2022-02-14, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten112
Detta är inte vanligt bland svenskar. Bara se på hur många ensamma pensionärer som lever fattigt ensam eller på något ålderdomshem. Man undrar var deras barn, barnbarn osv är någonstans och varför dom inte finns till hands och hjälper till med en matkasse eller liknande emellanåt. Svenskar är extremt snåla och tänker bara pengar.
Tror inte det handlar om "tänker på pengar", utan mer en ide om att man har sina egna pengar och de ska ingen annan ha. Om någon behöver pengar eller annan hjälp har man en statlig apparat som ska ta hand om det, spelar ingen roll att det är familj, alla är under samma statliga ordning.

Personligen är det en helt befängd tanke, men jag har heller aldrig passat i den planekonomiska modellen.

Om jag har några miljoner jag inte vet vad jag ska göra av medan min mamma sliter för att få vardagen att gå runt, ska jag då lägga pengarna på något skräpkonto, ringa mamma och säga "bra jobbat, kämpa på morsan, älskar dig".

Det är så otroligt långt ifrån min värld och ändå är jag uppväxt här, det är därför jag är så fachinerad över hur ett samhälle kan bli såhär.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-02-14 kl. 21:01.
Citera
2022-02-14, 20:46
Medlem
Vi har sparat barnbidragen i fonder. Ränta-på-ränta-effekten gör att det är extremt fördelaktigt att börja spara tidigt.

Vi tog dock ett uppehåll i sparandet när vi byggde hus eftersom vi inte hade råd. Å andra sidan ärver de ju huset.
Citera
2022-02-14, 20:49
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Ja så är det. Du fick ingen guldsked i livet. Det går inte att ändra på. Så frågan är vad du gör nu. Med början idag.

.1 Ett val är att slå sig ner i soffan och klaga på att livet var och är orättvist. Du kan säkert sitta kvar i den soffan i 20 år till, eller kanske mer. Det är fortfarande orättvist.

.2 Eller så kan du välja att starta nu och skapa din egen framtid. Pengar är en öppnare av olika dörrar verkar du tycka. Så hur stor del av din använder du till att samla ihop de där pengarna? Letar du tomflaskor på helgen? Söker du extrajobb och försöker hitta på olika sätt att spara ihop de pengar som behövs till körkortet? Om det var orättvist är då ointressant, det enda som spelar roll är vad du själv gör åt saken nu.

Fritt val.

Upplyftande skrivet, visst enklare sagt än gjort men tror de flesta människor behöver ha den inställningen för att klara sig i livet.
Citera
2022-02-14, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Vi har sparat barnbidragen i fonder.
En till helt sinnesjuk svensk grej.

Detta betyder att du tagit socialbidrag år ut och år in, trots att du inte behöver social hjälp, och du skäms inte ens över situationen. Du har ordagrant stulit fattiga människors pengar för att lägga dem på ett sparkonto.

Jag förstår att man måste spela det system man bor, men just det här att du har noll skam över situationen. Det är världsunikt och fachinerande.
Citera
2022-02-14, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Tror inte det handlar om "tänker på pengar", utan mer en ide om att man har sina egna pengar och de ska ingen annan ha. Om någon behöver pengar eller annan hjälp har man en statlig apparat som ska ta hand om det, spelar ingen roll att det är familj, alla är under samma statliga ordning.

Personligen är det en helt befängd tanke, men jag har heller aldrig passat i den planekonomiska modellen.

Om jag har några miljoner jag inte vet vad jag ska göra av medan min mamma skiter för att få vardagen att gå runt, ska jag då lägga pengarna på något skräpkonto, ringa mamma och säga "bra jobbat, kämpa på morsan, älskar dig".

Det är så otroligt långt ifrån min värld och ändå är jag uppväxt här, det är därför jag är så fachinerad över hur ett samhälle kan bli såhär.

Kan ligga något i vad du skriver. Själv bryr jag mig inte om pengar i alla fall inte om familjen är inblandad. Har t.ex lånat ut stora summor pengar, med noll ränta och fri återbetalningstid. Inte en chans att jag skulle tvinga dom ta något lån med hög ränta.

Har lovat min mamma, blir du fattigpensionär så kommer jag komma hem till dig en gång i veckan med en kasse mat. Detta är ett löfte som ska hållas, skulle aldrig klara av att vända ryggen till en familjemedlem som har hjälpt mig genom åren bara för att kunna köpa senaste iphonen, aldrig.
Citera
2022-02-14, 21:03
Medlem
Fick inte heller en enda krona av mina föräldrar. Dock har jag alltid hållit mig sysselsatt med extrajobb och sommarjobb och sparade ihop mina egna pengar. Efter lumpen och några kurser på universitetet startade jag eget som jag driver än idag med anställda och tjänar bra, allt är ju dock relativt på måttstocken "rik".

