2022-02-21, 09:41
Medlem
merrymaidens avatar
Jag startade en tråd som hånade "krig nästa vecka" narrativet som pågått hela 2022 och letts av USA med stöd av Storbritannien och ivrigt påhejade av svensk media.

Men nu börjar jag tveka - efter att ha följt utvecklingen i Donbass över helgen;
.
  • I Donetsk ( den ena av de två "folkrepublikerna" i Donbass, med 2.3 miljoner) blir man beskjutna med artelleri-eld, missiler m.m från ukrainskt håll. Ukraina rapporterar att de beskjutits ifrån folkrepublken. Bägge sidorna förnekar att de beskjuter den andra!
  • Mass-SMS gick ut till HELA befolkningen i territoriet (alla mobiler) som uppmanade MÄN 18-55 att rapportera för krigstjänstgöring.
  • Kvinnor, alla under 18 och äldre uppmanas evakuera, till Ryssland. Ungefär 30 000 har redan gjort detta och har tagits emot som flyktingar i Rostov, i södra Ryssland.
  • Ryssland meddelar att de räknar med att ta emot 700 000 evakuerade människor ifrån Donbass. I rysk TV intervjuas folk från Donbass som fått bo gratis på hotell, i gympasalar och på ett stort barnkollo i Rostov. De får gratis mat, tak över huvudet och en engångsutbetalning för att klara sig.
  • Man ser på TV, gamla män gråta för att de inte har tillräckligt god hälsa att stanna kvar i Donbass och försvara.
  • Männen som är kvar i Donbass textar familjerna i Ryssland och berättar att de ligger i skyttegravar och väntar på anfall från Ukraina.
  • Rysk TV avfärdas ofta som "propaganda" - men det som visas händer utan någon tvekan. Mobiliseringen, evakuerinigen, Tiotusentals sängar i gympasalar, hotell som är proppfulla med folk osv. Att avfärda informationen som propaganda är absurd - varenda invånare i Rostov och i Donbass bekräftar utvecklingen. Propagandan består i att inget av det här rapporteras i mainstream media i Sverige eller den engelsktaland världen.
Alltihop är väldigt sorgligt. En repetition av de tragiska händelserna 2014.

Vad är det som händer i Donbass? Skjuter verkligen Zelenskys ukrainska trupper på Donbass, trots att Zelensky velat förhandla?
Människorna på marken i Donbass är övertygade om det. Kan det vara fanatiska ukrainska nationalister som agerar på egen hand? Eller kan det röra sig om amerikanska specialkommandon som försöker blåsa igång konflikten, för att backa krigsnarrativet?

Jag VET att Ryssland/Putin faktiskt inte vill ha Ukraina. Egentligen inte ens Donbass. Putin har sagt detta regelbundet sen 2014 och det är fullt logiskt - trots att många ryssar vill att Putin "befriar" människorna i Donbass som har det svårt. Ryska myndigheter har gång på gång sagt till journalister att Donbass inte kan bli del av Ryssland, utan att de måste få självstyre - inom Ukraina. Att gå in är olagligt - och om man ska vara cynisk så finns ingenting i Donbass (eller resten av Ukraina) som Ryssland inte redan har, i enorma kvantiteter. Dessutom är Ukraina eftersatt i jämförelse med Ryssland - pga dåliga statsfinanser.

Det enda Putin bryr sig om, är att det inte ska finnas NATO vapen och förband riktade mot Ryssland, där.

Men om man evakuerar 700 000 människor så BETYDER det något. Vad "vet" Pushilin (lokale befälhavaren i Donetsk). Varför skjuts det mot Donetsk och ev. av Donetsk. Är detta egentligen "false flag" operationen.

Jag var säker tidigare, på att det inte blir krig - men det jag sett på nyheterna i helgen har fått mig att vackla!
Vad tror ni?
Senast redigerad av merrymaiden 2022-02-21 kl. 10:25.
Citera
2022-02-21, 09:45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Jag startade en tråd som hånade "krig nästa vecka" narrativet som pågått hela 2022 och letts av USA med stöd av Storbritannien och ivrigt påhejade av svensk media.

[b]Men nu börjar jag tvek - efter att ha följt utvecklingen i Donbass över helgen;

I Donetsk ( den ena av de två "folkrepublikerna" i Donbass, med 2.3 miljoner) blir man beskjutna med artelleri-eld, missiler m.m från ukrainskt håll. Ukraina rapporterar att de beskjutits ifrån folkrepublken. Bägge sidorna förnekar att de beskjuter den andra!

