2020-12-17, 07:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
För att ett stort jävla högtryck hade parkerat över Skandinavien den vintern.
Vad var det för högtryck?
Citera
2020-12-17, 10:45
Medlem
Ambelains avatar
Vintern 85-86 var faktiskt senaste gången hela Östersjön frös till is.

Hela alltså, inte partiellt.
Hela vägen runt Sverige var det is.
Även över Öresund.

Jag var på vinterläger med scouterna då, och det var allt både kallt och mycket snö i skogen.
Mörkt var det med, och stjärnklart.
Jag både såg - och hörde - ett stjärnfall under nattorienteringen.

När vi kom tillbaka till scoutstugan sen (efter att en av patrullerna gått vilse, så vi fick leta reda på dem först) sen sent på kvällen, så var scoutledarna mycket allvarliga.
De förklarade att Sveriges statsminister precis blivit dödad.
Citera
2020-12-17, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Vintern 85-86 var faktiskt senaste gången hela Östersjön frös till is.

Hela alltså, inte partiellt.
Hela vägen runt Sverige var det is.
Även över Öresund.

Jag var på vinterläger med scouterna då, och det var allt både kallt och mycket snö i skogen.
Mörkt var det med, och stjärnklart.
Jag både såg - och hörde - ett stjärnfall under nattorienteringen.

När vi kom tillbaka till scoutstugan sen (efter att en av patrullerna gått vilse, så vi fick leta reda på dem först) sen sent på kvällen, så var scoutledarna mycket allvarliga.
De förklarade att Sveriges statsminister precis blivit dödad.

Kan man höra stjärnfall??!!

Hur låter det??
Citera
2020-12-18, 20:03
Bannlyst
Och sommaren -87 var kall och regnig i stora delar av landet, kanske hela. Men det var kul ändå. Man var ju ung och badade iallafall.

Sommaren -85 var väl ganska normal men inte minnesvärd. Förhållandevis svalt.

Men ja djävlar vad man minns vintern -86/-87. Kallt som fan och massor med is ute i Östersjön.

Därefter en rad milda vintrar fram tills vårvintern -94 med myckna snömängder. Svealand.

Har personligen dålig koll på Skåne och västkusten -85, -86/-87 eftersom jag inte bodde där.
Senast redigerad av Mertillen 2020-12-18 kl. 20:06.
Citera
2020-12-18, 20:22
Medlem
jori9900s avatar
Finns det inte någon lirare som spår väder i abbore... är det någon som vet om årets prognos? Blir det en vargavinter (eller abborevinter) som 1985 i år eller en fisjummen blöt gretavinter?

https://sverigesradio.se/artikel/7073809
Citera
2020-12-19, 11:46
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Kan man höra stjärnfall??!!

Hur låter det??
Det låter ungefär som man kan förvänta sig att något sådant ska höras.
Det är ett konstigt ljud, ett knastrande swoshande grejs ...

Det är emellertid inte ett "riktigt ljud," utan en helt annan sak.
Dvs det går ju inte att höra ljud från så stort avstånd - dessutom hade det ju varit en mycket lång tidsförskjutning mellan stjärnfallet och det att ljudet nådde ner till markytan - som med blixten och dundret du vet.

"Ljudet" från stjärnfall, precis som "ljudet" från norrsken.

Jag minns inte vad det kallas just nu, "elektrofoniskt ljus" eller något sådant kanske.
Viktigpettrar brukade försöka avfärda det ända tills för bara några år sedan då någon forskare lyckades registrera det med sina instrument för första gången.
Du vet, precis som med "monstervågor" - först hånar viktigpettrar allt som har med det att göra, ända tills något instrument faktiskt lyckas registrera det och täppa till truten på dem ...
Citera
2020-12-23, 22:29
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Och sommaren -87 var kall och regnig i stora delar av landet, kanske hela. Men det var kul ändå. Man var ju ung och badade iallafall.

Sommaren -85 var väl ganska normal men inte minnesvärd. Förhållandevis svalt.

Men ja djävlar vad man minns vintern -86/-87. Kallt som fan och massor med is ute i Östersjön.

Därefter en rad milda vintrar fram tills vårvintern -94 med myckna snömängder. Svealand.

Har personligen dålig koll på Skåne och västkusten -85, -86/-87 eftersom jag inte bodde där.

Somrarna 1984, 85, 86 och särskilt 87 var kalla. Vintrarna 84/85, 85/86 och 86/87 var också kalla. Dessa tre år av "lilla istid" verkar dock ha varit kortvarig.
Citera
2021-10-07, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
För att ett stort jävla högtryck hade parkerat över Skandinavien den vintern.
Finns det diagram för det?
Citera
2021-10-22, 21:20
Bannlyst
Sommaren 1985 var väl ganska normal tror jag, iallafall i Svealand.
Citera
2021-10-22, 21:45
Medlem
Varm sommar ger kall vinter och tvärtom. Genomsnittstemperaturen är alltid ungefär lika.
Citera
2021-10-22, 22:50
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varm sommar ger kall vinter och tvärtom. Genomsnittstemperaturen är alltid ungefär lika.

En varm sommar där haven värms bör snarare ge en mild vinter. En kall höst kan ge en extremt mild vinter då vindarna vänder igen, som vintern och hösten 19/20.
Sedan kommer unika vintrar som 80 talets vintrar och 2010/11.
Citera
2021-10-22, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
En varm sommar där haven värms bör snarare ge en mild vinter. En kall höst kan ge en extremt mild vinter då vindarna vänder igen, som vintern och hösten 19/20.
Sedan kommer unika vintrar som 80 talets vintrar och 2010/11.
Genomsnittstemperaturen över året blir alltid nästan exakt samma så någonstans måste det jämna ut sig.

Som t.ex. jul och midsommar i Lund kan ibland vara nästan jämt skägg. Eller varmt och kallt men i olika riktningar olika år.

Varma hav ger nog mer nederbörd!
Senast redigerad av KamratBlue 2021-10-22 kl. 23:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in