Tycker TS skyller sitt egna misslyckade på sina föräldrar. OK, säkert trevligt att få 100-200tkr eller mer av sina päron men vad är det i stora hela? Det är knappt nettoinkomsten för ett års arbete av sämsta tänkbara betalda heltidsjobb. Under en livstid är dessa sparpengar inte mer än droppe av allt man omsätter.

TS skulle i teorin kunnat jobbat tiden mellan 20-25år med ett mediokert skitjobb eller bytt upp sig på flera jobb under tiden och kunnat med lätthet spara undan 10 000kr+ genom att bo hemma, med de 5 senaste åren börsuppgångar så hade han haft runt 1M SEK vid det här laget vilket räcker gott och väl som kontantinsats för en schysst lya i de flesta städer. Finns ingen som blir stadgad i TS situation genom att ligga hemma och pilla navel och gnälla.
Citera
2022-02-14, 21:08
Moderator
Maviels avatar
Jag fick heller inte ett öre av mina föräldrar när jag flyttade hemifrån. Dock har de stöttat mig med annat exempelvis bilar.

Jag har lärt mig att spara och jobba hårt av det så jag ser inte på det som nödvändigtvis något negativt.

Jag har sparat barnbidraget till barnen i princip hela tiden (några tuffa småbarnsår när vi ville flytta till hus och kämpade med att betala tillbaka ett lån på en lägenhet såld med förlust, och när jag försökte dryga ut mammaledigheten så jag kunde vara hemma så länge som möjligt så gick det inte). Har även sett till att betala körkortspaket till dottern och tänker göra det till sonen också. Låter dem bo hemma och spara pengar till sig själv istället för att betala hem.
Citera
2022-02-14, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
En till helt sinnesjuk svensk grej.

Detta betyder att du tagit socialbidrag år ut och år in, trots att du inte behöver social hjälp, och du skäms inte ens över situationen. Du har ordagrant stulit fattiga människors pengar för att lägga dem på ett sparkonto.

Jag förstår att man måste spela det system man bor, men just det här att du har noll skam över situationen. Det är världsunikt och fachinerande.

En skatteåterbäring bara
Citera
2022-02-14, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten112
Det enda jag fick när jag flyttade hemifrån var bärhjälp vid flytten och det är jag tacksam över, det är jobbigt att flytta.

Låter annars lite märkligt att man ska bara få 100k+ i handen så där bara för att man blir myndig. Jag fick inte mycket jag, körkortet jobbade jag ihop genom diverse sommarjobb. Första bostaden var en dyr sunkig boende jag bodde i för att slippa bo kvar hemma och där bodde jag tills jag hade tillräckligt med köpoäng för att få något bättre. Hårt arbete ger kunskap och erfarenhet.
Men om föräldrar hjälper med körkort blir det lättare för barnen hitta jobb, flytta osv
Citera
2022-02-14, 21:16
Medlem
kaerakels avatar
Tjäna dina egna pengar, parasit. Räcker det inte att dina föräldrar gett dig livet och täckt dina boende och hushållskostnader 18 år? Vill du flytta hemifrån, ta CSN lån och utbilda dig.

Jag lägger undan en buffert för min dotter, men det kommer hon inte få kännas vid överhuvud taget. Om hon blir en berättigad skitunge som dig blir jag riktigt besviken. Dagens ungdomar, va?
Citera
2022-02-14, 21:17
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongo70
Spara hela barnbidraget till min son.
Fick själv inget från mina föräldrar.

Samma här, sparar barnbidrag till båda mina barn och hade väl en 5000-tusing på kontot när jag flyttade hemifrån. Blev mer eller mindre utsparkad efter gymnasiet och jobbade som vikare inom vården och bodde i en hyresrätt. Har det gott ställt idag och skapat min tillvaro själv, utan någon mer hjälp än vettig uppfostran.
Citera
2022-02-14, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Men om föräldrar hjälper med körkort blir det lättare för barnen hitta jobb, flytta osv

Exakt. Hade jag haft barn så hade jag hjälpt till med körkortet eller betalat hela åt dom men sen går gränsen. Efter det hade dom fått lära sig hur värdefullt det är att lära sig stå på egna ben.

Hade inte velat haft en 30 årig bebis boendes hemma hos mig, utan så fort dom fyller 18 börjar livet och det är dags att börja kämpa för att utvecklas och ta sig framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in