2022-02-20, 03:36
Medlem
Bill Maher:
Självmord är en mans sätt att säga till Gud, "Du kan inte avskeda mig - Jag slutar". Om det räcker som anledning vete sjutton.
Citera
2022-02-20, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tao707
Bill Maher:
Självmord är en mans sätt att säga till Gud, "Du kan inte avskeda mig - Jag slutar". Om det räcker som anledning vete sjutton.
Japp, de ser ingen annan väg ut ur sitt lidande och har hört om ett annat "jobb" så de begärde lite drastiskt avsked som sista vägen ut.

Stort att följa sitt beslut om sitt eget liv, andra får ta hand om sitt liv, sin rädsla för det okända.

Jag kände TG och så var det!
Citera
2022-02-20, 04:10
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colabulle
Men den där utvägen finns ju bara man "vågar ta steget tillbaka och söka hjälp eller ta itu med de problemen som finns?" De må vara en brantare backe upp men när man väl är på toppen så är man nog jävligt nöjd att man klara utav det och har nog i 9/10 fall en nyare bättre syn på livet.

För feg haha Tvärt om min flashback, du står pall i vinden som en fura, du står emot den mörka vägen, Vän dig om gå andra hållet TA TAG i PROLEMEN. Jag tror på dig! <3

Nä precis känns som att de får tunnelseende MEN ändå finn det inge tanke på hur man kommer att drabba andra? eller väger känslan utav att veta att man slipper skiten mera än att man gör illa FLERA andra? jag fattar inte den ekvationen... Den enkla vägen du tar skadar så många flera än vad det gör för "dig" som väljer att ta ditt liv, problemet blir ju inte löst det byggs ju på ytterligare med svallvågorna efteråt?

De båda du nämner som jag skrev tidigare i andra citerade inlägg och du själv skrev var ju ganska grova missbrukare utav diverse olika substanser, och droger som inte det minste bidrog till någon hjälp och troligen övergrepp som barn, samt att de har vart stora musiker med en herrans press på sig att prestera och göra sina fans nöjda, de levade ju på att försöka få så många som möjligt nöjda flera miljoner, där kan jag förstå att en depression kan börja gro men då måste man ju kunna stänga av och sluta pressa sig själv, ändra livsvanor, sluta med musiken på den grad att man söker miljoners själars approval? ta itu prata om problemen/minnena etc kalla det Självinsikt/Realism.

Den hemlöse du pratade med man blir inte hemlös i Sverige bara sådär det ligger oftast missbruk eller liknande bakom, att han var EU-emigrant kanske kan förklara en viss del men här i Sverige får ju invandrare mera hjälp än vi svenskar som är födda här, Tala inte om Influencerna där får man skylla sig själv, väljer det att tjäna pengar på den du är kan du inte förvänta dig att alla kommer älska dig för evigt och allt du gör, det är extremt ignorant att tro det (som jag tor många gör)

Man ska aldrig jämföra hur m an mår eller trauman/hädelse i livet MEN man kan ju utvärdera vilka olika förutsättningar vissa har vs sig själv och utifrån det försöka göra livet bättre! finns hjälp att få

Jag läser ditt inlägg, och jag tar till mig det. Delar allt du skriver och håller med.

Jag har suttit på Flashback i många år med olika konton, dragit ur mig röven för att hjälpa andra. Lagt ned min själ, min empati och kunskap - i regel inom psykiatri-delen. Jag har aldrig fått något tillbaka egentligen. Hela karma-biten existerar inte. Där någonstans ska jag stå som en stark fura medan de kraftigaste vindar blåser över, och det handlar inte bara om här, utan i verkliga livet. När det starka trädet svajar i vinden så ska det stå pall, men det kanske inte krävs mycket för att det ska blåsa ned?

Precis, jämförelsen är felaktigt. Någon kan må extremt dåligt av en slags "bagatell" med en annan ruskar av sig det snabbt. Många som begår självmord gör det dessutom i ett väldigt labilt tillstånd, kanske påverkade eller kraftigt berusade. Men många har mått dåligt under många, många år. Där ser man sin sista utväg. Är det egoistiskt gjort? I viss mån, självklart. Men jag tror inte att dessa individer reflekterar kring hur deras nära & kära ska känna, då man själv är i ett formidabelt helvete rent mentalt.

Kika in denna låt och texten, gällande Cornell:

https://youtu.be/C1TvJarzQyw

Olycklig kärlek min vän, den lär finnas där, fungerade temporärt.

En till goding (hummingbird-gura, Gibson, så vackert sound och look):

https://youtu.be/6UjyhGGUIPw

Det är inte direkt lyckliga texter.
Senast redigerad av Zuzumba 2022-02-20 kl. 04:19.
Citera
2022-02-20, 04:47
Medlem
Det är lite olyckligt att vi använder termer som "mental ohälsa" När en person är deprimerad under längre perioder så är man oftast isolerad och allting som en gång var "roligt" eller "spännande" förvandlas till jord i munnen.

