Citat:
Ursprungligen postat av
colabulle
Ligger tråden fel ber jag om ursäkt men vet inte vart den ska ligga om den är fel så flytta den gärna.
Som Rubriken lyder.
Efter att en nära vän till mig vars släkting som tog live av sig nyligen.
Jag har inte kunnat släppt tanken på varför personer gjorde vad denne gjorde, Hur kan döden vara så fruktansvärt lockande när man är över 40 år och är framgångsrik inom kommunala jobb, egen firma och bor fint samt har barn och barn barn, samt stor släckt med syskon som i sin tur har barn.
Var får en människa som har allt detta tanken ifrån att avsluta sitt liv? jag kan inte för mitt liv förstå...
Okej om man förlorat sin livs kärlek i sjukdom, eller alla i sin familj dog i en olycka etc att man "blir ensam" Men om inget sådant händer varför ser personen inte alt den har runt sig?
jag kände inte personen särskilt väl men viste väl vem det var och vise versa, men ingen jag varken umgicks med eller har träffat privat förutom då man sets då min väns familjs haft tillställning som fest eller student etc. Jag förstår inte varför jag tänker så mkt på det, Det rör liksom inte mig... men ändå snurrar tankarna på Varför? Hur? Kunden någon ha gjort något veckan månaden innan det hände? eller Var det reda försent? Hade personen redan bestämt sig? och Det fanns ingen återvändo?
Ligger det en bakomliggande psykologisk sjukdom som personen levt med i hela sitt liv och nu bran säkringen av? etc
Varför jag tror det berör mig så nära kan vara att min ena förälder är alkoholiserad och i min ilska då vi bråkat har jag flera gånger skrikit jag önskat hen dött så jag slipper detta, nu när man fick höra om en sådan händelse där någon tagit sitt liv vart det plötsligt så verkligt så nära att "det kan hända vem som helst"
Någon som försökt ta sitt liv men blivit räddad och ångrat sig som kan fylla i lite? eller någon som har pratat med någon som fått berättat för sig hur man "kan" tänka etc?
Ligger tråden fel ber jag om ursäkt men vet inte vart den ska ligga om den är fel så flytta den gärna.
Det finns inget rätt och fel med att vissa blir berörda utan att stå nära eller kanske knappt känner en människa som avlidit.
Jag ser det som så att män är det svagare könet och att vi behöver en mer jämställd situation mellan könen. Pojkar behöver mer omsorg som mycket små. Eftersom de är det svagare könet förstår de själva inte när de ska söka hjälp (många, män som kvinnor får inte stöd när de söker sådant i sin omgivning heller). Eftersom det går snabbt med det manliga könet måste vi snabbare kunna få dem under tvångsvård. Det är mycket med deras hormonella cocktail. Lägg till missbruk och då främst narkotikamissbruk och ett självmord kan komma i en fingerknäppning. Även om det egentligen varit tydligt länge. Män är mycket oftare missbrukare och tar narkotika i mycket större grad än kvinnor. När hjärnan är sjuk pga att receptorerna strejkar kan mycket hända.
Utöver det, utreder vården mer eller mindre aldrig varför någon drabbas av psykisk ohälsa. Det finns behandling, men det måste vara rätt och vid rätt tidpunkt. När det kommer till psyket är läkare på samma nivå som om de använde slagruta och kristaller. Det utreds aldrig
varför en plötslig förändring uppstår.
Jag förstår inte ens med de jag antar samhället ser som de mer misslyckade. Jag tänker varenda gång att
vafan,du hade alternativ! Mitt val är att jag ser det som en del av en hjärnsmärta de tror är kronisk.