Citat:
Ursprungligen postat av
Neamxxx
Håller med om att föräldrar som tillhör säg boomergenerationen eller x har en typ av moralisk skyldighet att i alla fall spara en viss summa till sina barn eller på andra sätt hjälpa dem komma igång med livet. På deras tid var det otroligt mycket enklare (och billigare) att t.ex. hitta boende eller jobb.
Edit: Dagens unga växer på många sätt upp i ett mycket tuffare sammhälle (inte på alla sätt men många). Boomers samt generation x i västvärlden är de två mest bortskämda generationerna genom mänsklighetens historia. De växte upp i liten idyllisk bubbla men verkar inte förstå detta själva, och älskar att reta sig på hur "lata" ungdomarna är idag.
Det är mycket lättare idag, när jag flyttade hemifrån var tog boendekostnaden en mycket större andel av lönen än vad det gör för en ungdom som flyttar hemifrån i dag.
Samma med bil, en 10 år gammal bil kostade mer, drog mer bränsle, som det också var dyrare.
Tänk efter lite och jämför själv.
Ett av mina barn t.ex. bor i en etta för 3000 i månaden har en snygg och helt fungerande bil för två årslöner och sätter undan över 20% av sin lön varje månad.
Inte en chans att det gick på min tid.
De har det otroligt mycket lättare i dag.