Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Jag köper som sagt inte idén om 100 procent ansvar eftersom att det implicerar att offret saknar möjlighet att överhuvudtaget påverka situationen. Lina i ditt exempel kan till exempel se sig för och upptäcka att Lars inte tänker stanna, och agera därefter.
Jag är redan medveten om att kön och bekantskaper är det som påverkar risken mest, något jag har skrivit flera gånger i tråden. På vilket sätt påverkar det mitt resonemang?
Du använder känsloargument, eftersom att du gång på gång skriver om hur saker borde vara. Jag skriver om hur det är.
Vi har redan konstaterat att gärningspersonen bär det juridiska ansvaret. Vad har det med verkligheten att göra?
Offer för våldtäkt har självklart alltid möjligheter att skydda sig, alla kvinnor kan imorgon dag ex. förse sig själva med ett skjutvapen, och skjuta skallen av alla män som kommer inom en radie av 2 meter runt deras kroppar. Bra lösning?
Nej Lina kan inte alltid upptäcka att en bil som hon ser rakt framifrån oftast på långt håll, har en bilförare bakom ratten som inte kommer stanna, det är en praktisk omöjlighet.
Alltså lika omöjligt som det är att bedöma om en man, som verkar helt normal, kommer våldta henne närmsta halvtimmen bara för att "han kan".
ursäkta men ideer om hur saker borde vara, är alltså inte "känsloarguement" utan just argument.
Och bärs dessa argument/ visioner av hur saker faktiskt borde vara upp av logik, som det görs i detta fallet på min sida, så är det definitivt inte känsloargument.
Och jag tycker som sagt, att din sida står för känslotänket i denna fråga...
Ahh men ÅHHHHHH!!! vi män klarar ju inte att hantera våra kukar....vi klarar inte kolla av om den vi är intresserad av att köra kuken i också vill....vi klarar inte respektera vad kvinnor vill, och det är sååååå synd om oss! när kvinnor blir förbannade, kritiserar hur vi resonerar, hur normerna ser ut, eller hur samhället är organiserat för att vi inte vill ta ansvar för vad vi själva ställt till med.
Vilket alltså är vad du sysslar med...
Våldtäkter ska enligt dig INTE minskas via att man ställer högre krav på män; juridiskt, moraliskt och normmässigt... utan via att man begränsar kvinnors liv, rättigheter och möjligheter.
VEM? av oss tycker du är mest känslostyrd i sina argument?
Hmm?