2022-02-21, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Tänk om det är så illa att USA är där och själva skjuter mot Donetsk eller drar i trådarna så att ukrainska osanktionerade galningar gör det. NÅGON skjuter i alla fall! Människor har inte kunnat gå till jobbet för det exploderar till höger och vänster. Ett dagis blev träffat men som tur var dog inget barn.

Evakueringen och mobiliseringen är av gigantisk skala i Donbass. Vad vet de som beordrade det? Vad vet Ryssland som i princip sagt "Refugees welcome" till Donbass - de ska t.o.m. få en engångssumma så de klarar sig ett tag - utöver gratis uppehälle i Rostov.

Och vad vet Biden som gång på gång är SÄKER på vad som ska hända. Vet han att de kommer provocera tills Ryssland är tvunget att agera? Eller vad vet han? Jag brukar alltid förstå vad som händer när det gäller Ryssland, men nu är jag vilse i pannkakan! Inget verkar logiskt längre! Jag har försökt läsa ryska tidningar och titta på program - men min ryska är begränsad och jag har svårt att hänga med när det används komplicerad terminologi (politik och militära) vilket det görs i rapporterna om det här.

Du verkar ha fastnat på att flyktingarna får ett engångsbelopp utbetalat. Vill du hellre att Ryssland betalar dem varje månad resten av livet?
Citera
2022-02-21, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Helt klart skjuter bägge sidor men det är inte helt lätt att få klart för sig hur fördelningen ser ut. För viss eld rapporteras riktning varav det går att dra tämligen säker slutsats. Oftast står dock bara explosion. Noterar man exakt var explosionen sker kan man gissa att andra sidan skjutit. Hör man bara en explosion nära fronten är det svårare.
Det skulle vara tidsödande att gå igenom en stor mängd av dessa och försöka göra en bedömning av hur fördelningen ungefär ser ut.
Andra typer av violations har till majoritet begåtts av separatisterna när jag läst rapporter men det har varit ganska sporadiskt så ytterst osäkert.
Kanske har någon redan gjort en analys av detta?

Har inte sett Pentagon komma med något konkret uttalande om den nuvarande situationen.
Gissningsvis för att man känner till viss beskjutning från ukrainsk sida, då är det bättre att låta medierna själva spekulera eftersom de håller sig inom åsiktskorridoren.

Oavsett är det ju uppenbart att seperatisterna trappat upp det hela på Kremls kommando.
Senast redigerad av ModeratSkeppet 2022-02-21 kl. 14:10.
Citera
2022-02-21, 14:07
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det vanligaste är väl att sanningen ligger någonstans mitt emellan ytterligheterna.

Här kan du se vår egen statsminister som säger att alla länder måste vaccineras och vara med på Global Economic Reset som WEF har hittat på.
https://newsvoice.se/2021/04/magdalena-andersson-den-ekonomiska-omstarten/

Claus Schwab, grundaren av WEF, har själv berättat om hur de kontrollerar parlamenten i flera länder.
https://www.armstrongeconomics.com/world-news/wef/schwab-admits-he-controls-trudeau-cabinet-of-canada-now-the-world/
Kontrollerar och kontrollerar... Jaja.

Men tydligen kontrollerar de inte Ryssland, som gör precis som de vill tills någon säger ifrån på skarpen.
Citera
2022-02-21, 14:13
Medlem
Ferhs avatar
Gissar att det mest handlar om att det finns en hel del människor på båda sidorna som gärna vill se ett mer storskaligt krig, och att de ser till att skjuta extra mycket på varandra just nu eftersom de anser att det är ett bra tillfälle att försöka provocera fram ett sådant.
Citera
2022-02-21, 14:18
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Tacka vet jag DN, SVT och CNN. Där är det bara fakta och dessutom är de ju experter på området! (öh.. näe! De skummar engelsktalande media och sammanfattar ett dumskalle-lätt narrativ för svenskar + tjatar lite om Gotland)

Testa DW:s nyhetsrapporteringar. RT är definitivt inget att hålla i handen apråpå dumskalle-lätt narrativ
Citera
2022-02-21, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Kontrollerar och kontrollerar... Jaja.

Men tydligen kontrollerar de inte Ryssland, som gör precis som de vill tills någon säger ifrån på skarpen.
Nej förmodligen har dessa krafter ganska lite kontroll över Ryssland. Detta är ju en av anledningarna som Putin själv anger att Ryssland inte skall gå samma väg som väst.

Här uppmanar han Europëer att stå upp mot globalisterna.
https://newspunch.com/putin-europeans-fight-globalism/
Citera
2022-02-21, 14:23
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej förmodligen har dessa krafter ganska lite kontroll över Ryssland. Detta är ju en av anledningarna som Putin själv anger att Ryssland inte skall gå samma väg som väst.

