2022-02-12, 21:10
Medlem
Jag som trodde att hen, om än dåligt som ord, skulle vara ett könsneutralt pronomen som det finns i en del andra språk.
I stället för att använda han/hon, dennes eller något sådant när man hänvisar till någon som man inte vet om det är han eller hon.

Att en sjuåring inte får tilltalas, refereras till med sitt namn utan endast med "hen" är absurt. Hur ska de särskilja om det finns mer än en "hen" i klassen/skolan?

Detta handlar förstås om mentalt vilsna föräldrar. Dags att införa "körkort" för de som vill bli föräldrar?
Citera
2022-02-12, 21:14
Medlem
förhoppningsvis överklagas detta.... jämnför detta belopp med vad våldtäcks offer får. Helt oproportionerligt, samtidigt förstår jag inte hur detta kan anses som ett brott. Du har ingen rättighet att bestämma hur andra ska tilltala dig.
Citera
2022-02-12, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idevaerlden
Absolut är det så, var bara osunt nyfiken på omständigheterna då dom ibland kan vara lika intressanta.

Förmodligen, men inte en kränkning.
Citera
2022-02-13, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Enligt läraren så uttryckte aldrig 7-åringen någon åsikt i frågan.
Gamaleldin säger att hon aldrig hörde eleven själv be om att få bli kallad för ”hen”.
https://www.varldenidag.se/nyheter/avskedad-larare-kliver-fram-darfor-vagrade-jag-saga-hen-till-eleven/repuhq!WEmGGTc8APadnyA@kLVy6w/

Huruvida det är sant eller inte är svårt att veta med tanke på hur verklighetsfrånvänd motståndarsidan är.
Jag undrar hur hela den här saken kom fram? Har 7-åringen som inte har någon åsikt i frågan berättat det för föräldrarna, eller hur har det hela gått till? Satt föräldrarna med i klassrummet hela dagarna? (Eller var Waldorfskolor nu bedriver sin undervisning)
Citera
2022-02-13, 02:56
Medlem
En sjuåring kan väl inte veta om den är "icke-binär" eller inte? Det här måste ju vara ett påhitt av föräldrarna helt enkelt. Det är ju faktiskt att likna vid barnmisshandel, hur skall det barnet någonsin kunna växa upp till en normal vuxen med det bagaget? Om barnet inte tvingas till könskorrigering eller annat vansinne så lär väl istället psykologkostnaderna i framtiden uppgå till enorma belopp. Inte för att psykolog inte skulle behövas även om en könskorrigering kommer till stånd. Arma barn!

Det är inte utan att man blir mörkrädd när sådana här föräldrar skaffar barn. Man inser ju att det skulle behövas någon slags instans som godkänner barnalstrande... fanns väl förr när man steriliserade dårar så att de inte skulle sprida vidare sina defekta gener. En välgärning för alla inblandade.

Icke-binär... vart är världen på väg?
Citera
2022-02-13, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
En sjuåring kan väl inte veta om den är "icke-binär" eller inte? Det här måste ju vara ett påhitt av föräldrarna helt enkelt. Det är ju faktiskt att likna vid barnmisshandel, hur skall det barnet någonsin kunna växa upp till en normal vuxen med det bagaget? Om barnet inte tvingas till könskorrigering eller annat vansinne så lär väl istället psykologkostnaderna i framtiden uppgå till enorma belopp. Inte för att psykolog inte skulle behövas även om en könskorrigering kommer till stånd. Arma barn!

Det är inte utan att man blir mörkrädd när sådana här föräldrar skaffar barn. Man inser ju att det skulle behövas någon slags instans som godkänner barnalstrande... fanns väl förr när man steriliserade dårar så att de inte skulle sprida vidare sina defekta gener. En välgärning för alla inblandade.

Jag trodde först att det handlade om en högstadieunge, men nu visar det sig vara en 7-åring. Jag säger som läraren, det handlar om barnmisshandel. Det sägs att det hände för ett par år sen. Är det någon som vet vad som hänt efter det?
Citera
2022-02-13, 07:24
Medlem
Du har rätt. SAOL är ”statens” urval av nytt språk. Dock så är det Svenska Akademien som gör jobbet. Och de inkluderar nya ord som används dagligdags av folket. Det är inget påhitt av staten utan ”påhittet” kommer från medborgarna. Men det är inte ”Nyspråk”. Användningen av hen speglar verkligheten. Fler personer identifierar sig med ett tredje kön, eller vare sig en som han eller hon. De vill ha respekt för sin frihetliga strävan och det bör de få av alla son älskar demokrati och frihet. För övrigt har du en störd empati som börjar prata om att avrätta folk.
Citera
2022-02-13, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Du har rätt. SAOL är ”statens” urval av nytt språk. Dock så är det Svenska Akademien som gör jobbet. Och de inkluderar nya ord som används dagligdags av folket. Det är inget påhitt av staten utan ”påhittet” kommer från medborgarna. Men det är inte ”Nyspråk”. Användningen av hen speglar verkligheten. Fler personer identifierar sig med ett tredje kön, eller vare sig en som han eller hon. De vill ha respekt för sin frihetliga strävan och det bör de få av alla son älskar demokrati och frihet. För övrigt har du en störd empati som börjar prata om att avrätta folk.

Att personer som har valt att, rent mentalt, hitta på att dom är något dom inte är - är helt OK.
Det är OK att dom kallar sig själva icke-binära.
Det är OK att dom vill kalla sig själva för hen.
Vad som inte är OK är att tvinga andra att rätta sig i ledet som ett gäng psykopater. Att en lärare får sparken för att man använder en sjuårings namn istället för att säga hen. Det är bortom all logik och sunt förnuft.
Avrätta folk? Nej, jag håller med dig i att det är stört.
Men vi behöver ha flera lärare som står rakryggade mot denna våg av idioti.
Citera
2022-02-13, 08:50
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videopac

Jag kan förstå din sentiment men att staten ska få tvångsterilisera folk är knappast rätt väg att gå IMHO. Samtidigt är min spontana reaktion att barnet borde tvångsomhändertas. Ett dilemma.

Misstänker att det i en del kretsar är högstatus att ha en icke-binär unge. Föräldrars uppgift borde vara att försöka rusta sina barn så gott det går att bli självständiga och stabila individer, inte att uppmuntra dem till kroppsstympning. Sjukt så det förslår.
Citera
2022-02-13, 08:56
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Fler personer identifierar sig med ett tredje kön, eller vare sig en som han eller hon. De vill ha respekt för sin frihetliga strävan och det bör de få av alla son älskar demokrati och frihet.
Jag vet inte... jag trodde att respekt är något som man förtjänar och inte får bara för att man vill ha det. Men om jag förstår dig rätt så skulle du med din logik stödja ALLA grupper av människor som "frihetligt strävar" efter något?
Citera
2022-02-13, 08:57
Medlem
Man kunde hoppas på att skolan låter det gå till domstol för avgörande. Men en privat Waldorf skola har troligen inte resurserna eller tiden för att driva detta.

Jag har länge tyckt det behövts något könsneutralt pronomen som sammanfattar hon och han. Men "hen" var dåligt då det har alltför för feminim slagsida.
Nu har Woke dårarna förstört det genom att göra det till en icke binär beteckning.
Citera
2022-02-13, 09:00
Medlem
Citat:
"Hen" är ett av eliten skapat ord, inte ett uttryck skapat av folks kreativa användning av språket. När det skapats och påbjudits av eliten såg medieeliten det som sin plikt att föra in det i sin användning av språket.
Jag hör nästan aldrig det användas i dagligt tal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in