2022-02-14, 18:43
Medlem
Alla har ej möjligheten att lägga undan pengar man kan ha blivit arbetslös eller liknande.

Men för två föräldrar som alltid arbetat så bör man ändå kunn få ihop en liten pott till barnet nu ska ej jag skaffa barn men skulle mitt syskon få barn så kommer även jag där ge dom en slant så jobbigt är det ej o lägga undan en hundralapp i indexfonder per månad för att i framtiden kanske bekosta någons körkort eller dylikt eller insats till lägenhet.
Citera
2022-02-14, 18:59
Medlem
Jirens avatar
Man ska ju ha råd att leva och ha kul själv också.

Tycker synd om föräldrar som lägger oerhörda summor på sina avkommor.
Citera
2022-02-14, 19:18
Medlem
sonicyouthzs avatar
Fick inte en krona av varken min täta farsa eller fattiga morsa. Skulle ändå vilja hävda att jag är skötsam när det kommer till pengar, kanske av just den anledningen. Har en rätt egendomlig relation till pengar dock.
Citera
2022-02-14, 19:26
Medlem
Peta_Es avatar
Fick 250 tusen, som snabbt gick åt till annat.
Men saker löste sig ändå, tog bara lite längre tid att göra bostadskarriär 😏

Ångrar inget!

Däremot blev min läxa att självklart hjälpa ungarna, sett till att de tog körkort vid 18 års ålder för att öka sannolikheten till jobb.

Planerar att ge dem lika mycket var som jag fick, dock enbart när det är dags att langa fram kontantinsatsen. (Del av ett till mig tidigare arv samt lite fondsparande)
Citera
2022-02-14, 19:30
Medlem
GeorgeCostanza123s avatar
Jag kan förstå din frustration. Mina föräldrar sparade regelbundet i fonder till mig. Nu har jag dock inte behövt pengarna men känslan att ha dom på banken ger ett inre lugn. Om mina föräldrar inte hade sparat hade jag nog känt som dig. Tycker att föräldraskap dels handlar om att ge sina barn de bästa förutsättningarna ut i vuxenlivet, t.ex hjälpa till med kontantinsats till lägenhet, samt körkort. Dock inte via silversked.
Citera
2022-02-14, 19:33
Medlem
Sommarvikingens avatar
För att många föräldrar tillhör baby boomer generationen. Det är dom som säljer sina hus för miljoner idag och köper stora husbilar som dom åker runt med, eller så köper dom 3 lägenheter som mina föräldrar gjorde. Skiter i sina barn rent ekonomiskt.
Citera
2022-02-14, 19:35
Medlem
qups avatar
Jag fick 0:- när jag kickades ut i vuxenlivet. Var tvungen att börja jobba direkt efter gymnasiet och har jobbat sen dess. Förjävligt..
Citera
2022-02-14, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
plus att lån är aldrig något man bör skaffa om man verkligen inte behöver.

Då kan vi ju lugna dig genom att berätta att det är någonting du verkligen behöver. Så var det med den saken.
Citera
2022-02-14, 19:42
Medlem
Jag fick ärva en hel del när jag fyllde 5 år. Lite senare trillade ytterligare 4 arv in i kassan. Trots det gick det rätt så bra med mitt liv. Min telning fick ärva 600 k. Jag fyllde på med ytterligare 400k. Bra att ha som grundplåt till en bostadsrätt.
Citera
2022-02-14, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
För att många föräldrar tillhör baby boomer generationen.

Är det verkligen så många 18-åringar som har föräldrar som är födda mellan 46-64 som inte får några pengar? Skulle väl snarare säga så att 18-åringar aldrig fått nå jävla pengar för att de fyller 18, förutom kanske några riktigt bortskämda barn eller rikemansungar. Om ungdomarna idag tror det är någon slags standard vet jag inte var de fått det ifrån.
Citera
2022-02-14, 19:49
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Ja, själv fick jag inte en krona från mina föräldrar när jag fyllde 18 eller när jag gick ut gymnasiet. Detta är någonting jag irriterar mig över än i dag, då det blivit rejält mycket svårare för mig att få en bra "kickstart" i vuxenlivet. Jag har inte haft råd att ta körkort och skaffa bil, vilket lett till att det automatiskt blivit mycket svårt att få jobb. Inte heller har jag haft råd att flytta hemifrån i unga 20 års åldern, utan är i 25-års åldern och bor fortfarande hemma. Inga besparingar har jag heller att tala om, och även fast jag har mat för dagen och tak över huvudet känns det jobbigt ekonomiskt för mig. Många andra i samma årskull som mig fick fonder på typ 100 tusen när de gick ut gymnasiet, så de hade råd att investera både i att skaffa körkort, bil, eget boende och även ha kvar pengar i aktier.

Jag kan förstå om ens föräldrar knappt har några pengar att tala om när boende, transport, mat m.m. är betalt, men de allra flesta föräldrar tjänar tillsammans 40 tusen efter skatt eller mer i månaden. Det är mer än tillräckligt för att kunna spara undan säg så lite som 500 kr i månaden till sitt/sina barn. Det blir 120 000 kr på 20 år, och om de läggs i en fond/portfolio kan de lätt vara värda minst det dubbla över en så lång tid, d.v.s. en kvarts miljon.

Vad anser ni? Är det verkligen för mycket begärt att ens föräldrar lägger undan 500 kr i månaden (250 kr per förälder) till ens barn så att det kan få en ärlig chans till en bra start på vuxenlivet när tiden är kommen? Det är så fruktansvärt snålt med föräldrar som tjänar medel och inte har skyhöga bokostnader, men ändå inte sparar undan en en krona till sina barn. Vad fick ni själva när ni fyllde 18 alt. gick ut gymnasiet?

Brukar inte den arbetande medelklassen stoppa undan om inte hela barnbidraget så i allafall närmare tusenlappen?

Samt att mor- o farföräldrarna fyller på lite extra i fonderna till jul o födelsedagar.

Brorsbarnen var glada miljonärer på 18 års dagen.
Citera
2022-02-14, 19:53
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortburkskoma
Är det verkligen så många 18-åringar som har föräldrar som är födda mellan 46-64 som inte får några pengar? Skulle väl snarare säga så att 18-åringar aldrig fått nå jävla pengar för att de fyller 18, förutom kanske några riktigt bortskämda barn eller rikemansungar. Om ungdomarna idag tror det är någon slags standard vet jag inte var de fått det ifrån.
Just 18 år behöver inte vara den heliga åldern. Jag hade blivit lika lycklig om mina föräldrar kunde bidra lite ekonomiskt från deras vinster när jag var 25 eller nu när jag är 30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in