Här uppmanar han Europëer att stå upp mot globalisterna.
https://newspunch.com/putin-europeans-fight-globalism/
Hellre globalism än rysk diktator för min del.
Citera
2022-02-21, 14:33
Medlem
Fimbulramns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Problemet med svensk media är att alla här tror att det rapporteras på samma sätt i övriga Europa. Hittade det här som die Welt rapporterat om gamla dokument rörande NATO:s löfte till Gorbatjov att inte utvidga organisationen österut:

Archivfund bestätigt Sicht der Russen bei Nato-Osterweiterung

https://www.welt.de/politik/ausland/article236986765/Nato-Osterweiterung-Archivfund-bestaetigt-Sicht-der-Russen.html?source=puerto-reco-2_ABC-V1.A_contro l

Jag är absolut övertygad om att detta inte skulle gå att publicera i Sverige. Inte ens i alternativ press just nu. Men det går tydligen bra i Tyskland. Här får vi bara höra att Putin bestämt sig och ordern är given för en invasion av Ukraina. Och alla tror på detta som det verkar inklusive våra politiker.

Det tror jag gör att den allmänna debatten i Tyskland är ganska annorlunda. Vilket också visar sig i att en majoritet av tyskarna inte vill att Ukraina ska få gå med i NATO t.ex.
/.../Germany’s leaders face a rebellion in the ranks against Washington’s handling of the Ukraine crisis. An opinion poll last week by Germany’s broadcasting association ARD found that 53% of Germans opposed NATO membership for Ukraine, against 28% in favor and 19% who had no opinion.
https://asiatimes.com/2022/02/why-russia-wont-invade-ukrainistan/

Ärligt talat tror jag att detta kommer att bli Sveriges olycka. Det värsta är att våra ledande politiker saknar varje form av distans till händelserna. Jag tror nämligen att Biden-administrationen går mot ett större misslyckande än Afghanistan-krisen den här gången. Jag är rädd för att även NATO-samarbetet kommer att få sig en ordentlig törn särskilt om vi sedan ser ett presidentbyte i USA 2024 vilket sannolikt kommer att ske. Är det då läge att aktualisera Sveriges ev. medlemskap i organisationen?

Samma (medvetna?) missförstånd. NATO skulle inte expandera till Östtyskland medan Ryssland fortfarande hade trupper där. Det hade varit väldigt onödigt. Fast Tyskland enades hade Ryssland trupp där i ytterligare fyra år för er som kommer ihåg. Anledningarna var flera men att blanda NATO och rysk trupp var onödigt och farligt. Detta kom man överens med Sovjet om. Tyskland enades och Sovjet föll. NATO höll sin del av överenskommelsen trots att Sovjet föll. Efter 1994 hade rysk militär lämnat Tyskland och Sovjet fanns inte mer. En helt ny situation. Fråga er historielärare om det blir för svårt.
Citera
2022-02-21, 14:38
Medlem
Fimbulramns avatar
Citat:
Tacka vet jag DN, SVT och CNN. Där är det bara fakta och dessutom är de ju experter på området!

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är alltid nyttigt att ta del av båda sidor. Även om man är övertygad om att det bara är propaganda har det ett värde att veta vilken världsbild de vill sprida. Om RT sprider en bild att krig är oundvikligt är det ett helt annat budskap än om de säger att det bara är Väst som hetsar och att det inte lär bli något krig. Tänker de angripa gäller det att förbereda befolkningen.

Nej, DN är irrelevant. Det finns en rad andra nyhetskanaler så varför rekommendera ytterligheterna? RT är en part i målet. Att rekommendera dem är oseriöst.
Citera
2022-02-21, 14:38
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fimbulramn
Samma (medvetna?) missförstånd. NATO skulle inte expandera till Östtyskland medan Ryssland fortfarande hade trupper där. Det hade varit väldigt onödigt. Fast Tyskland enades hade Ryssland trupp där i ytterligare fyra år för er som kommer ihåg. Anledningarna var flera men att blanda NATO och rysk trupp var onödigt och farligt. Detta kom man överens med Sovjet om. Tyskland enades och Sovjet föll. NATO höll sin del av överenskommelsen trots att Sovjet föll. Efter 1994 hade rysk militär lämnat Tyskland och Sovjet fanns inte mer. En helt ny situation. Fråga er historielärare om det blir för svårt.
Precis så. Diskussionerna gällde hela tiden situationen i Tyskland och inga andra länder, något även Gorbatjov själv har uttalat sig om några gånger. Om inte han känner till en sådan överenskommelse så lär den nog inte finnas, oavsett vad Putin tycker idag.
Citera
2022-02-21, 14:51
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babelfisken
Du verkar ha fastnat på att flyktingarna får ett engångsbelopp utbetalat. Vill du hellre att Ryssland betalar dem varje månad resten av livet?
Nej det har jag inte fastnat på utan jag ville dela allt jag fick reda på så folk får en så fullständig bild som möjligt. Att Ryssland ger dem lite pengar visar att man delvis stödjer att de flyr till Ryssland. Annars hade man kunnat spärra gränsen eller strunta i att ordna tak över huvud, mat och ett bas-belopp.
Citera
2022-02-21, 15:07
Medlem
Citat:
Jag startade en tråd som hånade "krig nästa vecka" narrativet som pågått hela 2022 och letts av USA med stöd av Storbritannien och ivrigt påhejade av svensk media.

