2022-02-21, 00:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Du pratar här om mognad och självinsikt.

Något som åldersgruppen som är mest brottsutsatt inte äger.

Den mänskliga hjärnan är inte helt färdigutvecklad förrän i 25 års åldern. Pannloben utvecklas långsammast.

"Pannloben, hjärnans beslutsfattarcentrum som ibland också kallas för frontalloben, styr över impulskontroll, planering, omdöme samt verkställande av planer. Det är pannloben som skiljer oss från djuren och gör oss civiliserade. Den samordnar också andra delar av hjärnan. Efter att ha undersökt hur den normala tonårshjärnan utvecklas har forskare kommit fram till att pannloben mognar långsamt. Förmågan till framtidsplanering, överblick, sållande av intryck och riskbedömning är alltså inte fullt utvecklad hos tonåringar. Det är skälet till att ungdomar har svårare än vuxna att se framåt och att de ofta tar onödigt stora risker. Det kan förklara varför unga provar droger eller har oskyddat sex trots att de vet att det är förknippat med stora risker."

För människor under 25-30 är det väl information och utbildning som gäller. Detta kommer inte nå ut till alla, alla kommer inte ta till sig. Men vuxenvärlden kan göra sitt bästa.

För människor över 25-30 håller jag med dig. Visst bör man undvika onödiga risker. Som att gå hem själv på natten, packad genom parken. Och liknande.

Nej, precis. Man kan kan alltså som ung och omogen även om riskbedömningen inte är fullutvecklad bli intellektuellt medveten om att människan har en självdestruktiv sida. Är det då inte viktigt att göra en distinktion mellan att inte skylla på offret och att man har ett eget ansvar som är viktigt att vara medveten om för att försöka undvika att råka illa ut och att det inte alltid är en slump vem som råkar illa ut?
Citera
2022-02-21, 00:18
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, precis. Man kan kan alltså som ung och omogen även om riskbedömningen inte är fullutvecklad bli intellektuellt medveten om att människan har en självdestruktiv sida. Är det då inte viktigt att göra en distinktion mellan att inte skylla på offret och att man har ett eget ansvar som är viktigt att vara medveten om för att försöka undvika att råka illa ut och att det inte alltid är en slump vem som råkar illa ut?

Absolut. Exempelvis gängkriminella som blir skjutna har helt klart egen skuld i det.

Brottsförebyggande har föräldrar och skola jobbat med barnen ganska länge nu.

De som gör illa kommer oftast från dysfunktionella familjer.

Jag har funderat ett tag nu på hur man skulle kunna straffa föräldrar/anhöriga till till exempel gängmedlemmar som begår grova brott och/eller lever på sin/sina sons/söners brott.

I Danmark har hyresvärden rätt att vräka familjer som lever på brottsligheten/har en familjemedlem som är gängkriminell. Kan rekommendera läsning om det. Danmark har sjukt progressiva lagar gällande detta.

Detta skulle kunna gälla andra återfallsförbrytare också, såsom pedofiler/våldtäktsmän och liknande.

I det stora hela är jag inte så intresserad att prata om offren. Vi kan alla bli utsatta för brott. De flesta människor skyddar sig så gott det går. Tar inte onödiga risker osv. (inte efter ungdomen iallafall)

Psykopater/narcissister/antisociala personlighetsstörningar kommer alltid att födas/skapas/existera.

Jag är mer intresserad av att utveckla väl genomarbetade gärningsmannaprofiler såsom i USA. Och liknande.
Senast redigerad av Jenny9 2022-02-21 kl. 00:28.
Citera
2022-02-21, 06:42
Avslutad
Citat:
Du pratar här om mognad och självinsikt.

Något som åldersgruppen som är mest brottsutsatt inte äger.

Den mänskliga hjärnan är inte helt färdigutvecklad förrän i 25 års åldern. Pannloben utvecklas långsammast.

"Pannloben, hjärnans beslutsfattarcentrum som ibland också kallas för frontalloben, styr över impulskontroll, planering, omdöme samt verkställande av planer. Det är pannloben som skiljer oss från djuren och gör oss civiliserade. Den samordnar också andra delar av hjärnan. Efter att ha undersökt hur den normala tonårshjärnan utvecklas har forskare kommit fram till att pannloben mognar långsamt. Förmågan till framtidsplanering, överblick, sållande av intryck och riskbedömning är alltså inte fullt utvecklad hos tonåringar. Det är skälet till att ungdomar har svårare än vuxna att se framåt och att de ofta tar onödigt stora risker. Det kan förklara varför unga provar droger eller har oskyddat sex trots att de vet att det är förknippat med stora risker."

