2022-02-20, 01:16
Bannlyst
Min barndomskamrat som (sägs) ha valt den vägen, träffade jag bara någon dag innan han kolade vidare och jag hade inte sett han så glad på nog 20 år. Förvisso rörde det sig om en flitig fängelsekund och vi hade inte träffats ofta men ändå. Det påstås att han hängde sig i sin morsas källare..

En annan i min närhet som ska ha hoppat framför tåget, ska enligt vittne ha verkar glad och pratglad med
En tredje som är lite mer osäker på att det berör annat än sjukdom/hög ålder/naturlig död, såg jag innan det glad i en bil, jänkare tror jag, som han sade sig ha tagit ett banklån för att få köpa.

Men sen har vi även en person som vi skjutsade till ”hälsobutiken” bara någon dag innan han kolade tror jag och har nog aldrig varit med om att han varit så tyst innan, men jag kände han inte jättebra heller, dock sade datorn något kan man säga då jag fick igång den efteråt och i adressfältet stod det väl hans senaste googlesök ”hur man tar livet av sig” så sjukt
Senast redigerad av SatanSuger 2022-02-20 kl. 01:19.
Citera
2022-02-20, 01:39
Medlem
colabulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Tror ärligt det mycket är en impulsiv handling. Något i stunden bara. Det vittnar liksom de fåtal som överlevt som hoppat från Golden Gate-bron om. Efter stunden de hoppade ångrade de sig men då var det liksom för sent.

Om man har någon i sin närhet som man fruktar tänker i de banorna så ja du kan inte ta hand om det själv. Du måste söka hjälp för dig och den personen. Fråga på din närmaste vårdcentral för hjälp finns.

Så som att man blir sen till jobbet glömmer plånboken och så ba "nä nu räcke det" ?
Droppe som fick bägaren att rinna över typ?

Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Depression och ångest är inte rationellt, och det är väl den vanligaste orsaken till självmord.

Sedan tror jag att många självmord hade kunnat förhindrats. Jag har haft en närstående som var nära att dö i ett självmordsförsök som inte alls vill dö idag.

Jo så är det nog men hur kan man bli så blind när man just i detta fallet har så mkt runt sig i livet?
Den du känner valde personen i fråga en snabb eller långsam metod?

Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Det finns inget rätt och fel med att vissa blir berörda utan att stå nära eller kanske knappt känner en människa som avlidit.

Jag ser det som så att män är det svagare könet och att vi behöver en mer jämställd situation mellan könen. Pojkar behöver mer omsorg som mycket små. Eftersom de är det svagare könet förstår de själva inte när de ska söka hjälp (många, män som kvinnor får inte stöd när de söker sådant i sin omgivning heller). Eftersom det går snabbt med det manliga könet måste vi snabbare kunna få dem under tvångsvård. Det är mycket med deras hormonella cocktail. Lägg till missbruk och då främst narkotikamissbruk och ett självmord kan komma i en fingerknäppning. Även om det egentligen varit tydligt länge. Män är mycket oftare missbrukare och tar narkotika i mycket större grad än kvinnor. När hjärnan är sjuk pga att receptorerna strejkar kan mycket hända.

Utöver det, utreder vården mer eller mindre aldrig varför någon drabbas av psykisk ohälsa. Det finns behandling, men det måste vara rätt och vid rätt tidpunkt. När det kommer till psyket är läkare på samma nivå som om de använde slagruta och kristaller. Det utreds aldrig varför en plötslig förändring uppstår.

Jag förstår inte ens med de jag antar samhället ser som de mer misslyckade. Jag tänker varenda gång att vafan,du hade alternativ! Mitt val är att jag ser det som en del av en hjärnsmärta de tror är kronisk.

Jag förstår vad du syftar på men att säga att Men är det svagare könen förstår jag inte? Nog för jag vet att mkt flera män tar sina liv men att det ska ha med könet att göra och hormoner tror jag inte stämmer, Där emot tror jag samhället som det är att män ska vara de stora starka och "The Provider" i familjen den mentalitet i samhället tror jag kan vara påverkande i att många män kanske vägrar psykolog/terapi och tror/tycker de ska klara utav sina "demoner" själva men ibland så tar dem över.

MEN jag har inte sett någon statistik på hur många utav dessa män som kan ha en bakomliggande orsak, Typ psykologisk sjukdom, Övergrepp som barn etc för de som dött kan ju inte prata tyvärr, Jag skulle vilja se "friska" män vs friska kvinnor som bygger upp depression, ångest och där efter begår självmord.