Men nu börjar jag tveka - efter att ha följt utvecklingen i Donbass över helgen;
.
  • I Donetsk ( den ena av de två "folkrepublikerna" i Donbass, med 2.3 miljoner) blir man beskjutna med artelleri-eld, missiler m.m från ukrainskt håll. Ukraina rapporterar att de beskjutits ifrån folkrepublken. Bägge sidorna förnekar att de beskjuter den andra!
  • Mass-SMS gick ut till HELA befolkningen i territoriet (alla mobiler) som uppmanade MÄN 18-55 att rapportera för krigstjänstgöring.
  • Kvinnor, alla under 18 och äldre uppmanas evakuera, till Ryssland. Ungefär 30 000 har redan gjort detta och har tagits emot som flyktingar i Rostov, i södra Ryssland.
  • Ryssland meddelar att de räknar med att ta emot 700 000 evakuerade människor ifrån Donbass. I rysk TV intervjuas folk från Donbass som fått bo gratis på hotell, i gympasalar och på ett stort barnkollo i Rostov. De får gratis mat, tak över huvudet och en engångsutbetalning för att klara sig.
  • Man ser på TV, gamla män gråta för att de inte har tillräckligt god hälsa att stanna kvar i Donbass och försvara.
  • Männen som är kvar i Donbass textar familjerna i Ryssland och berättar att de ligger i skyttegravar och väntar på anfall från Ukraina.
  • Rysk TV avfärdas ofta som "propaganda" - men det som visas händer utan någon tvekan. Mobiliseringen, evakuerinigen, Tiotusentals sängar i gympasalar, hotell som är proppfulla med folk osv. Att avfärda informationen som propaganda är absurd - varenda invånare i Rostov och i Donbass bekräftar utvecklingen. Propagandan består i att inget av det här rapporteras i mainstream media i Sverige eller den engelsktaland världen.
Alltihop är väldigt sorgligt. En repetition av de tragiska händelserna 2014.

Vad är det som händer i Donbass? Skjuter verkligen Zelenskys ukrainska trupper på Donbass, trots att Zelensky velat förhandla?
Människorna på marken i Donbass är övertygade om det. Kan det vara fanatiska ukrainska nationalister som agerar på egen hand? Eller kan det röra sig om amerikanska specialkommandon som försöker blåsa igång konflikten, för att backa krigsnarrativet?

Jag VET att Ryssland/Putin faktiskt inte vill ha Ukraina. Egentligen inte ens Donbass. Putin har sagt detta regelbundet sen 2014 och det är fullt logiskt - trots att många ryssar vill att Putin "befriar" människorna i Donbass som har det svårt. Ryska myndigheter har gång på gång sagt till journalister att Donbass inte kan bli del av Ryssland, utan att de måste få självstyre - inom Ukraina. Att gå in är olagligt - och om man ska vara cynisk så finns ingenting i Donbass (eller resten av Ukraina) som Ryssland inte redan har, i enorma kvantiteter. Dessutom är Ukraina eftersatt i jämförelse med Ryssland - pga dåliga statsfinanser.

Det enda Putin bryr sig om, är att det inte ska finnas NATO vapen och förband riktade mot Ryssland, där.

Men om man evakuerar 700 000 människor så BETYDER det något. Vad "vet" Pushilin (lokale befälhavaren i Donetsk). Varför skjuts det mot Donetsk och ev. av Donetsk. Är detta egentligen "false flag" operationen.

Jag var säker tidigare, på att det inte blir krig - men det jag sett på nyheterna i helgen har fått mig att vackla!
Vad tror ni?

Fall inte för USAs krigshets, googla på "nord stream 2" och hur den kommer att påverka EUs energibehov i framtiden.

Finns inget hellre USA vill göra nu än att stoppa fortsatt bygge av denna viktiga pipeline.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in