Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Tror ärligt det mycket är en impulsiv handling. Något i stunden bara. Det vittnar liksom de fåtal som överlevt som hoppat från Golden Gate-bron om. Efter stunden de hoppade ångrade de sig men då var det liksom för sent.
Om man har någon i sin närhet som man fruktar tänker i de banorna så ja du kan inte ta hand om det själv. Du måste söka hjälp för dig och den personen. Fråga på din närmaste vårdcentral för hjälp finns.
Så som att man blir sen till jobbet glömmer plånboken och så ba "nä nu räcke det" ?
Droppe som fick bägaren att rinna över typ?
Citat:
Ursprungligen postat av
f30malmo
Depression och ångest är inte rationellt, och det är väl den vanligaste orsaken till självmord.
Sedan tror jag att många självmord hade kunnat förhindrats. Jag har haft en närstående som var nära att dö i ett självmordsförsök som inte alls vill dö idag.
Jo så är det nog men hur kan man bli så blind när man just i detta fallet har så mkt runt sig i livet?
Den du känner valde personen i fråga en snabb eller långsam metod?
Citat:
Ursprungligen postat av
AdMortem
Det finns inget rätt och fel med att vissa blir berörda utan att stå nära eller kanske knappt känner en människa som avlidit.
Jag ser det som så att män är det svagare könet och att vi behöver en mer jämställd situation mellan könen. Pojkar behöver mer omsorg som mycket små. Eftersom de är det svagare könet förstår de själva inte när de ska söka hjälp (många, män som kvinnor får inte stöd när de söker sådant i sin omgivning heller). Eftersom det går snabbt med det manliga könet måste vi snabbare kunna få dem under tvångsvård. Det är mycket med deras hormonella cocktail. Lägg till missbruk och då främst narkotikamissbruk och ett självmord kan komma i en fingerknäppning. Även om det egentligen varit tydligt länge. Män är mycket oftare missbrukare och tar narkotika i mycket större grad än kvinnor. När hjärnan är sjuk pga att receptorerna strejkar kan mycket hända.
Utöver det, utreder vården mer eller mindre aldrig varför någon drabbas av psykisk ohälsa. Det finns behandling, men det måste vara rätt och vid rätt tidpunkt. När det kommer till psyket är läkare på samma nivå som om de använde slagruta och kristaller. Det utreds aldrig varför en plötslig förändring uppstår.
Jag förstår inte ens med de jag antar samhället ser som de mer misslyckade. Jag tänker varenda gång att vafan,du hade alternativ! Mitt val är att jag ser det som en del av en hjärnsmärta de tror är kronisk.
Jag förstår vad du syftar på men att säga att Men är det svagare könen förstår jag inte? Nog för jag vet att mkt flera män tar sina liv men att det ska ha med könet att göra och hormoner tror jag inte stämmer, Där emot tror jag samhället som det är att män ska vara de stora starka och "The Provider" i familjen den mentalitet i samhället tror jag kan vara påverkande i att många män kanske vägrar psykolog/terapi och tror/tycker de ska klara utav sina "demoner" själva men ibland så tar dem över.
MEN jag har inte sett någon statistik på hur många utav dessa män som kan ha en bakomliggande orsak, Typ psykologisk sjukdom, Övergrepp som barn etc för de som dött kan ju inte prata tyvärr, Jag skulle vilja se "friska" män vs friska kvinnor som bygger upp depression, ångest och där efter begår självmord.
Citat:
Ursprungligen postat av
Torch-McFly
Ok, utan att läsa din text men när fan ALLTING går emot en då kan det bli väldigt jobbigt. Blanda sen in lite alkohol på det så kan det gå som det går
Vad jag viste så var detta fallet inte så, men ingen var där så ingen vet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fr1d2rikMort3ns4n
Förutom kroppsliga handikapp som man vet kommer leda till en plågsam död så tror oftast att det handlar om förlust av någon man älskar och en insikt att det inte finns något eller någon som kan ersätta det man hade. Hopplöshet.
Samt tillgång på vapen, narkotika och dylikt är säkerligen en stor avgörande faktor
Att vara så arrogant emot sig själv och självisk att bara för att man förlorat någon man älskar ska man ta sitt liv är ju ganska patetiskt? Skogen är ju full av knulla av båda könen? Alla har ju haft mellan 3-7partners ska man ta livet av sig bara för att den första dumpade dig? Nä man går vidare men hade man hållit ihop kanske man gift sig, vad jag menar alla du dejtar är ju i teorin giftermåls möjliga?
Citat:
Ursprungligen postat av
Galdar
Jag tror att vi aldrig kommer att förstå hur de mår eller känner när de fattar det beslutet , en depression kan vara extremt djup , och de dras med en stark impulsiv lockande känsla att de måste dö och det ska gå fort .
Han som sjöng i linkin park tog livet av sig , han pratade om hur han mådde i en podcast och det går inte att sätta sig in i det , det finns även filmer när han satt med sin familj och spelade kort samma kväll han tog sitt liv .
En god vän till mig som inte lever idag försökte hänga sig när han var inlagd på psyket , enligt honom var det röster som sa till att göra det . Han har vid tidigare tillfällen försökt ta sitt liv , hans dåliga hälsa är grundat i en traumatiserad barndom med mycket utsatthet .
Det är jävligt läskigt det kan gå väldigt fort när någon blir deprimerad , det finns en intressant dokumentär på Youtube om lillhagen , psyket i Göteborg , där en kvinna som var utbildad läkare ibland blev inlagd och hon försökte ta sitt liv med tabletter , även någon av hennes föräldrar gjorde det , i hennes fall fanns en djup deprision i släkten .
I det fallet du beskriver skulle jag gissa på en impulsiv handling i en stark deprision som inte gick att vinna över.
De personer du nämnde är folk som antingen redan mår dåligt, brukar droger, alkohol och vart med om övergrepp och lever "pressade liv" eller på olika sätt i en större bemärkelse än Gunnar och Eva på loppisvägen 34a.