Citat:
Ursprungligen postat av Torch-McFly
Ok, utan att läsa din text men när fan ALLTING går emot en då kan det bli väldigt jobbigt. Blanda sen in lite alkohol på det så kan det gå som det går

Vad jag viste så var detta fallet inte så, men ingen var där så ingen vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Fr1d2rikMort3ns4n
Förutom kroppsliga handikapp som man vet kommer leda till en plågsam död så tror oftast att det handlar om förlust av någon man älskar och en insikt att det inte finns något eller någon som kan ersätta det man hade. Hopplöshet.
Samt tillgång på vapen, narkotika och dylikt är säkerligen en stor avgörande faktor

Att vara så arrogant emot sig själv och självisk att bara för att man förlorat någon man älskar ska man ta sitt liv är ju ganska patetiskt? Skogen är ju full av knulla av båda könen? Alla har ju haft mellan 3-7partners ska man ta livet av sig bara för att den första dumpade dig? Nä man går vidare men hade man hållit ihop kanske man gift sig, vad jag menar alla du dejtar är ju i teorin giftermåls möjliga?

Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
Jag tror att vi aldrig kommer att förstå hur de mår eller känner när de fattar det beslutet , en depression kan vara extremt djup , och de dras med en stark impulsiv lockande känsla att de måste dö och det ska gå fort .

Han som sjöng i linkin park tog livet av sig , han pratade om hur han mådde i en podcast och det går inte att sätta sig in i det , det finns även filmer när han satt med sin familj och spelade kort samma kväll han tog sitt liv .

En god vän till mig som inte lever idag försökte hänga sig när han var inlagd på psyket , enligt honom var det röster som sa till att göra det . Han har vid tidigare tillfällen försökt ta sitt liv , hans dåliga hälsa är grundat i en traumatiserad barndom med mycket utsatthet .

Det är jävligt läskigt det kan gå väldigt fort när någon blir deprimerad , det finns en intressant dokumentär på Youtube om lillhagen , psyket i Göteborg , där en kvinna som var utbildad läkare ibland blev inlagd och hon försökte ta sitt liv med tabletter , även någon av hennes föräldrar gjorde det , i hennes fall fanns en djup deprision i släkten .

I det fallet du beskriver skulle jag gissa på en impulsiv handling i en stark deprision som inte gick att vinna över.

De personer du nämnde är folk som antingen redan mår dåligt, brukar droger, alkohol och vart med om övergrepp och lever "pressade liv" eller på olika sätt i en större bemärkelse än Gunnar och Eva på loppisvägen 34a.
Citera
2022-02-20, 01:46
Medlem
Blyatifuls avatar
tror absolut att de kan vara en impulsiv handling under mycket låga perioder... som en slags olycka.
en annan liten teori jag har är att personerna som tar livet av sig ser det som det enda sättet de kan visa för hela världen hur dåligt de mår.. genom att dö.. tyvärr inget effektivt kommunikations sätt. man får aldrig se reaktionen
Citera
2022-02-20, 01:48
Citat:
Ursprungligen postat av colabulle
Att vara så arrogant emot sig själv och självisk att bara för att man förlorat någon man älskar ska man ta sitt liv är ju ganska patetiskt? Skogen är ju full av knulla av båda könen? Alla har ju haft mellan 3-7partners ska man ta livet av sig bara för att den första dumpade dig? Nä man går vidare men hade man hållit ihop kanske man gift sig, vad jag menar alla du dejtar är ju i teorin giftermåls möjliga?
Jag vet faktiskt inte vad du pratar om mer än måhända vad Du tycker hur andra ska vara eller inte göra angående sig själva - vilket du inte har moraliskt rätt att ha åsikter om.
Om man vill dö så ska det först analyseras och begrundas. Tänkbara lösningar ska vändas ut och in. Men om det fortfarande föreligger vilja därefter som inte är övergående så ska självmord på ett professionellt sätt uppmuntras.
Citera
2022-02-20, 02:00
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Så som att man blir sen till jobbet glömmer plånboken och så ba "nä nu räcke det" ?
Droppe som fick bägaren att rinna över typ?

Jo så är det nog men hur kan man bli så blind när man just i detta fallet har så mkt runt sig i livet?
Den du känner valde personen i fråga en snabb eller långsam metod?

Jag förstår vad du syftar på men att säga att Men är det svagare könen förstår jag inte? Nog för jag vet att mkt flera män tar sina liv men att det ska ha med könet att göra och hormoner tror jag inte stämmer, Där emot tror jag samhället som det är att män ska vara de stora starka och "The Provider" i familjen den mentalitet i samhället tror jag kan vara påverkande i att många män kanske vägrar psykolog/terapi och tror/tycker de ska klara utav sina "demoner" själva men ibland så tar dem över.

