Citat:
Ursprungligen postat av
nbsp
Jag som trodde att hen, om än dåligt som ord, skulle vara ett könsneutralt pronomen som det finns i en del andra språk.
I stället för att använda han/hon, dennes eller något sådant när man hänvisar till någon som man inte vet om det är han eller hon.
Att en sjuåring inte får tilltalas, refereras till med sitt namn utan endast med "hen" är absurt. Hur ska de särskilja om det finns mer än en "hen" i klassen/skolan?
Detta handlar förstås om mentalt vilsna föräldrar. Dags att införa "körkort" för de som vill bli föräldrar?
Din föraktfulla ton gör att jag förmodar att du inte har en genuin vilja att förstå omständigheterna i det aktuella fallet, men för det fall att jag skulle missta mig: Sjuåringen ifråga hade inte bett läraren om att hens namn inte skulle användas, utan om att hen skulle bli refererad till som hen i de fall man ville tala om hen -- alltså i tredje person, och inte i andra (som du felaktigt verkar tro). Läraren valde då att trakassera eleven genom att systematiskt välja något annat pronomen när hon refererade till hen. Det rörde sig inte om något misstag, utan om ett manifesterande av något slags princip om att det binära könssystemet, av okänd anledning, måste upprätthållas i grammatiken.
Att flera personer i en grupp går under samma pronomen i tredje person är aldrig ett problem. Det går t ex utmärkt att skilja på individerna i en grupp elever trots att de alla föredrar pronomenet "hon". Varför denna omständighet skulle ändras drastiskt bara för att pronomenet hen läggs till i urvalet är nästintill obegripligt, men du kan kanske förklara.