte några direkt färska undersökningar framför mig men intrycket jag har är att något som att tro på spöken är mycket vanligare i ett land som USA än om man jämför med Sverige.
Sen lever vi idag i ett samhälle där anekdoter och felaktig information kan spridas i det närmaste obehindrat och förstoras upp något enormt via olika plattformar som sociala medier och där olika program på TV och YouTube populariserar spöken och medium utan någon form av kritiskt förhållningssätt vilket verkar ha ökat på senare år.
Det verkar också som att det har blivit vanligare med en ökad misstro gentemot auktoriteter och det verkar till viss del tyvärr även inkludera de experter som uttalar sig inom olika vetenskapliga områden.
Sammantaget så tror jag att de saker jag tar upp ovan kan inverka mycket starkt på en individs benägenhet att söka sig till övernaturliga förklaringar på svårtolkade upplevelser oavsett hur förnuftiga de är i andra sammanhang.