De personer som skär sig försöker lindra sin ångest. Vissa vill bara att allt blir tyst.
Citera
2022-02-20, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Jag läser ditt inlägg, och jag tar till mig det. Delar allt du skriver och håller med.

Jag har suttit på Flashback i många år med olika konton, dragit ur mig röven för att hjälpa andra. Lagt ned min själ, min empati och kunskap - i regel inom psykiatri-delen. Jag har aldrig fått något tillbaka egentligen. Hela karma-biten existerar inte.
.
Om du är förvirrad ... lika bra att du håller tyst. KARMA är det som existerar om något existerar i nuet, det som är!

Varje gång du ljuger om att du inte är "fördragsam" mot din nästa såsom dej själv blir du biten inuti din kropp. Sanningen befriar, hajar du och livet duger med sina ups och downs!

Att tro på att Livet bara är gott och poetiskt är en lögn så du blir biten av KARMA och vill till slut fly. Självmord är en snabb utgång. Flytta till ett annat land, byta hus, partner, vänner, ensamhet osv mer komplicerat.

Vi är sociala varelser så försöker du något annat blir du biten och mår pyton. Livet är inte lätt utan en resa till insikt om dej själv och genom andra känner du dej själv så småningom eller inte.
Citera
2022-02-20, 07:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Så som att man blir sen till jobbet glömmer plånboken och så ba "nä nu räcke det" ?
Droppe som fick bägaren att rinna över typ?

Ok ja låter märkligt. Impulsiv handling som folk har tänkt på tidigare kanske mer rätt sagt. Inte gjort slag i saken så att säga tidigare. Minsta lilla motgång får ju inte normalt att ens tänka på en sådan här sak.

Men av utsagor av sådana som faktiskt försökt sitt bästa att ta livet av sig och misslyckats. Ser man ju att det många gånger är impulsivt. De tänkte inte igenom det helt. Såg som en bra sak i stunden osv. Sedan ångrar de sig halvvägs ner till backen eller vattnet.
Citera
2022-02-20, 09:09
Medlem
Utgångspunkterna i TS resonemang är ju helt skeva när personen ifråga begick självmord.
Framgångsrikt jobb och egen firma? Trivdes ens personen på sitt jobb längre, lika så firman, gav den ens någon personlig vinning längre eller var den en börda?

Fint hem, rent materiellt då kanske? Men annars som ovan något man vantrides i.

Med ägodelar samt jobb kommer ansvar och press, något som kanske blev en utlösande faktor.

Barnen, hur såg relationen ut där? Kanske kände han sig otillräcklig som far?
Skam och ångest att inte leva upp till den förälder som förväntades.

Mycket att tänka på där.
Citera
2022-02-20, 09:33
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Så som att man blir sen till jobbet glömmer plånboken och så ba "nä nu räcke det" ?
Droppe som fick bägaren att rinna över typ?

Jo så är det nog men hur kan man bli så blind när man just i detta fallet har så mkt runt sig i livet?
Den du känner valde personen i fråga en snabb eller långsam metod?

Jag förstår vad du syftar på men att säga att Men är det svagare könen förstår jag inte? Nog för jag vet att mkt flera män tar sina liv men att det ska ha med könet att göra och hormoner tror jag inte stämmer, Där emot tror jag samhället som det är att män ska vara de stora starka och "The Provider" i familjen den mentalitet i samhället tror jag kan vara påverkande i att många män kanske vägrar psykolog/terapi och tror/tycker de ska klara utav sina "demoner" själva men ibland så tar dem över.

MEN jag har inte sett någon statistik på hur många utav dessa män som kan ha en bakomliggande orsak, Typ psykologisk sjukdom, Övergrepp som barn etc för de som dött kan ju inte prata tyvärr, Jag skulle vilja se "friska" män vs friska kvinnor som bygger upp depression, ångest och där efter begår självmord.

Vad jag viste så var detta fallet inte så, men ingen var där så ingen vet.

Att vara så arrogant emot sig själv och självisk att bara för att man förlorat någon man älskar ska man ta sitt liv är ju ganska patetiskt? Skogen är ju full av knulla av båda könen? Alla har ju haft mellan 3-7partners ska man ta livet av sig bara för att den första dumpade dig? Nä man går vidare men hade man hållit ihop kanske man gift sig, vad jag menar alla du dejtar är ju i teorin giftermåls möjliga?

De personer du nämnde är folk som antingen redan mår dåligt, brukar droger, alkohol och vart med om övergrepp och lever "pressade liv" eller på olika sätt i en större bemärkelse än Gunnar och Eva på loppisvägen 34a.

