2022-06-04, 09:50
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdh
Körde från Bohuslän till Skåne häromveckan.

Passerade 50+ fladderkraftverk och samtliga stod stilla. Kan knappast varit totalt vindstilla för samtliga.

Någon ide' om varför?
Hålla priset uppe?
Jag tror det är en total bluff!

Snart ska varenda svensk ha en Elbil också så laddningsstationer ska finnas. Då regeringen vägrar kärnkraft så kommer det byggas tusentals flera vindkraftverk.

Själva processen på dessa är ju 6-8 år vad jag har hört.
Citera
2022-06-14, 11:59
Medlem
Gymnocarpiums avatar
Fråga: Har någon här sett/läst om hur stor yta per producerad energienhet vindkraft, vattenkraft resp. kärnkraft tar i anspråk?
Citera
2022-06-14, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Jag ändrar dina stjärnor till siffror.

1. Med det uttrycket så tolkar jag det som att vindkraft genererar större miljöpåverkan än kolkraftverk, gigantiska dammbyggen och kärnkraftverk. Visa mig någon källa på det tack.
2. I dagsläget ja men du måste väl själv inse att det argumentet inte håller? Den siffran är dessutom felaktig. Mellan 2009 och 2010 ökade vindkraftsproduktionen med 42% och stod år 2010 för 2,4%. Det är fortfarande inte en hög andel men en betydligt högre siffra än du anger. http://www.energimyndigheten.se/PageFiles/110/Vindkraftsstatistik-2010-ny.pdf
3. Ja? Det är en av de stora utmaningarna med vindkraft. Det finns väl ingen som kan påstå att den svenska kärnkraftsproduktionen har varit särskilt stabil de senaste åren. Ska vi skrota dem med?
4. Är inte detta samma som punkt 2? Varken kärnkraften, kolkraften eller vattenkraften kan ensamma tillgodose den energi som krävs av samhället.
5. Som är samma som 6. Många alternativa bränslen och energier är beroende av stöd. Det är ett beslut som samhället måste fatta hur vi vill att vår framtid ska se ut. Nu har man bestämt att man vill stödja vindkraften.

Du har egentligen tre punkter kan vi konstatera och den enda som känns förankrad på något sätt är punkt 5-6 angående den ekonomiska lönsamheten.

Jag tror inte någon tror att all svensk el ska komma att produceras av vindkraft om 30 år men det är ett komplement för att kunna minska på kolkraften. Tyvärr ökade kolkraftanvändningen i fjol eftersom många kärnkraftverk stod stilla. Det gjorde även att vindkraftens andel ökade något mer är om kärnkraften i alla fall hade legat på 80% av sin kapacitet.
Behövs inget jävla stöd! Vi betalar redan och har gjort i MÅÅÅNGA år, svinhöga skatter på el och bränslen samt moms på allting! Moms är skatt på redan skattade pengar, vilket är ren stöld. Att regeringen inte kan handskas med pengar, ska inte drabba folket!
Citera
2022-06-20, 12:25
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Jättebluffen står för 1.8% av totalen (278 MW) en dag som denna när elpriset varit uppe över 5 :- på morgonen.

I rest my case. Har ens Lorentz Tovatt råd att duscha på morgonen?
Citera
2022-06-20, 12:41
Medlem
Returpappers avatar
Vindkraft är ingen bluff men den generar el bara när det blåser och det har vindmöllans trogna tjänare ljugit om.
Nu är vi i en energikris och vi är i krig med Ryssland så vi får acceptera att vindsnurror byggs. Men när fusionskärnkraften är här, då ska de alla rivas ner och naturen återställas.
Citera
2022-06-20, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vindkraft är ingen bluff men den generar el bara när det blåser och det har vindmöllans trogna tjänare ljugit om.
Nu är vi i en energikris och vi är i krig med Ryssland så vi får acceptera att vindsnurror byggs. Men när fusionskärnkraften är här, då ska de alla rivas ner och naturen återställas.

När jag började mina tekniska studier för snart 50 år sedan så lät det som att fusionskärnkraften snart var på G. Det är nog väldigt långt borta innan vi kan skapa en kontrollerad fusionskärnkraft.
Citera
2022-06-20, 13:42
Medlem
Enligt min app varierade elpriset idag mellan 8 öre på natten/tidig morgon för att framåt 8-9 tiden på morgonen stiga till 6.70 kr.

Man kan här se att vi har två fenomen.

Det ena är att det går helt enkelt inte att styra när elproduktionen sker. Man har ingen kontroll över detta utan det blir överskott och väldigt billig el på nätterna.

Det andra är att när elen behövs så kommer kapacitetproblemen fram. Det finns inte tillräckligt med el när folk behöver den. Då rusar kostnaden upp i 6,70 kr.

Jag tror att vi har en hel del att jobba med när det gäller att få ordning på energiproblemen som vi har, men dessvärre så verkar politiker och ansvariga inom energimyndigheten sakna både vilja och kompetens att göra något åt det.
Citera
2022-06-20, 14:54
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Detta är den tredje havsörnen som slagits ihjäl av vindkraftverk på Gotland i år, dvs 6 veckor. Det är en vuxen örn som just påbörjat årets häckning.
Bilden togs igår av Måns Hjernquist
https://twitter.com/s1_ronnie/status/1493668149354446852
Och det kallas "Miljöpartiet"

Det finns ingenting som är miljövänligt med det partiet. Deras politik är den sämsta politiken man kan tänka sig för miljön.
Citera
2022-06-20, 19:21
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Så blev det med den vindkraften som skulle ersätta de svenska kärnkraftverken. Elen är precis som vilken handelsvara som helst. Det fungerar inte som många inbillade sig att ersätta kärnkraften med vindkraft i Sverige.

