Citat:
Ursprungligen postat av
hjorten112
Detta är inte vanligt bland svenskar. Bara se på hur många ensamma pensionärer som lever fattigt ensam eller på något ålderdomshem. Man undrar var deras barn, barnbarn osv är någonstans och varför dom inte finns till hands och hjälper till med en matkasse eller liknande emellanåt. Svenskar är extremt snåla och tänker bara pengar.
Tror inte det handlar om "tänker på pengar", utan mer en ide om att man har sina egna pengar och de ska ingen annan ha. Om någon behöver pengar eller annan hjälp har man en statlig apparat som ska ta hand om det, spelar ingen roll att det är familj, alla är under samma statliga ordning.
Personligen är det en helt befängd tanke, men jag har heller aldrig passat i den planekonomiska modellen.
Om jag har några miljoner jag inte vet vad jag ska göra av medan min mamma sliter för att få vardagen att gå runt, ska jag då lägga pengarna på något skräpkonto, ringa mamma och säga "bra jobbat, kämpa på morsan, älskar dig".
Det är så otroligt långt ifrån min värld och ändå är jag uppväxt här, det är därför jag är så fachinerad över hur ett samhälle kan bli såhär.