MEN jag har inte sett någon statistik på hur många utav dessa män som kan ha en bakomliggande orsak, Typ psykologisk sjukdom, Övergrepp som barn etc för de som dött kan ju inte prata tyvärr, Jag skulle vilja se "friska" män vs friska kvinnor som bygger upp depression, ångest och där efter begår självmord.

Vad jag viste så var detta fallet inte så, men ingen var där så ingen vet.

De personer du nämnde är folk som antingen redan mår dåligt, brukar droger, alkohol och vart med om övergrepp och lever "pressade liv" eller på olika sätt i en större bemärkelse än Gunnar och Eva på loppisvägen 34a.
Du nämner övergrepp som är en riskfaktor för missbruk och missbruk är väldigt vanligt bland självmördare. Men ibland även att de begått övergrepp faktiskt. Antisociala människor kan begå självmord osv.

Alla är inte offer inför ett långvarigt lidande. Och kön är en riskfaktor. Sannolikt då pga hormoner eftersom män är mer själviska vid val av metod och även impulsiva. Du hinner ångra dig om du tagit piller eller skurit sig. Svårt att ångra sig när man hängt sig eller hoppat ut någonstans eller skjutit sig själv i huvudet. Att män "lyckas" oftare beror definitivt på kön och hormoner.
Citera
2022-02-20, 02:09
Medlem
colabulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Svaret är ganska enkelt, även om frågeställningen är extremt komplex.

Folk som begår självmord ser där och då ingen annan utväg, eller någon förhoppning i att må, eller att kunna må bättre. Man har troligen länge stått på kanten ned till "avgrunden" och sen behövs det kanske inte mycket mer innan man tar steget ned till det slutliga djupet. Har stått vid kanten själv tidigare, men för feg för att ta steget. Eller är jag en genuin optimist?

En individ som är inne i dessa tankar kommer inte att reflektera likt du & jag gör kring framtiden, att tiden läker såren o.s.v.

Men varje specifikt fall skiljer ju sig från det andra.

Två av mina stora musikaliska idoler, Chester Bennington (från Linkin Park) och Chris Cornell (från Soundgarden och Audioslave) begick självmord med ganska tätt mellanrum, dessa kände också varandra mycket väl. Sias ju om att bägge hade svåra trauman från barndomen, blivit utsatta för övergrepp, vilket också förklarar varför bägge missbrukade droger. Trots större mängder pengar så begick dessa individer självmord. Kanske var musiken, texterna och drogerna bara ett rop på hjälp, men hade gedigen terapi och att acceptera sitt förflutna kunnat hjälpa dem? Kanske inte? Traumat från barnsben låg möjligen där som en mörk skugga, vilket droger temporärt tog bort.

Vem vet, vem vet?

Väckte upp en hemlös man i iskylan för någon vecka sedan, han sov på en parkbänk. Han hade frusit ihjäl annars. Vi pratade lite, jag gav honom ett par cigg och en tändare och vi pratade. Erbjöd honom mina vantar men han hade egna. Han talade mycket dålig engelska, säkert EU-migrant. Hans liv är SKIT, jämfört med mitt. Ändå sitter man och gnäller. Influencern på Instagram t.ex. som fått få likes på sin senaste post och det blir nya tragedin i livet.

Men den där utvägen finns ju bara man "vågar ta steget tillbaka och söka hjälp eller ta itu med de problemen som finns?" De må vara en brantare backe upp men när man väl är på toppen så är man nog jävligt nöjd att man klara utav det och har nog i 9/10 fall en nyare bättre syn på livet.

För feg haha Tvärt om min flashback, du står pall i vinden som en fura, du står emot den mörka vägen, Vän dig om gå andra hållet TA TAG i PROLEMEN. Jag tror på dig! <3

Nä precis känns som att de får tunnelseende MEN ändå finn det inge tanke på hur man kommer att drabba andra? eller väger känslan utav att veta att man slipper skiten mera än att man gör illa FLERA andra? jag fattar inte den ekvationen... Den enkla vägen du tar skadar så många flera än vad det gör för "dig" som väljer att ta ditt liv, problemet blir ju inte löst det byggs ju på ytterligare med svallvågorna efteråt?