Mass-SMS gick ut till HELA befolkningen i territoriet (alla mobiler) som uppmanade MÄN 18-55 att rapportera för krigstjänstgöring. Kvinnor, alla under 18 och äldre uppmanas evakuera, till Ryssland. Ungefär 30 000 har redan gjort detta och har tagits emot som flyktingar i Rostov, i södra Ryssland.

Ryssland meddelar att de räknar med att ta emot 700 000 evakuerade människor ifrån Donbass. I rysk TV intervjuas folk från Donbass som fått bo gratis på hotell, i gympasalar och på ett stort barnkollo i Rostov. De får gratis mat, tak över huvudet och en engångsutbetalning för att klara sig.

Man ser gamla män nästan gråta för att de inte har tillräckligt god hälsa att stanna kvar i Donbass och strida.
Männen som är kvar textar familjerna i Ryssland och berättar att de ligger i skyttegravar och väntar på anfall från Ukraina. Många unga tjejer utan barn har stannat kvar för att hjälpa till i försvaret och syns i supportfunktioner.

Vad är det som händer i Donbass? Skjuter verkligen Zelenskys ukrainska trupper på Donbass, trots att Zelensky velat förhandla? Människorna på marken i Donbass är övertygade om det. Kan det vara fanatiska ukrainska nationalister som agerar på egen hand? Eller kan det röra sig om amerikanska specialkommandon som försöker blåsa igång konflikten, för att backa krigsnarrativet?

Jag VET att Ryssland/Putin faktiskt inte vill ha Ukraina. Egentligen inte ens Donbass. Putin har sagt detta regelbundet sen 2014 och det är fullt logiskt - trots att många ryssar vill att Putin "befriar" människorna i Donbass som har det svårt. Ryska myndigheter har gång på gång sagt till journalister att Donbass inte kan bli del av Ryssland, utan att de måste få självstyre - inom Ukraina. Att gå in är olagligt - och om man ska vara cynisk så finns ingenting i Donbass (eller resten av Ukraina) som Ryssland inte redan har, i enorma kvantiteter. Dessutom är Ukraina eftersatt i jämförelse med Ryssland - pga dåliga statsfinanser.

Det enda Putin bryr sig om, är att det inte ska finnas NATO vapen och förband riktade mot Ryssland, där.

Men om man evakuerar 700 000 människor så BETYDER det något. Vad "vet" Pushilin (lokale befälhavaren i Donetsk). Varför skjuts det mot Donetsk och ev. av Donetsk. Är detta egentligen "false flag" operationen.

Jag var säker tidigare, på att det inte blir krig - men det jag sett på nyheterna i helgen har fått mig att vackla!
Vad tror ni?
Man kan inte ta några uppgifter, från någon sida, som speciellt säkra. Men fakta är att det förekommit beskjutning mellan Ukraina & Donbass, periodvis dagligen, sedan 2015. Så det är ingen direkt ny situation, även om det (kanske) eskalerat nu.
Citera
2022-02-21, 09:51
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man kan inte ta några uppgifter, från någon sida, som speciellt säkra. Men fakta är att det förekommit beskjutning mellan Ukraina & Donbass, periodvis dagligen, sedan 2015. Så det är ingen direkt ny situation, även om det (kanske) eskalerat nu.
Tack för svaret! Jag redigerade mitt inlägg lite... Om du har tid - slå på RT vid heltimme (Livestreamen) och kolla. Hur tolkar du det här? Det är något stort som pågår - men jag måste erkänna att nu förstår jag inte vad som pågår längre. Jag VET ju att Putin inte vill ha Ukraina. Jag VET att Zelensky är ganska pragmatisk när det gäller Donbass och vet att de i princip är "förlorade" om de inte får i princip fullständigt självstyrande.
Det känns som att det antingen är fanatiker i Donbass eller Ukraina (alltså inte staten) som driver på det här... Eller att USA är på plats i Ukraina och håller på med false-flag/psyops.