Kvinnan i dokumentären hade till synes ett helt normalt liv med hög utbildning dessutom , i hennes fall verkade det gå i släkten . För hennes kom depressionen som ett brev på posten när hon var runt 20 år . Sen vet man inte vad Gunnar och Eva på loppisvägen upplevt , vissa avslöjar inte det , det har med det till döden .
Citera
2022-02-20, 09:49
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Jo så är det nog men hur kan man bli så blind när man just i detta fallet har så mkt runt sig i livet?
Den du känner valde personen i fråga en snabb eller långsam metod?

Du ska vara tacksam att du inte förstår. Vad man har i livet kan spela väldigt lite roll när man mår så. Det känns som tex barnen hade mått bättre utan en, man inte fungerar på jobbet eller känner det är helt meningslöst, allt är smärtsamt eller tomt och det kan inte bli bättre. Jag vet inte om din bekant kände så, men det är i alla fall hur jag fått det beskrivet och har även känt liknande i perioder i livet.

Personen valde en metod som ledde till hjärtstillestånd på ca 20 minuter och återupplivades sedan på sjukhus eftersom jag hittade personen av en slump.
Citera
2022-02-20, 10:08
Medlem
Det finns väl olika anledningar men främsta är väl:

1. Fysisk sjukdom, någon allvarlig sjukdom där man bara blir sämre. Många äldre hamnar här.
2. Måendet, folk mår helt enkelt dåligt och har gjort det under en längre tid och ser ingen annan utväg.
3. Impulsivitet att man helt enkelt utmanar ödet med droger, risksporter osv. Oftast unga.

Sedan är ju livet ganska så krävande även om vi har det mycket bättre nuförtiden jmf med tidigare. Det krävs ju en hel del att hålla ordning på sina liv och man ska ha tur också.

I just det här fallet kanske det handlade mer om en person som inte kände att han klarade av att hålla uppe ångan eller kanske skulle få sparken, skiljas osv. Så istället för att låta saker kollapsa kanske han valden den enkla vägen ut. Om han blivit alkoholist, missbrukare, utbränd kanske hade varit värre för personen?

Själv tror jag dock att det är en "synd" att begå självmord och att det kommer konsekvenser av det men nej jag tror inte på helvetet mer att man får komma tillbaka och jobba på sig själv under kanske ännu sämre villkor. Fast visst det är ju lätt för mig att tycka som är relativt priviligerad vet inte om jag skulle klara av livet när man tänker på hur mycket hemskheter många utsätts för.
Citera
2022-02-20, 13:50
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
När jag googlade runt här om kvällen så stod det att ma ska vara uppmärksam på om en deprimerad person plötsligen blivit gladare och positivare ovanligt fort, för då kunde det handla om att personen bestämt sig att ta sitt liv och då tydligen kände lättnad över att det snart var slut på lidandet.

Kan mkt väl vara så men tyvärr pratar inte de avlidna så mkt..... som du antydde.

Där delar vi olika meningar jag är aldrig okej med att ta sitt eget liv. Står fast vid att man skadar andra mer än vad man hjälper sig själv.

Precis missbruket har ju inte direkt hjälpt skulle jag vilja påstå.

Att säga "kön" är extremt brett, inte så att bara för man föds som man som risken ökar man kommer ta sitt eget liv? Massor av faktorer kan ju hindra att det inte sker? Som att säga "bara för du föds som kvinna kommer du bli antastad eller bli offer för sexuella trakasserier" Nog för att det är mera vanligt det händer kvinnor men det beror ju på vad omgivningen gör emot dem? Samma som män, blir vi uppväxta med att visa känslor prata om dem, etc så sänks ju polen utav manliga normen som gör att man minskat riken för dessa impulsiva handlingar som GRUNDAR sig i hur vi som män lever och eller ska* leva enligt samhällets normer.

Skulle nog säga vi lyckas oftare för att har en man bestämt sig för något då ere så. gör vi det, om det handlar om hormoner eller impulsivitet kan jag inget säga om då jag varken är läkare, doktor eller forskare inom ämnet.
Ibland men inte alltid. De jag har hört om har mer eller mindre ordagrant skrikit rakt ut att de ämnar begå självmord. Den absolut vanligaste hinten är att de meddelar att de är självmordsnära. Sedan finns det glada människor också, ja.

Män bryr sig inte lika mycket om de anhöriga etc och struntar i vittnen, de som hittar dem osv. De är mer inriktade på att dö än omvärlden även om de ibland tar med sig andra i utvidgade självmord.

Jag uppfattar en djupare ignorans mot rena fakta såsom att män är särskilt sårbara. Var sak för sig så Jo, män som kön har betydelse eftersom det finns viktigare frågor att diskutera för att kunna arbeta preventivt mot självmord.
Citera
2022-02-20, 16:55
Medlem
Tankar om varför personer begår självmord.

Raderat.
Senast redigerad av Tao707 2022-02-20 kl. 17:05. Anledning: Felskrivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in