Citat:
Ursprungligen postat av
Tausen
https://www.suicidezero.se/fakta-och-rad/myter-om-sjalvmord
Om ni tar er tiden att läsa fakta, så ser ni att ni har helt fel.
Din länk bekräftar det jag läst tidigare:
Citat:
De flesta självmordshandlingar inträffar under inflytande av psykiska störningar. Det visar majoriteten av de uppföljningar som gjorts efter självmord. Många självmordsförsök är dessutom impulshandlingar och sker innan den drabbade hunnit tänka igenom situationen.
Längre ner går att läsa:
Citat:
De flesta självmordsnära personer är ambivalenta, ofta ända fram till sista minuten, inför att leva eller att dö. De kan ”spela med döden” och överlåter till andra att rädda dem. Få människor försöker ta sitt liv utan att först låta andra veta hur de mår. Det är många gånger en fråga om ett rop på hjälp.
Att spränga sig själv är inte ett rop om hjälp, så mycket kan vi konstatera.
Citat:
Under en svår depressionsperiod saknas ofta handlingskraften och även den mentala kraften att genomföra en självmordshandling. När depressionen inte är så djup, men samtidigt den bakomliggande orsaken till depressionen kvarstår, är risken oerhört stor att personen tar sitt liv. De flesta självmord inträffar inom tre månader efter att förbättring har skett eftersom handlingsförmågan att verkligen ta sitt liv har ökat.
Hans familj verkar inte ha sett tecken på depression eller en förbättring av mående, utan de säger att han har haft ett mycket starkt psyke.
En elitsoldat med starkt psyke, som kämpat för att komma dit han var i livet, att en sådan person skulle ta sitt liv på ett sätt som vanhedrar hans familj, jag har svårt att tro det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Asb3rger1337
Du har förstått fel. Att ta me sig sprängmedel som man haft och ta sig ut i skogen är hyfsat enkelt för en elitsoldat. Menar du att köpa ett rep och sätta upp i taket eller åka till en bro och hoppa eller åka till en tågstation och vänta på ett tåg är de enda godtagbara självmorden?
Om man e soldat kanske de känns naturligt att "Go out with a bang."
Vila i frid.
Frågan är varför. Inget dåligt mående har observerats av hans omgivning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Anedin
Eller om man vill ta livet av en elitsoldat så är sprängning ett bra sätt att kamoflera ett mord
Ja, jag håller med.
Det är väldigt märkligt att familjen inte får ta del av polisens förundersökning. Jag kan förstå att man inte vill att familjen ska se sprängda bitar av deras son, men delar av undersökningen borde familjen kunnat få se.
Citat:
Ursprungligen postat av
Anedin
Det finns aldrig någon anledning/försvar att ta någon annans liv
Men de som inte har den spärren gör det tyvärr
Och anledningen kan vara något den personen rättfärdigar sig med (sjukt)
Och ofta kan det vara att de skyddar sig själva
DA kanske visste npgot han inte ville vara tyst om?
Min gissning om det var ett mord att det var någon DA könde
Han kan ha varit pressad av kriminella, kanske gamla barndomsvänner, och små "tjänster" kan ha blivit grövre. Kanske blev han lurad dit, kanske sprang han och någon som visste om hans rutiner, mötte upp honom.
Jag vet inte vad som har hänt, kanske han tog självmord, men utifrån den information som är given, så verkar den sannolikheten lägre och mer sannolikt att han blivit mördad.
Vad jag vet, däremot, utifrån de skjutningar och sprängningar som det rapporteras om så gott som dagligen, är att en stor andel av de utomeuropeer som befinner sig i Sverige tänker annorlunda än oss, har lägra empati och bristande moral. Ribban för att mörda ligger betydligt lägre än hos en medelsvensson.