Men som sagt - just nu är det här mer än en media anka - annars evakuerar man inte ett helt territorium på kvinnor och barn och skickar män till skyttegravar!
Citera
2022-02-21, 09:52
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:

[b]Men nu börjar jag tveka - efter att ha följt utvecklingen i Donbass över helgen;
  • .
    I Donetsk ( den ena av de två "folkrepublikerna" i Donbass, med 2.3 miljoner) blir man beskjutna med artelleri-eld, missiler m.m från ukrainskt håll. Ukraina rapporterar att de beskjutits ifrån folkrepublken. Bägge sidorna förnekar att de beskjuter den andra!
  • Mass-SMS gick ut till HELA befolkningen i territoriet (alla mobiler) som uppmanade MÄN 18-55 att rapportera för krigstjänstgöring.
  • Kvinnor, alla under 18 och äldre uppmanas evakuera, till Ryssland. Ungefär 30 000 har redan gjort detta och har tagits emot som flyktingar i Rostov, i södra Ryssland.
  • Ryssland meddelar att de räknar med att ta emot 700 000 evakuerade människor ifrån Donbass. I rysk TV intervjuas folk från Donbass som fått bo gratis på hotell, i gympasalar och på ett stort barnkollo i Rostov. De får gratis mat, tak över huvudet och en engångsutbetalning för att klara sig.
  • Man ser på TV, gamla män gråta för att de inte har tillräckligt god hälsa att stanna kvar i Donbass och försvara.
  • Männen som är kvar i Donbass textar familjerna i Ryssland och berättar att de ligger i skyttegravar och väntar på anfall från Ukraina.
  • Rysk TV avfärdas ofta som "propaganda" - men det som visas händer utan någon tvekan. Mobiliseringen, evakuerinigen, Tiotusentals sängar i gympasalar, hotell som är proppfulla med folk osv. Att avfärda informationen som propaganda är absurd - varenda invånare i Rostov och i Donbass bekräftar utvecklingen. Propagandan består i att inget av det här rapporteras i mainstream media i Sverige eller den engelsktaland världen.

Vad är det som händer i Donbass? Skjuter verkligen Zelenskys ukrainska trupper på Donbass, trots att Zelensky velat förhandla?
Människorna på marken i Donbass är övertygade om det. Kan det vara fanatiska ukrainska nationalister som agerar på egen hand? Eller kan det röra sig om amerikanska specialkommandon som försöker blåsa igång konflikten, för att backa krigsnarrativet?

Vad tror ni?

Dessa beskjutningarna med artillerield började precis lägligt någon dag efter dagen då Ryssland ”egentligen” skulle attackera, dvs i onsdags. För mig känns det klart att Väst blev besvikna över att invasionen uteblev och därför tryckte på Ukraina att skjuta lite salvor mot Donbass med förhoppningar om att Ryssland skulle svara. Oavsett vad man tycker om båda sidor så var det en enorm propagandaseger för Putin när det inte blev såsom Väst och dess medier sa att det skulle bli. Samtidigt som Biden-administrationen och CIA tappade ansiktet inför omvärlden. Av den anledningen har jag svårt att tro att vi kommer undan denna kris utan en faktisk konflikt. USA vill inte tappa ansiktet mer än vad man redan gjort därför trycker man enligt min teori på att det ska bli en väpnad konflikt i det dolda för att sedan säga ”Vi hade rätt hela tiden, Ryssland attackerade!”.
Citera
2022-02-21, 09:55
Medlem
Lagerkommandants avatar
Sanningen är det första som dör i krig.
Citera
2022-02-21, 09:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Tack för svaret! Jag redigerade mitt inlägg lite... Om du har tid - slå på RT vid heltimme (Livestreamen) och kolla. Hur tolkar du det här? Det är något stort som pågår - men jag måste erkänna att nu förstår jag inte vad som pågår längre. Jag VET ju att Putin inte vill ha Ukraina. Jag VET att Zelensky är ganska pragmatisk när det gäller Donbass och vet att de i princip är "förlorade" om de inte får i princip fullständigt självstyrande.
Det känns som att det antingen är fanatiker i Donbass eller Ukraina (alltså inte staten) som driver på det här... Eller att USA är på plats i Ukraina och håller på med false-flag/psyops.

Men som sagt - just nu är det här mer än en media anka - annars evakuerar man inte ett helt territorium på kvinnor och barn och skickar män till skyttegravar!
Jepp, det behöver inte alls vara den Ukrainska "staten" som skjuter mot Donbass. Det kan vara valfri "frikår" eller annan grupp som vill eskalera konflikten. Kanske den, bisarrt nog judefinansierade, "Nazistiska" brigaden med svenska medlemmar?

