2022-02-20, 16:36
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Män får exakt samma frågor som kvinnor vid förhör.
Vad håller du på med?
Ingen kvinna får frågor om hur de varit klädda för att på något sätt skuldbelägga dem.
Det är en lögn.

Varför får då våldtäktsoffer frågor om klädsel? Och alla andra totalt ovidkommande frågor såsom sexualdebut, hur många hen legat med innan, om hen bar stringtrosor eller inte och vilken färg dessa var?
Citera
2022-02-20, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
vadå för risker?

Det finns risk för att man somnar fortare, spyr, kommer må väldigt dåligt dagen efter och att man gör dumma saker i vissa fall..men? att man om och om igen slungar sig själv mot någon annans knytnäve?
Eller plötsligt skulle vilja ha sex med människor man inte vill ha sex med som nykter?
Alla risker ökar med alkohol punkt slut!! Sett massor med tjejer som slåss med varandra för de berusade t ex 😀
Citera
2022-02-20, 17:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
De är väl inte trevliga om en av dem är Hagamannen?
Om man nu inte gillar sånt, förstås.
Vill du omformulera frågan?
Ska hon gå eller inte?
Citera
2022-02-20, 22:57
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Varför får då våldtäktsoffer frågor om klädsel? Och alla andra totalt ovidkommande frågor såsom sexualdebut, hur många hen legat med innan, om hen bar stringtrosor eller inte och vilken färg dessa var?
Det får de inte.
Allt det där är projiceringar som inte sker i domstol.
Du har blivit ljugen för.
Citera
2022-02-20, 22:59
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ska hon gå eller inte?
Vadå, ska hon gå eller inte?
Med Hagamannen?
Jag skulle inte rekommendera det, men det är hennes val och liv.

Knock yourself out!
Jag är inte hennes dadda.
Citera
2022-02-20, 23:00
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Det får de inte.
Allt det där är projiceringar som inte sker i domstol.
Du har blivit ljugen för.

Nej jag har läst domstolshandlingar och Leif Silbersky pratade om det i en intervju. Han sa rakt ut att man försöker misskreditera våldtäktsoffret med dessa frågor.
Citera
2022-02-20, 23:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Vadå, ska hon gå eller inte?
Med Hagamannen?
Jag skulle inte rekommendera det, men det är hennes val och liv.

Knock yourself out!
Jag är inte hennes dadda.
Klart du inte är hennes dadda men vad ska hon göra för att du inte ska finna henne klandervärd?

Följa med tre män på efterfest eller inte följa med eftersom hon inte vet om de är våldtäktsmän?
Citera
2022-02-20, 23:09
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, man skall undvika att skuldbelägga offer av alla slag. Men kan man alltså aldrig på något sätt kombinera det med en syn på ett eget ansvar att undvika att utsätta sig för risker? Är det helt och hållet ett manligt perspektiv och ett som man under alla omständigheter bör se som ett perspektiv man av hänsyn till offer bör undvika och som är enbart negativt?

Men varför förutsätter så många män att tex våldtagna kvinnor inte vidtagit försiktighetsåtgärder?

Vissa blir våldtagna av sina män/pojkvänner, vissa blir våldtagna och mördade kl. 21 på kvällen av en säkerhetsvakt när de ska gå några meter från sin vän till hemmet. Vissa blir våldtagna av sina klasskamrater på klassfesten. Vissa får ett epilepsianfall och blir våldtagna.

Vet du, långt ifrån alla våldtäktsoffer följde med ett gäng invandrarkillar ner i en källare.

Men som jag skrev för många inlägg sedan i denna tråden. Vi som samhälle bör och kan inte börja skilja på offer och offer. Till vilken nytta? Vad skulle det leda till? Att en förövare inte är lika mycket förövare om hen våldtog någon som låg däckad? Eller klädde sig utmanande? Är en rånare en värre rånare om hen rånar en rullstolsburen? Osv.
Citera
2022-02-20, 23:36
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Men varför förutsätter så många män att tex våldtagna kvinnor inte vidtagit försiktighetsåtgärder?

Vissa blir våldtagna av sina män/pojkvänner, vissa blir våldtagna och mördade kl. 21 på kvällen av en säkerhetsvakt när de ska gå några meter från sin vän till hemmet. Vissa blir våldtagna av sina klasskamrater på klassfesten. Vissa får ett epilepsianfall och blir våldtagna.