För människor under 25-30 är det väl information och utbildning som gäller. Detta kommer inte nå ut till alla, alla kommer inte ta till sig. Men vuxenvärlden kan göra sitt bästa.

För människor över 25-30 håller jag med dig. Visst bör man undvika onödiga risker. Som att gå hem själv på natten, packad genom parken. Och liknande.
Fast om risken är onödig eller inte får var och en själv bedöma. Om att gå är det är enda sättet att ta sig hem är det till exempel en nödvändig risk.
Citera
2022-02-21, 09:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast om risken är onödig eller inte får var och en själv bedöma. Om att gå är det är enda sättet att ta sig hem är det till exempel en nödvändig risk.

..och var och en får då ta sitt individuella ansvar för sin bedömning.
Citera
2022-02-21, 09:50
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Klart du inte är hennes dadda men vad ska hon göra för att du inte ska finna henne klandervärd?

Följa med tre män på efterfest eller inte följa med eftersom hon inte vet om de är våldtäktsmän?
Det är inte upp till mig att klandra någon.
Det är deras liv, deras beslut, deras konsekvenser. Om någon klättar väldigt högt upp i ett träd, får jag väl anta att de gjort sin riskbedömning.
Är det ett barn, kommer jag säga till och varna.
Kvinnor efter feminismens tredje våg vill inte ha dessa varningar.
Så de slipper.

Angående om en ensam tjej ska följa med tre för henne okända män hem, vara en kan vara Hagamannen?

Ja, säg du.
Jag "vet inte". Jag går därifrån, för det är hennes problem nu.
Förr, när vi samarbetade om sånt här hade jag pratat med henne om eventuella risker.
Citera
2022-02-21, 11:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Det är inte upp till mig att klandra någon.
Det är deras liv, deras beslut, deras konsekvenser. Om någon klättar väldigt högt upp i ett träd, får jag väl anta att de gjort sin riskbedömning.
Är det ett barn, kommer jag säga till och varna.
Kvinnor efter feminismens tredje våg vill inte ha dessa varningar.
Så de slipper.

Angående om en ensam tjej ska följa med tre för henne okända män hem, vara en kan vara Hagamannen?

Ja, säg du.
Jag "vet inte". Jag går därifrån, för det är hennes problem nu.
Förr, när vi samarbetade om sånt här hade jag pratat med henne om eventuella risker.
Och vad hade du sagt om riskerna? Att hon absolut inte ska utgå från att de är våldtäktsmän för det är de inte?
Citera
2022-02-21, 11:03
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Och vad hade du sagt om riskerna? Att hon absolut inte ska utgå från att de är våldtäktsmän för det är de inte?
Jag har redan svarat på det. Se din fråga på mitt inlägg.
Citera
2022-02-21, 11:19
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Nej jag har läst domstolshandlingar och Leif Silbersky pratade om det i en intervju. Han sa rakt ut att man försöker misskreditera våldtäktsoffret med dessa frågor.
Du kan påstå det, precis som feminister påstått detta i decennier.
Ta fram bevis om du vill övertyga mig, för jag har letat.
Citera
2022-02-21, 16:41
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

Ja absolut. Förövare och offer kommer alltid existera hur mycket vi än informerar och riskbedömer.

Som sagt, jag är egentligen inte så intresserad av att prata om offren.
Senast redigerad av Jenny9 2022-02-21 kl. 16:58.
Citera
2022-02-21, 16:41
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Du kan påstå det, precis som feminister påstått detta i decennier.
Ta fram bevis om du vill övertyga mig, för jag har letat.

Ok.
Citera
2022-02-21, 16:45
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nej jag har läst domstolshandlingar och Leif Silbersky pratade om det i en intervju. Han sa rakt ut att man försöker misskreditera våldtäktsoffret med dessa frågor.
Har inte det där förbättrats en del på senare år.? Hoppas jag.
Citera
2022-02-21, 16:57
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, jo, jag har inte läst studien, så det är riktigt att jag inte skall uttala mig om den, men generellt har jag nog samma känsla som många andra män, att definitionen av att ”skuldbelägga offret” är för vid och täcker in även den inställning jag beskrivit. Om tjejer råkar illa ut för att de skickar nudes är det fortfarande inte deras fel om det begås onda handlingar mot dem, men de har ett eget ansvar för att inte handla så man utsätter sig för onödig fara, och det är viktigt att vara medveten om att alla riskerar att agera självdestruktivt och att det går att undvika det.
Vad jag förstått så är det mest yngre tonåringar som råkar ut för "nakenbildstvång".
Möjligen har de brist på självkänsla, men de blir alltså lurade.

Ung tonåring har inte mycket eget ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in