2022-02-17, 06:57
  #6421
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prdtr
Vad jag har förstått brukar självmord ske under akut dåligt mående. Det här verkar vara planerat och så pass komplicerat och energikrävande, att det inte är något som man gör vid ett infall.
Du har förstått fel. Att ta me sig sprängmedel som man haft och ta sig ut i skogen är hyfsat enkelt för en elitsoldat. Menar du att köpa ett rep och sätta upp i taket eller åka till en bro och hoppa eller åka till en tågstation och vänta på ett tåg är de enda godtagbara självmorden?
Om man e soldat kanske de känns naturligt att "Go out with a bang."
Vila i frid.
Citera
2022-02-17, 18:20
  #6422
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tausen
https://www.suicidezero.se/fakta-och-rad/myter-om-sjalvmord

Om ni tar er tiden att läsa fakta, så ser ni att ni har helt fel.
Så du menar att om vi läser på om självmord
( den info som finns om självmord har jag studerat tidigare)
Så är det svaret/fakta i detta fall?
Citera
2022-02-17, 18:30
  #6423
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Du har förstått fel. Att ta me sig sprängmedel som man haft och ta sig ut i skogen är hyfsat enkelt för en elitsoldat. Menar du att köpa ett rep och sätta upp i taket eller åka till en bro och hoppa eller åka till en tågstation och vänta på ett tåg är de enda godtagbara självmorden?
Om man e soldat kanske de känns naturligt att "Go out with a bang."
Vila i frid.


Eller om man vill ta livet av en elitsoldat så är sprängning ett bra sätt att kamoflera ett mord
Citera
2022-02-17, 18:41
  #6424
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Farligt att tro att jag lättvindigt gjort min bedömning på statistik.
Statistik är jätteviktig i frågan, jag frågar dig -----

hur ofta släpas någon ut i skogen och sprängs???

Killen googlade området innan och gav sig ut på en "löpning" med pannlampa m.m utan att vara kidnappad

Han va soldat, förhöjd risk för PSD

Han hade snott SPRÄNGMEDEL

Man hittade en sprängning på platsen so påminner om den som sker av de han har tillgång till.

De kan ha funnit meddelanden elr annat på platsen som polisen håller hemligt

Polisen utesluter brott, ytterligare tecken på självmord..

Oddsen/statistiken för att någon tog han när han joggade, visste att han va där och sprängde honom.. asså vem är du? Tror du på gud också?

Bara för att föräldrar tycker något skee plötsligt betyder inte att det är sä. Vanligt att man inte berättar. Jag har kompisar vars bror hade blivit lite kriminell. Eventuellt haft skulder m.m som hängde sig. Hela familjen gick ut att de skulle få tag på dom som gjort det och att de va iscensatt osv. Polisen och vänner fick över tid förklara den låga sannolikheten i detta, hur självmord fungerar och när berättelsen, hans mående, vittnen m.m så börja de prata om psykisk ohälsa och förstog.
Ta GW persson, han utgår nästan alltid från sannolikheten, och gör prioriteringar i sitt felsökande efter det.


Jag förstår ditt tankesätt
men du väljer det enklaste tankesättet i detta fall
Finns fler teorier att tönka sig än att någon släpat dit DA
Han hade kanske stämt möte med någon på plats eller i närliggande område
Kanske någon han kände?
Något hände i ett möte där det uppstod meningsskiljaktigheter?
DA kanske visste något han inte ville vara tyst om?
DA kanske inte var medgörlig i nån sorts uppgörelse?
Allt är inte alltid svart eller vitt
Citera
2022-02-17, 18:48
  #6425
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Nej.
Det du radar upp är inga rimliga anledningar till att nån har sprungit efter Deniz, fått ner honom i en skreva och sprängt honom, och inte ha lämnat ett enda spår. Varken på plats eller digitala spår.

Att rabbla upp olika anledningar till att nån vill döda nån, är ju såklart inget bra svar.

Enligt din argumentation så kan det ha varit en kille som vart förbannad för att Deniz snodde hans parkerings-plats utanför ICA, och sen följde efter honom ut i skogen och sprängde honom.

Med andra ord så har inte du heller nån aning om varför nån ville döda Deniz.


Det finns aldrig någon anledning/försvar att ta någon annans liv
Men de som inte har den spärren gör det tyvärr
Och anledningen kan vara något den personen rättfärdigar sig med (sjukt)
Och ofta kan det vara att de skyddar sig själva
DA kanske visste npgot han inte ville vara tyst om?
Min gissning om det var ett mord att det var någon DA könde
Citera
2022-02-17, 18:54
  #6426
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
1. Om polisen inte hittar några bevis eller indicier eller nåt annat som tyder på mord, så har det oftast heller inte begåtts nåt mord. Just av den enkla anledningen så hittar man inga bevis. Det har helt enkelt inte begåtts nåt mord.