Vet du, långt ifrån alla våldtäktsoffer följde med ett gäng invandrarkillar ner i en källare.

Men som jag skrev för många inlägg sedan i denna tråden. Vi som samhälle bör och kan inte börja skilja på offer och offer. Till vilken nytta? Vad skulle det leda till? Att en förövare inte är lika mycket förövare om hen våldtog någon som låg däckad? Eller klädde sig utmanande? Är en rånare en värre rånare om hen rånar en rullstolsburen? Osv.

Ett offer är ett offer och en gärningsman är en gärningsman. Det som sker är alltid gärningsmannens fel. Men med det sagt är jag övertygad om att det är fel att påstå att alla löper lika stor risk att bli ett offer. Det finns saker som en individ kan påverka vad gäller risken att bli ett offer för en gärningsman och det gäller både män och kvinnor. Det är också ett faktum menar jag att människan har en självdestruktiv sida som får oss att inte bara utsätta oss för risker utan även dras till dem, och det gäller återigen både män och kvinnor. Att vara medveten om detta och erkänna detta faktum är enligt min mening inte detsamma som att säga att ett offer är delaktig eller skyldig till de onda handlingar de utsätts för av gärningsmän som en följd av detta.
Citera
2022-02-20, 23:44
Medlem
Citat:
Ett offer är ett offer och en gärningsman är en gärningsman. Det som sker är alltid gärningsmannens fel. Men med det sagt är jag övertygad om att det är fel att påstå att alla löper lika stor risk att bli ett offer. Det finns saker som en individ kan påverka vad gäller risken att bli ett offer för en gärningsman och det gäller både män och kvinnor. Det är också ett faktum menar jag att människan har en självdestruktiv sida som får oss att inte bara utsätta oss för risker utan även dras till dem, och det gäller återigen både män och kvinnor. Att vara medveten om detta och erkänna detta faktum är enligt min mening inte detsamma som att säga att ett offer är delaktig eller skyldig till de onda handlingar de utsätts för av gärningsmän som en följd av detta.
Fs tnu sitter du alltså i en tråd, som tar upp en studie som påvisar att joooo pojkar lägger alltså skulden för att vissa brott sker på offren, och inte på GM.
Citera
2022-02-20, 23:51
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

Du pratar här om mognad och självinsikt.

Något som åldersgruppen som är mest brottsutsatt inte äger.

Den mänskliga hjärnan är inte helt färdigutvecklad förrän i 25 års åldern. Pannloben utvecklas långsammast.

"Pannloben, hjärnans beslutsfattarcentrum som ibland också kallas för frontalloben, styr över impulskontroll, planering, omdöme samt verkställande av planer. Det är pannloben som skiljer oss från djuren och gör oss civiliserade. Den samordnar också andra delar av hjärnan. Efter att ha undersökt hur den normala tonårshjärnan utvecklas har forskare kommit fram till att pannloben mognar långsamt. Förmågan till framtidsplanering, överblick, sållande av intryck och riskbedömning är alltså inte fullt utvecklad hos tonåringar. Det är skälet till att ungdomar har svårare än vuxna att se framåt och att de ofta tar onödigt stora risker. Det kan förklara varför unga provar droger eller har oskyddat sex trots att de vet att det är förknippat med stora risker."

För människor under 25-30 är det väl information och utbildning som gäller. Detta kommer inte nå ut till alla, alla kommer inte ta till sig. Men vuxenvärlden kan göra sitt bästa.

För människor över 25-30 håller jag med dig. Visst bör man undvika onödiga risker. Som att gå hem själv på natten, packad genom parken. Och liknande.
Senast redigerad av Jenny9 2022-02-20 kl. 23:53.
Citera
2022-02-20, 23:57
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fs tnu sitter du alltså i en tråd, som tar upp en studie som påvisar att joooo pojkar lägger alltså skulden för att vissa brott sker på offren, och inte på GM.

Ja, jo, jag har inte läst studien, så det är riktigt att jag inte skall uttala mig om den, men generellt har jag nog samma känsla som många andra män, att definitionen av att ”skuldbelägga offret” är för vid och täcker in även den inställning jag beskrivit. Om tjejer råkar illa ut för att de skickar nudes är det fortfarande inte deras fel om det begås onda handlingar mot dem, men de har ett eget ansvar för att inte handla så man utsätter sig för onödig fara, och det är viktigt att vara medveten om att alla riskerar att agera självdestruktivt och att det går att undvika det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in