2022-02-14, 16:01
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commonality
Det handlar inte om att det "går bra" att säga hen. Det handlar om att säga hen för annars hotas man med statligt våld.
Jag vet inte varför du ger dig in i diskussionen jag har med en annan användare, men premissen var alltså att den andre användaren felaktigt trodde att han och hon är de enda pronomen man kan använda om andra människor. Jag redde ut missförståndet.
Citera
2022-02-14, 16:03
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Hen finns inte. Inte enhörningar heller
Pronomenet hen finns i exakt samma omfattning som andra pronomen. De är mänskliga konstruktioner och existerar i den mån språkanvändarna vill det. Det faktum att du önskar att verkligheten i stället såg ut som din fantasi må vara hänt, men det spelar ingen större roll för det vi diskuterar.
Citera
2022-02-14, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Pronomenet hen finns i exakt samma omfattning som andra pronomen. De är mänskliga konstruktioner och existerar i den mån språkanvändarna vill det. Det faktum att du önskar att verkligheten i stället såg ut som din fantasi må vara hänt, men det spelar ingen större roll för det vi diskuterar.
Alltså finns enhörningar också? Dessa existerar ju inte trots många språkanvändares vilja? "Viljan" verkar ju inte hjälpa...
Citera
2022-02-14, 16:14
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Jag som trodde att hen, om än dåligt som ord, skulle vara ett könsneutralt pronomen som det finns i en del andra språk.
I stället för att använda han/hon, dennes eller något sådant när man hänvisar till någon som man inte vet om det är han eller hon.

Att en sjuåring inte får tilltalas, refereras till med sitt namn utan endast med "hen" är absurt. Hur ska de särskilja om det finns mer än en "hen" i klassen/skolan?

Detta handlar förstås om mentalt vilsna föräldrar. Dags att införa "körkort" för de som vill bli föräldrar?
Din föraktfulla ton gör att jag förmodar att du inte har en genuin vilja att förstå omständigheterna i det aktuella fallet, men för det fall att jag skulle missta mig: Sjuåringen ifråga hade inte bett läraren om att hens namn inte skulle användas, utan om att hen skulle bli refererad till som hen i de fall man ville tala om hen -- alltså i tredje person, och inte i andra (som du felaktigt verkar tro). Läraren valde då att trakassera eleven genom att systematiskt välja något annat pronomen när hon refererade till hen. Det rörde sig inte om något misstag, utan om ett manifesterande av något slags princip om att det binära könssystemet, av okänd anledning, måste upprätthållas i grammatiken.

Att flera personer i en grupp går under samma pronomen i tredje person är aldrig ett problem. Det går t ex utmärkt att skilja på individerna i en grupp elever trots att de alla föredrar pronomenet "hon". Varför denna omständighet skulle ändras drastiskt bara för att pronomenet hen läggs till i urvalet är nästintill obegripligt, men du kan kanske förklara.
Senast redigerad av Drama-Llama 2022-02-14 kl. 16:21.
Citera
2022-02-14, 16:15
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Alltså finns enhörningar också? Dessa existerar ju inte trots många språkanvändares vilja?
Jag förstår att du hellre byter ämne än att hålla dig till sakfrågan, eftersom det går så dåligt när du försöker argumentera för din hållning i den. Men enhörningar är alltså inte riktigt vad den här tråden handlar om.
Citera
2022-02-14, 16:16
Medlem
Citat:
Jag vet inte varför du ger dig in i diskussionen jag har med en annan användare, men premissen var alltså att den andre användaren felaktigt trodde att han och hon är de enda pronomen man kan använda om andra människor. Jag redde ut missförståndet.
Vi har ju denne, vederbörande & person. Vad är helt plötsligt fel på dessa? Varför vägrar vederbörande att tilltalas vederbörande som sig bör?
Citera
2022-02-14, 16:17
Medlem
Citat:
Jag förstår att du hellre byter ämne än att hålla dig till sakfrågan, eftersom det går så dåligt när du försöker argumentera för din hållning i den. Men enhörningar är alltså inte riktigt vad den här tråden handlar om.
Det är exakt vad det handlar om.
Citera
2022-02-14, 16:19
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Vi har ju denne, vederbörande & person. Vad är helt plötsligt fel på dessa? Varför vägrar vederbörande att tilltalas vederbörande som sig bör?
Om du har svårt att förstå poängen med pronomenet hen föreslår jag att du går till den här tråden och fyller dina kunskapsluckor. Jag tänker inte ha någon språkdiskussion med dig i J&D-forumet.
Citera
2022-02-14, 16:39
Medlem
Citat:
Om du har svårt att förstå poängen med pronomenet hen föreslår jag att du går till den här tråden och fyller dina kunskapsluckor. Jag tänker inte ha någon språkdiskussion med dig i J&D-forumet.
Jag har läst den men förstod inte alls poängen?
Citera
2022-02-14, 16:56
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Nej. Jag har alltid definierat mig som höger och liksom många andra här hyser jag en djup avsky mot den vänsterbias som finns på SVT och överlag i svensk media. Privat har jag reservationer emot flera inslag inom HBTQ-rörelsen (det är en vänsterrörelse!), jag avskyr identitetspolitik och jag tror inte på att låta omyndiga genomgå kirurgiska ingrepp, t.ex. Däremot försöker jag nyansera den här diskussionen när jag stöter på den, just för att det är mitt dagliga värv och mina erfarenheter skiljer sig en del från gemene flashbackares bild. Jag har hängt här i närmare 20 år och tyckte som du och var bergsäker. Men jag har fått omvärdera en hel del grejer och ändra ståndpunkt.

De här kidsen kom till mig för att jag har goda relationer med mina elever. De kom på vanliga skoldagar utan något som helst regnbågstema. En kommer då och då för att be om råd kring hur hen ska prata med sina föräldrar och få dem att förstå. Jag försöker hjälpa eleven formulera sig, men jag hjälper även hen förstå varför föräldrarna reagerar som de gör på olika saker. Många päron har svårt med att deras barn vill byta bort namnet de har gett dem, t.ex.

Jag har aldrig jobbat på en Waldorf-skola och jag vet inte hur det är där. Men min erfarenhet är att den stora majoriteten av de barn som det här gäller kommer på det själva, till sina föräldrars förvåning och ofta bestörtning. Det finns säkert exempel på motsatsen, kanske rent av i det här fallet - jag vet inte - men det är sällan svart eller vitt med de här grejerna. Bara värt att ha i åtanke.
Det är i den sista raden som din text skär sig. "kommer på det själva". Av någon anledning, gissa vilken, så har antalet barn som kommer på Hen själva 10-dubblats på ganska kort tid, majoriteten tjejer i exakt instagram-ålder. Det kan du grunna på, när du ledigt och fritt börjar kalla dina barn hen för att du tror de tagit ett moget beslut. I värsta fall är du en enabler. Det kan man vara fast man vill väl. Enablers vill alltid väl. Själv går jag på principer, t.ex att barn är barn och män har snopp (som kan tas bort), vilket är bra att ha för att sålla bort Fluff.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-14 kl. 17:03.
Citera
2022-02-14, 17:01
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Kan du ge en enda mening som låter som en klassrums-mening med hen i, som gäller en specifik elev i klassrummet? Jag tror inte tråden lyckats får fram något exempel och då blir TS nästan obegriplig.
Citera
2022-02-14, 18:05
Medlem
MrMarios avatar
Herregud vad sjukt det här landet blivit. Ungen är en han eller en hon, en flicka eller pojke. Något annat existerar EJ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in