Vi har fått höra att atomkraften skulle ersättas med sol och vind. Nu har sol och vind haft lång tid på sig att ersätta atomkraften, men det har inte lyckats. Energi från sol och vind visade sig bli energi från kol och olja.

Nu är det dags att ge upp förhoppningarna om sol och vind, och istället satsa stort på den energikälla som har potential att ge oss den energi vi behöver. Jag vill se ett storskaligt program för ny atomkraft.

Citat:
De svenska politikerna kan inte, får inte, styra elmarknaden lika lite som politiker kan gå in och styra hur många lastbilar Scania ska producera. Europas största vindkraftspark utanför Piteå ägs till stor del av kinesiska staten och elen som produceras är såld på långtidskontrakt till bl.a Norsk Hydro.

Ni i södra Sverige kan glömma, tänk bort den helt enkelt, vindkraften i norra Sverige. Ni kommer inte att ha någon nytta av den.

(Jag antar att artikeln är låst.)

"Utländska investeringar i mångmiljardklassen ligger bakom flera av de större vindkraftsparker som uppförts i norr. Tysk-svenska bolaget Svevind har exempelvis projekterat Markbygden, fullt utbyggd Europas största vindkraftspark.

Svevind säljer färdiga områden till andra bolag. Det största området, Markbygden ett med 179 turbiner, ägs av statliga kinesiska energibolaget CGN och GE Capital, ett investeringsbolag kopplat till General Electric.

Ersträsk ägs av tyska vindturbintillverkaren Enercon och TRIG, en engelsk investeringsfond. Skogberget ägs av Enercon.
.
.
Elen är inte öronmärkt. Den går ut i kraftsystemet och säljs genom avtal eller på elbörsen.

Flera bolag har tecknat långtidsavtal med utländska kunder. Norsk Hydro köper el från Markbygden ett till år 2039. Elen från Lehtirova och Maevaara är såld på tio år till Googles finska datacenter i Fredrikshamn, medan elen från Önusberget tecknats av e-handelsjätten Amazon och norska Agder energi."

https://norran.se/nyheter/artikel/vindkraftsel-fran-norr-saljs-utomlands-det-ar-dags-att-aven-svenska-foretag-vaknar/jog6mxyr

Ska vi få nya energikriser varje gång det slutar blåsa?
Citera
2022-06-20, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vi har fått höra att atomkraften skulle ersättas med sol och vind. Nu har sol och vind haft lång tid på sig att ersätta atomkraften, men det har inte lyckats. Energi från sol och vind visade sig bli energi från kol och olja.

Nu är det dags att ge upp förhoppningarna om sol och vind, och istället satsa stort på den energikälla som har potential att ge oss den energi vi behöver. Jag vill se ett storskaligt program för ny atomkraft.

Ska vi få nya energikriser varje gång det slutar blåsa?

Nog kanske det skulle det kunnat ha fungerat med vind men vindkraften byggs ut där ingen bor och det således inga konsumenter finns. Kärnkraftsverken finns i någorlunda närhet till befolkningscentra vilket givetvis är en stor fördel med tanke på distributionen.

Det kommer f.ö aldrig att kallas för energikris utan bara att elen har rekordpriser. I en marknadsekonomi kan det aldrig finnas kriser men däremot kommer det att finnas konsumenter som inte anser att elen är prisvärd just den dagen eller veckan.

Jmf. med att det på marknaden aldrig existerar någon Jaguarkris men däremot finns det bilköpare som inte anser Jaguar vara prisvärd.
Citera
2022-06-20, 20:31
Medlem
Undrar om elen kommer att bli åtskilligt dyrare när man ser att allt fler har AC hemma och även till byggnader inom tex äldreomsorgen.
Citera
2022-06-20, 21:48
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Nog kanske det skulle det kunnat ha fungerat med vind men vindkraften byggs ut där ingen bor och det således inga konsumenter finns. Kärnkraftsverken finns i någorlunda närhet till befolkningscentra vilket givetvis är en stor fördel med tanke på distributionen.

Då hade det naturligtvis varit lämpligt att behålla dom atomkraftverk som låg på lämpliga platser, och redan hade bra anslutningar till elnätet.

Citat:
Det kommer f.ö aldrig att kallas för energikris utan bara att elen har rekordpriser.

Det är en omformulering. Jag betraktar dom kraftigt varierande priserna som att energipolitiken har kollapsat. Den politik som Miljöpartiet har pressat fram, är ett gigantiskt fiasko.

Citat:
I en marknadsekonomi kan det aldrig finnas kriser men däremot kommer det att finnas konsumenter som inte anser att elen är prisvärd just den dagen eller veckan.

Jmf. med att det på marknaden aldrig existerar någon Jaguarkris men däremot finns det bilköpare som inte anser Jaguar vara prisvärd.

Lyckligtvis är Jaguar-bilar inte en nödvändig produkt för varje medborgare, och för att samhället ska fungera.

Elektricitet är nödvändigt för medborgarna, industrin och hela samhället. Miljövänlig energi behövs också för att minska behovet av kol och olja.

Vi behöver inse att regeringen, påhejad av Miljöpartiet, har svikit både samhället och miljön. Miljöpartiet är en katastrof för miljön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in