Jag startade en tråd som hånade "krig nästa vecka" narrativet som pågått hela 2022 och letts av USA med stöd av Storbritannien och ivrigt påhejade av svensk media.
Men nu börjar jag tveka - efter att ha följt utvecklingen i Donbass över helgen;
.
Vad är det som händer i Donbass? Skjuter verkligen Zelenskys ukrainska trupper på Donbass, trots att Zelensky velat förhandla? Människorna på marken i Donbass är övertygade om det. Kan det vara fanatiska ukrainska nationalister som agerar på egen hand? Eller kan det röra sig om amerikanska specialkommandon som försöker blåsa igång konflikten, för att backa krigsnarrativet?
Jag VET att Ryssland/Putin faktiskt inte vill ha Ukraina. Egentligen inte ens Donbass. Putin har sagt detta regelbundet sen 2014 och det är fullt logiskt - trots att många ryssar vill att Putin "befriar" människorna i Donbass som har det svårt. Ryska myndigheter har gång på gång sagt till journalister att Donbass inte kan bli del av Ryssland, utan att de måste få självstyre - inom Ukraina. Att gå in är olagligt - och om man ska vara cynisk så finns ingenting i Donbass (eller resten av Ukraina) som Ryssland inte redan har, i enorma kvantiteter. Dessutom är Ukraina eftersatt i jämförelse med Ryssland - pga dåliga statsfinanser.
Det enda Putin bryr sig om, är att det inte ska finnas NATO vapen och förband riktade mot Ryssland, där.
Men om man evakuerar 700 000 människor så BETYDER det något. Vad "vet" Pushilin (lokale befälhavaren i Donetsk). Varför skjuts det mot Donetsk och ev. av Donetsk. Är detta egentligen "false flag" operationen.
Jag var säker tidigare, på att det inte blir krig - men det jag sett på nyheterna i helgen har fått mig att vackla!
Vad tror ni?
Men nu börjar jag tveka - efter att ha följt utvecklingen i Donbass över helgen;
.
- I Donetsk ( den ena av de två "folkrepublikerna" i Donbass, med 2.3 miljoner) blir man beskjutna med artelleri-eld, missiler m.m från ukrainskt håll. Ukraina rapporterar att de beskjutits ifrån folkrepublken. Bägge sidorna förnekar att de beskjuter den andra!
- Mass-SMS gick ut till HELA befolkningen i territoriet (alla mobiler) som uppmanade MÄN 18-55 att rapportera för krigstjänstgöring.
- Kvinnor, alla under 18 och äldre uppmanas evakuera, till Ryssland. Ungefär 30 000 har redan gjort detta och har tagits emot som flyktingar i Rostov, i södra Ryssland.
- Ryssland meddelar att de räknar med att ta emot 700 000 evakuerade människor ifrån Donbass. I rysk TV intervjuas folk från Donbass som fått bo gratis på hotell, i gympasalar och på ett stort barnkollo i Rostov. De får gratis mat, tak över huvudet och en engångsutbetalning för att klara sig.
- Man ser på TV, gamla män gråta för att de inte har tillräckligt god hälsa att stanna kvar i Donbass och försvara.
- Männen som är kvar i Donbass textar familjerna i Ryssland och berättar att de ligger i skyttegravar och väntar på anfall från Ukraina.
- Rysk TV avfärdas ofta som "propaganda" - men det som visas händer utan någon tvekan. Mobiliseringen, evakuerinigen, Tiotusentals sängar i gympasalar, hotell som är proppfulla med folk osv. Att avfärda informationen som propaganda är absurd - varenda invånare i Rostov och i Donbass bekräftar utvecklingen. Propagandan består i att inget av det här rapporteras i mainstream media i Sverige eller den engelsktaland världen.
Vad är det som händer i Donbass? Skjuter verkligen Zelenskys ukrainska trupper på Donbass, trots att Zelensky velat förhandla? Människorna på marken i Donbass är övertygade om det. Kan det vara fanatiska ukrainska nationalister som agerar på egen hand? Eller kan det röra sig om amerikanska specialkommandon som försöker blåsa igång konflikten, för att backa krigsnarrativet?
Jag VET att Ryssland/Putin faktiskt inte vill ha Ukraina. Egentligen inte ens Donbass. Putin har sagt detta regelbundet sen 2014 och det är fullt logiskt - trots att många ryssar vill att Putin "befriar" människorna i Donbass som har det svårt. Ryska myndigheter har gång på gång sagt till journalister att Donbass inte kan bli del av Ryssland, utan att de måste få självstyre - inom Ukraina. Att gå in är olagligt - och om man ska vara cynisk så finns ingenting i Donbass (eller resten av Ukraina) som Ryssland inte redan har, i enorma kvantiteter. Dessutom är Ukraina eftersatt i jämförelse med Ryssland - pga dåliga statsfinanser.
Det enda Putin bryr sig om, är att det inte ska finnas NATO vapen och förband riktade mot Ryssland, där.
Men om man evakuerar 700 000 människor så BETYDER det något. Vad "vet" Pushilin (lokale befälhavaren i Donetsk). Varför skjuts det mot Donetsk och ev. av Donetsk. Är detta egentligen "false flag" operationen.
Jag var säker tidigare, på att det inte blir krig - men det jag sett på nyheterna i helgen har fått mig att vackla!
Vad tror ni?
Senast redigerad av merrymaiden 2022-02-21 kl. 10:25.
Senast redigerad av merrymaiden 2022-02-21 kl. 10:25.