Citat:
Ursprungligen postat av
fermion
Stora ägare av vindkraft som Vattenfall har *aldrig* gått med vinst på den. Nu när Kinesiska ägare med dubbel agenda tar över ( i nuläget 20% )
Så vad du säger så skänker kinesiska ägare pengar till svenska elkunder. Och inte bara det. Dom vill skänka mer.
Har du någon förklaring till varför kinesiska ägare är så givmilda?
Citat:
Ursprungligen postat av
fermion
men normalt blir elpriset mycket lågt då och elens värde snarast negativ.
Låter som du säger att vindkraftsel är billig. Tja, jag har sett media uppgifter på det också.
Men duckar för egen del ang lönsamhet. Populärt har det varit för kapitalister att investera i iaf. I massor med länder.
Citat:
Ursprungligen postat av
fermion
Vare sig man tror på snurrekonomin, man har en destruktiv agenda eller att man bara helt enkelt är för korkad att fatta att ens hjärna är fylld av fluff så ser man då till att aggressivt verka för
Fast nog verkar det väldigt rörigt i din hjärna.
Jag skulle ljuga som en häst galopperar om jag sa att du var saklig och redig här.
Citat:
Ursprungligen postat av
fermion
Vad säger du liksom-fb ? Vilka siffror kolporterar du nu? 34 öre? 2 öre för lagring?
Tror du utgår från dig själv och andra här i forumet.
För egen del brukar jag räkna. 2 öre/kWh är uträknat och jag har redovisat uträckningarna. Var ingen som invände. Det kan ju ha att göra med att den som invänder då måste visa var jag räknat fel. Och då måste man kunna räkna. Och hur många klarar grundskolematte? (Det är ju inte så man måste klara Galoisteori för det här precis).
Inte är det många iaf.
Citat:
Ursprungligen postat av
fermion
Vindkraft på land har kostat över 50 öre ( ofta det dubbla eller tredubbla ) sedan dag 1. Att någon vill satsa är för att man tror sig snart kunna tjäna på bristsituationen.
Låter som du har hittat ett sätt att gå runt då.
Citat:
Ursprungligen postat av
fermion
Vindkraften har byggts med låtsasekonomi, subventioner och "enda vägens" politisk propaganda och opportunism.
I verkligheten dock kan kapitalister räkna och förstår sig på sådant som lönsamhet. (Lite okänd koncept här i forumet har jag noterat).
Citat:
Ursprungligen postat av
fermion
Men visst har ni rätt, du liksom-fb och dina kommunistpolare.
Tja, var och en får väl avgöra din verklighetskontakt när du letar rätt på en av de mest högerextrema i forumet och associerar denne med kommunister.
Citat:
Ursprungligen postat av
fermion
Vem skulle våga satsa på kärnkraft i Sverige idag med sina egna pengar?
Kapitalister har guts. Dom kan ta betydande risker. Finns gott om exempel på det. Men det är också så att dom kan räkna. Just de två omständigheterna har du inte förstått.
Citat:
Ursprungligen postat av
fermion
För trots att det tar typ 10 minuter att se att det vore lönsamt
Så är det nog för dig och andra som bara går på känsla. De som skall räkna behöver betydligt längre tid. Och just lönsamheten verkar dom som kan räkna ha svårt att räkna fram för kärnkraft.
Ex: nog borde det verka som lite riskabelt att bygga en sol och vindkraftsanläggning i Marocko och dra en kabel till England. Man är exponerad för godtycke från två regeringar. Och hur många här skull lita på en MENA-regering.
Trots detta vågar kapitalister satsa pengar på det projektet.
Kom inte och säg att dom inte vågar.