Ukraina är mer en affärdsidé än en stat.
Citera
2022-02-21, 09:59
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Dessa beskjutningarna med artillerield började precis lägligt någon dag efter dagen då Ryssland ”egentligen” skulle attackera, dvs i onsdags. För mig känns det klart att Väst blev besvikna över att invasionen uteblev och därför tryckte på Ukraina att skjuta lite salvor mot Donbass med förhoppningar om att Ryssland skulle svara. Oavsett vad man tycker om båda sidor så var det en enorm propagandaseger för Putin när det inte blev såsom Väst och dess medier sa att det skulle bli. Samtidigt som Biden-administrationen och CIA tappade ansiktet inför omvärlden. Av den anledningen har jag svårt att tro att vi kommer undan denna kris utan en faktisk konflikt. USA vill inte tappa ansiktet mer än vad man redan gjort därför trycker man enligt min teori på att det ska bli en väpnad konflikt i det dolda.
Tänk om det är så illa att USA är där och själva skjuter mot Donetsk eller drar i trådarna så att ukrainska osanktionerade galningar gör det. NÅGON skjuter i alla fall! Människor har inte kunnat gå till jobbet för det exploderar till höger och vänster. Ett dagis blev träffat men som tur var dog inget barn.

Evakueringen och mobiliseringen är av gigantisk skala i Donbass. Vad vet de som beordrade det? Vad vet Ryssland som i princip sagt "Refugees welcome" till Donbass - de ska t.o.m. få en engångssumma så de klarar sig ett tag - utöver gratis uppehälle i Rostov.

Och vad vet Biden som gång på gång är SÄKER på vad som ska hända. Vet han att de kommer provocera tills Ryssland är tvunget att agera? Eller vad vet han? Jag brukar alltid förstå vad som händer när det gäller Ryssland, men nu är jag vilse i pannkakan! Inget verkar logiskt längre! Jag har försökt läsa ryska tidningar och titta på program - men min ryska är begränsad och jag har svårt att hänga med när det används komplicerad terminologi (politik och militära) vilket det görs i rapporterna om det här.
Citera
2022-02-21, 10:11
Medlem
Byzantinsks avatar
Jag saknar den gamla goda tiden när Ryssland var ett vrak och en sopstation, som just så pass försökte fortsätta existera. På den tiden (Putins första årtionde, cirka) kunde man använda ryska medier för att få skitbra koll på vad USA pysslade med i olika delar av världen, eftersom grävande journalistik med något så när sakligt korrekta uppgifter var det närmaste maktutövning Ryssland kunde komma.

Sedan man kom lite halvt på fötter och blev dagens ministormakt, så då har det där tyvärr havererat. Nu är ryska medier i princip lika oanvändbara som amerikanska och svenska, i alla fall för att få vettig fakta om saker som pågår i Rysslands närområde.

Men jag fattar inte heller vad fan som pågår i västerländsk media, eller vad ryssarna håller på med riktigt. Ganska obehagligt, i alla fall. Bidenadministrationen skulle ju verkligen behöva ett krig efter sitt fullständiga misslyckande med precis allting, och även om man inte lyssnar på MÖP-trollen på flashback är det ju faktiskt helt realistiskt att tänka sig att Putin och gänget har en likanande sits i Ryssland.
Citera
2022-02-21, 10:13
Medlem
Demostheness avatar
Konflikten handlar egentligen inte alls om Ukraina, utan om att försöka blockera ett närmande mellan Tyskland/EU och Ryssland/Kina.

"Västeliten" är desperat att få igång nån typ av öppen konflikt så det framstår som mer legitimt att införa sanktioner och upprätta en ny ekonomisk järnridå. Utan den är USA:s ekonomi rökt på sikt.

Ingen på marken (särskilt inte Ukraina) vill egentligen slåss, och Ryssland vill absolut inte invadera Ukraina. Landet är ett svart ekonomiskt hål som ruinerar ev ockupanter (just nu alltså väst).

Ryssland tar dock gärna emot de relativt välutbildade rysktalande människor som finns i Donbass. Man ingriper bara om USA lyckas tvinga fram en Ukrainsk attack i stor skala, och då i första hand på distans med hjälp av elektroniska stridsmedel, luftförsvar och artilleri. Ryska reguljära soldater på Ukrainsk mark är det absolut sista alternativet.
Citera
2022-02-21, 10:21
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byzantinsk
Jag saknar den gamla goda tiden när Ryssland var ett vrak och en sopstation, som just så pass försökte fortsätta existera. På den tiden (Putins första årtionde, cirka) kunde man använda ryska medier för att få skitbra koll på vad USA pysslade med i olika delar av världen, eftersom grävande journalistik med något så när sakligt korrekta uppgifter var det närmaste maktutövning Ryssland kunde komma.