De båda du nämner som jag skrev tidigare i andra citerade inlägg och du själv skrev var ju ganska grova missbrukare utav diverse olika substanser, och droger som inte det minste bidrog till någon hjälp och troligen övergrepp som barn, samt att de har vart stora musiker med en herrans press på sig att prestera och göra sina fans nöjda, de levade ju på att försöka få så många som möjligt nöjda flera miljoner, där kan jag förstå att en depression kan börja gro men då måste man ju kunna stänga av och sluta pressa sig själv, ändra livsvanor, sluta med musiken på den grad att man söker miljoners själars approval? ta itu prata om problemen/minnena etc kalla det Självinsikt/Realism.

Den hemlöse du pratade med man blir inte hemlös i Sverige bara sådär det ligger oftast missbruk eller liknande bakom, att han var EU-emigrant kanske kan förklara en viss del men här i Sverige får ju invandrare mera hjälp än vi svenskar som är födda här, Tala inte om Influencerna där får man skylla sig själv, väljer det att tjäna pengar på den du är kan du inte förvänta dig att alla kommer älska dig för evigt och allt du gör, det är extremt ignorant att tro det (som jag tor många gör)

Man ska aldrig jämföra hur m an mår eller trauman/hädelse i livet MEN man kan ju utvärdera vilka olika förutsättningar vissa har vs sig själv och utifrån det försöka göra livet bättre! finns hjälp att få
Senast redigerad av colabulle 2022-02-20 kl. 02:15.
Citera
2022-02-20, 02:35
Medlem
colabulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatanSuger
Min barndomskamrat som (sägs) ha valt den vägen, träffade jag bara någon dag innan han kolade vidare och jag hade inte sett han så glad på nog 20 år. Förvisso rörde det sig om en flitig fängelsekund och vi hade inte träffats ofta men ändå. Det påstås att han hängde sig i sin morsas källare..

En annan i min närhet som ska ha hoppat framför tåget, ska enligt vittne ha verkar glad och pratglad med
En tredje som är lite mer osäker på att det berör annat än sjukdom/hög ålder/naturlig död, såg jag innan det glad i en bil, jänkare tror jag, som han sade sig ha tagit ett banklån för att få köpa.

Men sen har vi även en person som vi skjutsade till ”hälsobutiken” bara någon dag innan han kolade tror jag och har nog aldrig varit med om att han varit så tyst innan, men jag kände han inte jättebra heller, dock sade datorn något kan man säga då jag fick igång den efteråt och i adressfältet stod det väl hans senaste googlesök ”hur man tar livet av sig” så sjukt

När jag googlade runt här om kvällen så stod det att ma ska vara uppmärksam på om en deprimerad person plötsligen blivit gladare och positivare ovanligt fort, för då kunde det handla om att personen bestämt sig att ta sitt liv och då tydligen kände lättnad över att det snart var slut på lidandet.

Citat:
Ursprungligen postat av Blyatiful
tror absolut att de kan vara en impulsiv handling under mycket låga perioder... som en slags olycka.
en annan liten teori jag har är att personerna som tar livet av sig ser det som det enda sättet de kan visa för hela världen hur dåligt de mår.. genom att dö.. tyvärr inget effektivt kommunikations sätt. man får aldrig se reaktionen

Kan mkt väl vara så men tyvärr pratar inte de avlidna så mkt..... som du antydde.

Citat:
Ursprungligen postat av Fr1d2rikMort3ns4n
Jag vet faktiskt inte vad du pratar om mer än måhända vad Du tycker hur andra ska vara eller inte göra angående sig själva - vilket du inte har moraliskt rätt att ha åsikter om.
Om man vill dö så ska det först analyseras och begrundas. Tänkbara lösningar ska vändas ut och in. Men om det fortfarande föreligger vilja därefter som inte är övergående så ska självmord på ett professionellt sätt uppmuntras.

Där delar vi olika meningar jag är aldrig okej med att ta sitt eget liv. Står fast vid att man skadar andra mer än vad man hjälper sig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Du nämner övergrepp som är en riskfaktor för missbruk och missbruk är väldigt vanligt bland självmördare. Men ibland även att de begått övergrepp faktiskt. Antisociala människor kan begå självmord osv.

Alla är inte offer inför ett långvarigt lidande. Och kön är en riskfaktor. Sannolikt då pga hormoner eftersom män är mer själviska vid val av metod och även impulsiva. Du hinner ångra dig om du tagit piller eller skurit sig. Svårt att ångra sig när man hängt sig eller hoppat ut någonstans eller skjutit sig själv i huvudet. Att män "lyckas" oftare beror definitivt på kön och hormoner.