2. Vad anhöriga säger...... Att polisen har sagt att att det inte är helt säkert att han begått självmord, måste du ta med en nypa salt. Hur anhöriga tar emot information från polisen och hur dom vinklar det till sin EGEN tro av vad som hänt, stämmer sällan överens med verkligheten.

Sen kan jag lära dig ännu en sak (om du nu är mottaglig för det)

Polisen/Åklagaren eller nån annan kan aldrig bevisa nåt till 100%
Det finns alltid en möjlighet att det gått till på ett annat sätt.
Hur jäkla stensäkert nåt är eller ser ut att vara så finns det ALLTID en liten liten liten jäkla chans att det gått till på ett annat sätt.
Därför finns inte kravet att bevisningen skall vara 100%
Istället måste åklagaren kunna bevisa att nån är skyldig "Bortom allt rimligt tvivel"
- Är det rimligt att den här personen kan ha gjort detta, eller finns det några rimliga tvivel.???
- JA, bevisningen är så robust att möjligheten att nån annan skulle ha gjort detta är "o-rimligt", vilket gör att personen kan dömas för brott "bortom allt rimligt tvivel"

Därför kan kan polisen ha sagt att "helt säker kan man aldrig vara" men utredningen tyder starkt på att detta är ett självmord, tyvärr.

Jag vill i all välmening ställa en fråga till dig.

Varför skulle nån vilja döda Deniz.?


Kan polisen missta sig på att en kvinna är mördad av sin man men sanningen var att det var en ölg som brakt kvinnan till döds

Varför upotäckte inte polisen detta?
Borde ha varit ett enkelt fall men tyvärr så tog det lång tid innan man löste detta och den stackars mannen var misstänkt
Deras barn led lönge över detta och de trodde aldrig på att deras pappa var en mördare
Citera
2022-02-17, 18:59
  #6427
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Kan polisen missta sig på att en kvinna är mördad av sin man men sanningen var att det var en ölg som brakt kvinnan till döds

Varför upotäckte inte polisen detta?
Borde ha varit ett enkelt fall men tyvärr så tog det lång tid innan man löste detta och den stackars mannen var misstänkt
Deras barn led lönge över detta och de trodde aldrig på att deras pappa var en mördare


I detta fallet så fanns det bevis på kvinnan som hade gett svaret direkt
Varför missar polisen något så enkelt som detta fall?
Citera
2022-02-17, 19:02
  #6428
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Eller om man vill ta livet av en elitsoldat så är sprängning ett bra sätt att kamoflera ett mord
Varför skulle ett ovanligt sätt att ta livet av sig själv/någon vara ett bra sätt att kamouflera ett mord? Då hänger man väl personen i klädkammaren, eller spetsar en drink och skär handlederna i badkaret. Med ett självmordsbrev så har du då en "bra kamouflering".
Citera
2022-02-17, 22:12
  #6429
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag förstår ditt tankesätt
men du väljer det enklaste tankesättet i detta fall
Finns fler teorier att tönka sig än att någon släpat dit DA
Han hade kanske stämt möte med någon på plats eller i närliggande område
Kanske någon han kände?
Något hände i ett möte där det uppstod meningsskiljaktigheter?
DA kanske visste något han inte ville vara tyst om?
DA kanske inte var medgörlig i nån sorts uppgörelse?
Allt är inte alltid svart eller vitt

Skulle den personen som DA då träffade ha med sej sprängmedel?
Citera
2022-02-17, 22:41
  #6430
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Kan polisen missta sig på att en kvinna är mördad av sin man men sanningen var att det var en ölg som brakt kvinnan till döds

Varför upotäckte inte polisen detta?
Borde ha varit ett enkelt fall men tyvärr så tog det lång tid innan man löste detta och den stackars mannen var misstänkt
Deras barn led lönge över detta och de trodde aldrig på att deras pappa var en mördare

Steg 1.= Polisen konstaterade att kvinnan hade blivit mördad.
I fallet DA hittar inte polisen något som tyder på att han har blivit mördad.
Citera
2022-02-17, 22:54
  #6431
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tausen
https://www.suicidezero.se/fakta-och-rad/myter-om-sjalvmord

Om ni tar er tiden att läsa fakta, så ser ni att ni har helt fel.