Sedan man kom lite halvt på fötter och blev dagens ministormakt, så då har det där tyvärr havererat. Nu är ryska medier i princip lika oanvändbara som amerikanska och svenska, i alla fall för att få vettig fakta om saker som pågår i Rysslands närområde.

Men jag fattar inte heller vad fan som pågår i västerländsk media, eller vad ryssarna håller på med riktigt. Ganska obehagligt, i alla fall. Bidenadministrationen skulle ju verkligen behöva ett krig efter sitt fullständiga misslyckande med precis allting, och även om man inte lyssnar på MÖP-trollen på flashback är det ju faktiskt helt realistiskt att tänka sig att Putin och gänget har en likanande sits i Ryssland.

Håller med dig om att ryska medier kan gå igång med väldigt överdrivna narrativ och dramatik!
Men de är ändå en bättre källa om Ryssland än något engelsktalande eller svensktalande. Man får göra som man gör med svensk media - försöka läsa mellan raderna och se vad de INTE rapporterar. Men det är så klart svårare på ett främmande (svårt) språk och tar tid och energi.

Att titta på RT är ju en genväg och de pendlar mellan ganska vettiga reportage och överdriven agenda där man spelar "Fox News" fast med ett ryskt perspektiv. Jag gillar mer seriös rapportering och behöver inte några tillrättalagda "förklaringar"-

Men grundnarrativet är detsamma, Ryssland vill faktiskt INTE ha Ukraina. Inte heller Donbass. Det är inget som går att missuppfatta. Ryska ledningen har sagt det otaliga gånger och logiken bakom det är fullständigt solitt. Alltså är krigsnarrativet som pågår nu, bullshit. Ryssland anklagas för att planera något som alla upplysta människor vet att de inte vill. Ändå eskaleras narrativet varje vecka... Och nu massevakuering och mobilisering i Donetsk. Från och med helgen nu, är jag officiellt förvirrad.

Tror den troligaste förklaringen är att Zelensky inte har kontrollen över vad som sker på ukrainskt territorium.
En annan möjlig förklaring är att ledningen i Donbass tänker sätta hårt mot hårt tills Putin blir tvungen att gå in och på något sätt annektera dem. Jag tror faktiskt inte att Pushilin är så extrem - Putin skulle inte gå in i Donbass med mindre än att folk låg döda i massor på gatorna. Pushilin ville inte se några döda civila alls.
Citera
2022-02-21, 10:28
Medlem
Demostheness avatar
Tyvärr har det ju alltmer blivit så att det är narrativet (kartan) som bestämmer över verkligheten (terrängen).

Har man fullständig kontroll över mainstreammedia så spelar det ingen roll vad som verkligen händer på marken.

Eskalerar det ytterligare lär det bli samma utmaning att sprida nyheter som går emot mainstreamnarrativet om Ukraina etc i sociala medier som det länge varit med klimat/covid...
Citera
2022-02-21, 10:29
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demosthenes
Konflikten handlar egentligen inte alls om Ukraina, utan om att försöka blockera ett närmande mellan Tyskland/EU och Ryssland/Kina.

"Västeliten" är desperat att få igång nån typ av öppen konflikt så det framstår som mer legitimt att införa sanktioner och upprätta en ny ekonomisk järnridå. Utan den är USA:s ekonomi rökt på sikt.

Ingen på marken (särskilt inte Ukraina) vill egentligen slåss, och Ryssland vill absolut inte invadera Ukraina. Landet är ett svart ekonomiskt hål som ruinerar ev ockupanter (just nu alltså väst).

Ryssland tar dock gärna emot de relativt välutbildade rysktalande människor som finns i Donbass. Man ingriper bara om USA lyckas tvinga fram en Ukrainsk attack i stor skala, och då i första hand på distans med hjälp av elektroniska stridsmedel, luftförsvar och artilleri. Ryska reguljära soldater på Ukrainsk mark är det absolut sista alternativet.

Håller med om vad du förmedlar i inlägget. Absolut - Ryssland tackar inte nej till hundratusentals etniskt ryska och fullt rysktalande barn, kvinnor och män.
Donetsk var egentligen den ledande industristaden i Ukraina, före Kiev - fullt av ingenjörer och kvalificerade arbetare av alla de slag. De har redan fått påfyllning på uppåt 2 miljoner från Ukraina, sen 2014 och då är inte Krim medräknat, utan bara människor som helt enkelt gav upp på Ukraina. Även Polen har fått ett tillskott på minst en miljon ukrainare - som tydligen har arbetstillstånd i EU - som endast gäller i Polen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in