Precis missbruket har ju inte direkt hjälpt skulle jag vilja påstå.

Att säga "kön" är extremt brett, inte så att bara för man föds som man som risken ökar man kommer ta sitt eget liv? Massor av faktorer kan ju hindra att det inte sker? Som att säga "bara för du föds som kvinna kommer du bli antastad eller bli offer för sexuella trakasserier" Nog för att det är mera vanligt det händer kvinnor men det beror ju på vad omgivningen gör emot dem? Samma som män, blir vi uppväxta med att visa känslor prata om dem, etc så sänks ju polen utav manliga normen som gör att man minskat riken för dessa impulsiva handlingar som GRUNDAR sig i hur vi som män lever och eller ska* leva enligt samhällets normer.

Skulle nog säga vi lyckas oftare för att har en man bestämt sig för något då ere så. gör vi det, om det handlar om hormoner eller impulsivitet kan jag inget säga om då jag varken är läkare, doktor eller forskare inom ämnet.
Citera
2022-02-20, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SatanSuger

Det är väldigt vanligt att personer som har bestämt sig för att ta livet av sig är lyckliga den sista tiden.

Man kan anta att personen ser ljuset och känner att lidandet snart är över.
Citera
2022-02-20, 02:38
Citat:
Där delar vi olika meningar jag är aldrig okej med att ta sitt eget liv. Står fast vid att man skadar andra mer än vad man hjälper sig själv.
Du får såklart ha vilka uppfattningar du känner är rätt men att tvinga en sjuk person till att leva är faktiskt värre än att döda en frisk människa.
Citera
2022-02-20, 02:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Det är väldigt vanligt att personer som har bestämt sig för att ta livet av sig är lyckliga den sista tiden.

Man kan anta att personen ser ljuset och känner att lidandet snart är över.
Isåfall är det satan de Sett tror jag

Jesus är välsignelsen, full av nåd och gudomlig kärlek

Den som vill tjafsa emot om detta är välkommen att försöka men förvänta er inget svar då
Senast redigerad av SatanSuger 2022-02-20 kl. 02:52.
Citera
2022-02-20, 03:15
Medlem
Citat:
Ligger tråden fel ber jag om ursäkt men vet inte vart den ska ligga om den är fel så flytta den gärna.

Som Rubriken lyder.

Efter att en nära vän till mig vars släkting som tog live av sig nyligen.

Jag har inte kunnat släppt tanken på varför personer gjorde vad denne gjorde, Hur kan döden vara så fruktansvärt lockande [/u]
Behöver inte citera mer för att förstå att tråden är pestsmittad med S ock liknande PK tankar!

Du skriver att döden är fruktansvärt lockande. Jag är övertygad att din vän såg döden som ljuvligt lockande och där har du svaret som inte passar trångsynta dej men passade din vän.

Har du inte hört talas om paradiset efter döden? Jag är inte religiös men vad tragiskt att du och andra söta bananer är så trångsynta i kalla och inte klimatvarma Sverige. Sluta ljug och gå i ledband så förstår du vad människor gör utan att håna dom.

Invandringen kommer att ändra på det men det kommer att ta tid då svensken nästan är bortom räddning till ett liv i värdighet där döden är det enda säkra och värt att älskas som en del av livet likt i andra kulturer med mindre ekonomi men större respekt för döden, det enda säkra, välkommen!

Väx upp, begrunda och tänk själv för nu fick du svaret!
Citera
2022-02-20, 03:31
Medlem
Allmänt: Vad som utlöser självmord.

Självmord sker ofta impulsivt under påverkan av psykiska störningar (av dem som tar livet av sig beräknas 60–80 procent lida av en depressiv sjukdom) eller pressade livssituationer.

Den normala händelsekedjan är att en depression blir alltför svår att uthärda och i brist på utsikter om ett slut på lidandet ser den drabbade som enda lösning att lösgöra sig från pinan genom att avsluta sitt liv. ”En depression ökar drastiskt den subjektiva upplevelsen av psykisk smärta, faktiskt så mycket att den kan förkväva dödsrädslan”, skriver Rush W. Dozier i Rädslor.

I Anteckningar från en orolig planet skriver Matt Haig: ”Jag vet av egen erfarenhet att självmord inte är ett så entydigt val. Det kan vara något man fasar för, men känner sig tvingad till på grund av våndan i att leva är så stor”.

Filosofen Albert Camus skriver i Myten om Sisyfos att självmördarens orsaker är svårbestämda, men att de sällan är överlagda ... en liten detalj i vardagen kan utlösa ”avgörandets ögonblick”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in