Din länk bekräftar det jag läst tidigare:

Citat:
De flesta självmordshandlingar inträffar under inflytande av psykiska störningar. Det visar majoriteten av de uppföljningar som gjorts efter självmord. Många självmordsförsök är dessutom impulshandlingar och sker innan den drabbade hunnit tänka igenom situationen.

Längre ner går att läsa:
Citat:
De flesta självmordsnära personer är ambivalenta, ofta ända fram till sista minuten, inför att leva eller att dö. De kan ”spela med döden” och överlåter till andra att rädda dem. Få människor försöker ta sitt liv utan att först låta andra veta hur de mår. Det är många gånger en fråga om ett rop på hjälp.

Att spränga sig själv är inte ett rop om hjälp, så mycket kan vi konstatera.

Citat:
Under en svår depressionsperiod saknas ofta handlingskraften och även den mentala kraften att genomföra en självmordshandling. När depressionen inte är så djup, men samtidigt den bakomliggande orsaken till depressionen kvarstår, är risken oerhört stor att personen tar sitt liv. De flesta självmord inträffar inom tre månader efter att förbättring har skett eftersom handlingsförmågan att verkligen ta sitt liv har ökat.

Hans familj verkar inte ha sett tecken på depression eller en förbättring av mående, utan de säger att han har haft ett mycket starkt psyke.

En elitsoldat med starkt psyke, som kämpat för att komma dit han var i livet, att en sådan person skulle ta sitt liv på ett sätt som vanhedrar hans familj, jag har svårt att tro det.



Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Du har förstått fel. Att ta me sig sprängmedel som man haft och ta sig ut i skogen är hyfsat enkelt för en elitsoldat. Menar du att köpa ett rep och sätta upp i taket eller åka till en bro och hoppa eller åka till en tågstation och vänta på ett tåg är de enda godtagbara självmorden?
Om man e soldat kanske de känns naturligt att "Go out with a bang."
Vila i frid.

Frågan är varför. Inget dåligt mående har observerats av hans omgivning.

Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Eller om man vill ta livet av en elitsoldat så är sprängning ett bra sätt att kamoflera ett mord

Ja, jag håller med.

Det är väldigt märkligt att familjen inte får ta del av polisens förundersökning. Jag kan förstå att man inte vill att familjen ska se sprängda bitar av deras son, men delar av undersökningen borde familjen kunnat få se.

Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det finns aldrig någon anledning/försvar att ta någon annans liv
Men de som inte har den spärren gör det tyvärr
Och anledningen kan vara något den personen rättfärdigar sig med (sjukt)
Och ofta kan det vara att de skyddar sig själva
DA kanske visste npgot han inte ville vara tyst om?
Min gissning om det var ett mord att det var någon DA könde

Han kan ha varit pressad av kriminella, kanske gamla barndomsvänner, och små "tjänster" kan ha blivit grövre. Kanske blev han lurad dit, kanske sprang han och någon som visste om hans rutiner, mötte upp honom.

Jag vet inte vad som har hänt, kanske han tog självmord, men utifrån den information som är given, så verkar den sannolikheten lägre och mer sannolikt att han blivit mördad.

Vad jag vet, däremot, utifrån de skjutningar och sprängningar som det rapporteras om så gott som dagligen, är att en stor andel av de utomeuropeer som befinner sig i Sverige tänker annorlunda än oss, har lägra empati och bristande moral. Ribban för att mörda ligger betydligt lägre än hos en medelsvensson.
Citera
2022-02-18, 03:45
  #6432
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Steg 1.= Polisen konstaterade att kvinnan hade blivit mördad.
I fallet DA hittar inte polisen något som tyder på att han har blivit mördad.

Polisen konstaterade efter ca 1 1/2 år trots att den tekniska undersökningen hade bevis på kvinnans kropp att hon blivit dödad av en älg
Du säger blivit mördad?
(Du kanske tänker på något annat fall?)
Jag tycker bara att det fallet med fler visar att det finns flera fall som polisen misar en hel del av
(Hur kunde polisen missa så viktig uppgift av den tekniska bevisningen som fanns på kvinnans kropp?)
Självklart så är fallet DA mycket mer komplicerat pga att de endast har en spröngd kropp och just därför blir det också svårare att hitta spår för ev ett mord
Vi vet nog alla att Bevis bevis bevis
behövs för att lösa fall
Nu har polisen i detta fall inget mer ön vad vi vet en sprängd kropp
Men fallet är inte nerlagt så förhoppningsvis framkommer mer spår för att säkerställa detta fallet


Polisen har också sagt att det finns inte heller sjökvklara bevis för att det skulle vara ett sjölvmord
__________________
Senast redigerad av Anedin 2022-02-18 kl. 04:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in